Aloitteleva Fiatisti

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
joukkio
Viestit: 16
Liittynyt: 06.09.2018 14:07

Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja joukkio »

Terve vaan kaikille.
Olen ostamassa elämäni ensimmäistä Fiattia ja malli on legendaarinen 127 -80 :D
Auto pitää käydä trailerilla hakemassa kun on muutaman vuoden seisonut niin pitää pikkusen jotain tehdä ennen kuin uskaltaa lyödä käyntiin.
Ensimmäisenä tulee mieleen että mistä kohtaa trailerin vinssi kannattaa tuossa autossa laittaa kiinni että on helpoin kelata auto kyytiin ilman vahinkoja, kuvan kanssa helpommin ymmärrettävissä :D
Sitten toisena tulee mieleen että mitäs tuosta kannattaa nyt ekana katella et sen uskaltaa lyödä käyntiin, ainakin öljyt ja varmaan uudet bensat? Moottori ei ole jumissa joten varmaankaan mitään liottamista tjms ei tarvi?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Edestä ainakin vakaajasta ja puskurin raudoista olen itse vetänyt.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Neljällätassulla
Viestit: 32
Liittynyt: 15.02.2016 19:16

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja Neljällätassulla »

Hieno otsikko, joka heti valpastutti minut. Onko joku aivan äsken tilannut elämänsä ensimmäisen Fiatin tehtaan paketissa, kuten minä tein pari vuotta sitten?

Vastaus: ei. Joku on sen sijaan tarttunut härkää sarvista, ja omistaa nyt 37 vuotta vanhan pienen perheauton. Muistan erittäin hyvin, että 127 oli tehtaan (siis oikeastaan minkä tahansa työpaikan) parkissa 80-luvun alussa enemmän kuin tyypillinen näky. Se oli vielä sitä aikaa, kun automallin tunnisti korin sivuprofiilistakin, ilman että joutui kiertämään keulan eteen merkkilogoa tarkistamaan.

Kysymys hinausköyden kiinnityskohdasta on siinä mielessä hauska, että vaikka en osaa sanoa mitään 127:n puolesta, voin antaa vastauksen Panda Crossin osalta: kaksi kirkkaanpunaista silmukkaa. Onko valmistajan pessimismiä, että nimenomaan hinattavuuteen on toden teolla satsattu?

https://www.fiat.co.uk/content/dam/fiat ... raurti.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja hankala »

joukkio kirjoitti: Ensimmäisenä tulee mieleen että mistä kohtaa trailerin vinssi kannattaa tuossa autossa laittaa kiinni että on helpoin kelata auto kyytiin ilman vahinkoja, kuvan kanssa helpommin ymmärrettävissä :D
127:n oikea hinausköyden kiinnityspaikka on moottorin alakiinnikkeessa oleva nostokohta, sen löytää kädellä helposti kun keskeltä keulaa laittaa käden auton alle niin heti helmapellin takana on paksusta raudasta neliön tuntuinen paikka, siitä saa liinan läpi, tai vaikka koukun siihen kiinni. Kestää vaikka nostaisi koko auton ilmaan :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja hankala »

joukkio kirjoitti:Sitten toisena tulee mieleen että mitäs tuosta kannattaa nyt ekana katella et sen uskaltaa lyödä käyntiin, ainakin öljyt ja varmaan uudet bensat? Moottori ei ole jumissa joten varmaankaan mitään liottamista tjms ei tarvi?
Öljyt on tärkeä ja bensa tietty tuoretta, kannattaa varautua siihen että kauan seisseessä autossa saattaa olla bensapumpun kalvot kuivuneet eikä siten saa bensaa. Ja vaikka pumppu toimisikin niin seiskan omalla pumpulla kestää aika tovin nostaa bensa kaasarille asti, eli ei kannata lannistua jos ei ihan heti hyppää käymään :)
Virranjakajaan kurkkaaminen ei haittaa, ettei ole kosteutta tai muuten kovin likainen.

