Sivu 1/1

Fiat Multipla

Lähetetty: 18.10.2017 23:34
Kirjoittaja AriJ
Miksi, oi miksi tiedän Multiplasta vasta nyt! Auton sinänsä tiedän jo 60-luvulta, mutta tämä istuinjärjestys.

Asiahan on niin, että viiden hengen perhe mahtuu farkkuun ja sitä isommille perheille on sitten tila-autot, yleensä 7-8 hengen. Näissä on kolme penkkiriviä ja jakkaroiden sijoittelussa pientä vaihtelua. Tällä hetkellä meilläkin on tuollainen kolmirivinen auto. 6 hengen perheessä yksi lapsista kököttää yksinään takimmaisella paikalla vieressä matkatavarat. Olen ihmetellyt miksi Honda FR-V on ainoa 2000-luvun henkilöauto, jossa kahdelle riville menee yhteensä kuusi henkeä. Ja nyt sain tietää, että tuo automaailman outolintu pitää sisällään vastaavan järjestelyn. Harmillisen vähän noita on myynnissä. Onko faceliftiä edes tuotu Suomeen???

Honda FR-V:ssä on ihan kunnon tavaratila ja Multiplassa ilmeisesti pienempi? Mitä kokoluokkaa Multiplan takakontti on? Samaa luokkaa alemman keskiluokan farkkujen kanssa (Astra, Golf, P307...)? Kuinkahan painavaa jarrullista perävaunua saa hinata.

Re: Fiat Multipla

Lähetetty: 20.10.2017 16:19
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Heips!

Täällä olisi pitkälle toistakymmentä vuotta kokemusta --99-mallin Multipla:sta, jota myös "vesinokkaeläimeksi" on kutsuttu. Omani on pakettiautoksi (3h + noin 2 kuutiometrin tavaratila) rekisteröity, alkaa olla kohta 425 000 ajokilometriä takana. Täällä foorumilla on useampaan otteeseen tuosta antanut kaikenlaista neuvoa, ja Gruppon "Bellissima"-lehteen tein pari kesää sitten "10v- kestotesti"-artikkelinkin.

Yleishuomiot seuraavat: Hondaa tiloiltaan (sekä istuma- että tavaratila) isompi, erittäin maltilliset polttoainekulut (diesel, pitkälti alle 6 l/100km kesä- ja talviajot yhteen laskettuna), vahva kantavuus isollekin kuormalle, teknisesti kestävä ja ongelmaton moottori (vielä täysin avaamaton kone) ja kolmehenkisen perheen unelma-ajokki pitemmällekin reissulle. Diesel- ja ajoneuvovero tuon ikäiselle yhteensä tänä päivänä noin 380€/v (dieselvero on pakulle vain noin 65€/v!). Vakuutus ei ole Puntoamme kalliimpi. Talvella lämmin ja yllätyksetön ajettava, ei jäätymis- tai starttiongelmia yli 30 asteen pakkasillakaan. Keskipaikkakin on täysin aikuisen ihmisen istuttavissa, Hondassa se on kapeampi kuin muut istuimet. Meillä myös molemmat vieruspenkit edessä ovat pikairrotettavat (reunimmaisin kädenliikkeellä hihnasta, keskipenkki neljällä pultilla parissa minuutissa), jolloin mukana kuskin lisäksi kulkee pitkä sohva, keittiön kalusteet, jääkaappipakastin tms. 2m x 1m x 1m esine ns. heittämällä. Varaosat ovat yleistä Fiat-tavaraa, mitään ongelmia ei ole ollut vuosien mittaan, myös suhteellisen halpoja. Heikkouksia ovat erityisesti etualatukivarsien puslat, niitä saa olla vuosittain korjaamassa, joskin ns. rallipuslilla eli polyureaatiniversioilla vaivat ovat merkittävästi harventuneet. Osa on kuitenkin melko helppo vaihtaa, joko vain pusla tai koko tukivarsi (tämän joutuu kuitenkin aina irrottamaan). Taka-akselia vaivaavat hieman samantyyliset jutut, mutta siellä on aito laakeri, joka pettää ennemmin tai myöhemmin; tyypillinen vika italo- ja ranskis-autoissa. Työ on jonkin verran isompi, mutta huonoa mainettaan kuitenkin paljon parempi.

Tarkoitus on kokeilla puoli miljoonaan kilometriä, kun autoa on huolella ruosteenestokäsitelty ja kori on edelleen oikein hyvässä kunnossa. Ei ole ollut mitään tarvetta muuttaa mallia, ja huomiosi, että Multipla on jäänyt vähälle huomiolle ominaisuuksistaan, on todella tarkka. Maahantuoja ei ikinä osannut näitä perusteita käyttää, ja tuonti kariutui toisarvoisiin juttuihin. Meitä on Suomessa noin nelisenkymmentä, joista puolet suurin piirtein liikenteessä tällä hetkellä; käytettynä ei tästä syystä juuri tarjolla täällä, mutta Saksassa on vielä hyvä valikoima ja hinnat eivät päätä huimaa. Suomessa on muutama kakkossarjalainen facelift eli "Grande Idea", joksi sitä itse joskus sanon ulkönäön puolesta; teknisesti molemmat sukupolvet ovat aika identtisiä.

