124 AC Sport Coupe
124 AC Sport Coupe
Aattelin viritellä tänne juttua otsikon mukaisesta automallista, osallistukoon ketä kiinnostaa.
Tuollainen aika rivossa kunnossa oleva raato tuli hankittua tontille - kori näyttää kuitenkin olevan kunnostettavissa, aion purkaa sen ensiksi kokonaa mutta jättää kopan rullaavaksi, sitten hiekkapuhalluttaa kopan alaosan ja sitten pukkiin hitsattavaksi kokonaan purettuna.
Monin paikoin pakkelia on paksulti ja useita maalikerroksia joten kori pitänee hioa peltipinnalle jos hyvän meinaa saada aikaiseksi. Lisäksi korissa oli hirvittävä etuspoilerihässäkkä josta on nyt hankkiuduttu eroon. Keulan alaosaan pitäisi nyt löytää alkuperäisen kaltaiset pellit, näyttäisi kuitenkin että A-kopan Sport Coupen ja Spiderin pellit on tältä osin aika samanlaiset? Tietääkö joku tarkemmin? Lokasuojat lienevät tässä leveämmät.
Valoja luultavimmin ei löydy Suomesta, ainakaan kukaan ei ole ilmoitusteni tiimoilta soitellut. Etuvalot on ne tavallisen kokoiset pyöreät (7" ?) mutta etuvilkut ja takavalot sitten onkin isompi ongelma.
Alla on takavalon ja etuvilkkujen kuvat.
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com ... ft_800.jpg
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com ... ht_800.jpg
Tekniikaltaan muuten auto on melko täydellinen, kone ja sisustus puuttuvat. Lisäksi hakusessa on monia muitakin osia, ks. ilmoitus
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=3790
Koska korista ei enää järkevällä vaivalla entisöintiin ole, ajattelin tehdä tuosta aikakautensa mukaisen kilpurin replican, ilman mitään näkyviä nykyajan viritelmiä. Eli sellainen mitä olisi tuosta 60-luvun lopulla tehty kilpa-auto voinut olla. Tekniikka jää vielä tässä vaiheessa hämärän peittoon.
Kuvia autosta on hakemistossa:
http://www.netikka.net/ville.vieri/124AC/
Täällä puolestaan kuvia aika mallikkaassa kunnossa olevasta yksilöstä, noin vertailun vuoksi....
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com/fiat/
Edit: kuolleita osoitteita päivitetty
Tuollainen aika rivossa kunnossa oleva raato tuli hankittua tontille - kori näyttää kuitenkin olevan kunnostettavissa, aion purkaa sen ensiksi kokonaa mutta jättää kopan rullaavaksi, sitten hiekkapuhalluttaa kopan alaosan ja sitten pukkiin hitsattavaksi kokonaan purettuna.
Monin paikoin pakkelia on paksulti ja useita maalikerroksia joten kori pitänee hioa peltipinnalle jos hyvän meinaa saada aikaiseksi. Lisäksi korissa oli hirvittävä etuspoilerihässäkkä josta on nyt hankkiuduttu eroon. Keulan alaosaan pitäisi nyt löytää alkuperäisen kaltaiset pellit, näyttäisi kuitenkin että A-kopan Sport Coupen ja Spiderin pellit on tältä osin aika samanlaiset? Tietääkö joku tarkemmin? Lokasuojat lienevät tässä leveämmät.
Valoja luultavimmin ei löydy Suomesta, ainakaan kukaan ei ole ilmoitusteni tiimoilta soitellut. Etuvalot on ne tavallisen kokoiset pyöreät (7" ?) mutta etuvilkut ja takavalot sitten onkin isompi ongelma.
Alla on takavalon ja etuvilkkujen kuvat.
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com ... ft_800.jpg
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com ... ht_800.jpg
Tekniikaltaan muuten auto on melko täydellinen, kone ja sisustus puuttuvat. Lisäksi hakusessa on monia muitakin osia, ks. ilmoitus
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=3790
Koska korista ei enää järkevällä vaivalla entisöintiin ole, ajattelin tehdä tuosta aikakautensa mukaisen kilpurin replican, ilman mitään näkyviä nykyajan viritelmiä. Eli sellainen mitä olisi tuosta 60-luvun lopulla tehty kilpa-auto voinut olla. Tekniikka jää vielä tässä vaiheessa hämärän peittoon.
Kuvia autosta on hakemistossa:
http://www.netikka.net/ville.vieri/124AC/
Täällä puolestaan kuvia aika mallikkaassa kunnossa olevasta yksilöstä, noin vertailun vuoksi....
http://jbwebsalbum4.home.mindspring.com/fiat/
Edit: kuolleita osoitteita päivitetty
Viimeksi muokannut vvieri, 25.02.2006 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
- sport-power
- Viestit: 1411
- Liittynyt: 06.05.2004 19:28
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
tossahan on paljon hyvää
kuskin lattiakin kunnossa?
