Sisarmerkkejä
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.02.2016 19:16
Sisarmerkkejä
Fiatin leirissä tavalla tai toisella ovat vuosikymmenten saatossa olleet ainakin Seat, Neckar, Polski Fiat, Zastava ja Lada. Nämä ovat siis automerkkejä, joilla on ollut "sukunäköä" Fiatin malleihin.
Nykyisin autoteollisuuden rakenne on erilainen, ja Fiatin sisaret löytyvät Alfa Romeon, Chryslerin ja Jeepin mallistoista, kukin omine erityispiirteineen.
Muuten: onko tämän palstan porukoissa ketään, joka muistaisi ajaneensa Polskia tai Zastavaa? Suomessakin niitä näki, mutta ei laajamittaisesti kuten Ladaa.
Nykyisin autoteollisuuden rakenne on erilainen, ja Fiatin sisaret löytyvät Alfa Romeon, Chryslerin ja Jeepin mallistoista, kukin omine erityispiirteineen.
Muuten: onko tämän palstan porukoissa ketään, joka muistaisi ajaneensa Polskia tai Zastavaa? Suomessakin niitä näki, mutta ei laajamittaisesti kuten Ladaa.
Re: Sisarmerkkejä
Ensimmäinen ikioma autoni oli Zastava 750 Luxe -73 joskus 1980-luvulla. Ruoste söi sen ja vein katsastuksesta suoraan hajottamoon. Mahtaako näitä enää olla edes museoissa.
Re: Sisarmerkkejä
Entisellä työkaveriilla kilvissä vihreä 128Z. Aikoinaan kävin ajamassa 750 Zastavalla, oli tuunattu malli, kun konehuone oli ääni eristetty. Tuon muuten huomas=kuuli helposti. Enpä kuitenkaa ostanut, vaan sorruin vähän myöhemmin SEAT 133:seen.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.02.2016 19:16
Re: Sisarmerkkejä
Tämä tuli vielä mieleen. Polonezillakin on Fiat-juuret, mutta ne eivät näy ulkoisesti. Aikamoinen autorumilus, vai pitääkö joku sitä kauniina?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 00_FSO.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 00_FSO.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sisarmerkkejä
^Onhan sekin italialaista muotoilua. Fiat-juuria on myös Kialla, Tofaşilla (Turkki), Nasrilla (Egypti), Premierillä (Intia), Simcalla, Somacalla (Marokko) ja Upalilla (Sri Lanka.)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Sisarmerkkejä
Meillä oli perheessä Polski Fiat 125P 1500, kun sain ajokortin -77. Oli kyllä hyväkulkuinen auto siihen aikaan, yli 150 km/h todellista nopeutta. Ohjaus oli raskas, tahmea ja epätarkka, mutta matkaa tuolla taittoi ihan mieluusti. Vikojakaan ei ollut ihmeemmin, mutta ruostetta alkoi kerätä melko nuorena. Tekniikkahan tuossa oli tosiaan vanhasta Fiat Millecinquecentosta, eikä suinkaan 125:sta.
TTT
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 24.08.2004 17:59
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sisarmerkkejä
Olen ajanut jonkin verran kahdella Polski-Fiatilla: ensimmäisen mallisukupolven sedanilla, taisi olla vm -73, ja uudemman painoksen farmarilla vm -81 muistaakseni. Ajoittuu tuonne 80-luvun alkuun ja puoliväliin. Uudempi Poskikin oli jo käytetty kun se isälle tuli.
Kyllähän niilläkin ajoi, mutta tietenkään ohjaus ei ollut sieltäpäinkään mitä se oli 127:ssa joka silloin itsellä oli käytössä.
Itse asiassa sillä farmarillahan mieluummin ajoi, kuin istui takapenkillä. Oli sen verta mykevä sohva, että siellä oli vaikeuksia pysyä. Piti jännittää istumalihaksia ihan tosissaan ettei valunut jalkatilaan. Ihmettelin oikein ketä varten se penkki oli tehty.
