Fiat 2100 Speciale
Fiat 2100 Speciale
Sattui tuollaisen mallin tieto eteen, rekistöröity Harjavaltaan 10/1961, FB-520 tunnuksin. Enpä ole ennen tuollaista nähnyt, käsittääkseni ainakin keula erin näköinen kuin "tavallisissa" 2100 malleissa. Onko tämmöistä missään/kellään tallessa?
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Fiat 2100 Speciale
Ensimmäistä kertaa kuulen että Suomeen olisi tullut tällaista, malli on kyllä tuttu ja harvinainen.
Aina on tietty mahdollisuus, että "tavalliseen" 2100:seen on liitetty tuollainen mallinimi jostain syystä. Wanhoissa autoissa on käytetty Suomessa mitä mielikuvituksellisempia mallinimiä, kun niitä on naputeltu rekisteriin.
Olisin aika täpinöissäni jos tällainen jostain löytyisi. Jotenkin muistelen että melkein kaikki pellit eroaa tavallisesta mallista, myös pyörät ja kapselit.
Aina on tietty mahdollisuus, että "tavalliseen" 2100:seen on liitetty tuollainen mallinimi jostain syystä. Wanhoissa autoissa on käytetty Suomessa mitä mielikuvituksellisempia mallinimiä, kun niitä on naputeltu rekisteriin.
Olisin aika täpinöissäni jos tällainen jostain löytyisi. Jotenkin muistelen että melkein kaikki pellit eroaa tavallisesta mallista, myös pyörät ja kapselit.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 2100 Speciale
Mistähän tuon 1961 nappaisin, piti olla tietenki 10/1960. Jolloin tämä 4D Special 2100/2650 vm.-60 rekisteröity.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Fiat 2100 Speciale
Pitäis kysyä Rainerilta tietääkö se jotain... tuossa kun tarkemmin kirjaa kattelin niin keulaa lukuunottamatta eroja on lähinnä listoituksessa, jolloin tietty pellit aavistuksen erilaiset mutta ei mitään niin isoa, kuin keulassa jossa kaikki erilaista perusmalliin verrattuna. Puskurit tulee pidemmälle sivulle. Kuvissa katon takalippakin näyttää erilaiselta, mutta voi olla kuvakulmasta riippuva juttu.
Yhteensä ekan aikakauden 1800/2100 malleja tehtiin n. 30.000kpl ja Specialeja 1174kpl. Myös 2300 mallista oli Special, joka mukaili hyvin pitkälle 2100 Special-mallia, eikä sikäli erottunut enää perusmallista kun molemmissa oli esim. tuplavalot. Listamuutokset pysyi samana eli Specialissa listat ylhäällä trapetsilinjalla ja kylki yhtenäinen, kun perusmallissa listat kyljessä.
Yhteensä ekan aikakauden 1800/2100 malleja tehtiin n. 30.000kpl ja Specialeja 1174kpl. Myös 2300 mallista oli Special, joka mukaili hyvin pitkälle 2100 Special-mallia, eikä sikäli erottunut enää perusmallista kun molemmissa oli esim. tuplavalot. Listamuutokset pysyi samana eli Specialissa listat ylhäällä trapetsilinjalla ja kylki yhtenäinen, kun perusmallissa listat kyljessä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 2100 Speciale
On sellainen täällä 1 kpl olemassa tai todennäköisemmin ollut, tullut Finlan kautta.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Re: Fiat 2100 Speciale
Ciao
Löysin auton FB-520 rekisteritiedot netistä. Mallimerkintä on 4D Special 2100/2650 -60 ja alustanumero noinkin pieni 000785. Tyyppitodistus 50004. Rekisteröity 23.10.1960 ja omistaja: etunimi epäselvä Renkonen, dipl.ins. Harjavalta Satalinna.
Vaihtanut omistajaa 26.3.65 Porin (?) Auto- ja Urheiluliike Oy ja haltija 1.4.1965 Valtteri Tamminen Pori Tuorsniemi
Kantakortin tiedot loppuvat tähän > siirretty sähköiseen muotoon.
terv. Kari P+
Löysin auton FB-520 rekisteritiedot netistä. Mallimerkintä on 4D Special 2100/2650 -60 ja alustanumero noinkin pieni 000785. Tyyppitodistus 50004. Rekisteröity 23.10.1960 ja omistaja: etunimi epäselvä Renkonen, dipl.ins. Harjavalta Satalinna.
