Dieseliä bensa stiloon
Dieseliä bensa stiloon
Eli eli, vuoden 2005 1,6 fiat stilo. Tankki oli tyhjä ja tyttöystävä tankkas siihen 15L dieseliä ja ajo 10km kotiin. Lisäsin tankkiin 5L bensaa ajatuksena ajaa lähimmälle huoltsikalle ja tankata täyteen, josko ois selvitty sillä. Auto ei kuitenkaan käynnisty. Onko kellään kokemuksia/veikkauksia riittääkö tässä vaiheessa tankin tyhjennys vai joko siellä on jotain remppaa? Ja onko kuin iso operaatio tyhjentää tankki? Lukasin että tässä mallissa ei ole ilmeisesti vaihdettavaa bensansuodatintakaan. Mitäs sitten jos suodatin on entinen? Auttakaa tyhmää.
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Dieseliä bensa stiloon
Toivottavasti saat tänne useampia erilaisia vastauksia, koska et liene ainoa, joka on joutunut moiseen tilanteeseen. Diesel bensiinin seassa ei syty täysin sylinterissä, vaan tahtoo kulkeutua öljyn matkaan männänrenkaiden ohi, jolloin koneen voitelu myös periaatteessa heikentyy ja altistaa lisävaurioille. Diesel tarvitsee myös kovan paineen syttyäkseen, ja siihen bensiinimoottorin puristus ei riitä, edes tulpan kipinän kera, jolloin aine menee ns. raakana läpi. Seuraavat eivät perustu omaan kokemukseen, vaan harrastajapiireissä kuultuihin. Konstit voivat onnistuessaan säästää lisäharmeilta, mutta tosiaan mitään takuuta näille ei tietenkään voi antaa. OMALLA VASTUULLA SIIS!!!
Jäi epäselväksi, että pyörittääkö edelleen, mutta ei käynnisty? Jos pyörii, niin on toivoa eli ei ole leikkautunut kiinni.
Ensin se yksinkertaisin osuus eli tyhjennys (mieluusti akku aina irti, kun kosketaan polttoainelaitteisiin, kipinävaaran vuoksi):
1. Tankin tyhjennys: vaihtoehto 1: perinteinen "lutkutin" eli esim. moottoriveneistä tuttu kumipumppu, johon kumpaankin päähän reilu metri ohutta letkua > letkun toinen pää tankkiin ja toinen kanisteriin, pumppausta ja tankki niin tyhjäksi kuin mahdollista. Yleensä tällä konstilla ei ihan saa täysin kaikkea pois
2.Tyhjennys, vaihtoehto 2: takapenkin alta löytyy muovinen kansi, jonka alla on tankin päällä oleva sähköisen polttoainepumpun liitin ja yksi tai kaksi polttoaineputkea (nuolin merkitty, mihin suuntaan polttoaine virtaa). Liitin ja letku(t) irti varovasti; merkitse, ettei mene ristiin asentaessa, jos kaksi putkea. Pumppupaketti (suodatin lienee eräänlaisena verkkona siinä ympärillä) nousee muutaman ruuvin avauksen jälkeen kokonaan tankista pois, jolloin tankista pääsee vaikkapa tuolla ykkösvaihtoehdon käsipumpulla imaisemaan eri kulmista tankin lähes kuivaksi. Bensiinillä voi yrittää huuhdella tankkia ja taas pumpata se pois. Pumppupaketin liottaminen sitten puhtaassa bensiinissä, jotta pumppu ja sen ympärillä oleva suodatin puhdistuvat. Periaatteessa liittämällä pumppuun pitkä letkun ulos ja samalla tavalla kanisteriin sekä antamalla 12v jännite liitännästä tankin oma pumppu tyhjentäisi myös tankin noin pienellä polttoainemäärällä, jolloin ei tarvita käsipumppua
Sitten sinne moottorin puolelle. Koska nyt on jo käynnistyshäiriö, järjestelmässä olevaa diesel-bensiini-seosta ei yhtään enää lisää ruiskutukseen. Ruiskuun tulevasta polttoaineletkusta (tietenkin tämä ensin irrottaen ruiskun rungosta) voisi yrittää puhaltaa letkullisen diesel-bensa-seoksen varovasti sinne tankin suuntaan, vaikka johonkin irtopulloon, niin ei ainakaan mene enää uutta väärää ainetta järjestelmään. (Jokin "STP- tai Forte fuel system cleaner" -tyyppisen aineen imaiseminen sitten päinvastoin esimerkiksi tuolta mainitusta bensiinipumpun letkusta moottoria vähän aikaa starttaamalla saattaisi riittää puhdistusaineen menoon ruiskutusuutinten läpi aina sylinteriin asti, jolloin taas periaatteessa "dieselsotku" huuhtoutuisi paremmin pois.) Ongelma on kuitenkin, että palamatonta polttoaineseosta lienee mennyt katalysaattoriin asti, jolloin se ei toimi enää oikein tai ainakin savuttaa silmin nähden. Haihtuminen pikku hiljaa hävittää kyllä polttoainejäämiä itsekseen, joten odottelu voi jopa ehkä parantaa tilannetta. Tosin KATin tukkeutuminenkin on mahdollista, kun diesel palaa epäpuhtaasti, jolloin kone pysähtyy, mutta ehkä näin lyhyellä ajolla vielä varsin epätodennäköistä. Käynnistymättömyys johtunee yksinkertaisesti sylinterin kastumisesta ja epätäydellisestä polttoaineseoksen syttymisestä dieselistä johtuen. Moottoriöljy myös mieluusti vaihtoon samaan aikaan, diesel tosiaan ohentaa sitä.
