Sivu 2/2

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 10.02.2018 17:33
Kirjoittaja woimasavu
Tulee mieleen käynti motonetissa parin vuoden takaa kun olin hankkimassa moniurahihnaa, käsiin tarttui gatesin hihna mutta viereisellä myyjällä oli eriävä mielipide tuon laadusta ja suositteli jättämään gatesin hihnan hyllyyn ja ottamaan continentalin hihnan. Jääräpäänä otin kuitenkin gatesin siinä uskossa että olen luullut sen olevan todella laadukas merkki, ainakin ennen.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 10.02.2018 19:10
Kirjoittaja Sämpy
No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 10.02.2018 22:46
Kirjoittaja Wesulius
Gatesin moniurat on kyl ihan kuraa.
Contitecia pakko laittaa jos ai halua takuuhommia hirveesti

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 11.02.2018 20:35
Kirjoittaja woimasavu
Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.

Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 11.02.2018 22:18
Kirjoittaja wellu
woimasavu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.

Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.
"Ei niissä mitään vikaa oo..." :roll:

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 12.02.2018 14:36
Kirjoittaja woimasavu
Joo, nyt kun oikeen rupeen muistelemaan minkä jakohihnasarjan vesipumppu rupes vuotamaan heti pari päivää asennuksen jälkeen Lineassa niin gatesin sarjahan se oli sekin.. Vuosi pumpun ns. propusta siipipyörän alapuolelta. Naputtelin varovasti syvemmälle ja tiivistin moottorisilikonilla. Paskaa laatua..

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 15.02.2018 18:01
Kirjoittaja jarikin
Nyt on värinänvaimennin vaihdettu. Ei se vanha kuvien perusteella nyt pahin mahollinen olekaan.
https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhfWlEFZpOmCc33d ja toiselta puolelta https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhSGnwjf8rVTsvvz.

Samallahan siitä näki jakopäänhihnaa ja hyvässä kunnossa näyttää olevan. Ei ole oulun pölykään syönyt, vaikka joka päivä moottoritietä ajan. Kampiakselin hihnapyörässä ei tuntunut kulumaa. https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhNy5x2okJLMAJ2q

Todellinen syy rallatukselle taisi ollakin kiristimen rulla. Siitä kuului pyöritettäessä vähän ääntä, sekä ilmastoinnin kompuran hihnapyörä liikkuu myös sivusuunnassa. Ja kun auto käy, suhina kuuluu selvästi. Laitoin kiristimen hihnapyörälle vähän rasvaa, mutta eipä se siitä kummentunu, suhisee käydessä.
https://1drv.ms/v/s!ApH5J8zkEMqWlhV0KNPq-ke-aEiH
Taitaa vaan rasva nyt imeä sinne kaiken pölyn ja väljeneminen kiihtyy..

Äsken kotiin tullessa rallatti melkoisesti hetken aikaa, mutta vaimeni sitten.

Pitääkin alkaa tilailemaan vielä kiristimen rulla.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 23.02.2018 19:35
Kirjoittaja woimasavu
Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 27.02.2018 18:58
Kirjoittaja jarikin
woimasavu kirjoitti:Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.
No kyllä se livenä ihan ok vielä on. Vaihdettu kesällä-16, mutta jos tätä vauhtia kilsoja kertyy niin joutuu vaihtamaan noin 1,5 vuoden päästä.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Lähetetty: 09.03.2018 13:50
Kirjoittaja jarikin
Äsken vaihdoin kiristimen. Tilasin Inan, kun sattui sopiva hinta tunnetuimmista merkeistä ja aika paskalaatunen taitaa olla: pultin kanta, josta kiristintä käännetään jotta hihnan saa paikalleen, on niin xxtun ohut/matala että avain kun kerran lipeää ja sehän lipeää, on kanta sitten niin xxtun pyöreä että kiristimen kääntäminen tarpeeksi menee lähes mahdottomaksi. Lisäksi kanta on 16mm avaimelle kun orkkiksessa on 15mm ja tosiaan kuusio on korkeampi jotta siitä saa avaimella kunnolla kiinni.
Samalla kokeilin Daycon värinänvaimenninta heilutella. Vulkanointi tuntuu antavan periksi jo, eikä osa ole ollut paikallaan kuin jotain pari tuhatta kilsaa. Kun tälleen sievästi sanon, niin vähäsen harmittaa.