Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1304
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Vähän tässä vielä Kalajoen tunnelmissa tuli plarailtua tuota 127-historiaa ja kaikenlaisia johdannaisia siellä nähdyn erikois-Seatin hengessä. Osuin sitten tuohon Seat Ibizaan, jossa oli hieman Suomessa myynnin aloitusta myöhemmin saatavilla 903 cm-kuutioinen "seiskan" tekniikka. Sattuisiko kukaan foorumilaisista tietämään, kuinka monta tällaista Seat Ibiza 0,9 Special-mallia Suomeen aikoinaan tuli, ja olivatko kaasutin- vai ruiskuversioita ja mikä oli koneen "viritysaste"? Entä tietääkö kukaan yhtään ehjää yksilöä tai tunnustaako jopa omistavansa? Tekniikan Maailma taisi joskus 80-luvun lopulla tehdä pienen "Ajettua"-artikkelisarjan tyylisen jutunkin, arvelen tuon kyllä löytyvän alkuperäisenä kirjastosta, mutta olen melko varma, että minulla on tallessa kopio tuosta, kunhan osun vaan oikeaan mappiin. Auto ei varmaan ollut mikään raketti, kun muistelen peruskorin olleen kuitenkin Unoa painavampi, ja "Unskissakin" tuo oli ennen FIRE-aikaa se ns. hinnat alkaen-tekniikka? Muut moottorithan taisivat olla 1,2- ja 1,5-litraisia (jotenkin Porsche:kin oli sotkettu tuohon suunnitteluun mukaan), joilla ei kait ollut Fiatin kanssa varsinaisesti tekemistä?

Sinänsä mielenkiintoinen kuriositeetti, jäänyt varmaan melko vähälle huomiolle?

Pikalisäys tähän saman tien: Mobilia-automuseossa näyttäisi olevan nopsan nettihaun perusteella yksi kyseinen malli (tai on ainakin ollut)!! Vaan taitaa pahus vieköön ollakin pelkkä lehtiartikkeli, kun tarkemmin tuota tutkaili.......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1850
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Muistelisin, että ihan oli kaasari versio, todellinen "hinnat alkaen malli". :D Tutulla tais olla aikoinaan musta 0,9 Special....
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

15 kpl näkyy olevan liikennekäytössä
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja Luigi »

MultiplaJTDmies kirjoitti: Muut moottorithan taisivat olla 1,2- ja 1,5-litraisia (jotenkin Porsche:kin oli sotkettu tuohon suunnitteluun mukaan), joilla ei kait ollut Fiatin kanssa varsinaisesti tekemistä?
Kyllä nämäkin pohjautui Fiatin kattiloihin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

muistan yhden system porsche ibizan nuoruuden ajoilta Kiuruvedeltä,tais olla Pyhäsalmelta kyseinen peli,aivan uusi silloin.Kiihtyi ainakin aika hyvin,ei ollu kevyesti viritetyllä 1.6 Taunuksella mitään jakoa kyseistä mallia vastaan :shock:
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1304
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Löytyi se TM-artikkeli: TM 18/1989, s. 53, "Espanjan pienin". Mikään ei voita rautaista arkistointia............ Tosiaan ei raketiksi kehuta, mutta käytännön vääntöä ja kulkupuolta 127:n perillisessä 903-kuutioisessa pidettiin ihan toimivana pikkuajossa; saattaahan olla, että vaihteiston välitykset (4v) ovat lyhyehköt, niin kuin ykkössarjan "seiskassa" aikoinaan, jossa meno oli ja on edelleenkin pirteää. Ibiza vaan on melkein 150 kg painavampi, joten ottaa varmasti 127:lta takkiin (omapainot 850 kg vs. 710kg). Hintaa näytti olleen 52 800 mk eli "Uunon" kanssa varmaan aika lailla samaa tasoa vuosimalliin nähden?

Onnistuin yhyttämään yhden omistajankin, mutta pahus soikoon oli vain n 80 000 km ajettu ja hyväkorinen auto ajettu viime syksynä (!) romuttamolle, moottorivian, jota ei kait oltu sen kummemmin korjailtu, takia. Sääli, tuon peruskoneen kanssa kyllä olisi tullut varmasti toimeen ja auto tielle pienillä "harrastetoimenpiteillä". Vaan näyttihän näitä olevan se vähän toistakymmentä vielä menossa, joten voipi putkahtaa jostain vastaan? Vihjeitä saa pistää tulemaan, jos osuu kohdalle.

Saataisiinkohan näitä "spin-offeja" (tulee ensiksi mieleen tämä 0,9 Ibiza, Zastava Yugo, Autobianchi A112, ehkä ykkössarjan Panda ja Cinquecentokin?) koolle ensi vuonna Kalajoelle, jos/kun kolmas "127 Summer Special" pärähtänee? Olisivat teknisesti mukava mauste, "muunnelmia teemasta", niin kuin tuolla musiikkipuolella tavataan ajatella
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos spinn-offeja hakee, niin ei kannattane unohdtaa Uno 45:sta, jossa myöskin tuo rautainen 903cc työntötanko-kilpamoottori (alkupään unot, ennenkuin FIRE korvasi 45:n kokonaan). ;)

Hmm, olisi aika mielenkiintoista tietää, mihinkä kaikkeen tuota 903cc on työnnetty eri tehtaiden ja erilaisten variaatioiden muodossa. Veikkaisin myös Brasiliassa olevan jotain, josta meillä eurooppalaisilla ei ole hajuakaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja Jimi »

wellu kirjoitti: Hmm, olisi aika mielenkiintoista tietää, mihinkä kaikkeen tuota 903cc on työnnetty eri tehtaiden ja erilaisten variaatioiden muodossa. Veikkaisin myös Brasiliassa olevan jotain, josta meillä eurooppalaisilla ei ole hajuakaan.
Yugo Koral 45 :D

Moto Shifty 900 :shock: (moottoripyörä)
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jimi kirjoitti:
wellu kirjoitti: Hmm, olisi aika mielenkiintoista tietää, mihinkä kaikkeen tuota 903cc on työnnetty eri tehtaiden ja erilaisten variaatioiden muodossa. Veikkaisin myös Brasiliassa olevan jotain, josta meillä eurooppalaisilla ei ole hajuakaan.
Yugo Koral 45 :D

Moto Shifty 900 :shock: (moottoripyörä)
By Harry! Olin kokonaan unohtanut tuo Padovan Pedon! Ja parempi niin, nyt tekee mopoa mieli.. :(

-Tazio
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Eikös tuosta Äksänkin prototyypistä tuo tikkukone selkänojan taka löytynyt, tosin taisi olla Bianchin niminen se lohko
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Seat Ibiza Fiat 127:n tekniikalla

Viesti Kirjoittaja jajau »

Muistelen lukeneeni Fiat uutisista hybridi Mirafiorista missä oli siis sähkömoottori ja 900 polttomoottorina. Tämä siis joskus 70-80 luvun taitteesta. :o
Vastaa Viestiin