Engine fault: throttle body fault

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Vipis
Viestit: 4
Liittynyt: 18.11.2017 20:05

Engine fault: throttle body fault

Viesti Kirjoittaja Vipis »

Ostin hiljattain fiat stilo 1,6 vuodelta 2005. Heti oston jälkeen auto hyytyi kiihdyttäessä ja tauluun tuli engine fault-teksti ja moottorivalo syttyi. Auto toimi uudelleen käynnistämisen jälkeen. Moottorivalo jäi palamaan, mutta jossain vaiheessa sammui itsestään. Seuraavana päivänä sattui sama homma. Kävin korjaamolla luettamassa vikakoodin, muistaakseni kone ilmoitti throttle body fault ja koodi p1220. Korjaaja katsoi konepellin alta jotku parin johdon liitännät (itsellä ei mitään käsitystä autoista) ja veikkaili että vika voi johtua siitä että auto oli seissyt ulkona kesästä asti ja ongelma voi korjaantua itsestään. Tuon jälkeen tein autolla 1200km reissun ja sama ongelma toistuu. Juurikin kiihdyttäessä. Missä voisi olla vika ja kuinka kallis remppa tiedossa? Lisäksi pari kertaa käynyt parkkipaikalla ja liikenneympyrässä hitaassa vauhdissa 2-vaihteella, että öljyvalo syttynyt ja auto hyytynyt. Toiminut taas kun on käynnistänyt uudestaan. Öljyt suodattimineen olen käynyt vaihdattamassa.
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Engine fault: throttle body fault

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei.
Tuo throttle body falut p1220 voi tosiaan johtua huonosta kontaktista siihen ilmaläppäkotelon moottorin ohjaukseen ( avaa sitä läppää joka siellä näkyy) , tai toinen vaihtoento on että kaasupolkimen päässä on samoja ongelmia,eli huono kontakti potentiometriin kun nykyään tuo läpän avaus hoituu tietokoneen kautta. Kaasupolkimella esitetään pyyntö syöttää lisää polttoainetta ja ilmaa moottoriin jolloin tietokone laskee kuinka paljon läppää avataan jotta saataisiin mahdollisimman optimi seossuhde , joten senkin liitännöissä voi olla häiriöitä, ECU:n ongelmiin viittaisi myös tuo öljyvalon pilkahtelu , tosin kyseessä voi olla myös hieman viallinen anturi , tai huono liitos itse anturiin.
Itse aloittaisin suihkimalla kosteutta syrjäyttävää ja puhdistavaa ainetta kaikkiin epäilyttäviin liitoksiin ( toisin se täytynee avata jotta mekaaninen kunto silmämääräisesti selviää).
Samoin voisi tarkistaa mahdolliset rele- ja sulakeongelmat liittyen näihin virtapiireihin , käsikirja opastaa oikeille lähteille.
J.K.
Vastaa Viestiin