Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Mutteri lähtee aukiamaan, mutta juuttuu pultin päähän. Millä xxtulla sen saa auki kokonaan. 300 newtonin pulttikone ei riitä.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja stella »

Onko tämä mutteri saatava myöskin takaisin paikoilleen...jos ei, niin halkaise mutteri....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Kierteet paskana pultin päässä. Katkasin pään pois. Toinen vaikea homma on saada vanha pusla pois. Työkalulla ei voi ku asentaa uuden. No toinen on menossa paikalleen, toinenki pitäs mutta pitäs olla joku parempi konsti ku puukkosaha, piikkaaja ja porakone. Ulosvetäjiä ei ole niin pieniä että mahtuis.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nojoo, piikkaajalla sai lopulta toisenki pois. Paikalleen laitto oli yllättävän helppoa työkalulla. Ensin lähti vinoon mutta kun vaan kiristin niin käänty lopulta suoraan.
Ajoltaan ei tunnu oikeastaan muuttuneen. Ratti on yhtä paljo vinossa ku ennenki. Seuraavaksi kulmien säätöön.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja stella »

Yleensä se vanha pusla pitää ottaa rikkomalla irti.....Ja sitten, ennenkuin uutta alkaa painamaan paikalleen, niin kannattaa se tukivarressa oleva reikä puhdistaa kunnolla (esim hioa puhtaaksi), ja sitten asennuksen alkaessa voidella.....
Tuohon ratin vinouteen ei vaikuta taka-akselisto juurikaan....Eli syy löytyy etupäästä (väljä raidepää tai alapallo, tai etutukivarren pusla)...toki jos mikään näistä ei ole väljä, niin voi olla että autoon on joskus vaihdettu jokin näistä aiemmin mainituista osista, ja sen jälkeen ei ole pyöränkulmia säädetty ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Virtajo
Viestit: 111
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja Virtajo »

Ohjauskulmia voi yrityää korjata itsekin,,varmaan joskus huolimttomasti vaihdettu joku raidepää esim.Ensin katsomaan onko koku nivel uuden näköinen,,sen jälkeen ankaraa miet6imistä kumpaan suuntaan kiertää.Pari kierrosta tiukkaan ja koeajaolle, voi säätää. Irrottamatta rengasta ei vedä lukitusta niin tiukkaan,yrityksen ja erehduksen kautta lähem!äs ratin suoruutta.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jos vain aurausta haluaa säätää, niin siihen on aika nopea valmistaa vaikkapa neliöputkesta sopiva säädettävä mittakeppi. Siihen kun tekee sopivat mittapäät, jotka osuvat vanteisiin, niin pääsee kohtuulliseen tarkkuuteen.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja tosiaan näin jälkikäteen mainittuna, itekkin olen sen vanhan puslan ulkokehän katkaissut rautasahalla, ei sitä millään saa sieltä ehjänä painettua ulos, mutta poikki sahattuna tulee helposti eikä siihen sahaukseen mene kuin minuutti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Onhan niitä vanhanaikasia menetelmiä ja kikkakolmosia, mutta auraus ja muutkin pyöränkulmat pitää säätää siihen tarkotukseen olevalla laitteella. Ei ne muuten ole ikinä oikein kohdallaan. Ratti voi olla suorassa kikkakolmossäädön jälkeen, mutta onko kulkukulma? Kyllä etu- ja taka-akselin pitää kulkea samaa jälkeä suoraan ajettaessa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei ne vanhat menetelmät vanhoissa vehkeissä välttämättä sen huonompia ole. Työläämpiä ehkä, mutta toimii nekin. Ja onhan paljon autoja, joissa normaalisti vain auraus säädettävä.
Joskus kokeillut nelipyöräsuuntauslaitteella mitata saman auton kun on tehnyt parin kilometrin lenkin mittauksen jälkeen. Ainakin camberissa oli selvää eroa, joten en viitsinyt asiasta turhaa painetta ottaa. Toki alustan kuluneet osat vaikuttavat tulokseen, mutta tässä tapauksessa ne oli pyritty eliminoimaan pois.
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja ose »

Stiloon laitettiin uudet puslat, kannattaa laskea auto pyörilleen ja kiristää pultit lopullisesti vasta sitten kun on paino pyörillä, muuten voi kitistä uusillakin puslilla.
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Taka-akselin (stio/bravo) puslan pultin irrotus.

Viesti Kirjoittaja jarikin »

ose kirjoitti:Stiloon laitettiin uudet puslat, kannattaa laskea auto pyörilleen ja kiristää pultit lopullisesti vasta sitten kun on paino pyörillä, muuten voi kitistä uusillakin puslilla.
Itselläni ei ollut mahdollista varsinaisesti pyörilleen laskea, mutta laskin auton jousilleen niin että takarenkaat oli irti mutta sopivat pukin tapaiset oli takatukivarsien alla.
Vastaa Viestiin