Vaihtanut omistajaa 26.3.65 Porin (?) Auto- ja Urheiluliike Oy ja haltija 1.4.1965 Valtteri Tamminen Pori Tuorsniemi
Kantakortin tiedot loppuvat tähän > siirretty sähköiseen muotoon.
terv. Kari P+
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat 2100 Speciale
Hei,
Olen aina pitänyt näistä isojen Fiatien ulkonäöstä. Jospa joskus olisi mahdollisuus hankkiakin sellainen.
Laitan tässä vain muutaman aikakauden esitekuvan:
http://www.autominded.net/brochure/fiat ... 0%2003.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autominded.net/brochure/fiat ... 0%2001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulee itse aika usein katseltua autojen alkuperäisiä esitteitä näiltä sivuilta:
http://storm.oldcarmanualproject.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiatitkin ovat ihan kohtuullisesti katettu.
t. Markku
Olen aina pitänyt näistä isojen Fiatien ulkonäöstä. Jospa joskus olisi mahdollisuus hankkiakin sellainen.
Laitan tässä vain muutaman aikakauden esitekuvan:
http://www.autominded.net/brochure/fiat ... 0%2003.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autominded.net/brochure/fiat ... 0%2001.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulee itse aika usein katseltua autojen alkuperäisiä esitteitä näiltä sivuilta:
http://storm.oldcarmanualproject.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiatitkin ovat ihan kohtuullisesti katettu.
t. Markku
Omaa ja paremman puoliskon kalustoa:
Nissan Murano 2.5 dCi Tekna '11
Nissan X-trail dCi 130 2WD Xtronic Vision Pack+Technology Pack+Moonroof '15
Jaguar XJ6 4.0 Sport '96
Jaguar XJ6 4.2 autom. Series III '86
Nissan Murano 2.5 dCi Tekna '11
Nissan X-trail dCi 130 2WD Xtronic Vision Pack+Technology Pack+Moonroof '15
Jaguar XJ6 4.0 Sport '96
Jaguar XJ6 4.2 autom. Series III '86
Re: Fiat 2100 Speciale
Specialin osalta pitänee tyytyä tuontitavaraan, mutta hienostihan tämänkin yksilön selvittely on ainakin lähtenyt alkuun. Joku voisi koittaa vaikka koluta asiaa vähän pidemmälle..
Itsellä on päinvastainen ongelma, ruosteinen 1800B Familiare ja sille pari 2100 mallin varaosa-autoa joista pitäisi päästä eroon.
onneksi saan pitää, ei kukaan osta enää noin isotöisiä projekteja. Olisihan tuollainen komia vaikkei mikään MR kaunotar olisikaan.
Itsellä on päinvastainen ongelma, ruosteinen 1800B Familiare ja sille pari 2100 mallin varaosa-autoa joista pitäisi päästä eroon.
onneksi saan pitää, ei kukaan osta enää noin isotöisiä projekteja. Olisihan tuollainen komia vaikkei mikään MR kaunotar olisikaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat 2100 Speciale
Kuinka isoja projekteja ja minkä hintasia?Sämpy kirjoitti:Specialin osalta pitänee tyytyä tuontitavaraan, mutta hienostihan tämänkin yksilön selvittely on ainakin lähtenyt alkuun. Joku voisi koittaa vaikka koluta asiaa vähän pidemmälle..
Itsellä on päinvastainen ongelma, ruosteinen 1800B Familiare ja sille pari 2100 mallin varaosa-autoa joista pitäisi päästä eroon.
onneksi saan pitää, ei kukaan osta enää noin isotöisiä projekteja. Olisihan tuollainen komia vaikkei mikään MR kaunotar olisikaan.
Re: Fiat 2100 Speciale
Cioa
Ja täältä Rovaniemeltä voisi löytyä isoihin Fiateihin 1500L-1800-2100-2300 tehtaan korjaamokirja ja varaosakirjoja.
Kari Pynnä
nolnelnol 5314352
Ja täältä Rovaniemeltä voisi löytyä isoihin Fiateihin 1500L-1800-2100-2300 tehtaan korjaamokirja ja varaosakirjoja.
Kari Pynnä
nolnelnol 5314352
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Re: Fiat 2100 Speciale
^^
Joillain satasilla noita ostellaan ja hitsipilliä joutuu käyttämään sekä verhoilijan palveluja ja ihan kaikkihan noissa pitää käydä läpi. Jos ei välttämättä halua harrastaa niin aina on ulkomaantuonti helpompaa kuin Suomi-auton kunnostus.