Se oli sitä opiskeluaikaa, kuljettiin neljän hengen porukalla jotain yli 200 km suuntaansa, viikonloput kotiseudulla. Heitin yhden ajovuoroni sillä farmari Polskilla; melko vinoa kommenttia kuului sieltä takapenkiltä kaiken aikaa...
Kyllähän niilläkin ajoi, mutta tietenkään ohjaus ei ollut sieltäpäinkään mitä se oli 127:ssa joka silloin itsellä oli käytössä.
Itse asiassa sillä farmarillahan mieluummin ajoi, kuin istui takapenkillä. Oli sen verta mykevä sohva, että siellä oli vaikeuksia pysyä. Piti jännittää istumalihaksia ihan tosissaan ettei valunut jalkatilaan. Ihmettelin oikein ketä varten se penkki oli tehty.
Se oli sitä opiskeluaikaa, kuljettiin neljän hengen porukalla jotain yli 200 km suuntaansa, viikonloput kotiseudulla. Heitin yhden ajovuoroni sillä farmari Polskilla; melko vinoa kommenttia kuului sieltä takapenkiltä kaiken aikaa...
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 24.08.2011 17:28
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sisarmerkkejä
Perheessä oli aikoinaan Polski Fiat, olisko ollut joku "Lapponia"-mallina mainostettu.
Pari kertaa tuli kokeiltua sitä. Mielenkiintoinen ajeltava oli. Mittariston varoitusvalot oli toteutettu ledeillä jotka vilkkuivat jokainen eri tahtiin siellä mittariston alareunassa. Kattoluukkuhan siinä oli myös. Nähtävästi maahantuojan erikoisvarustelua.
Kerran pihassa vekslatessa ja ylämäkeen peruutettaessa kului auton alta hillitön pamaus ja sen jälkeen ruksutusta. Auto ei enää kulkenut mihinkään. Puolan poika oli unohtanut kardaania hitsatessaan sellaisen kymmenen sentin pätkän pitkittäissaumaa josta se putki sitten repesi tyystin irti.
Ei sitä autoa kauaa meillä pidetty.
Pari kertaa tuli kokeiltua sitä. Mielenkiintoinen ajeltava oli. Mittariston varoitusvalot oli toteutettu ledeillä jotka vilkkuivat jokainen eri tahtiin siellä mittariston alareunassa. Kattoluukkuhan siinä oli myös. Nähtävästi maahantuojan erikoisvarustelua.
Kerran pihassa vekslatessa ja ylämäkeen peruutettaessa kului auton alta hillitön pamaus ja sen jälkeen ruksutusta. Auto ei enää kulkenut mihinkään. Puolan poika oli unohtanut kardaania hitsatessaan sellaisen kymmenen sentin pätkän pitkittäissaumaa josta se putki sitten repesi tyystin irti.
Ei sitä autoa kauaa meillä pidetty.
Re: Sisarmerkkejä
Hyvä aihe!
Zastavia on sentään muutama tallessa, yhden muistan nähneeni arkiautona Hangossa vielä jokunen vuosi sitten ja eikös Fiatforumilla joku sellaista farkkua rakentele. 125 peellä tai ilman on nykyisin surullisen harvinainen, kuitenkin todella hieno auto nykysilmin katsottuna. Nekin on Jokkis ja muutenkin ala-arvoinen arvostus tuhonnut tästä maasta täysin ja Italiassa vanhat henkilömalliset käyttöautot ovat järjestäen jo aika harvinaisia aarteita, koska ne ovat sieltäkin kadonneet liian arkisina jo kauan sitten. Minusta romuralli on laji, jota soisi harrastettavan mieluiten ja korkeintaan jollain uusilla Avensiksilla - tai edes Mersuilla, ne kun ovat kaikki vanhoja takseja jo uusina ja syytäkin tuhota silmistä. Nykyään myös Italiassa ajetaan enemmän Kialla ja Volkkarilla kuin (etenkään vanhoilla) italialaisilla autoilla, joita vielä kymmenen vuotta sitten näki joka paikassa katujen varsilla, o tempora, o mores.
