127 MK1 kysymyksiä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja hankala » 17.05.2018 14:47

Huikko kirjoitti:8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.


Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä :)

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
 
Viestit: 218
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja stella » 17.05.2018 22:54

hankala kirjoitti:
Huikko kirjoitti:8) Pitääkö polttoaineen sekaan laittaa venttiilisuoja-ainetta? Laitoin, mutta kunhan varmistelen.


Pitkässä juoksussa kannattaa laittaa. Lyijyn tarkoitus oli voidella venttiilien varret ja nyt sitä voitelua ei ole, kuitenkin näin vanha moottori on suunniteltu saamaan se voitelu juurikin lyijystä. Pidemmällä aikavälillä venttiilit ovat vaarassa vaurioitua ilman lisäaineen käyttöä. Toisaalta lisäaineesta ei ole haittaa, eikä se ole kallista, kannattaa käyttää mielestäni.


Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
stella
 
Viestit: 1207
Liittynyt: 06.12.2007 23:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja hankala » 18.05.2018 14:00

stella kirjoitti:Tuo venttiilisuoja-aine on tarkoitettu suojaamaan venttiilien seetipintoja....Eli sellaisissa kansissa, joissa ei ole erillisiä seetirenkaita (valurautakannet yleensä)....Fiatin 903-koneissa on alumiinikansi, ja on myös seetirenkaat....Eli venttiilisuoja-aineesta ei ole sinänsä hyötyä....tosin ei sen käytöstä mitään haittavaikutuksiakaan tule ;)
Venttiilien varsien suojaukseen tällä aineella ei ole mitään tekemistä :|


No hyvä, tulipa selvennetyksi itsellekkin tuo asia
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä :)

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
 
Viestit: 218
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Huikko » 20.05.2018 19:31

Radiokonsolin osalta asia on selvenemässä. Se on hankittu ja siihen istutetaan hyllystä tuommoinen...

Kuva
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 125
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Luigi » 20.05.2018 23:00

Aito italialainen radio, mutta mitä meinasit kuunnella? Eihän tuossa taida olla ULA-taajuuksia?
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7896
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Huikko » 20.05.2018 23:15

Se on kulissi. Ei seiskassa mitään kuule maantievauhdeissa kuitenkaan.
Rakentelen siihen bluetooth-sisääntulon ja siihen Bluetoothin kautta musiikin puhelimelta.
Pääasia että näyttää orkkikselta ja volumesäätimestä voi säätää äänenvoimakkuutta.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 125
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Huikko » 03.06.2018 22:08

Nyt on 127:ssa uusi pääsylinteri, letkut, putket, palat, hihnat, sylinterit ja kunnostetut jarrusatulat. Jarrunesteet tuli samalla uusittua. Käsijarruvaijerit pitää vielä vaihtaa jossain kohtaa.

Lisäksi laitoin uudet jäähdytinnesteet, kaasari puhdistettu ja säädetty, sytytysennakko säädetty, katkojan kärjet vaihdettu ja kärkiväli säädetty, öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu, bensalinjat konetilasta uusittu, ajovalot suunnattu. Laitoin nyt sitä Valvolinen Max Lifeä 10W-40

Vielä pitää pissapoika korjata, ohjauskulmat säädättää, ostaa uudet kesärenkaat, vedenlämpömittari asentaa, ikkunan tiivisteitä liimailla paikalleen ja jonkinlainen radio asentaa ennen lauantaiaamua klo 3:30. Silloin lähdetään kohti Kalajokea.

Hyvin ehtii.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 125
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja hankala » 05.06.2018 15:04

Tarviiko sitä vedenlämpömittaria välttämättä? Ei se varotusvalo seiskassa oo niinkään kansipahvin vaihtovalo ku joissain autoissa, syttyy aika hyvissä ajoin yleensä.
Aina projekti päällä! Yksi nyt ainakin, muutama yleensä :)

Fiat 127 Bella -77 x 2
Fiat 127 C/CL -78 x 3
Fiat 127 Stella -82 ja -83
Fiat 127 SuperStella -84
Fiat 127 Fiorino -83 ja -84(papereissa -86)
Fiat Punto 1.2 -02

Näistä rakennellaan :)
Avatar
hankala
 
Viestit: 218
Liittynyt: 16.03.2014 18:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Sämpy » 05.06.2018 20:42

Muistaakseni anturin ohjearvo on 115 astetta. Jos jäähyttimen korkki on kunnossa eli paineet vesitilassa, kone kyllä kestää vielä tuon mutta jotain kannattaa alkaa tekemään aika äkkiä valon sytyttyä.

Lämpösemmissä maissa lienee ihan normaalia että lämmöt huitelee päälle sadankympin, täällä kylmässä pohjolassa vaan ei meinaa uskoa että lämpömittarin punainen alkaa vasta 120 jälkeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6288
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Huikko » 05.06.2018 23:11

On orkkismittari, joka tulee sen valon tilalle mittaristoon hommattuna. Laittelen sen kyllä paikalleen.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 125
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Huikko » 05.06.2018 23:13

Uusin muuten jäähdyttimen korkinkin, kun huomasin että ylävesiletku oli rutussa ja alipainetta järjestelmässä.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Ex -Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 125
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 127 MK1 kysymyksiä

ViestiKirjoittaja wellu » 06.06.2018 09:33

Mitä itte 127:sta enään muistan (omistin mk2:sen kahdeksan vuotta sitten), niin termostaatista kannattaa olla tarkka. Minulla oli lämpömittari mittaristossa, mikä oli kyllä mielestäni erittäin hyvä asia ja siitä näki moottorin lämpöjen elämisen hienosti.

Tosin, kahdesti (molemmilla kerroilla motonet-Mahle) termostaatti kiehutti moottorin. Ensimmäisellä pääsin talven yli, kunnes keväällä huomasin ettei syyläri lämpeä (ilmeisesti todella iso 240 volvosta peräisin ollut lämppärin kenno piti talvella moottorin jäähdytettynä). Noh, uusi termari ja ilmaamaan, niin ampui painekorkin syyläristä pihalle vähän ajelun jälkeen.

Heitin sitten koko keksinnön mäelle. Ihan hienosti meni kesällä ilman termariakin, mitänyt lämpesi todella hitaasti.


Tuolloin ei vielä oikein netistä tilailemalla osannut katsella ja motonet myi yli kymmenen vuotta vanhaa varastoa (molemmissa termostaateissa oli vuosileima 1999). Kivijalkaliikkeet pyysivät ryöstöhintoja, nykyään tilanne lienee hiukan toinen.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3843
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Edellinen

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä