Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Tavallaan tuossa vm 2008 Bravossa lämmönsäätimessä se väliasento on ihan turha. Koska talvella autossa ei meinaa tareta, vaikka lämpösäätö on kokoajan täysin punaisella. Ja näin kesähelvetissä lämpösäätö pitää olla kokoajan sinisellä ja sisäkierto päällä, jotta saisi jonkun verran viileää sisään. Ilmastointi on huollettu viime kesänä, mutta ei siinä tehot riitä näinä helvetin helteillä, kun mittari näyttää varjossa 30+ astetta. Mikä ihmetyttää sikäli, koska Italia on käsittääkseni kuuma maa, että kumma kun eivät ole panostaneet ilmastoinnin tehoon.
Vertailun vuoksi vm 2001 sitikassa, pitää hetken päästä ajoon lähdön jälkeen kääntää asteita lämpimän puolelle, koska kabiiniin tulee muuten liian kylmä. Eikä ole mitään tietoa millon ilmastointia on täyttöhuollettu siinä.
Vertailun vuoksi vm 2001 sitikassa, pitää hetken päästä ajoon lähdön jälkeen kääntää asteita lämpimän puolelle, koska kabiiniin tulee muuten liian kylmä. Eikä ole mitään tietoa millon ilmastointia on täyttöhuollettu siinä.
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Ilmeisestikin raitisilmasuodatin on vaihdettu? Eipä tuossa 156 Alfassakaan kovin suuri puhallus käy hytissä vaikka puhallin olisi täysillä, aika onnettomat räppänät yläpuhallukseen ja ilmastointi sellainen "pikkuhelpotus".
Kun taas käyttää verrokkina PSA tuotetta eli Scudoa, jossa tulee pakastinkylmää n. 10-15 sekuntia käynnistyksen jälkeen ja ilmasuuttimet lennättää papereita hytissä.
No, eipä asia tunnu olevan esim. Mazdassa yhtään paremmin, ylipäätään japsit ei kai ole kuuluisia hyvästä reilusta ilmansyötöstään.
Wanhassa 131:ssä kyl sai keskisuulakkeista ihan reilusti ilmaa.
Kun taas käyttää verrokkina PSA tuotetta eli Scudoa, jossa tulee pakastinkylmää n. 10-15 sekuntia käynnistyksen jälkeen ja ilmasuuttimet lennättää papereita hytissä.
No, eipä asia tunnu olevan esim. Mazdassa yhtään paremmin, ylipäätään japsit ei kai ole kuuluisia hyvästä reilusta ilmansyötöstään.
Wanhassa 131:ssä kyl sai keskisuulakkeista ihan reilusti ilmaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Tein määräaikaishuollon talvella, eli sillon on viimeksi raikkari vaihdettu Mann Filter aktiivihiilisuodattimeen. Reipas kymppitonni seuraavaan määräaikaishuoltoon, jolloin vaihdetaan taas kaikki neljä suodatinta.
Eipä sen ilmavirran tarvi myrskytuulen lailla virratakaan, kunhan vain puhaltaisi oikeasti kylmää jotta kabiini pysyisi viileänä. Ja alkaisi puhaltaa suht heti. Nyt pitää ajaa aika kauan kylmä täysillä ja sisäkierto päällä, jotta puhallus muuttuu selvästi viileäksi.
Eipä sen ilmavirran tarvi myrskytuulen lailla virratakaan, kunhan vain puhaltaisi oikeasti kylmää jotta kabiini pysyisi viileänä. Ja alkaisi puhaltaa suht heti. Nyt pitää ajaa aika kauan kylmä täysillä ja sisäkierto päällä, jotta puhallus muuttuu selvästi viileäksi.
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Kyllä Bravon "siskossa" eli Deltassa tulee kylmää 50m ajon jälkeen. On myös manuaali-ilmastoinnilla eikä ilmastoinnin huoltovuodesta tietoa. Reilu 20 asteen kelissä puhaltaa liiankin kylmää, saa räppiä ilmastointia päältä tai sitta laittaa lämmintä sekaan. Taitaa Deltan lämppäri olla sama kuin Bravossakin, ovat niin sukua toidilleen.
Tuntuu näissä uudemmissa konsernin tuotteissa menevän kennot aika helposti, alottaisin nyt vianetsinnän sillä että käyttää ilmastointihuollossa ja katsoo että onhan kylmäaineet nyt varmasti tallessa. Kaameessa kunnossa tuossa Deltassakin on lauhdutin keulalla ja älsytti oikeen kun syylärin vaihdoin viime syksynä ettei ollut ilmastoinnin kennoa samalla uutta että olisi saanut vaihtaa.
