^^
Joillain satasilla noita ostellaan ja hitsipilliä joutuu käyttämään sekä verhoilijan palveluja ja ihan kaikkihan noissa pitää käydä läpi. Jos ei välttämättä halua harrastaa niin aina on ulkomaantuonti helpompaa kuin Suomi-auton kunnostus.
Soittele tai tule käymään, yhteystiedot tuolla:
https://www.saminosat.net/2
Tässä mallissahan on etulokasuojat vielä vanhaa suunnittelua eli kurankeruukaukalot, jotka johtaa hyvin äkkiä koko keulaosan mätänemiseen. Näin on käynyt noille varaosa-autoille jotka on about 60 vuosimallia eli sitä ensimmäistä versiota. Lisäksi Berlina on mennyt poikki, koko takakontti heiluu ylös-alas kun vähän painaa.
Täähän on sikäli erikoinen malli, että kun tuli ns. B-malli, joka ei 1800 osalta ulkoisesti eronnut juuri yhtään aiemmasta, tapahtui alustassa todella paljon. Takapäässä lehtijousitus vaihtui kierrejouseen ja pitkittäis tukivartena toimii lehtijousen puolikas, joka siis on kuin lehtijousi mutta loppuu taka-akselille. Rumpujarrut vaihtui joka nurkalla levyjarruihin, eli levyjarrut tuli myös taakse. Aiemmin myös edessä oli rummut, berlinassa yhdellä 2-puoleisella sylinterillä ja Familiaressa oli 2-puoleinen sylinteri sekä ylhäällä että alhaalla. En muista ulkoa, miten nestesiirto sylinterien välillä oli toteutettu, mutta luulisin että pyörälle meni vain 1 letku.
Silloin kun B-malli tuli, loppui 2100 valmistus ja tilalle tuli 2300, jossa on tuplavalot keulalla ja 2 listaa kyljessä aiemman 1:en sijaan. Mutta tuo tuplavalokeula on eri kuin 2100 Specialissa.
Tässähän on vielä sellainen sudenkuoppa, että ensimmäinen 1800 ei ollut 1800A vaan pelkkä 1800. 1800A vuorostaan tuli myöhemmin ja siinä on 1500 mallin neloskone, tätä käytettiin esim. taksina, koska oli halvempi ostaa ja huoltaa ja vie vähemmän soppaa. Samaa autoa on myyty myös 1500L nimisenä. Mitä ei pidä sekoittaa 1300-1500 pikkukorimallin pidempään versioon joka oli 1500C. Siis se pikkukorimalli jossa muutaman sentin pidemmät takaovet. Sitten se 30-luvun 6-sylinterinen 1500 on vuorostaan 1500 6C.
Eli joo 1800 kuutioiset on joko 1800 tai 1800B. Mulla on projektina 1800B Familiare sekä 2100 Berlina ja 2100 Familiare varaosa-autoina. Ja mun 1800B:ssä on jo asennettu uutena lokarit etupyörille, joten rakenne niitten takana on säilynyt. Lokarin sisälokasuojat on hieno keksintö.
sama isompi kori neloskoneella on joko 1800A (Suomessa) tai 1500L (jotkut markkina-alueet)
Se keskikoon auto on joko 1300, 1500, tai 1500C joista viimeisin on pidennetty takamatkustamon osalta. Näissä on sama moottori pohjana kuin 6-sylinterisissä mutta lyhennettynä neloseksi. Eli 1800 kuutosella tuli ensinnä ja nää neloset vasta pari vuotta myöhemmin. Ehkä tämän takia 1500 cabriolet, joka pohjalevyltään perustuu 1100-malliin, sai -59 "OSCA" -moottorin, koska Fiatilla ei ollut siihen moottoria. Oli vain 1221 nelonen jonka konstruktio on 508:n peruja 30-luvulta ja sitten tää iso kuutonen. Sitten kun tuli pari vuotta myöhemmin 1500 neloskone, se meni myös Spideriin. Ja tämä nelonen on se moottori joka on esim. Polonezissa. Oikein hyvä moottori, joten polskin ongelmat lienee enempi laadulliset kuin suunnittelun vajavaisuudet.
Tuossahan on aika liki hemipalotilat, vaikka nokka-akseli on lohkossa. No samoinhan se on legendaarisessa Chrysler Hemissä.
Fiatilla on kiva historia näissä pikkukuutosissa. Ensin 30-luvulla 1500 6C ja sitten nää 1800-2100-2300 kuutoset. Näitä tehtiin n. 59-68 kunnes tilalle tuli 125 nelos-TC:llä.
Sääli ettei TC:stä tullut koskaan 6-mukista versiota, nimenomaan suoraa sellaista. 130 v6:lla tuli 69 ja sitten bensan hinta vähän pompsahti ja isot koneet hävis.