Puolalaisilla Fiateilla on myös pieni merkkikerhonsa ja oma mielenkiintoinen fooruminsa, FSO Neuvosto, jonka löytää osoitteesta https://www.fso-klubi.net/keskustelu/viewforum.php?f=4" onclick="window.open(this.href);return false; , kannattaa tutustua. 125p ja FSO perustuvat siis Milletrecentoon ja 1500:een, tyyppikilpi taitaa olla tekniikan osalta sama 116c ja 115c?
128:ia on muuten tehty Egyptissä Nasr-nimellä vielä 2007 tienoille, vasta kansannousu lopetti tuotannon. Nykytilanteesta en tiedä, mutta olisi makeaa jos joku toisi lähitulevaisuudessa Libyasta YK-autona sellaisen tänne, Saksassa kilpiin ja sitten Suomeen tullaamaan...
Zastavia on sentään muutama tallessa, yhden muistan nähneeni arkiautona Hangossa vielä jokunen vuosi sitten ja eikös Fiatforumilla joku sellaista farkkua rakentele. 125 peellä tai ilman on nykyisin surullisen harvinainen, kuitenkin todella hieno auto nykysilmin katsottuna. Nekin on Jokkis ja muutenkin ala-arvoinen arvostus tuhonnut tästä maasta täysin ja Italiassa vanhat henkilömalliset käyttöautot ovat järjestäen jo aika harvinaisia aarteita, koska ne ovat sieltäkin kadonneet liian arkisina jo kauan sitten. Minusta romuralli on laji, jota soisi harrastettavan mieluiten ja korkeintaan jollain uusilla Avensiksilla - tai edes Mersuilla, ne kun ovat kaikki vanhoja takseja jo uusina ja syytäkin tuhota silmistä. Nykyään myös Italiassa ajetaan enemmän Kialla ja Volkkarilla kuin (etenkään vanhoilla) italialaisilla autoilla, joita vielä kymmenen vuotta sitten näki joka paikassa katujen varsilla, o tempora, o mores.
Puolalaisilla Fiateilla on myös pieni merkkikerhonsa ja oma mielenkiintoinen fooruminsa, FSO Neuvosto, jonka löytää osoitteesta https://www.fso-klubi.net/keskustelu/viewforum.php?f=4" onclick="window.open(this.href);return false; , kannattaa tutustua. 125p ja FSO perustuvat siis Milletrecentoon ja 1500:een, tyyppikilpi taitaa olla tekniikan osalta sama 116c ja 115c?
128:ia on muuten tehty Egyptissä Nasr-nimellä vielä 2007 tienoille, vasta kansannousu lopetti tuotannon. Nykytilanteesta en tiedä, mutta olisi makeaa jos joku toisi lähitulevaisuudessa Libyasta YK-autona sellaisen tänne, Saksassa kilpiin ja sitten Suomeen tullaamaan...
Re: Sisarmerkkejä
Oon ajanu viittä Z128 ja yhtä Yugoa
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Sisarmerkkejä
https://m.interia.pl/nowa-historia/news,nId,1548416" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuodaan tähän lankaan myös juttu Polski-Fiateista. Puolassa koottiin, kaikkien tunteman 125p:n lisäksi myös malleja 127p, 128p (3p), 131p ja 132p.
Linkin teksti on puolaksi mutta tällä kertaa Google käänsi varsin hyvin.
Tuodaan tähän lankaan myös juttu Polski-Fiateista. Puolassa koottiin, kaikkien tunteman 125p:n lisäksi myös malleja 127p, 128p (3p), 131p ja 132p.
Linkin teksti on puolaksi mutta tällä kertaa Google käänsi varsin hyvin.