Kojelautakin ihan alkuperäinen...
Ehjä takaluukku (kateellinen kommentti)
Koitan kuvailla omaa keulaani kun saan digihärvelin käsiini, se on alkuperäinen.
Taakse on ilmeisesti haluttu Mustang tyyppiset valot
Omatkin takavalot löytyvät minulta mutta en taida myydä..... ne tarvitsevat kromaamoa ja muuta pikkuvääntöä jos ne haluaa käyttöön. Ajattelin sitten eläkevuosina
Voisihan kilpuriin ottaa valot jostain muusta aikakauden Fiiusta Mielestäni sinne sopisi pyöreätkin, kun kerran on fastback perä!
Minulla on 124 AC:n Ricambi Originale varaosa kuvakansio ja sitä sopii lainata jos tarvetta ilmenee. Siellä on räjäytyskuvat osista ym..
Itselläni kromitavara eli puskimet/lampunkehykset ovat VAZ-alkuperää (tehdasuusia ja mihin hintaan..& sopivat hyvin) kromi antaa aina hyvän säväyksen.
Tuota alkuperäistä 1400 TC:tä et vissiin aio ottaa konehuoneseen vaan jotain muuta?
Kojelautakin ihan alkuperäinen...
Ehjä takaluukku (kateellinen kommentti)
Koitan kuvailla omaa keulaani kun saan digihärvelin käsiini, se on alkuperäinen.
Taakse on ilmeisesti haluttu Mustang tyyppiset valot
Omatkin takavalot löytyvät minulta mutta en taida myydä..... ne tarvitsevat kromaamoa ja muuta pikkuvääntöä jos ne haluaa käyttöön. Ajattelin sitten eläkevuosina
Voisihan kilpuriin ottaa valot jostain muusta aikakauden Fiiusta Mielestäni sinne sopisi pyöreätkin, kun kerran on fastback perä!
Minulla on 124 AC:n Ricambi Originale varaosa kuvakansio ja sitä sopii lainata jos tarvetta ilmenee. Siellä on räjäytyskuvat osista ym..
Itselläni kromitavara eli puskimet/lampunkehykset ovat VAZ-alkuperää (tehdasuusia ja mihin hintaan..& sopivat hyvin) kromi antaa aina hyvän säväyksen.
Tuota alkuperäistä 1400 TC:tä et vissiin aio ottaa konehuoneseen vaan jotain muuta?
sport-power,
eli tuohan on ollut 1.4 TC:llä niinkuin nuo A-koppaiset aina.
Tuosta alkuperäisestä koneesta ei ole enää hajuakaan, ja ovat niin harvinaisia että todennäköisesti pellin alle tulee jotain muuta. Laatikkokin olisi mukava vaihtaa lujempaan 131:n askiin. Tuolla paikallaan oleva ei vaikuta alkuperäiseltä vaikka TC-koneisen kytkinkopalla onkin eikä esimerkiksi Ladan, vaihdekeppi tulee läpi liian edestä. Näkee hyvin tuossa sisäosan kuvassa lämmityslaitteen edessä.
Ilmeisesti tuohon koppaan on joku halunnut pyöreät takavalot, niin ainakin kuulin auton myyneeltä, mutta ne alkuperäiset kiinnostaisi meikäläistä eniten koska ne määräävät aika paljon takapään ulkonäköä. Mitkäs valot sulla olikaan autossa tällä hetkellä? Pappa-Ladan takavalot olisi muuten saman oloiset mutta ovat turhan paljon pienemmät. Nuo etuvalot on tosiaan tarkoitus hankkia uutena Venäjältä. Mielenkiintoinen juttu että puskuritkin sopii.
Uusiksi tuon takapään valojen kohdalta joutuu silti tekemään, kun noiden valojen kohtaan on lyöty jotain kattopeltiä pop-niiteillä kiinni. Lisäksi oli miehillä hauskaa kun tuota etuhuulta irrotettaessa huomataan ettei pikkurälläkän uusikaan laikka tahdo ulottua pakkelin läpi peltiin saakka.
Lattia tuohon on tehty, en tiedä missä kunnossa se on ollut. Joka tapauksessa sen näkee sitten kun tuon hiekkapuhalluttaa, että onko jälki kelvollista vai joutuuko tekemään uusiksi. Kynnykset avaan ilman muuta, koska niistä riippuu aika pitkälle korin jäykkyys tuon mallisessa kopassa. Tuleehan tuonne tietysti sitten kaaret sisälle. Pääosin kommentit on olleet sellaisia että parempihan tämä on kuin kuvista voisi päätellä.
Pahin puute on ehkä penkkien ja sisustuksen puuttuminen, tuon takia siitä se kilpuri tehdäänkin. Lisäksi noita lokasuojan kaaria joutuu laittamaan uusiksi, niiden hitsailut on vähän semmoisia että turhan paljon joutuisi pakkelia päälle laittamaan. Paikallaan ollut olikin halkeillut.
Tuo varaosakansio kiinnostaa ilman muuta. Kyselin jo kerhon kirjastosta korjausmanuskankin tuohon. Mitä arvelet, löytyisikö Mäkipään varastoista noita valoja? Kovin on hiljaista vaikka ilmoituslehdissä on ostoilmo puuttuvista osista vetämässä...
eli tuohan on ollut 1.4 TC:llä niinkuin nuo A-koppaiset aina.
Tuosta alkuperäisestä koneesta ei ole enää hajuakaan, ja ovat niin harvinaisia että todennäköisesti pellin alle tulee jotain muuta. Laatikkokin olisi mukava vaihtaa lujempaan 131:n askiin. Tuolla paikallaan oleva ei vaikuta alkuperäiseltä vaikka TC-koneisen kytkinkopalla onkin eikä esimerkiksi Ladan, vaihdekeppi tulee läpi liian edestä. Näkee hyvin tuossa sisäosan kuvassa lämmityslaitteen edessä.
Ilmeisesti tuohon koppaan on joku halunnut pyöreät takavalot, niin ainakin kuulin auton myyneeltä, mutta ne alkuperäiset kiinnostaisi meikäläistä eniten koska ne määräävät aika paljon takapään ulkonäköä. Mitkäs valot sulla olikaan autossa tällä hetkellä? Pappa-Ladan takavalot olisi muuten saman oloiset mutta ovat turhan paljon pienemmät. Nuo etuvalot on tosiaan tarkoitus hankkia uutena Venäjältä. Mielenkiintoinen juttu että puskuritkin sopii.
Uusiksi tuon takapään valojen kohdalta joutuu silti tekemään, kun noiden valojen kohtaan on lyöty jotain kattopeltiä pop-niiteillä kiinni. Lisäksi oli miehillä hauskaa kun tuota etuhuulta irrotettaessa huomataan ettei pikkurälläkän uusikaan laikka tahdo ulottua pakkelin läpi peltiin saakka.
Lattia tuohon on tehty, en tiedä missä kunnossa se on ollut. Joka tapauksessa sen näkee sitten kun tuon hiekkapuhalluttaa, että onko jälki kelvollista vai joutuuko tekemään uusiksi. Kynnykset avaan ilman muuta, koska niistä riippuu aika pitkälle korin jäykkyys tuon mallisessa kopassa. Tuleehan tuonne tietysti sitten kaaret sisälle. Pääosin kommentit on olleet sellaisia että parempihan tämä on kuin kuvista voisi päätellä.
Pahin puute on ehkä penkkien ja sisustuksen puuttuminen, tuon takia siitä se kilpuri tehdäänkin. Lisäksi noita lokasuojan kaaria joutuu laittamaan uusiksi, niiden hitsailut on vähän semmoisia että turhan paljon joutuisi pakkelia päälle laittamaan. Paikallaan ollut olikin halkeillut.
Tuo varaosakansio kiinnostaa ilman muuta. Kyselin jo kerhon kirjastosta korjausmanuskankin tuohon. Mitä arvelet, löytyisikö Mäkipään varastoista noita valoja? Kovin on hiljaista vaikka ilmoituslehdissä on ostoilmo puuttuvista osista vetämässä...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Ehdottomasti entisöintiin tuollainen yksilö.
Verhoiluja saa italiasta ( tosin tapaukseesi menee about 1000e mutta mikäpä se ilmaista on ja halpaakin vain viina ). Penkin rungoiksi vissiin käy Ladan vastaavasta soveltaen.
Jenkeistä luulisi löytävän valot taakse ja ehkä kromiosaakin + sälää Baylessiltä.
Tuo on hieno korimalli ja orkkiksena arvokkain.
Verhoiluja saa italiasta ( tosin tapaukseesi menee about 1000e mutta mikäpä se ilmaista on ja halpaakin vain viina ). Penkin rungoiksi vissiin käy Ladan vastaavasta soveltaen.
Jenkeistä luulisi löytävän valot taakse ja ehkä kromiosaakin + sälää Baylessiltä.
Tuo on hieno korimalli ja orkkiksena arvokkain.
