Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja woimasavu » 10.02.2018 18:33

Tulee mieleen käynti motonetissa parin vuoden takaa kun olin hankkimassa moniurahihnaa, käsiin tarttui gatesin hihna mutta viereisellä myyjällä oli eriävä mielipide tuon laadusta ja suositteli jättämään gatesin hihnan hyllyyn ja ottamaan continentalin hihnan. Jääräpäänä otin kuitenkin gatesin siinä uskossa että olen luullut sen olevan todella laadukas merkki, ainakin ennen.
woimasavu
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08.02.2017 19:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja Sämpy » 10.02.2018 20:10

No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6167
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja Wesulius » 10.02.2018 23:46

Gatesin moniurat on kyl ihan kuraa.
Contitecia pakko laittaa jos ai halua takuuhommia hirveesti
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4442
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja woimasavu » 11.02.2018 21:35

Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.



Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.
woimasavu
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08.02.2017 19:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja wellu » 11.02.2018 23:18

woimasavu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:No miten tarina jatkui sen Gatesin hihnan kanssa?

Sinänsä aika vaikeeta tehdä yleispäteviä päätelmiä, kun valmistava tehdaskin voi olla vierekkäisillä saman merkin tuotteilla eri, ja vuoden päästä vaihtuu taas. Harva noita varmaan samalla omalla tehtaalla koko ajan tekee samalla reseptillä.



Itse asiassa kyseisen hihnan kanssa oli häikkää jtd moottorissa :shock: Vuoden käytön jälkeen huomasin valon kanssa tarkastellessa hihnassa vetopuolella murtumia tasaisesti koko pituudeltaan. Ajoin hihnalla kuitenkin vielä puolisenvuotta jonka jälkeen uusin sen jakopäänhuollon yhteydessä.

"Ei niissä mitään vikaa oo..." :roll:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3615
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja woimasavu » 12.02.2018 15:36

Joo, nyt kun oikeen rupeen muistelemaan minkä jakohihnasarjan vesipumppu rupes vuotamaan heti pari päivää asennuksen jälkeen Lineassa niin gatesin sarjahan se oli sekin.. Vuosi pumpun ns. propusta siipipyörän alapuolelta. Naputtelin varovasti syvemmälle ja tiivistin moottorisilikonilla. Paskaa laatua..
woimasavu
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08.02.2017 19:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja jarikin » 15.02.2018 19:01

Nyt on värinänvaimennin vaihdettu. Ei se vanha kuvien perusteella nyt pahin mahollinen olekaan.
https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhfWlEFZpOmCc33d ja toiselta puolelta https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhSGnwjf8rVTsvvz.

Samallahan siitä näki jakopäänhihnaa ja hyvässä kunnossa näyttää olevan. Ei ole oulun pölykään syönyt, vaikka joka päivä moottoritietä ajan. Kampiakselin hihnapyörässä ei tuntunut kulumaa. https://1drv.ms/i/s!ApH5J8zkEMqWlhNy5x2okJLMAJ2q

Todellinen syy rallatukselle taisi ollakin kiristimen rulla. Siitä kuului pyöritettäessä vähän ääntä, sekä ilmastoinnin kompuran hihnapyörä liikkuu myös sivusuunnassa. Ja kun auto käy, suhina kuuluu selvästi. Laitoin kiristimen hihnapyörälle vähän rasvaa, mutta eipä se siitä kummentunu, suhisee käydessä.
https://1drv.ms/v/s!ApH5J8zkEMqWlhV0KNPq-ke-aEiH
Taitaa vaan rasva nyt imeä sinne kaiken pölyn ja väljeneminen kiihtyy..

Äsken kotiin tullessa rallatti melkoisesti hetken aikaa, mutta vaimeni sitten.

Pitääkin alkaa tilailemaan vielä kiristimen rulla.
jarikin
 
Viestit: 68
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja woimasavu » 23.02.2018 20:35

Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.
woimasavu
 
Viestit: 76
Liittynyt: 08.02.2017 19:16

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja jarikin » 27.02.2018 19:58

woimasavu kirjoitti:Jos pyöräytät sitä kiristimen rullaa sormella tiedät kunnon heti, ei saa jäädä pyörimään hetkeä pidempään. Uuden laakerin kaa on sellanen jähmeä. Lisäksi mun silmään tuo jakohihna näyttää muulta kuin hyvältä, kiiltää, näyttää kovettuneelta.


No kyllä se livenä ihan ok vielä on. Vaihdettu kesällä-16, mutta jos tätä vauhtia kilsoja kertyy niin joutuu vaihtamaan noin 1,5 vuoden päästä.
jarikin
 
Viestit: 68
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Kampiakselin hihnapyörä / värinänvaimennin

ViestiKirjoittaja jarikin » 09.03.2018 14:50

Äsken vaihdoin kiristimen. Tilasin Inan, kun sattui sopiva hinta tunnetuimmista merkeistä ja aika paskalaatunen taitaa olla: pultin kanta, josta kiristintä käännetään jotta hihnan saa paikalleen, on niin xxtun ohut/matala että avain kun kerran lipeää ja sehän lipeää, on kanta sitten niin xxtun pyöreä että kiristimen kääntäminen tarpeeksi menee lähes mahdottomaksi. Lisäksi kanta on 16mm avaimelle kun orkkiksessa on 15mm ja tosiaan kuusio on korkeampi jotta siitä saa avaimella kunnolla kiinni.
Samalla kokeilin Daycon värinänvaimenninta heilutella. Vulkanointi tuntuu antavan periksi jo, eikä osa ole ollut paikallaan kuin jotain pari tuhatta kilsaa. Kun tälleen sievästi sanon, niin vähäsen harmittaa.
jarikin
 
Viestit: 68
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Kiiminki

Edellinen

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot]