Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Moicca Wizards,
Nyt on jo niin epätoivoinen että kuka vaan on varmaan viisaampi.
Päästöt HC;n osalta ei mene läpi päästömittauksesta tyhjäkäynnillä=HC tyhjäkäynnillä 170
kieeroksilla: HC alta 100 eli OK.
Katalysaattori vaihdettu 17.7.2017 sillä ajettu nyt n.750km.
Siitä huolimatta ei mene läpi päästömittauksesta.
Edellinen katalysaattori kesti noin. 1,5v ja 5000-7000km...jonka jälkeen sisuskalut helisi sisällä ...ja tämä oli kallis amerikkainen KAT maksoi 350e...ja piti olla hyvä!.
Ruiskun suutin vaihdettu 25.10.2015 jolloin viallinen sylinterin no.1 ruiskutti raakana myös sylintereiden lepovaiheessa bensaa.
Sytystystulpat vaihdettu 1 viikko sitten (Bosch).
Olisko:
-Sytytyksen ajoitus pielessä??.
-Venttiilit vuotaa??
On laitettu masinolia tankkiin päästömittausta ennen.
On laitettu ns.valve cleaneria tankkiinn ja ajettu pienillä vaihteilla / kierroskilla ennen päästömittausta.
Näistä ei mitään nyt apua.
Että apuuuuva
Nyt on jo niin epätoivoinen että kuka vaan on varmaan viisaampi.
Päästöt HC;n osalta ei mene läpi päästömittauksesta tyhjäkäynnillä=HC tyhjäkäynnillä 170
kieeroksilla: HC alta 100 eli OK.
Katalysaattori vaihdettu 17.7.2017 sillä ajettu nyt n.750km.
Siitä huolimatta ei mene läpi päästömittauksesta.
Edellinen katalysaattori kesti noin. 1,5v ja 5000-7000km...jonka jälkeen sisuskalut helisi sisällä ...ja tämä oli kallis amerikkainen KAT maksoi 350e...ja piti olla hyvä!.
Ruiskun suutin vaihdettu 25.10.2015 jolloin viallinen sylinterin no.1 ruiskutti raakana myös sylintereiden lepovaiheessa bensaa.
Sytystystulpat vaihdettu 1 viikko sitten (Bosch).
Olisko:
-Sytytyksen ajoitus pielessä??.
-Venttiilit vuotaa??
On laitettu masinolia tankkiin päästömittausta ennen.
On laitettu ns.valve cleaneria tankkiinn ja ajettu pienillä vaihteilla / kierroskilla ennen päästömittausta.
Näistä ei mitään nyt apua.
Että apuuuuva
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Lambda? (Bosch 0258006206)
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Lambda voisi olla yksi syyllinen, myös kaasuläppä kannattaa tarkistaa (onko likainen).
Mitenkäs, jos moottoria kierrättää mittarilla pidemmän aikaa kovilla kierroksilla, jonka jälkeen päästää tyhjäkäynnille? Omassa 1.2:ssa Bravossa sai putken puhaltaa "melko kuumaksi", ennenkuin HC ja CO tippui tyhjäkäynnillä.
Mitenkäs, jos moottoria kierrättää mittarilla pidemmän aikaa kovilla kierroksilla, jonka jälkeen päästää tyhjäkäynnille? Omassa 1.2:ssa Bravossa sai putken puhaltaa "melko kuumaksi", ennenkuin HC ja CO tippui tyhjäkäynnillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Ajettiin pienillä kierroksilla 2-3 ennenkuin mentiin päästömittaukseen...en tiedä sitten kuinka kauan olisi "melko kuumaksi"...mutta kyllä nyt ainakin aika kuumaksi meni tuolla ajolla ennen sitäwellu kirjoitti:Lambda voisi olla yksi syyllinen, myös kaasuläppä kannattaa tarkistaa (onko likainen).
Mitenkäs, jos moottoria kierrättää mittarilla pidemmän aikaa kovilla kierroksilla, jonka jälkeen päästää tyhjäkäynnille? Omassa 1.2:ssa Bravossa sai putken puhaltaa "melko kuumaksi", ennenkuin HC ja CO tippui tyhjäkäynnillä.
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Moi. Onko tuoreet moottorin öljyt? Jos vanha öljy ja polttoainetta sen seassa??
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
1x punto mk2a
1x musa
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Autolla ajetaan vuosittain vähän km siis ehkä jotain..4000-6000km/v. öljyt vaihdettu hieman yli vuosi sitten.jajau kirjoitti:Moi. Onko tuoreet moottorin öljyt? Jos vanha öljy ja polttoainetta sen seassa??
Tietysti se että meneekö öljyä bensan sekaan en osaa sanoa.
Viime talvena ihmeteltiin kun muista autoista ei tullut höyryä pakoputkesta mutta tästä tuli.
Siis ei mitään öljyä syövää savua...koska se näkyisi myös kesälläkin.
