No kokeile öljynvaihtoa. Sehän ei ihan hirmuinen kustannus ole. Nykyisinhän on näitä classic öljyjä 2oW50 esim. Teboililla ja motonetistä löytyy. Ovat ainakin paksumpia. Tosin jos ajat talvella tällä autolla niin ehkä 1oW40 olis parempi. Käsittääkseni tämä moottorityyppi ei ole niin kauhean tarkka öljyistään.
Mull oli viimetalvena vastaava tapaus Fire Unon kanssa. HC hieman koholla. Vaihdoin moottoriöljyt, syt.tulpat, ilmansuodattimen niin tippui arvot ja leima tuli...
Tietenkään mikään ei varmaa näitten kanssa;) Niin ja ajoin ennen päästömittauksia pienellä vaihteella koneen kunnolla lämpöiseksi.....
Ihan hyvät öljyt nuo viskositeettinsa puolesta, mitään 20W-alkuisia öljyjä en menisi Fireen laittamaan. CO on voinut mennä läpi, mutta olla silti koholla. Jos sekin on koholla, voisi epäillä liian rikasta seosta (ja epäilyt kallistua lambdan suuntaan), jos taas ei, niin vuotavia venttiiliohjainkumeja. Ikääntynyt lambda käy laiskemmaksi, mikä johtaa seoksen rikastumiseen. Onko koneeseen jossain vaiheessa tarvinnut vaihtaa kannentiivistettä? Vuotava kannentiiviste johtaa usein lambdan hajoamiseen.
Tosiaan tarvikemallin lambda-antureilla voi olla tuskallista saada päästöjä läpi, ja käytössäkin voi ilmetä ihme nykimisiä tasakaasulla yms. Saisivat kieltää moisen roskan myynnin kokonaan.
Luigi kirjoitti:Mitä ne muut arvot oli, CO ja O2? Kertoisi hieman enemmän, missä ongelma voisi olla. Jos lambda-anturi on tarvikemallia (eli merkiltään joku muu, kuin Bosch), niin se heti joka tapauksessa vaihtoon.
Nyt en muista ulkoa mutta kaikki muut (CO)meni läpi paitsi HC tyhjäkäynti.......HC kierroksilla saatiin alle 100 eli OK.
Lambda on kait orginaali , itse en ainakaan ole sitä vaihtanut jollei sitten edellinen omistaja.
Onko lambda yleensäkään sellainen että täytyy vaihtaa X km välein?.
Lambdalle on jotkin valmistajat ilmoittaneet vaihtovälin, mutta ei tavatonta että alkuperäisellä olisi ajettu 300-500tkm.
HC on palamattomia hiilivetyjä, eli raakaa polttoainetta. Tulpat ja johdot syyniin.
Koholla oleva O2 voisi kertoa paitsi vuotavasta putkesta, myös sytytyshäiriöistä. Yksi asia lisää listaan, eli jos pakosarja tai putken alkupää vuotaa, voi se aiheuttaa seoksen rikastamista HC:n nousua.