Sivu 1/2

127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 07.05.2018 17:15
Kirjoittaja Huikko
Moro,

Nyt saa gurut päteä.

1) Onko 3D-malliin ollut tehtaan tavaratilan näkösuojaa saatavana?
2) Minkälainen on alkuperäinen radion asennus? Keskikonsoli? Minkälainen?
3) Miten alkuperäiset kaiuttimet on olleet asennettuina?
4) Onko ykköskopassa ollut niskatukia penkissä vakiona?
5) Miten antenni on alunperin ollut asennettu?
6) Mikä on hopeisten peltivanteiden värikoodi
7) Jos on ollut lisävalot, niin minkätyyppisiä katkaisijoita on ollut ohjaamossa?
8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.

Auto pyritään pitämään mahdollisimman alkuperäisenä, joten ns tyyli/etikettivirheitä pyritään välttämään.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 08.05.2018 00:41
Kirjoittaja Huikko
Kuva

Tuollaisen kuvan löysin netistä kohtaan 1 vastaukseksi. Jos ei ole alkuperäinen, niin ainakin siisti toteutus.
Mistähän tuommoisen saisi?

Kuvissa myös ihan toimivan oloinen radion asennus.
Kuva

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 08.05.2018 08:07
Kirjoittaja Sämpy
Olen antanut itselleni kertoa, että radiokonsolit olisi olleet aina tarvikkeita, vaikka niitä olisikin myyty maahantuojan kautta. Joskus noita on näkynyt rompetoreilla, mutta aika harvoin. mk2:ssa taisi olla jo kaiutinpaikat ovissa, mutta mk1 ei.

Itse väkästelin aikoinaan 133:seen oman patentin Norjan reissulle, kun ei valmista sattunut olemaan enkä halunnut puhkoa mitään verhoiluja kaiutinasennuksiin. Toisissa klassikoissa olen kuljettanut Tokmannilla myytyä retromatkaradiota.

Kuva

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 08.05.2018 10:02
Kirjoittaja Nipa
Vanhaan 128:iin tuli radiopaneeli tuhkiksen oikealle puolelle puuviilun paikalle. Samaa lienee käytetty 127:ssa.
Tuossa pari toteutusta:
http://travelingbeard.com/wp-content/ga ... 128-14.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 08.05.2018 10:46
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Hyvät kysymykset! Tässä joihinkin vastausta:

1.Kuvassa on "Special"-mallin irrotettava hattuhylly. Kyllähän Suomeenkin muutama aito Special on maahantuojan kautta myyty, joskaan en ole 30 vuoteen nähnyt liikenteessä. Sekin ainoa hopea, jonka joskus vuonna 1990 näin, oli kaksiovinen. Voi olla hankala löytää Suomesta. Sen varmaan tiesitkin, että meillä "Bella"-nimellä suurin piirtein -76-78 myydyt ykkössarjalaiset ovat eräänlainen Suomen erikoisversio (Seat-lisenssejä kaikki), ja vaikka niissä on "Special"-mallin keula+sivulistat, sisätilat ovat täysin karvalakkimallin seiskasta

2. "Rarion romisko"; juuri tuollaista pystymallista taidettiin harrastaa, mutta minullapa olisi tarjolla varsinainen aarre: puuviiluinen keskikonsoli, jossa radio on "oikeassa" asennossa, lämppärin säätimien ja vaihdekepin väliin (voipi juuri olla tuollainen Sämpyn muistelema)! Ei ole kuvaa nyt, mutta varaosapäivillä olisi nähtävänä Asikkalassa

3.-5. näistä ei valitettavasti ole minulla tarkkaa tietoa

6. Huolsin kaksi kesää sitten täyden kierroksen vanteita, VANNEkoodi näkyy niissä hyvin; siitä voisi lähteä hakemaan eteenpäin värikoodia. Itse hain silmämääräisesti sopivan vannehopean, jonka lakkasin, ja omaa mieltä nuo varsin hyvin ovat tyydyttäneet. Auto vaan on nyt maalla, joten tuokin olisi helppo tarkastaa varaosapäivillä

7. Muistelen nähneeni jopa keinuvipukytkimiä siellä valokytkimen puolella, mutta lienevät asentajan mielikuvituksen mukaan toteutettuja. Tässä "Special"-mallissa toki se kojetaulun puuviiluinen osa on käytetty erilaisiin apukytkimiin yms., ettei vain radiollekin olisi ollut paikkaa?! Yritänpäs katsoa, minulla on "Special"in alkuperäinen Ruotsin esite, siinä voisi olla lähikuvaa. Internetin ihmeellisestä maailmasta kyllä moinen saattaisi kuvana helpostikin löytyä

8. Hyvin on 903-kuutioinen toiminut nykyisillä 98-oktaanisilla. Joskus tullut jopa Shellin V-poweriakin tankattua, tosi nätisti kulkee (liekö psykologista vai onko tosiaan toimivaa.........) ilman lisäaineita

Toivotaan, että muutkin vastailevat, mielenkiintoinen ja yksityiskohtiin menevä aihe!