- Liitteet
-
- 0003MPO459S9XY02-C116-F4.jpg (98.75 KiB) Katsottu 6277 kertaa
Re: Sisarmerkkejä
Missähän määrin nuo 127, 128, 131 ja 132 oli puolalaista valmistetta? Periaatteessa muutaman tuhannen yksilön valmistamista varten ei ehkä ole ollut järkevää tehdä massatuotantotyökaluja (koriprässit, valumuotit jne, nämä on oikeasti aika kalliita valmistaa), toisaalta eipä sen aikaista järjestelmää aina taloudelliset realiteetit ohjanneet... Ainakin 132:sta tuossa artikkelissa sanotaan, että ensimmäisen sarjan autot tuli Italiasta melkein valmiina, ja Puolassa lähinnä viimeisteltiin, joten puolalaisuus oli enemmänkin propagandatasolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Sisarmerkkejä
Hyvin pienissä määrin. Taisi 127p:n valmistusmäärä olla laskettavissa tuhansissa.
Käsittääkseni tuotanto oli enemmän kokoonpanoa.
Käsittääkseni tuotanto oli enemmän kokoonpanoa.
Re: Sisarmerkkejä
FSO-klubin sivuilta löytyi tieto, että Zastava 1100p, Fiat: 127p, 128p, 131p, 132p ja Ritmoa valmistettiin FSO:lla yhteensä 73376 kappaletta. Pääosin tuo tuotantohan oli kokoonpanoa mutta määrä yllätti ainakin minut.
EDIT: Kokoonpanoa ja/tai viimeistelyä. Oletan Zastava muodostaneen suurimman osan ja Ritmon olleen todellinen kuriositeetti.
EDIT: Kokoonpanoa ja/tai viimeistelyä. Oletan Zastava muodostaneen suurimman osan ja Ritmon olleen todellinen kuriositeetti.
Re: Sisarmerkkejä
Ciao
Olen purkanut tiedoiksi viime kesäkuun 30.6.2020 olevaa Trafin autokantatiedostoa ja vanhimmasta päästä olen jo saanut valmiiksi.
Tässä lyhyesti Zastavan tietoja. Zastavn 600-korisia malleja rekisteröitiin Suomessa 1371 autoa, joista 504 vuosina 1962-1964, loput 1972-1976.
Mallimerkinnällä:
600 oli 4 autoa rekisterissä joista 3 liikennekäytössä, tämä kaikki vuosimallia 1962, jolloin rekisteröitiin 374 autoa.
750SE 1/1
750 26/12 autoa.
Neckar Jagstia tuotiin kaikkiaan välillä 1962-67 maahantuojan Korpivaaran mukaan (toiko Autonovon niitä lisää, vai myikö näita Korpivaaran tuotuja) ja rekisterissä niitä on seuraavasti:
mallinimellä Jagst 57 joista 35 liikennekäytössä ja mallinimella Jagst2 1/1.
Tässä alkajaiseksi, palaan tarkemmin eri otsikon alla kaikkiin Fiatin ja sen sukulaisten autokantaan.
t. Kari
Olen purkanut tiedoiksi viime kesäkuun 30.6.2020 olevaa Trafin autokantatiedostoa ja vanhimmasta päästä olen jo saanut valmiiksi.
Tässä lyhyesti Zastavan tietoja. Zastavn 600-korisia malleja rekisteröitiin Suomessa 1371 autoa, joista 504 vuosina 1962-1964, loput 1972-1976.
Mallimerkinnällä:
600 oli 4 autoa rekisterissä joista 3 liikennekäytössä, tämä kaikki vuosimallia 1962, jolloin rekisteröitiin 374 autoa.
750SE 1/1
750 26/12 autoa.
Neckar Jagstia tuotiin kaikkiaan välillä 1962-67 maahantuojan Korpivaaran mukaan (toiko Autonovon niitä lisää, vai myikö näita Korpivaaran tuotuja) ja rekisterissä niitä on seuraavasti:
mallinimellä Jagst 57 joista 35 liikennekäytössä ja mallinimella Jagst2 1/1.
Tässä alkajaiseksi, palaan tarkemmin eri otsikon alla kaikkiin Fiatin ja sen sukulaisten autokantaan.
t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi