Keltanokka Punto-ostoksilla

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Fiateista ei niin minkäänlaista kokemusta. Paitsi että ensimmäinen auto, jolla ajoin ihan itse 7-vuotiaana, oli siskon Fiat 133. Mutta se kokemus ei juuri nyt lämmitä, vaikka mukava muisto onkin. Toinen muisto liittyy siihen, kun samaisella Fiatilla hinattiin taipaleelle väsähtänyttä Volvo 244:sta. Tuo muisto ei lämmitä senkään vertaa :D Mutta asiaan:

Pieni(kulutuksinen) auto on kiikarissa ja Punto vaikuttaisi passelilta. Heti toisen kappaleen kärkeen täytyy sanoa, että pösöistä ja sitikoista on kokemusta 13 vuoden ja noin 250tkm verran ja tiedän niidenkin olevan mainettaan parempia. Eli älkää suotta tuhlatko aikaanne vakuutellen, että Fiatit on oikeasti ihan hyviä autoja. Nyt kaivataan konkretiaa. Kiikarissa on vuoden 2005 Punto. Ihan rehellisesti, mitä on noiden autojen heikot paikat? Osaisi sitten paikan päällä tehdä muutakin kuin potkia renkaita, kokeilla oven saranoita ja tinkiä.

Sana on teidän - Kiitokset jo etukäteen!
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Vielä jatkan, että miten näissä kannentiivisteen vuoto tyypillisesti oireilee? Sekoittaa nesteet? Tekee painetta? Vuotaa ulospäin?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ainakin jotkut FIatin mallit on kovempia ruostumaan kuin pösöt. Näkyvät pellit kestää mutta helmojen takaa happanee, tuon ikäisessä kannattaa jo tutkia korin kunto.

Monet muut viat on sellaisia, että vaikea tutkia ennakkoon, kuten ecu, päävirta ja ohjausviat. Sähköistä ohjausta kannattaa käyttää koeajolla ahkerasti ja tutkia sen toimintaa.

Mutta Puntoa en varsinaisesti tunne, muutamaa rempannut ja joskus ajanut. Yleensä viat tuntuu keskittyvän sähköpuoleen ja joillekin tuntuu ilmaaminen olevan jostain syystä ongelma, tai huomata jäähdyttäjän vuotoa ja sitten on tullut kansivikoja. Niin ja jotkut on lahonneet pahastikin, ainakin alkupään mk2 mallit. Liekö pahviviat enempi 8V juttuja, 16V:ssä en niinkään ole kuullut. Suht perusvarma ja toimiva moottori kumpanenkin, mekaanisesti. 8V:ssä ainakin vanhemmissa sytkäohjaus ecussa ja huonoilla tulpilla/johdoilla ecukin hajoaa. 16V:ssä hajoaa vaan puolat. Niin ja onhan tuossa jo väylä ja sen viat ne vasta hassuja onkin etsiä. Mutta melko hyvin toiset toimii, ei mitään ongelmia ikinä. Toisiin yksilöihin sitten tuntuu tulevan kaikki mahdollinen. Liekö laatuheitto sitten autoissa vai pilaa-se-itse omistajissa, ken tietää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Tämä kyseinen yksilö on 60hv, joten ilmeisesti 8v? Minä vuonna näihin tuli väyläsähköt? Olisiko varmempaa ostaa ei-väyläsähköinen peli?

Ohjaustehostimen moottorit näkyy olevan suht edullisia. Nekö niistä yleensä menee, jos tehostin temppuilee?
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja wellu »

AriJ kirjoitti:Olisiko varmempaa ostaa ei-väyläsähköinen peli?
En sanoisi.