Tuntuu näissä uudemmissa konsernin tuotteissa menevän kennot aika helposti, alottaisin nyt vianetsinnän sillä että käyttää ilmastointihuollossa ja katsoo että onhan kylmäaineet nyt varmasti tallessa. Kaameessa kunnossa tuossa Deltassakin on lauhdutin keulalla ja älsytti oikeen kun syylärin vaihdoin viime syksynä ettei ollut ilmastoinnin kennoa samalla uutta että olisi saanut vaihtaa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Ei tuossakaan parissakympissä hikoilla tartte ja ei tarvi ihan kylmä olla täysillä. Mutta nämä superhelteet aiheuttaa, että varsinkin pysähtelevässä kaupunkiajossa ei puhalla kylmää, ainoastaan haaleaa. Kun ajaa maantietä 20 minuuttia tosiaan sisäkierto päällä, niin sitten alkaa tulla paremmin kylmää.
Ajattelin viikonloppuna tutkia lauhduttimen keulalta ja yrittää puhistella paineilmalla. Jos aineet olis karanneet lähes loppuun niin eipä se puhaltaisi kylmää juuri ollenkaan ja kompressorin käyntisykli olis todella tiheä.
Muistaakseni viime kesän helteessä oli samaa ongelmaa ettei heti saa kylmää, vaikka täyttöhuollosta oli suunnilleen pari päivää.
Itse ilmastointi on mulla aina päällä, kesät talvet. Jos se on pois päältä, menee räppänöistä tuleva ilma kesällä niin kosteaksi, että ei hyvä.
Ajattelin viikonloppuna tutkia lauhduttimen keulalta ja yrittää puhistella paineilmalla. Jos aineet olis karanneet lähes loppuun niin eipä se puhaltaisi kylmää juuri ollenkaan ja kompressorin käyntisykli olis todella tiheä.
Muistaakseni viime kesän helteessä oli samaa ongelmaa ettei heti saa kylmää, vaikka täyttöhuollosta oli suunnilleen pari päivää.
Itse ilmastointi on mulla aina päällä, kesät talvet. Jos se on pois päältä, menee räppänöistä tuleva ilma kesällä niin kosteaksi, että ei hyvä.
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Bravon jäähdytys on huomattavasti hitaampi kuin Stilon. Lenekö Bravossa enemmän ilmakanavaa jonka jäähdytykseen mene aikaa ennenkuin kabiiniin ehtii. Sitten kyllä jäähdyttää.
Paitsi nyt kun litkut ovat otsonikerroksessa. Eiköhän vielä viikon pärjää tuossa kunnossa. Sitten onkin jo syyskuu. Tällävälin muilla ajopeleillä.
Paitsi nyt kun litkut ovat otsonikerroksessa. Eiköhän vielä viikon pärjää tuossa kunnossa. Sitten onkin jo syyskuu. Tällävälin muilla ajopeleillä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Onko Grande Puntossa erillainen systeemi, tässä kyllä kylmää pukkaa liki heti, kun laittaa ilmastointikompuran päälle. Ihmettelin, kun ostin talvella tämä auton, niin ilmastointi olis huollettu edelllisenä vuonna, mutta kesällä oli systeemi pimeänä. Oli kuulemma nesteet vähänä ja nyt on toiminut jo useamman vuoden hyvällä teholla. Olen vertaillut ilmastoinnin tehoa mm.serkun vanhaan ja uuteen Avensikseen ja kaverin 406 pösöön. Pösössä tehokkaampi (tulee muuten kylmä)ja Toyotassa heikoin (todella hidas jäähtyminen).
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Kyllä meillä 2007 Bravon manuaalinen ilmastointi on viilentäny hyvin,eikä ole sisäkierto ollut päällä.Eilen vaihtaessani lämppärin moottorin,vilkasin samalla ilmakanaviin.Ei ollu paljon likaa ja vanha moottorikin oli melko siisti.Raitisilmasuodattimen oon vaihtanu meiän autoihi kerta vuotee,tiiä sitte pitäskö useammin.
Re: Bravon lämmityslaite ja ilmastointi
Vanha Lybra alkaa puskemaan kylmää muutama sekunti käynnistyksen jälkeen. Jos ilmastointi kuitenkin toimii, epäilisin vikaa jonkun säätöläpän toiminnassa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.