Se vähä mitä olen GrandePuntolla ja PuntoEvolla ajanut, niin on kyllä ihan eri auto, kuin MKII -punto. Täysin eri tuntuma (laadukkaampi), sisältä isompi ja mukavampi. Joka suhteessa parempi.
Bravo oli myös äärimmäisen positiivinen yllätys mk2 punton jälkeen. Sisätilat hyvä ja takakontti riittävä, jos ei huonekaluja kuljettele (sama tuon GrandePunton kanssa).
Stilo on minusta tiloiltaan hyvä ja esim. farmarina tilava ja farmari on kenties tasapainoisin Stilo ajaa. Googlettelemalla löytyy todella paljon tietoa ns. "tyyppivioista" ja typeristä suunnittelun kukkasista, joihin täytyy varautua Stilon omistajana. Ainakin 1.6 moottori on kärsinyt jatkuvista ECU vioistaan ja taitaa koko Stilo-mallistoa vaivata satunnaiset Can-väylä viat liittyen moottorinohjaimen ja korinohjaimen välillä. Nämä viat ovat aina kalliita korjata, automerkistä riippumatta. Toki muissakin saman ikäisissä (2000-luvun alun automalleissa) on ihan samoja vikoja paljon, niistä ei vain niin kärkkäästi puhuta (esimerkkinä vaikka saman ikäisten e-mersujen boksiviat ja saman ikäisten isojen volvojen boksi-, mittaristo- ja can-väyläviat).
Stilokin alkaa olemaan sen ikäluokan auto, että ne heikoimmat tapaukset ovat jo paalattu.
Lämpimyydestä en osaa sanoa mitään. Kaikki mainitsemani ovat kyllä puhaltaneet kuumaa ilmaa sisälle, mutta lämpeämisessä voi kestää (niinkuin millä tahansa polttoainepihillä nykyautolla). Uskoisin kuitenkin kaikissa tarkenevan jos lähtökohta on mk2 punto. Olen mk2:lla nyt neljällä erilaisella ajanut talvella yli kympin pakkasissa eivätkä ne tosiaan kovin lämpimiä ole...
Jokatapauksessa, jos/kun autoa vaihdat (ja ihan sama minkä merkin/mallin autoon vaihdat), niin tärkeätä pitää mielessä:
- Yleisolemus. Pienet kolhut ja naarmut tai isot kilometrit eivät haittaa, jos autoa on muuten huollettu ja on teknisesti kunnossa. Monesti nähnyt, kun ostettu "siisti puleerattu auto" kalliilla, joka on teknisesti paska. Koeajolla kannattaa tunnustella alustan toimintaa (ei saa muljahdella/kolahdella).
- Historiatietoja kannattaa katsoa, koska jos vaikka vuoden 2008 auto on jossain vaiheessa ollut talven aikaan x kuukautta pois liikenteestä ja omistaja vaihtunut, on suuri todennäköisyys että on kolariauto. Kolariautokin tosin voi olla hyvä.
- Hintataso, ei kannata minusta maksaa vahatusta autosta. Ennemmin kunnossa olevasta.
- Jos oma tekninen osaaminen/ymmärrys ei ole vahvaa, niin joku tuttu/kaveri tms. joka tietää autoista enemmän, kannattaa ottaa mukaan. Mikäli mahdollista, niin paras olisi saada mukaan kaveri, jolla on vikakoodien lukumahdollisuus (niin että näkee myös historian).
- Mikäli mahdollista, kannattaisi auto käyttää nosturilla ennen ostoa. Harvoin kuitenkaan mahdollista.
- Google ja internet ylipäätään on hyvä paikka, varauksin. Monesti kärkkäästi haukutaan, mutta seassa on paljon rehellisiä havaintoja. Esimerkiksi joku haukkuu automallin X tyyppivikansa takia turhaksi. Toisaalla joku ropelipää kehuu autoa, koska tyyppivika X on korjattavissa tavalla Y jolloin auto on ihan kelpo peli (tyyppivikoihin on yleensä olemassa ratkaisut).
Ja hätäilyä ei kannata tehdä. Tottakai jos sopiva auto osuu kohdalle, ei saa epäröidä, mutta ei saa astua "sudenkuoppaan" moisen kohdalla ("no kyllä tämä nyt vähän kolisee, mutta jos en nyt heti osta, niin en löydä tämmöstä ikinä").
Autokauppa on rektumista, mutta siitäkin voi selvitä hengissä.