Sivu 2/2

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 17.05.2018 14:47
Kirjoittaja hankala
Huikko kirjoitti: 8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.
Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 17.05.2018 22:54
Kirjoittaja stella
hankala kirjoitti:
Huikko kirjoitti: 8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.
Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.
Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 18.05.2018 14:00
Kirjoittaja hankala
stella kirjoitti:Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|
No hyvä, tulipa selvennetyksi itsellekkin tuo asia

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 20.05.2018 19:31
Kirjoittaja Huikko
Radiokonsolin osalta asia on selvenemässä. Se on hankittu ja siihen istutetaan hyllystä tuommoinen...

Kuva

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 20.05.2018 23:00
Kirjoittaja Luigi
Aito italialainen radio, mutta mitä meinasit kuunnella? Eihän tuossa taida olla ULA-taajuuksia?

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 20.05.2018 23:15
Kirjoittaja Huikko
Se on kulissi. Ei seiskassa mitään kuule maantievauhdeissa kuitenkaan.
Rakentelen siihen bluetooth-sisääntulon ja siihen Bluetoothin kautta musiikin puhelimelta.
Pääasia että näyttää orkkikselta ja volumesäätimestä voi säätää äänenvoimakkuutta.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 03.06.2018 22:08
Kirjoittaja Huikko
Nyt on 127:ssa uusi pääsylinteri, letkut, putket, palat, hihnat, sylinterit ja kunnostetut jarrusatulat. Jarrunesteet tuli samalla uusittua. Käsijarruvaijerit pitää vielä vaihtaa jossain kohtaa.

Lisäksi laitoin uudet jäähdytinnesteet, kaasari puhdistettu ja säädetty, sytytysennakko säädetty, katkojan kärjet vaihdettu ja kärkiväli säädetty, öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu, bensalinjat konetilasta uusittu, ajovalot suunnattu. Laitoin nyt sitä Valvolinen Max Lifeä 10W-40

Vielä pitää pissapoika korjata, ohjauskulmat säädättää, ostaa uudet kesärenkaat, vedenlämpömittari asentaa, ikkunan tiivisteitä liimailla paikalleen ja jonkinlainen radio asentaa ennen lauantaiaamua klo 3:30. Silloin lähdetään kohti Kalajokea.

Hyvin ehtii.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 05.06.2018 15:04
Kirjoittaja hankala
Tarviiko sitä vedenlämpömittaria välttämättä? Ei se varotusvalo seiskassa oo niinkään kansipahvin vaihtovalo ku joissain autoissa, syttyy aika hyvissä ajoin yleensä.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 05.06.2018 20:42
Kirjoittaja Sämpy
Muistaakseni anturin ohjearvo on 115 astetta. Jos jäähyttimen korkki on kunnossa eli paineet vesitilassa, kone kyllä kestää vielä tuon mutta jotain kannattaa alkaa tekemään aika äkkiä valon sytyttyä.

Lämpösemmissä maissa lienee ihan normaalia että lämmöt huitelee päälle sadankympin, täällä kylmässä pohjolassa vaan ei meinaa uskoa että lämpömittarin punainen alkaa vasta 120 jälkeen.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 05.06.2018 23:11
Kirjoittaja Huikko
On orkkismittari, joka tulee sen valon tilalle mittaristoon hommattuna. Laittelen sen kyllä paikalleen.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 05.06.2018 23:13
Kirjoittaja Huikko
Uusin muuten jäähdyttimen korkinkin, kun huomasin että ylävesiletku oli rutussa ja alipainetta järjestelmässä.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 06.06.2018 09:33
Kirjoittaja wellu
Mitä itte 127:sta enään muistan (omistin mk2:sen kahdeksan vuotta sitten), niin termostaatista kannattaa olla tarkka. Minulla oli lämpömittari mittaristossa, mikä oli kyllä mielestäni erittäin hyvä asia ja siitä näki moottorin lämpöjen elämisen hienosti.

Tosin, kahdesti (molemmilla kerroilla motonet-Mahle) termostaatti kiehutti moottorin. Ensimmäisellä pääsin talven yli, kunnes keväällä huomasin ettei syyläri lämpeä (ilmeisesti todella iso 240 volvosta peräisin ollut lämppärin kenno piti talvella moottorin jäähdytettynä). Noh, uusi termari ja ilmaamaan, niin ampui painekorkin syyläristä pihalle vähän ajelun jälkeen.

Heitin sitten koko keksinnön mäelle. Ihan hienosti meni kesällä ilman termariakin, mitänyt lämpesi todella hitaasti.


Tuolloin ei vielä oikein netistä tilailemalla osannut katsella ja motonet myi yli kymmenen vuotta vanhaa varastoa (molemmissa termostaateissa oli vuosileima 1999). Kivijalkaliikkeet pyysivät ryöstöhintoja, nykyään tilanne lienee hiukan toinen.