Hmm.. pitäisi melkein itse päästä Italian kierrokselle noita etsimään. Jenkkilästä kyselin muutamalta hepulta ja kuulemma A-koppaa on tuotu tuonne hyvin vähän. Siksi en löytänyt ainakaan niistä firmoista, joilla on nettisivut, haluamiani takavaloja. Katselin myös eurooppalaisista firmoista. Jos jollakulla tulevat vastaan niin ilmoitelkaa. EBayssa olisi ollut etuvilkun linssejä muttei pohjia.
Uusia tarvittavia osia entisöintiä varten olisivat ainakin:
- kaikki pohjapellit ja kynnykset (tuollainen itse hitsailtu ei varmaan kelpaa)
- lokasuojan kaaret (ovat vaihdetut ja luultavasti eri autostakin nyt)
- etupään alaosan pellit
- sisälokasuojat ainakin taakse (nyt tehty itse pellistä)
- sisustus kokonaisuudessaan poislukien kojelauta
- kaikki valot
- puskurit
- moottori ja luultavasti vaihdelaatikkokin
Pidän joka tapauksessa suunnitelmia muutenkin avoinna siihen asti kun tuon olen purkanut, hiekkapuhalluttanut pohjasta ja hionut peltipinnoilta kaikki maalit ja pakkelit pois. Sittenhän sen näkee mihin hylsystä on. En tiedä kuka nuo peltityöt on tehnyt joten pitää kori kuitenkin käydä läpi.
Tietenkin arvokkain ja hienoin tuollainen olisi originaalikuntoisena... näkeehän sen tuolta weppisivultakin jonka laitoin ensimmäiseen viestiin...
Kauneus on tietysti aina katsojan silmässä, mutta mielestäni autosta - etenkään näistä vanhoista muotoilun helmistä - on vaikea saada muuttelemalla alkuperäistä paremman näköistä. Tuota keulaakin katsoessa näkee ihan selvästi että luonnollinen linja etuvalojen tasosta alaspäin taittuu auton alle. Tuo linja meni poikki kun tuo etuspoikka oli paikoillaan, se kun kaartui väärään suuntaan. Siksi keulassa ei silmä levännyt.
Uusia tarvittavia osia entisöintiä varten olisivat ainakin:
- kaikki pohjapellit ja kynnykset (tuollainen itse hitsailtu ei varmaan kelpaa)
- lokasuojan kaaret (ovat vaihdetut ja luultavasti eri autostakin nyt)
- etupään alaosan pellit
- sisälokasuojat ainakin taakse (nyt tehty itse pellistä)
- sisustus kokonaisuudessaan poislukien kojelauta
- kaikki valot
- puskurit
- moottori ja luultavasti vaihdelaatikkokin
Pidän joka tapauksessa suunnitelmia muutenkin avoinna siihen asti kun tuon olen purkanut, hiekkapuhalluttanut pohjasta ja hionut peltipinnoilta kaikki maalit ja pakkelit pois. Sittenhän sen näkee mihin hylsystä on. En tiedä kuka nuo peltityöt on tehnyt joten pitää kori kuitenkin käydä läpi.
Tietenkin arvokkain ja hienoin tuollainen olisi originaalikuntoisena... näkeehän sen tuolta weppisivultakin jonka laitoin ensimmäiseen viestiin...
Kauneus on tietysti aina katsojan silmässä, mutta mielestäni autosta - etenkään näistä vanhoista muotoilun helmistä - on vaikea saada muuttelemalla alkuperäistä paremman näköistä. Tuota keulaakin katsoessa näkee ihan selvästi että luonnollinen linja etuvalojen tasosta alaspäin taittuu auton alle. Tuo linja meni poikki kun tuo etuspoikka oli paikoillaan, se kun kaartui väärään suuntaan. Siksi keulassa ei silmä levännyt.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Noiden penkkien kohtalosta ei tiedä, se on ollut monella omistajalla ja pari kertaa on meinannut päätyä paaliin ja jokkisautoakin siitä on joskus puuhattu. Enkä tunne kuin tämän jolta auton ostin, ja tällaisena se hänelle tuli..
Paljonkohan C-kupeen penkit poikkeaisivat... sisätiloiltaan lienee sekin yhtä pieni?
Paljonkohan C-kupeen penkit poikkeaisivat... sisätiloiltaan lienee sekin yhtä pieni?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
samat penkit
mutta ilman niskatukia lienevät A-Coupessa kuin C-mallissakin.
Jaa pieni mahtuuhan Coupeessa sentään ihan oikeasti istumaan takapenkillä.
Kaksilapsiselle perheelle mainio harrasteauto
Jaa pieni mahtuuhan Coupeessa sentään ihan oikeasti istumaan takapenkillä.
Kaksilapsiselle perheelle mainio harrasteauto