Kunhan löytää hyvin huolletun ja pidetyn auton, jota on myös pesty joskus, niin en murehtisi ostamista. Koeajolla erityishuomiota seuraaviin asioihin:
- Lämmityslaitteesta ei saa kuulua lorinaa käynnistyksen jälkeen/kierroksilla
- Helmakotelot on kovat, yleensä mätii B-pilarin kohdalta. Lattiat kannattaa katsoa myös, yleisimmät paikat etupenkkien ja takapenkkien alapuolella
- Ohjaustehostin, "City" toimii ihan havaittavasti, eikä tehostus takertele
- Moottori vetää puhtaasti nykimättä. Nykiminen on ensioire huonoista tulpista/johdoista/puolista, mutta voi myös kieliä alkavasta ECU -viasta. "uusi" Ecu on noin 200-300€

Muutoinhan nuo on ihan perusautoja, joiden huolto on helppoa ja halpaa. Ainoat sudenkuopat ovat yllämainitut, jotka kaikki oikeastaan ovat jälkijohdannaisia huonosta ylläpidosta. Mikäli lämmityslaite porisee/lorisee, voi kieliä ilmaantumisongelmista eli yleensä alkava kannentiivistevaurio. Nämä ovat hieman kikkailemalla ilmattavia (pitää olla tarkka) eikä välttämättä ihan jokainen korjaamokaan jaksa senkummemmin ilmaamiseen kiinnittää huomiota, jolloin näitä ongelmia ilmenee.
Korin kohdalla nuo edellämainitut kannattaa katsoa. Punton koppa ei muualta niin herkästi mätäne, mutta lähes aina jos koppa on ruosteessa, alkaa se noista paikoista. Katso siis tarkasti.
Huhujen mukaan 2002 tuli jotain päivityksiä tuotantolinjan/maahantuojan ruostesuojaukseen tms. jonka myötä ruosteoireilut vähenivät. Oma vm. 2000 Punto mk2 oli palkeistaan ja koteloistaan niin "piilolaho", että korin lattia meni poikki (auto oli päällepäin kuin uusi).

Moni sanoo Punton koneen (oli sitten 1.2/8V tai 1.2/16V) nykivän aina ja sen olevan ominaisuus. Olen kuitenkin pannut merkille, että lähes kaikki nykimiset ovat aina hävinneet Puntoista, jos on pidetty huoli siitä sytytyspuolesta (puolat, johdot, tulpat). Puolat näissä täytyy vaihtaa parina, jottei ECU tykkää kyttyrää ja 8V:ssa on joskus likaantunut kaasuläppä, joka saattaa vaikuttaa kaasuun vastaavuuteen.



Siinäpä ne mitä minä tiedän. Mukavan hiljainen ja yksinkertainen pikkuauto, joka kunnossa ollessaan voi tarjota pitkääkin matkakumppanuutta. Osat ovat halpoja ja helppoja vaihtaa. 8V on kyllä laiska, mutta eipä sille bensakaan kelpaa. 16V on kiihkeämpi, mutta vastaavasti vie hitusen enempi.

Ja suosittelen kirjoittamaan tämän Foorumin hakuun "punto". Viimeisen parin vuoden aikana on hyvin monta kysyjää ollut liittyen ohjaustehostimeen, puoliin, ECU:n ongelmiin ymsjne milloin mihinkin, joten kirjoitettua tietoa jo löytyy aika paljon. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Kiitos wellullekin perusteellisesta vastauksesta. Vähän ihmettelen miksei tällaista tietopakettia ole laitettu pysyvästi listan kärkipäähän. Monesta yhteydestä olen lukenutkin, että osat on halpoja. Osiahan kyllä vaihtelee, mutta kiusalliset sähköviat on niitä ärsyttäviä. Kun ei aina tiedä mistä päin vikaa etsisi.
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja wellu »

AriJ kirjoitti:Kiitos wellullekin perusteellisesta vastauksesta. Vähän ihmettelen miksei tällaista tietopakettia ole laitettu pysyvästi listan kärkipäähän. Monesta yhteydestä olen lukenutkin, että osat on halpoja. Osiahan kyllä vaihtelee, mutta kiusalliset sähköviat on niitä ärsyttäviä. Kun ei aina tiedä mistä päin vikaa etsisi.
Yleensä lähes kaikissa vianmäärityksissä pätee yllättävän hienosti KISS (Keep It Simply and Stupid) -menetelmä, eli yleensä yksinkertaisin selitys on todennäköisin.

Punton kohdalla ehkä "yleisin" sähkövika on sekoilevat valot. Näihin yleisin syypää löytyy takavaloumpion takaa. Umpio on korin pinnassa olevassa "poterossa", jonne tykkää kaikki havunneulaset yms. maatuva mennä muhimaan aiheuttaen maa-vikoja.