- Polkuautoilija
- Viestit: 143
- Liittynyt: 22.03.2016 20:21
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Kiertopalkinnossahan oli myös tuo ongelma että tyhjäkäynnillä HC pörisi >300:ssa, muut arvot kohdallaan. Putki katalysaattoreineen vaihdettiin (ja samalla kaasuläppäanturi joka aiheutti mitä mielenkiintoisimpia haasteita) ja läpi meni - mutta ilmeisesti tuo ongelma ei sillä ihan kuntoon tullut.
Nyt kansiremontin yhteydessä korjautuivat ohivuodot niin venttiileistä kuin pakosarjan tiivisteestäkin ja HC tippui alle 10:een. Rykivän käynnin ongelmaa oli aiemmin omasta ja aiempien omistajien toimesta metsästetty enemmän juurikin tuolta sytytyspuolelta vaihtamalla puolia, tulppia ja niiden johtoja ja vaikka mitä.
Kattia ja lambdaa taitavat useimmat syyttävät sormet kuitenkin tuon HC:n osalta ensin osoitella.
Edit: Ohivuotomittaus niille venttiileille (ja miksei pakosarjan vilkaisukin?) voisi näiden kokemusten perusteella siis olla paikallaan!
Nyt kansiremontin yhteydessä korjautuivat ohivuodot niin venttiileistä kuin pakosarjan tiivisteestäkin ja HC tippui alle 10:een. Rykivän käynnin ongelmaa oli aiemmin omasta ja aiempien omistajien toimesta metsästetty enemmän juurikin tuolta sytytyspuolelta vaihtamalla puolia, tulppia ja niiden johtoja ja vaikka mitä.
Kattia ja lambdaa taitavat useimmat syyttävät sormet kuitenkin tuon HC:n osalta ensin osoitella.
Edit: Ohivuotomittaus niille venttiileille (ja miksei pakosarjan vilkaisukin?) voisi näiden kokemusten perusteella siis olla paikallaan!
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Hei...kiitos, tuossa kuulostaa että saattaisi olla ideaa, koska Kat-Sytytystulpat-Suodatin vaihdettu , Lambda oli ainakin aiemmin kuulma OK ...ellei ole mennyt sen jälkeen rikki, koska aiemmin oli myös HC liian korkea ja silloin Lambda oli katsastusmiehen mukaan OK.Polkuautoilija kirjoitti:Kiertopalkinnossahan oli myös tuo ongelma että tyhjäkäynnillä HC pörisi >300:ssa, muut arvot kohdallaan. Putki katalysaattoreineen vaihdettiin (ja samalla kaasuläppäanturi joka aiheutti mitä mielenkiintoisimpia haasteita) ja läpi meni - mutta ilmeisesti tuo ongelma ei sillä ihan kuntoon tullut.
Nyt kansiremontin yhteydessä korjautuivat ohivuodot niin venttiileistä kuin pakosarjan tiivisteestäkin ja HC tippui alle 10:een. Rykivän käynnin ongelmaa oli aiemmin omasta ja aiempien omistajien toimesta metsästetty enemmän juurikin tuolta sytytyspuolelta vaihtamalla puolia, tulppia ja niiden johtoja ja vaikka mitä.
Kattia ja lambdaa taitavat useimmat syyttävät sormet kuitenkin tuon HC:n osalta ensin osoitella.
Edit: Ohivuotomittaus niille venttiileille (ja miksei pakosarjan vilkaisukin?) voisi näiden kokemusten perusteella siis olla paikallaan!
Toinen on se että viittaisi tuohon ohivuotoa yms , koska uusi 300e kat meni sisukalut hajalle-irtosivat 1,5v ajon 6000km jälkeen..
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Se päästömittauksen lambda-arvo ei kerro lambdasta mitään. Se on vain tarkempi mittayksikkö jäännöshapelle.
"oikea" lambda-arvo päästömittauksessa kertoo, ettei kone käy rikkaalla/laihalla ja putki on tiivis...
Itse auton lambda-anturi tarkastetaan mittaamalla. Hyvällä (nopealla) yleismittarilla voi jo saada viitteitä, lukeeko lambda (tyhjäkäynnillä jännite heittelee tasaisesti), mutta pitävän totuuden saisi selville katsomalla "livedataa" moottorinohjauksen diagnostiikan kautta (tässähän on 3-pinninen töpseli).
"oikea" lambda-arvo päästömittauksessa kertoo, ettei kone käy rikkaalla/laihalla ja putki on tiivis...
Itse auton lambda-anturi tarkastetaan mittaamalla. Hyvällä (nopealla) yleismittarilla voi jo saada viitteitä, lukeeko lambda (tyhjäkäynnillä jännite heittelee tasaisesti), mutta pitävän totuuden saisi selville katsomalla "livedataa" moottorinohjauksen diagnostiikan kautta (tässähän on 3-pinninen töpseli).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Mitä ne muut arvot oli, CO ja O2? Kertoisi hieman enemmän, missä ongelma voisi olla. Jos lambda-anturi on tarvikemallia (eli merkiltään joku muu, kuin Bosch), niin se heti joka tapauksessa vaihtoon.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Vietkö päästömittaukseen sammuttamalla välissä?