Kun nämä on tehty, osat takaisin paikoilleen, puhdasta bensiiniä tankkiin vaikkapa kymmenkunta litraa ja starttaamaan sekä toivomaan parasta. Ilmaa on ensin varmasti jonkin aikaa järjestelmässä. Jos koneen saa käyntiin, tyhjäkäyntiä, kunnes se toivon mukaan tasoittuu (usein seilaa edestakaisin alkuun). Stilon perus-tuhatkuussatanen on aika perinteinen kone, ei mitään erityisiä kikkailuja, joten nuo konstit voivat palauttaa tilanteen.
Auton hinaaminen huoltoon ja polttoainejärjestelmän täyspuhdistus on tietenkin aina ammattimainen vaihtoehto; hintaa kannattaa kysyä, mutta kokonaisuudessa varmaankin useita satoja euroja pelkkä toimenpide. Pahimmillaan johtaa tuohon katalysaattorinkin vaihtoon, jolloin viimeistään auton arvo ylittynee.
Jos kokeilet näitä, kerro ihmeessä, miten meni. Tai ylipäätään, miten selvisit eteenpäin tilanteesta?
Jäi epäselväksi, että pyörittääkö edelleen, mutta ei käynnisty? Jos pyörii, niin on toivoa eli ei ole leikkautunut kiinni.
Ensin se yksinkertaisin osuus eli tyhjennys (mieluusti akku aina irti, kun kosketaan polttoainelaitteisiin, kipinävaaran vuoksi):
1. Tankin tyhjennys: vaihtoehto 1: perinteinen "lutkutin" eli esim. moottoriveneistä tuttu kumipumppu, johon kumpaankin päähän reilu metri ohutta letkua > letkun toinen pää tankkiin ja toinen kanisteriin, pumppausta ja tankki niin tyhjäksi kuin mahdollista. Yleensä tällä konstilla ei ihan saa täysin kaikkea pois
2.Tyhjennys, vaihtoehto 2: takapenkin alta löytyy muovinen kansi, jonka alla on tankin päällä oleva sähköisen polttoainepumpun liitin ja yksi tai kaksi polttoaineputkea (nuolin merkitty, mihin suuntaan polttoaine virtaa). Liitin ja letku(t) irti varovasti; merkitse, ettei mene ristiin asentaessa, jos kaksi putkea. Pumppupaketti (suodatin lienee eräänlaisena verkkona siinä ympärillä) nousee muutaman ruuvin avauksen jälkeen kokonaan tankista pois, jolloin tankista pääsee vaikkapa tuolla ykkösvaihtoehdon käsipumpulla imaisemaan eri kulmista tankin lähes kuivaksi. Bensiinillä voi yrittää huuhdella tankkia ja taas pumpata se pois. Pumppupaketin liottaminen sitten puhtaassa bensiinissä, jotta pumppu ja sen ympärillä oleva suodatin puhdistuvat. Periaatteessa liittämällä pumppuun pitkä letkun ulos ja samalla tavalla kanisteriin sekä antamalla 12v jännite liitännästä tankin oma pumppu tyhjentäisi myös tankin noin pienellä polttoainemäärällä, jolloin ei tarvita käsipumppua
Sitten sinne moottorin puolelle. Koska nyt on jo käynnistyshäiriö, järjestelmässä olevaa diesel-bensiini-seosta ei yhtään enää lisää ruiskutukseen. Ruiskuun tulevasta polttoaineletkusta (tietenkin tämä ensin irrottaen ruiskun rungosta) voisi yrittää puhaltaa letkullisen diesel-bensa-seoksen varovasti sinne tankin suuntaan, vaikka johonkin irtopulloon, niin ei ainakaan mene enää uutta väärää ainetta järjestelmään. (Jokin "STP- tai Forte fuel system cleaner" -tyyppisen aineen imaiseminen sitten päinvastoin esimerkiksi tuolta mainitusta bensiinipumpun letkusta moottoria vähän aikaa starttaamalla saattaisi riittää puhdistusaineen menoon ruiskutusuutinten läpi aina sylinteriin asti, jolloin taas periaatteessa "dieselsotku" huuhtoutuisi paremmin pois.) Ongelma on kuitenkin, että palamatonta polttoaineseosta lienee mennyt katalysaattoriin asti, jolloin se ei toimi enää oikein tai ainakin savuttaa silmin nähden. Haihtuminen pikku hiljaa hävittää kyllä polttoainejäämiä itsekseen, joten odottelu voi jopa ehkä parantaa tilannetta. Tosin KATin tukkeutuminenkin on mahdollista, kun diesel palaa epäpuhtaasti, jolloin kone pysähtyy, mutta ehkä näin lyhyellä ajolla vielä varsin epätodennäköistä. Käynnistymättömyys johtunee yksinkertaisesti sylinterin kastumisesta ja epätäydellisestä polttoaineseoksen syttymisestä dieselistä johtuen. Moottoriöljy myös mieluusti vaihtoon samaan aikaan, diesel tosiaan ohentaa sitä.
