Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Mutteri lähtee aukiamaan, mutta juuttuu pultin päähän. Millä xxtulla sen saa auki kokonaan. 300 newtonin pulttikone ei riitä.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Onko tämä mutteri saatava myöskin takaisin paikoilleen...jos ei, niin halkaise mutteri....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Kierteet paskana pultin päässä. Katkasin pään pois. Toinen vaikea homma on saada vanha pusla pois. Työkalulla ei voi ku asentaa uuden. No toinen on menossa paikalleen, toinenki pitäs mutta pitäs olla joku parempi konsti ku puukkosaha, piikkaaja ja porakone. Ulosvetäjiä ei ole niin pieniä että mahtuis.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Nojoo, piikkaajalla sai lopulta toisenki pois. Paikalleen laitto oli yllättävän helppoa työkalulla. Ensin lähti vinoon mutta kun vaan kiristin niin käänty lopulta suoraan.
Ajoltaan ei tunnu oikeastaan muuttuneen. Ratti on yhtä paljo vinossa ku ennenki. Seuraavaksi kulmien säätöön.
Ajoltaan ei tunnu oikeastaan muuttuneen. Ratti on yhtä paljo vinossa ku ennenki. Seuraavaksi kulmien säätöön.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Yleensä se vanha pusla pitää ottaa rikkomalla irti.....Ja sitten, ennenkuin uutta alkaa painamaan paikalleen, niin kannattaa se tukivarressa oleva reikä puhdistaa kunnolla (esim hioa puhtaaksi), ja sitten asennuksen alkaessa voidella.....
Tuohon ratin vinouteen ei vaikuta taka-akselisto juurikaan....Eli syy löytyy etupäästä (väljä raidepää tai alapallo, tai etutukivarren pusla)...toki jos mikään näistä ei ole väljä, niin voi olla että autoon on joskus vaihdettu jokin näistä aiemmin mainituista osista, ja sen jälkeen ei ole pyöränkulmia säädetty
Tuohon ratin vinouteen ei vaikuta taka-akselisto juurikaan....Eli syy löytyy etupäästä (väljä raidepää tai alapallo, tai etutukivarren pusla)...toki jos mikään näistä ei ole väljä, niin voi olla että autoon on joskus vaihdettu jokin näistä aiemmin mainituista osista, ja sen jälkeen ei ole pyöränkulmia säädetty
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Ohjauskulmia voi yrityää korjata itsekin,,varmaan joskus huolimttomasti vaihdettu joku raidepää esim.Ensin katsomaan onko koku nivel uuden näköinen,,sen jälkeen ankaraa miet6imistä kumpaan suuntaan kiertää.Pari kierrosta tiukkaan ja koeajaolle, voi säätää. Irrottamatta rengasta ei vedä lukitusta niin tiukkaan,yrityksen ja erehduksen kautta lähem!äs ratin suoruutta.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Jos vain aurausta haluaa säätää, niin siihen on aika nopea valmistaa vaikkapa neliöputkesta sopiva säädettävä mittakeppi. Siihen kun tekee sopivat mittapäät, jotka osuvat vanteisiin, niin pääsee kohtuulliseen tarkkuuteen.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Ja tosiaan näin jälkikäteen mainittuna, itekkin olen sen vanhan puslan ulkokehän katkaissut rautasahalla, ei sitä millään saa sieltä ehjänä painettua ulos, mutta poikki sahattuna tulee helposti eikä siihen sahaukseen mene kuin minuutti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Onhan niitä vanhanaikasia menetelmiä ja kikkakolmosia, mutta auraus ja muutkin pyöränkulmat pitää säätää siihen tarkotukseen olevalla laitteella. Ei ne muuten ole ikinä oikein kohdallaan. Ratti voi olla suorassa kikkakolmossäädön jälkeen, mutta onko kulkukulma? Kyllä etu- ja taka-akselin pitää kulkea samaa jälkeä suoraan ajettaessa.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Ei ne vanhat menetelmät vanhoissa vehkeissä välttämättä sen huonompia ole. Työläämpiä ehkä, mutta toimii nekin. Ja onhan paljon autoja, joissa normaalisti vain auraus säädettävä.
Joskus kokeillut nelipyöräsuuntauslaitteella mitata saman auton kun on tehnyt parin kilometrin lenkin mittauksen jälkeen. Ainakin camberissa oli selvää eroa, joten en viitsinyt asiasta turhaa painetta ottaa. Toki alustan kuluneet osat vaikuttavat tulokseen, mutta tässä tapauksessa ne oli pyritty eliminoimaan pois.
Joskus kokeillut nelipyöräsuuntauslaitteella mitata saman auton kun on tehnyt parin kilometrin lenkin mittauksen jälkeen. Ainakin camberissa oli selvää eroa, joten en viitsinyt asiasta turhaa painetta ottaa. Toki alustan kuluneet osat vaikuttavat tulokseen, mutta tässä tapauksessa ne oli pyritty eliminoimaan pois.
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Stiloon laitettiin uudet puslat, kannattaa laskea auto pyörilleen ja kiristää pultit lopullisesti vasta sitten kun on paino pyörillä, muuten voi kitistä uusillakin puslilla.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.
Itselläni ei ollut mahdollista varsinaisesti pyörilleen laskea, mutta laskin auton jousilleen niin että takarenkaat oli irti mutta sopivat pukin tapaiset oli takatukivarsien alla.ose kirjoitti:Stiloon laitettiin uudet puslat, kannattaa laskea auto pyörilleen ja kiristää pultit lopullisesti vasta sitten kun on paino pyörillä, muuten voi kitistä uusillakin puslilla.