Soittele tai tule käymään, yhteystiedot tuolla:
https://www.saminosat.net/2
Tässä mallissahan on etulokasuojat vielä vanhaa suunnittelua eli kurankeruukaukalot, jotka johtaa hyvin äkkiä koko keulaosan mätänemiseen. Näin on käynyt noille varaosa-autoille jotka on about 60 vuosimallia eli sitä ensimmäistä versiota. Lisäksi Berlina on mennyt poikki, koko takakontti heiluu ylös-alas kun vähän painaa.
Täähän on sikäli erikoinen malli, että kun tuli ns. B-malli, joka ei 1800 osalta ulkoisesti eronnut juuri yhtään aiemmasta, tapahtui alustassa todella paljon. Takapäässä lehtijousitus vaihtui kierrejouseen ja pitkittäis tukivartena toimii lehtijousen puolikas, joka siis on kuin lehtijousi mutta loppuu taka-akselille. Rumpujarrut vaihtui joka nurkalla levyjarruihin, eli levyjarrut tuli myös taakse. Aiemmin myös edessä oli rummut, berlinassa yhdellä 2-puoleisella sylinterillä ja Familiaressa oli 2-puoleinen sylinteri sekä ylhäällä että alhaalla. En muista ulkoa, miten nestesiirto sylinterien välillä oli toteutettu, mutta luulisin että pyörälle meni vain 1 letku.
Silloin kun B-malli tuli, loppui 2100 valmistus ja tilalle tuli 2300, jossa on tuplavalot keulalla ja 2 listaa kyljessä aiemman 1:en sijaan. Mutta tuo tuplavalokeula on eri kuin 2100 Specialissa.
Tässähän on vielä sellainen sudenkuoppa, että ensimmäinen 1800 ei ollut 1800A vaan pelkkä 1800. 1800A vuorostaan tuli myöhemmin ja siinä on 1500 mallin neloskone, tätä käytettiin esim. taksina, koska oli halvempi ostaa ja huoltaa ja vie vähemmän soppaa. Samaa autoa on myyty myös 1500L nimisenä. Mitä ei pidä sekoittaa 1300-1500 pikkukorimallin pidempään versioon joka oli 1500C. Siis se pikkukorimalli jossa muutaman sentin pidemmät takaovet. Sitten se 30-luvun 6-sylinterinen 1500 on vuorostaan 1500 6C.
Eli joo 1800 kuutioiset on joko 1800 tai 1800B. Mulla on projektina 1800B Familiare sekä 2100 Berlina ja 2100 Familiare varaosa-autoina. Ja mun 1800B:ssä on jo asennettu uutena lokarit etupyörille, joten rakenne niitten takana on säilynyt. Lokarin sisälokasuojat on hieno keksintö.
sama isompi kori neloskoneella on joko 1800A (Suomessa) tai 1500L (jotkut markkina-alueet)
Se keskikoon auto on joko 1300, 1500, tai 1500C joista viimeisin on pidennetty takamatkustamon osalta. Näissä on sama moottori pohjana kuin 6-sylinterisissä mutta lyhennettynä neloseksi. Eli 1800 kuutosella tuli ensinnä ja nää neloset vasta pari vuotta myöhemmin. Ehkä tämän takia 1500 cabriolet, joka pohjalevyltään perustuu 1100-malliin, sai -59 "OSCA" -moottorin, koska Fiatilla ei ollut siihen moottoria. Oli vain 1221 nelonen jonka konstruktio on 508:n peruja 30-luvulta ja sitten tää iso kuutonen. Sitten kun tuli pari vuotta myöhemmin 1500 neloskone, se meni myös Spideriin. Ja tämä nelonen on se moottori joka on esim. Polonezissa. Oikein hyvä moottori, joten polskin ongelmat lienee enempi laadulliset kuin suunnittelun vajavaisuudet.
Tuossahan on aika liki hemipalotilat, vaikka nokka-akseli on lohkossa. No samoinhan se on legendaarisessa Chrysler Hemissä.
Fiatilla on kiva historia näissä pikkukuutosissa. Ensin 30-luvulla 1500 6C ja sitten nää 1800-2100-2300 kuutoset. Näitä tehtiin n. 59-68 kunnes tilalle tuli 125 nelos-TC:llä.
Sääli ettei TC:stä tullut koskaan 6-mukista versiota, nimenomaan suoraa sellaista. 130 v6:lla tuli 69 ja sitten bensan hinta vähän pompsahti ja isot koneet hävis.
Joillain satasilla noita ostellaan ja hitsipilliä joutuu käyttämään sekä verhoilijan palveluja ja ihan kaikkihan noissa pitää käydä läpi. Jos ei välttämättä halua harrastaa niin aina on ulkomaantuonti helpompaa kuin Suomi-auton kunnostus.