P.S. Unohtui sanoa, että tervetuloa seiskojen maailmaan :)
Kaikki on aina vaikeeta!
joukkio
Viestit: 16
Liittynyt: 06.09.2018 14:07

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja joukkio »

hankala kirjoitti:
joukkio kirjoitti:Sitten toisena tulee mieleen että mitäs tuosta kannattaa nyt ekana katella et sen uskaltaa lyödä käyntiin, ainakin öljyt ja varmaan uudet bensat? Moottori ei ole jumissa joten varmaankaan mitään liottamista tjms ei tarvi?
Öljyt on tärkeä ja bensa tietty tuoretta, kannattaa varautua siihen että kauan seisseessä autossa saattaa olla bensapumpun kalvot kuivuneet eikä siten saa bensaa. Ja vaikka pumppu toimisikin niin seiskan omalla pumpulla kestää aika tovin nostaa bensa kaasarille asti, eli ei kannata lannistua jos ei ihan heti hyppää käymään :)
Virranjakajaan kurkkaaminen ei haittaa, ettei ole kosteutta tai muuten kovin likainen.

P.S. Unohtui sanoa, että tervetuloa seiskojen maailmaan :)
Kiitosta vain.
Ihan pikkupojasta asti haaveillu seiskan omistamisesta ja nyt se viimein tapahtuu :D
Minkäslaista öljyä tohon kannattaa laittaa ja tarviiko olla jotain lisäaineita bensan tai öljyn seassa?
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja stella »

Moottoriin kelpaa näissä ihan perusöljy (Ei mitään täyssynteettisiä).....eli vaikka Teboilin Silver, tai Gold näin esimerkkinä.......Bensan sekaan ei tarvitse mitään lisäaineita (jos ei sitten talvella halua Masinolia laittaa), mutta esim: Venttiilinsuoja-ainetta ei tarvitse käyttää.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja kumppari »

JosvIn mahdollista, niin mineraalia ennemmin kuin edes semisynteettistä. Näiden tekniikan perusta on kuitenkin ajalta kilpi ja miekka, niin pärjäävät parhaiten ihan 10w-30 tai 10w-40 mineraaleilla. 20w-50 on kanssa hyvää kamaa jos on jo vähän kuluneempi moottori ja ajelee vaan kesällä.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Comma Classic on jo kannuna niin hieno että siitä kaatelee ihan iloikseen :D

Mutta ei nää joo turhan kranttuja ole, talvikäytössä menee 5w-40 öljyilläkin. Kunhan ei 0W-20 öljyä laittele, ne on nykymoottorien pienten välysten matalakitkaöljyjä.

Virranjakajassa kannattaa katsoa onko kärjissä hapettumaa ja vähän heilutella niitä, kärkien sarana jumiutuu kun auto seisoo.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Onkos synteettinen öljy jollain lailla huonompaa tällaiselle moottorille kuin mineraali? :roll:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Vode131 kirjoitti:Onkos synteettinen öljy jollain lailla huonompaa tällaiselle moottorille kuin mineraali? :roll:
Ei kai, on vaan totuttu, että synteettinen on ohuempaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vanhat uskomukset on tiukassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Wesulius kirjoitti:
Vode131 kirjoitti:Onkos synteettinen öljy jollain lailla huonompaa tällaiselle moottorille kuin mineraali? :roll:
Ei kai, on vaan totuttu, että synteettinen on ohuempaa.
Jotkut halpissynteettiset tosin kovettaa tiivisteitä. Mikä tietysti on huono asia kaikenlaisille moottoreille.

Oikein liejuisesta koneesta saattaa lähteä liat liikkeelle synteettisillä, ja aiheuttaa voiteluhäiriöitä. Ja tämäkin pätee kaikkiin koneisiin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
joukkio
Viestit: 16
Liittynyt: 06.09.2018 14:07

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja joukkio »

Noniin, auto saatu kotiin ja jo ensi puunausta tehty. Auton pinnassa on sammalta joka kyllä lähtee sienellä pesten mutta mustat täplät vielä jää. Onko jotain pesuainetta millä ne lähtee suht helposti vai pitääkö tehdä hionta\myllytys jotta täplistä pääsee eroon? Takakontin tiiviste pitää uusia kun on päässyt hapristumaan ja konttiin päässyt hieman vettä joka nyt on tyhjennetty ja kuivattu liinalla mutta takapenkin selkänoja on ottanut hometta ja pitää vaihtaa. Autossa alunperin ruskea nahka sisuta ja ainakin etupenkit pitää uusia kun isoja reikiä tullut ja niiden päälle liimattu telttapatjasta uutta istuinosaa. Autossa on myös vetokoukku joka ei tietääkseni ole kovin yleinen?
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Aloitteleva Fiatisti

Viesti Kirjoittaja hankala »

Joitakin vetokoukullisia on kohdalle osunut, mutta kovin yleinen ei tainnut tosiaan olla.
Auton voimavarat huomioiden koukku oli kai aika turha varuste seiskassa aikoinaan :)
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin