Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Olen viimeaikoina ihmetellyt tyhjäkäynnillä kuuluvaa rallatusta. Tänään se kuului jo voimakkaammin, jopa ihan valoissa seistessä kuuluu sisälle. Häviää kun nostaa kierroksia, joko moottorin melun alle tai oikeasti.
Kotiin tullessa aukasin konepellin ja kampiakselin hihnapyörä näyttää vähän vatkaavan. Hihna kulkee tasaisesti eikä pompi, että laturin vapaakytkin tuskin on viallinen.

Onko näistä 1,9 dieseleistä pitäny värinänvaimentimia vaihtaa kuinka vähillä kilometreillä? Sama moottorihan on myös Stilossa. Vähän päälle 240 tuhatta on nyt mittarissa. Bravo-08 ja 1,9 8V.
80 euroa osa maksaa, että pitänee tutkia tarkemmin ensin ennenkä tilaan. Autolla joutuu ajamaan joka päivä kymmeniä kilometrejä, että toivottavasti hihnapyörä ei laukea ihan vielä..
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Stilosta ja Multiplasta on näitä hajonnut. Vulkanointi ei kestä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Multiplan samassa, kasiventtiilisessä koneessa mennyt 14 vuoden aikana kaksi (ajomäärä nyt reilu 427 000 km). Muistelen, että alkuperäinen ja ensimmäinen vaihtamani oli Valeo-merkkinen (joskin hiukan erinäköiset), tämä viimeinen Gates. Reilun satasen kappale, aika vaivaton vaihtotyö. Valeossa oli mielestäni sellainen ulkopuolen sisäkehällä ollut este, joka ehkäisee koko pyörän putoamisen irti. Gatesissa oli hiukan toisenlainen rakenne, vulkanointi oli näkyvillä. Tuo kolkutus ja naputus eritysesti tyhjäkäynnillä on varma merkki - vaihtoon vaan.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Itsellä hajosi n.230tkm kohalla, olin ihmeissäni kun kuului iso kolahdus ja hihnapyörä kiisi autonalta eteenpäin....

Gates vaihettiin paikalle, kesti huimat 90tkm ja uusi piti vaihtaa..., alkoi taas koliseen 10tkm jälkeen, ei jaksa enään vaihtaa ennenkuin hajoo, koliskoon rauhassa.

Jostain olisin lukenut että vain "Original" ei kolisisi, pösössä on muuten sama juttu että tarvike kolisee.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tietämättä yhtään Fiatin koneiden hihnapyörien kestosta, suosittelisin Gatesia välttämään.

Merkistä riippumatta tullut enemmän ja vähemmän Gatesin hihnapyöriä ja jakohihnoja vastaan, jotka ovat pettäneet luvattoman nopeasti.

Paras tietämäni hihnapyörätapaus oli 2.5l TDI -moottorissa. 198km kesti ja sitten ampui kehän pohjapanssarista läpi (petti kierroksilla kiihdyttäessä).

Valeot nyt aikanakin toistaiseksi kestäneet. Muitakin laatumerkkejä varmasti on, mutta muistelisin itsekkin Valeon pyörissä olevan ns. "huulloksen", joka estää hihnapyörän irtoamisen.
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

SNR:n tilasin mister-autosta, alle 90 euroa posteineen. Olen nyt toistaiseksi ajellu, peleko perseessä että millon posahtaa :)
https://www.dropbox.com/s/jo2gcs4dbftzg ... 0.JPG?dl=0 Tuossapa kuva.
Ei kukaan sattus muistamaan, minkä kokosella torxilla (tai mikä tuo kanta on) pultit aukeaa ja ei kai kampiakselin pulttia tarvitse ottaa eestä pois?
htm
Viestit: 1087
Liittynyt: 20.02.2003 12:46
Paikkakunta: Humina

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja htm »

Kampiakselin pulttia ei tarvi ottaa pois,
olen hiukka sitä mieltä että tuo olisi jonkin kokoinen ribe kun nuo rattaat on tuommoisia tasakärkisiä.
Motonetissä on ollut myynnissä sarjaa missä noita riben kärkiä oleepi.

Multiplassa ainakin on hiukan jäykän puoleinen tuo hihnan kiristin :)
Htm
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minkäslainen se motonetin ribe-sarja onpi? Biltemassa myydään isoa salkkua jossa taisi olla joka koosta 4 eri pituutta, hinta taisi olla viidenkympin tietämillä tai vähän päälle eli alle 2e avain. Ainoa vika, että ovat varrestaan melko paksuja, joten joissain erikoistapauksissa on pitänyt hankkia ohuempia yksittäisavaimia. Nuo yksittäiset työkaluliikkeessä maksaa sen verran, että muutaman sellaisen hinnalla saa jo koko Biltsun sarjan.