Kun nämä on tehty, osat takaisin paikoilleen, puhdasta bensiiniä tankkiin vaikkapa kymmenkunta litraa ja starttaamaan sekä toivomaan parasta. Ilmaa on ensin varmasti jonkin aikaa järjestelmässä. Jos koneen saa käyntiin, tyhjäkäyntiä, kunnes se toivon mukaan tasoittuu (usein seilaa edestakaisin alkuun). Stilon perus-tuhatkuussatanen on aika perinteinen kone, ei mitään erityisiä kikkailuja, joten nuo konstit voivat palauttaa tilanteen.
Auton hinaaminen huoltoon ja polttoainejärjestelmän täyspuhdistus on tietenkin aina ammattimainen vaihtoehto; hintaa kannattaa kysyä, mutta kokonaisuudessa varmaankin useita satoja euroja pelkkä toimenpide. Pahimmillaan johtaa tuohon katalysaattorinkin vaihtoon, jolloin viimeistään auton arvo ylittynee.
Jos kokeilet näitä, kerro ihmeessä, miten meni. Tai ylipäätään, miten selvisit eteenpäin tilanteesta?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Dieseliä bensa stiloon
Kiitos paljon vastauksesta. Kyllä se yritti käynnistyä ja hetkeksi käynnistyikin. Huomenna sitä tulee joku osaavampi kattomaan, kopioin hälle vinkkisi. Päivittelen tänne sitten kuinka käy.
Re: Dieseliä bensa stiloon
Kyllä bensakone käy Dieselillä, pitää vain olla kuuma kone.
Periaatteessa jos moottorin saisi lämmitettyä lohkarilla tms. ennen starttia, niin voisi saada käymään.
Dieselöljy ei itsessään ole vaarallinen aine millekkään bensajärjestelmän komponentille, mutta dieselissä olevat pienet epäpuhtaudet voivat tukkia suuttimet, mikäli sitä bensansuodatinta ei ole. Lisäksi tietysti kone voi karstoittua paljonkin ja mm. katalysaattori tuhoutua dieselillä ajaessa.
Mutta, jos tankin täyttäisi nyt bensalla, niin seoshan laimenisi aika paljon.
Kaikki kokeilut omalla vastuulla. Minä olen tyhjentänyt tankkeja poraamalla pohjaan 3mm:n reijän ja tyhjennyksen jälkeen laadukas pop-niitti siihen reikään (on olemassa myös ns. tiiviitä niittejä, mutten enään muista mistä erikoisliikkeestä niitä ostin joskus 10 vuotta sitten).
Periaatteessa jos moottorin saisi lämmitettyä lohkarilla tms. ennen starttia, niin voisi saada käymään.
Dieselöljy ei itsessään ole vaarallinen aine millekkään bensajärjestelmän komponentille, mutta dieselissä olevat pienet epäpuhtaudet voivat tukkia suuttimet, mikäli sitä bensansuodatinta ei ole. Lisäksi tietysti kone voi karstoittua paljonkin ja mm. katalysaattori tuhoutua dieselillä ajaessa.
Mutta, jos tankin täyttäisi nyt bensalla, niin seoshan laimenisi aika paljon.