Useammasta Puntosta olen sekoilevat valot "korjannut" putsaamalla tuon poteron ja maan.
Minkä huollan, sen korjaan...
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Ok, hyvä tietää jos kaupat tulee. Asut näköjään myös Jyväskylässä. Tietää sitten kenen puoleen kääntyä, jos joutuu liriin :)
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja wellu »

AriJ kirjoitti:Ok, hyvä tietää jos kaupat tulee. Asut näköjään myös Jyväskylässä. Tietää sitten kenen puoleen kääntyä, jos joutuu liriin :)
Joo ja olen myös automasenteja, tosin kädet täynnä omia ja kavereiden projekteja... :lol:

Mutta YV (yksityisviestiä) jos tulee jotain kyseltävää. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yhteen 8V:hen vaihdon jakopäärempan yhteydessä vesipumpun, enkä ymmärrä miten se ilmaaminen voi tuottaa jollekin vaikeuksia. Jos siis yhtään ymmärtää autojen korjaamisen päälle. Vedet säiliöön piripintaan, raotetaan letkuja ja jäähdyttäjän / lämppäriletkujen ilmaruuveja, Pumpataan vähän letkuja että onko vettä täynnä, nestepinta säiliössä kohdilleen ja siinäpä se? En tiä mitä ne amiksessä nykyään sitten opettaa. Kylhän sen letkua puristaessa tuntee onko siellä vettä vai ilmaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Yhteen 8V:hen vaihdon jakopäärempan yhteydessä vesipumpun, enkä ymmärrä miten se ilmaaminen voi tuottaa jollekin vaikeuksia. Jos siis yhtään ymmärtää autojen korjaamisen päälle. Vedet säiliöön piripintaan, raotetaan letkuja ja jäähdyttäjän / lämppäriletkujen ilmaruuveja, Pumpataan vähän letkuja että onko vettä täynnä, nestepinta säiliössä kohdilleen ja siinäpä se? En tiä mitä ne amiksessä nykyään sitten opettaa. Kylhän sen letkua puristaessa tuntee onko siellä vettä vai ilmaa.
Jep. Tai sitten auto pieneen ylämäkeen, vettä täyteen ilmaruuvien ollessa auki, kun alkaa tulemaan tasainen noro, ruuvit kiinni ja käymään.
Sitten käydessä käyttää ruuveja auki, jos tulee räkimällä, vettä lisää kunnes tulee tasaisesti. Sittenpä se on siinä.

Juju onkin siinä, kun paisari (syylärin päässä) on niin alhaalla, että täytyy olla tarkka. Jos ei ole, jää ilmaa, joka ei ajamalla poistu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Sämpy kirjoitti:Yhteen 8V:hen vaihdon jakopäärempan yhteydessä vesipumpun, enkä ymmärrä miten se ilmaaminen voi tuottaa jollekin vaikeuksia.
Varmaan se, että se pitäisi tehdä. Ei se ainakaan ykköskoppaiseen Puntoon mitään tiedettä ole, onnistuu tasaisellakin alustalla ja ilman sen kummempia apuvälineitä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Tähän yksilöön, jokaon kiikarissa,on juuri vaihdatettu hihna ja vesipumppu. Toivoa sopii, että korjaamolla homma hoidettiin kunnolla. Lorina paljastaa ainakin jos siellä enemmän on ilmaa.

En muista mikä bemarin kone se oli, mutta siinä nokka poti nostaa pystyyn. PSA-vehkeissä on pärjännyt limupullolla paisuntasäiliön jatkeena.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3355
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Jos korjaamolla tehty, pyydä kaupassa kuitti mukaan. Korjaamolla on takuut työlle.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
AriJ
Viestit: 58
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Keltanokka Punto-ostoksilla

Viesti Kirjoittaja AriJ »

Punto ostettu. Aivan kuin käynnistyksessä kuuluisi lorahdus. Ajoin suoraan korjaamoon, jossa remontti tehty. Avasivat ilmausruuveja ja sanoivat, ettei tule ilmaa. Lämppärin kennossa oleva ilma tulee kuulemma aikaa myöden pois...
Vastaa Viestiin