YV:llä saat lisääkin tietoa, joten eikun kirjoittelemaan, jos siltä tuntuu!

Re: Fiat Multipla

Lähetetty: 21.10.2017 12:26
Kirjoittaja Luigi
MultiplaJTDmies kirjoitti: Heikkouksia ovat erityisesti etualatukivarsien puslat, niitä saa olla vuosittain korjaamassa, joskin ns. rallipuslilla eli polyureaatiniversioilla vaivat ovat merkittävästi harventuneet. Osa on kuitenkin melko helppo vaihtaa, joko vain pusla tai koko tukivarsi (tämän joutuu kuitenkin aina irrottamaan).
Kuinka olet asentanut uudet puslat? Nehän pitää olla kiristetty paikalleen sellaiseen asentoon, jossa jousitus on normaalisti kuormitettuna, muuten joustoliikkeessä pusla kiertyy "yli" ja alkaa hajoamaan. Lybrassa on samat tukivarret puslineen, ja niissä tuntuu kestävän hyvin. Oma 5-sylinterinen (luulisi olevan painavampi 4-pyttyistä) piti alkuperäiset reilusti yli 200tkm, vaikka kilometrejä kerättiin Itä-Suomen reikäisillä teillä. Toinen Etelä-Suomessa ajossa ollut yksilö taisi kestää noiden osalta 350tkm luokkaa, kun on tasaisemmat tietkin.

Tietysti tilalle laitettujen tarvikeosien laatukin vaikuttaa. Jotkut Mapcon tukivarret on menneet (toisen mallisissa) väljiksi alle kymppitonnissakin.

Re: Fiat Multipla

Lähetetty: 21.10.2017 19:07
Kirjoittaja MultiplaJTDmies
Puslaongelma on enemmänkin kait ollut laadullinen. Olen korjaillut tehtaan alkuperäistä tukivartta usein edullisilla "kympistä viitentoista euroon" osilla, jos pallonivel on ollut vaan ehjä (uusi kokonainen varsi oli Deltassa aikoinaan pitkälti yli 200€, vaikka "sisarautoihin" lähes samannäköistä mutta erikokoista sai muutamalla kympillä). Kyseessä on käytännössä aina olleet etummaiset puslat, joihin nyt sitten edellisen kerran ainakin kolmisen vuotta sitten asensin polyuretaaniset; ovat kestäneet toistaiseksi erittäin hyvin. Osa tosiaan on vain Lybrassa ja Multiplassa sama. Täällä foorumilla on ainakin kerran aiemmin puhuttu muidenkin harrastajien suulla samasta asiasta, eli asentaessa tukivarsi menee paikoilleen puslien aivan samassa asennossa kuin se on kädessä ollessaankin eikä joustovara näyttäisi pääsevän mitenkään kiertymään yli (varsi itse asiassa livahtaa parhaiten paikalleen juuri siinä Luigin mainitsemassa joustintuen "normaaliasennossa"=auton oma paino päällä ja on helppo pultata juuri siinä paikoilleen). Siis alkuperäisosat ovat kestäneet varmaan yli 70 000km, tarvikepuslilla on noille tehty runsaasti "jatkoaikaa" ehjien nivelten osalta todella pikkurahalla; "hintana" tavallaan vaan tuota huoltopuuhaa, mutta yli 200 euroa koko varresta per yhden puslan vaurio on tuosta muuten aika yksinkertaisesta osasta kova hinta. Vaihtotyöhän ei ole sinänsä mitenkään monimutkainen juttu.

Ai niin, se jarrullinen perävaunu: kokonaispaino yhdistelmällä max 1300 kg.

Re: Fiat Multipla

Lähetetty: 21.10.2017 22:19
Kirjoittaja AriJ
Kiitokset kattavasta vastauksesta. Tilojen puolesta tuo olisi varmaankin napakymppi. Olisi mukava nähdä käytännössä kuinka tilava takaluukku on, kun kaikki jakkarat on kiinni. Välillä tulee vaunua kiskottua ja tuo 1300kg on ihan ok, mutta vähän huolettaa tuo, kun tehot on tuolla sadan hepan kantturoissa. Harmi kun näitä on niin vähän tarjolla, niin ei pääse hypistelemään. Ajoa tulee ehkä 15000 km/vuosi, joten diesel ei ehkä kannattaisi.

Vähän harmittaa, että Fiatilta taisi itselläänkin loppua usko ulkonäon kanssa, sillä facelift on aika pliisun näköinen.

Re: Fiat Multipla

Lähetetty: 24.07.2018 21:09
Kirjoittaja mosse240
Autodocilla on tukivarsia tarjolla 45€-125€ kpl. Osaako joku sanoa minkälaisi laadullisia eroja noilla voi olla, onko se niin että mitä kalliimpi sen parempi?