Kaikki kokeilut omalla vastuulla. Minä olen tyhjentänyt tankkeja poraamalla pohjaan 3mm:n reijän ja tyhjennyksen jälkeen laadukas pop-niitti siihen reikään (on olemassa myös ns. tiiviitä niittejä, mutten enään muista mistä erikoisliikkeestä niitä ostin joskus 10 vuotta sitten).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Dieseliä bensa stiloon
Missäkohtaa Stilossa sijaitsee bensapumppu?....Tuli vaan mieleen, että saisikos tankin tyhjennettyä auton omalla pumpulla....eli antais pumpulle virtaa, ja ottaisi ruiskulle menevän letkun/putken irti, ja siitä kannuun ajaisi tankista sen bensa/diesel seoksen?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Dieseliä bensa stiloon
Ketjun toisessa viestissä oli mainittu pumpun sijainti. Taitaa pumppu käynnistyä vasta startin herätteen saatuaan, joten vaatii virran vetämisen.
Tankin tyhjentämistä poran avulla on vaikea suositella. Eräs ukko teki varmasti 200 romutusta samalla metodilla, mutta sitten leimahti. Koko halli maan tasalle.
15 l dieseliä on sen verran vähän, että kun tankin tyhjentää lappoamalla ja laittaa bensaa täyteen, niin en usko isoja ongelmia tulevan. Käynnistystä voi auttaa vaikka lohkolämppärillä tai jarruputsilla / starttipilotilla. Sitten ajelee tankillisen ja vaihtaa varmuuden vuoksi öljyt ja katsoo miltä tulpat näyttävät.
Joskus kaasariaikaan tuli ajettua n 50/50 seoksella vikatankkauksen jälkeen. Savutti jonkin verran ja starttautti pitkään, mutta muuten meni ongelmitta.
Tankin tyhjentämistä poran avulla on vaikea suositella. Eräs ukko teki varmasti 200 romutusta samalla metodilla, mutta sitten leimahti. Koko halli maan tasalle.
15 l dieseliä on sen verran vähän, että kun tankin tyhjentää lappoamalla ja laittaa bensaa täyteen, niin en usko isoja ongelmia tulevan. Käynnistystä voi auttaa vaikka lohkolämppärillä tai jarruputsilla / starttipilotilla. Sitten ajelee tankillisen ja vaihtaa varmuuden vuoksi öljyt ja katsoo miltä tulpat näyttävät.
Joskus kaasariaikaan tuli ajettua n 50/50 seoksella vikatankkauksen jälkeen. Savutti jonkin verran ja starttautti pitkään, mutta muuten meni ongelmitta.
Re: Dieseliä bensa stiloon
Laittasin lisää bensaa kunnes käy ok jos ois oma, asiakkaalle tyhjättäis tankki, uudet bensat ja ajasin löpö-bensa seoksen omassa vaunussa.
Käynnistys kikkailuthan tuossa jo tulikin...
Käynnistys kikkailuthan tuossa jo tulikin...
Re: Dieseliä bensa stiloon
Tankki täyteen 98:sia ja starttipilotilla avittaa käyntiin. Sitten hissuksiin ajoa, koska dieselin oktaaniluku on jotain 15-25.
Fifth Gear on testannut eri sekoituksia.
https://www.youtube.com/watch?v=GL9-i9tcESU
Fifth Gear on testannut eri sekoituksia.
https://www.youtube.com/watch?v=GL9-i9tcESU
Re: Dieseliä bensa stiloon
Jos sillä dieselillä ajaa joutuu oljyt myös vaihtamaan.
Kannattaa tarkkailla öljyn tasoa miten paljon lähtee nousemaan.
Jos auton meinaa pitää niin en ajaisi lambda ja katti tukkeentuu ne ottaa siipeensä ja seuraavassa katsastuksessa seuraa ongelmia.
Testerillä saa tankin tyhjättyä toki konehuoneesta joutuu putken suutin kiskosta irrottaa.
Tietysti jos pumpun releen nappaa irti ja laittaa hyppylangan tyhjennyksen ajaksi releen tilalle.
Tulpat todennäköisesti kastuneet ja voivat olla rikki jo.
Kannattaa tarkkailla öljyn tasoa miten paljon lähtee nousemaan.
Jos auton meinaa pitää niin en ajaisi lambda ja katti tukkeentuu ne ottaa siipeensä ja seuraavassa katsastuksessa seuraa ongelmia.
Testerillä saa tankin tyhjättyä toki konehuoneesta joutuu putken suutin kiskosta irrottaa.
Tietysti jos pumpun releen nappaa irti ja laittaa hyppylangan tyhjennyksen ajaksi releen tilalle.
Tulpat todennäköisesti kastuneet ja voivat olla rikki jo.