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 08.05.2018 17:56
Kirjoittaja Huikko
"2. "Rarion romisko"; juuri tuollaista pystymallista taidettiin harrastaa, mutta minullapa olisi tarjolla varsinainen aarre: puuviiluinen keskikonsoli, jossa radio on "oikeassa" asennossa, lämppärin säätimien ja vaihdekepin väliin (voipi juuri olla tuollainen Sämpyn muistelema)! Ei ole kuvaa nyt, mutta varaosapäivillä olisi nähtävänä Asikkalassa"

Ostan tämän pois, nähdään asikkalassa.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 02:52
Kirjoittaja Huikko
Mitäs öljyä suosittelette tuohon 903 koneeseen. 850 Sport Spideriin ostin jotain sikahintaista mineraaliöljyä aikanaan. Halvempaakin varmaan on. Ehdotuksia?

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 07:22
Kirjoittaja Sämpy
Ilmeisesti ei ole juuri rempattu? Sellainenhan menee melkein millä vaan, vallankin pelkästään kesäajossa, vaikka traktoriöljyllä. Valvoline max-lifea taitaa olla vaikea saada joka voisi olla tiivisteille hyväksi mutta ainakin omat kesäautot on menneet Tokmannista ostetulla Teboil Classicilla 15W-40 tai Motonetin Gomma Classicilla se peltikannuinen olikos 20W-50 eikä sekään ole kallista. Joku 10w-30 öljy lienee ihan yhtä ok. Mineraali toki varma valinta, mutta synteettisetkään ei ole enää sellaisia mörköjä kuin tullessaan, 90 luvulla, jolloin "kusivat joka tiivisteestä pihalle vanhassa moottorissa". Tietty jos litrahinta on 2,5€ niin kannattaa miettiä onko se hyvin tehty.

Luonnollisesti ei sentään mitään 0w-30 nykysynteettistä, mutta se lieni selviö.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 09:24
Kirjoittaja wellu
Valvolinen MaxLife.

Löytyy ainakin Minimanista ja Prismasta. Tosin, prismassa hinta melkein kaksinkertainen.

Euroopasta jos jaksaa tilata, niin edullisempaa.


En tiedä miksei enään myydä missään.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 09:53
Kirjoittaja Sämpy
Maahantuoja kai vaihtui. Kyselin messuilla mistä tuota saa, mutta oli sekin jälleenmyyjä ehtinyt lopettaa ennen kuin ehdin ostoksille. Kuulemma VR-1 on myydyin tuote, eli jotain menekkiä olisi ainakin sillä. Ei vaan täällä Kanta-Hämeessä tosiaan järkevään hintaan taida myydä kukaan.

Norjan reissu 2000km -75 takatuupparilla pöröteltiin tosiaan Teboilin Classicilla lämpösessä kesäsäässä, kerran pikkasen lisäsin ja sekin varmuuden vuoksi, eli kulutus oli pari-kolme desiä reissun aikana.

Näissähän ihan ohjekirjassa taitaa olla maininta, että kuumana tyhjäkäynnillä painevalo voi vilkahdella eikä se ole vika. :D Ettei se nyt niin kranttua ole...

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 10:00
Kirjoittaja wellu
Nätisti tai normaalisti ajamalla aika varmasti öljy kuin öljy käy kunhan on laadukasta.

Mutta ittellä kun "silloin joskus" 8 vuotta sitten oli 127 mk2, niin Valvoline MaxLife oli ainoa öljy, joka ei ensinkään vaahtoutunut kuumilla keleillä, eikä sitä kadonnut ihan hirveästi.
Tosin ajoin sillä autolla aina kaasu lattiassa eikä 8000rpm ollut moottorille mikään tavaton juttu. :roll:

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 15:14
Kirjoittaja Huikko
https://www.bauhaus.fi/moottorioljy-val ... 0-4-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bauhausreichenführer myy tuommoista. Onko se mitä tarkoitettiin?

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 18:24
Kirjoittaja kappa12
Huikko kirjoitti:https://www.bauhaus.fi/moottorioljy-val ... 0-4-l.html

Bauhausreichenführer myy tuommoista. Onko se mitä tarkoitettiin?

Juurikin tuota. Ainakin Lada pelaa tuolla vallan mainiosti.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 13.05.2018 20:12
Kirjoittaja Fletch
Huikko kirjoitti:https://www.bauhaus.fi/moottorioljy-val ... 0-4-l.html

Bauhausreichenführer myy tuommoista. Onko se mitä tarkoitettiin?
Ei muuten ole hinnankiroissa :shock: Prismassa muistaakseni pitkälti kolmattakymppiä.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

Lähetetty: 17.05.2018 14:43
Kirjoittaja hankala
Teboil Classic 20w-50 olen menestyksellä käyttänyt