Marea ei tykkää ja menee läpi 120km reissun jälkeen suoraan hallin ajamalla.
Jos sammuttaa välissä vähäksikin aikaa niin joutuu huudattaan viisi minuuttia, ongelma on tiedostettu mutta kun tuolla menee ja sillä ei ajeta päivittäin niin ei innosta.
Bravan kasturi mittasi uudestaan kun ei uskonut arvojen näyttävän nollaa.
Marea ei tykkää ja menee läpi 120km reissun jälkeen suoraan hallin ajamalla.
Jos sammuttaa välissä vähäksikin aikaa niin joutuu huudattaan viisi minuuttia, ongelma on tiedostettu mutta kun tuolla menee ja sillä ei ajeta päivittäin niin ei innosta.
Bravan kasturi mittasi uudestaan kun ei uskonut arvojen näyttävän nollaa.
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Tuo ajomäärä on kyllä niin mitätön, että epäilisin paikkojen olevan erittäin pahasti tukkeessa.BlackBravo kirjoitti:Autolla ajetaan vuosittain vähän km siis ehkä jotain..4000-6000km/v. öljyt vaihdettu hieman yli vuosi sitten.jajau kirjoitti:Moi. Onko tuoreet moottorin öljyt? Jos vanha öljy ja polttoainetta sen seassa??
Tietysti se että meneekö öljyä bensan sekaan en osaa sanoa.
Viime talvena ihmeteltiin kun muista autoista ei tullut höyryä pakoputkesta mutta tästä tuli.
Siis ei mitään öljyä syövää savua...koska se näkyisi myös kesälläkin.
Tulee mieleen erään ikä-immeisen -02 1.2 16V Bravo. Aina sama vikakoodi, "katalysaattorin toiminta-aste alhainen" tjsp. Kerran vuoteen kävin muutaman vuoden ajan ajamassa maantiellä kiihdytellen 2/3 vaihteilla 30km:n lenkin.
Joka kerta tuli musta pöllähdys putkesta, kun kaasun painoi lattiaan...
Tarkasta:
- Tulpat
- Ilmansuodatin
Tai oikeastaan suoraan vaihda. Ja "kuumaksi" ajamisella tarkoitin, että omassa Bravossa sai ainakin kerran vedättää pakosarjasta lähtevän "alkukäyrän" (joka kääntyy moottorin alle) punaiseksi, kunnes katalysaattori lämpesi tarpeeksi. Sitten meni hienosti läpi, eikä arvot lähteneet nousukiitoon viiden minuutinkaan tyhjäkäynnin aikana. Tämä, vaikka kansi oli tehty ja tarkastettu (ja muutoinkin moottorin tekninen kunto A+ -luokkaa).
Kun autolla ajetaan vuodessa noin vähän, on ongelmia aina tiedossa. Aivan sama mikä auto on kyseessä, merkistä ja mallista riippumatta...
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Hei..kyllä olen sammuttanut ennekuin ajan mittaukseen, pitäsiköhän sitten kokeilla käynnissä koko ajan.Neverth kirjoitti:Vietkö päästömittaukseen sammuttamalla välissä?
Marea ei tykkää ja menee läpi 120km reissun jälkeen suoraan hallin ajamalla.
Jos sammuttaa välissä vähäksikin aikaa niin joutuu huudattaan viisi minuuttia, ongelma on tiedostettu mutta kun tuolla menee ja sillä ei ajeta päivittäin niin ei innosta.
Bravan kasturi mittasi uudestaan kun ei uskonut arvojen näyttävän nollaa.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Aika kauan huudatti katsastusmies ja pikkasen tippuikin, mutta tuo tyhjäkäynti yli 100 eli 170...muut ois mennyt läpi.wellu kirjoitti:Lambda voisi olla yksi syyllinen, myös kaasuläppä kannattaa tarkistaa (onko likainen).
Mitenkäs, jos moottoria kierrättää mittarilla pidemmän aikaa kovilla kierroksilla, jonka jälkeen päästää tyhjäkäynnille? Omassa 1.2:ssa Bravossa sai putken puhaltaa "melko kuumaksi", ennenkuin HC ja CO tippui tyhjäkäynnillä.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 28.08.2017 14:53
Re: Bravo 1.2 vm-00=HC ei läpi katsastuksesta?
Luigi kirjoitti:Mitä ne muut arvot oli, CO ja O2? Kertoisi hieman enemmän, missä ongelma voisi olla. Jos lambda-anturi on tarvikemallia (eli merkiltään joku muu, kuin Bosch), niin se heti joka tapauksessa vaihtoon.
Nyt en muista ulkoa mutta kaikki muut (CO)meni läpi paitsi HC tyhjäkäynti.......HC kierroksilla saatiin alle 100 eli OK.
Lambda on kait orginaali , itse en ainakaan ole sitä vaihtanut jollei sitten edellinen omistaja.
Onko lambda yleensäkään sellainen että täytyy vaihtaa X km välein?.