En ole päässyt katselemaan uusimpia autoja, että jäikö ribe yhden ajan villitykseksi vai vieläkö niitä käytetään uusissa autoissa? Älyttömästihän noita työkaluja nykyään tarvitaan kun on kuusiokantaa, kuusiokolo, torxia, E-kantaa, 12-sakaraista, ribeä... jokaisesta kaikki koot ja pituudet, niin siinä on jo monta sataa kiinni harrastajallakin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Eryo
Viestit: 116
Liittynyt: 18.11.2014 13:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Eryo »

wellu kirjoitti:Tietämättä yhtään Fiatin koneiden hihnapyörien kestosta, suosittelisin Gatesia välttämään.

Merkistä riippumatta tullut enemmän ja vähemmän Gatesin hihnapyöriä ja jakohihnoja vastaan, jotka ovat pettäneet luvattoman nopeasti.
Minkä merkkistä/ merkkisiä jakopään remmejä/sarjoja suosittelisit?, itsellä 5tkm päästä ajankohtaista vaihtaa.

tälläsiä löysin hihnasarjoa löysin: (sis: Vesipumppun, Hammashihnan, Ohjainrulla hammashihna, Kiristysrulla hammashihna)

- Airtex, - Gates, - INA, - SKF, - Febi, - Bosch, - Dolz, - SNR, - Ruville, - Continental, - Hepu, - DAYCO, - OPTIMAL, - GK, - Metzger, - HELLA,- MAPCO
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja wellu »

INA/SKF/FEBI nyt ainakin olleet laadukkaan oloisia ja ns. "varmoja".

Loput kaikki tuttuja merkkejä, osa tuntemattomampia ja osa tunnettuja. Continentalin contitech -hihnat ovat olleet hyviä, uskoisin että ovat edelleen. Gates tosiaan surkea nykyään.

Merkkejä on monia, mutta omiin autoihin ei ole enään pariin vuoteen mennyt kuin INA/SKF. Sen vuoksi, että niistä voinut olla eniten varma...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Nuo laatumerkitkin saattaa sitten olla mistä sattuu (en tiedä myöskö "mitä sattuu.") SKF:n jakohihnapaketissa oli kiristimessä kiinalainen (ei edes SKF:n nimellä) laakeri. Parin vuoden päästä tiedetään, onko laatu tarpeeksi korkea.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

wellu kirjoitti: Gates tosiaan surkea nykyään.
...
Tämä perustuu kuinkakin suureen otokseen? Paikka jossa tällä hetkellä töissä olen, myydään juurikin Gatesin jakohihnasarjoja, koska Gatesilta saa sopivan ja oikean sarjan kuhunkin moottoriin. Ja vesipumpullisessa sarjassa pumppu on oe-laatua.
Enkä ole kuullut että gatesilla olisi ongelmia ollut.
Olen myös nähnyt Gatesin tutkimustuloksia niistä sarjoista, jotka on niille lähetetty ennenaikaisen hajoamisen takia. Joista selviää se, että ylivoimaisesti suurin osa ennen aikaisesta hajoamisesta johtuu asennuksessa tapahtuneesta virheestä, ei siitä että Gatesin hihnat tai kiristimet ja rullat olis huonoja.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:
wellu kirjoitti: Gates tosiaan surkea nykyään.
...
Tämä perustuu kuinkakin suureen otokseen?
Vajaaseen sataan. Osasta ihan hajonnut jakopää, osassa ollut "viimeisimmillään". Gatesin laatu on tippunut, enkä ole ainoa joka näin sanoo.

Samoin on Boschin

Ja totta helvetissä valmistaja sanoo tutkimuksiensa perusteella oman tuotteen hajoamisen perustuvan asennusvirheeseen, eikä heidän tuotteeseensa. :!: :lol: Eihän volkkarin DSG/TSI tekniikassakaan ole valmistajan mukaan suunnittelu-/materiaalivirhettä. :D
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sanovatten muuten, että noita vaimennettuja hihnapyöriä ei pitäisi mennä kiinnittämään mutterimopolla. Hitausvoimat kuulemma rikkovat kumia, mikä ei ole hyväksi käyttöiän kannalta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Asennusvirhe tai ulkoinen tekijä on ollut syynä. Ja täällä oulun seudulla vielä se mystinen pöly.
Itse luotan kuitenkin Gatesiin vielä.
Vastaa Viestiin