Soittele tai tule käymään, yhteystiedot tuolla:
https://www.saminosat.net/2
Tässä mallissahan on etulokasuojat vielä vanhaa suunnittelua eli kurankeruukaukalot, jotka johtaa hyvin äkkiä koko keulaosan mätänemiseen. Näin on käynyt noille varaosa-autoille jotka on about 60 vuosimallia eli sitä ensimmäistä versiota. Lisäksi Berlina on mennyt poikki, koko takakontti heiluu ylös-alas kun vähän painaa.
Täähän on sikäli erikoinen malli, että kun tuli ns. B-malli, joka ei 1800 osalta ulkoisesti eronnut juuri yhtään aiemmasta, tapahtui alustassa todella paljon. Takapäässä lehtijousitus vaihtui kierrejouseen ja pitkittäis tukivartena toimii lehtijousen puolikas, joka siis on kuin lehtijousi mutta loppuu taka-akselille. Rumpujarrut vaihtui joka nurkalla levyjarruihin, eli levyjarrut tuli myös taakse. Aiemmin myös edessä oli rummut, berlinassa yhdellä 2-puoleisella sylinterillä ja Familiaressa oli 2-puoleinen sylinteri sekä ylhäällä että alhaalla. En muista ulkoa, miten nestesiirto sylinterien välillä oli toteutettu, mutta luulisin että pyörälle meni vain 1 letku.
Silloin kun B-malli tuli, loppui 2100 valmistus ja tilalle tuli 2300, jossa on tuplavalot keulalla ja 2 listaa kyljessä aiemman 1:en sijaan. Mutta tuo tuplavalokeula on eri kuin 2100 Specialissa.
Tässähän on vielä sellainen sudenkuoppa, että ensimmäinen 1800 ei ollut 1800A vaan pelkkä 1800. 1800A vuorostaan tuli myöhemmin ja siinä on 1500 mallin neloskone, tätä käytettiin esim. taksina, koska oli halvempi ostaa ja huoltaa ja vie vähemmän soppaa. Samaa autoa on myyty myös 1500L nimisenä. Mitä ei pidä sekoittaa 1300-1500 pikkukorimallin pidempään versioon joka oli 1500C. Siis se pikkukorimalli jossa muutaman sentin pidemmät takaovet. Sitten se 30-luvun 6-sylinterinen 1500 on vuorostaan 1500 6C.
Eli joo 1800 kuutioiset on joko 1800 tai 1800B. Mulla on projektina 1800B Familiare sekä 2100 Berlina ja 2100 Familiare varaosa-autoina. Ja mun 1800B:ssä on jo asennettu uutena lokarit etupyörille, joten rakenne niitten takana on säilynyt. Lokarin sisälokasuojat on hieno keksintö.
sama isompi kori neloskoneella on joko 1800A (Suomessa) tai 1500L (jotkut markkina-alueet)
Se keskikoon auto on joko 1300, 1500, tai 1500C joista viimeisin on pidennetty takamatkustamon osalta. Näissä on sama moottori pohjana kuin 6-sylinterisissä mutta lyhennettynä neloseksi. Eli 1800 kuutosella tuli ensinnä ja nää neloset vasta pari vuotta myöhemmin. Ehkä tämän takia 1500 cabriolet, joka pohjalevyltään perustuu 1100-malliin, sai -59 "OSCA" -moottorin, koska Fiatilla ei ollut siihen moottoria. Oli vain 1221 nelonen jonka konstruktio on 508:n peruja 30-luvulta ja sitten tää iso kuutonen. Sitten kun tuli pari vuotta myöhemmin 1500 neloskone, se meni myös Spideriin. Ja tämä nelonen on se moottori joka on esim. Polonezissa. Oikein hyvä moottori, joten polskin ongelmat lienee enempi laadulliset kuin suunnittelun vajavaisuudet.
Tuossahan on aika liki hemipalotilat, vaikka nokka-akseli on lohkossa. No samoinhan se on legendaarisessa Chrysler Hemissä.
Fiatilla on kiva historia näissä pikkukuutosissa. Ensin 30-luvulla 1500 6C ja sitten nää 1800-2100-2300 kuutoset. Näitä tehtiin n. 59-68 kunnes tilalle tuli 125 nelos-TC:llä.
Sääli ettei TC:stä tullut koskaan 6-mukista versiota, nimenomaan suoraa sellaista. 130 v6:lla tuli 69 ja sitten bensan hinta vähän pompsahti ja isot koneet hävis.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net