Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
aahvonen
Viestit: 1
Liittynyt: 01.04.2017 21:45

Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja aahvonen »

Noviisina kyselen, kumpi taloudellisesti järkevämpää, dsl vai cng, jos tuo uuskorisen Multiplan. Tuontiverot, vuosiverot, vakuutukset, polttoainekulut, huolto?
Miten isot kaasupullot multiplassa vakiona? Ja paljoko jää bensalle?
Onko pa-muutoksessa jtn erityistä?
Muita näkökulmia?
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1304
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Terve! Mukavaa, että löytyy muitakin saman hoksanneita; meillä lähti 13. ajovuosi -99 mallin 105JTD Multipla-dieselpakulla juuri. Kirjoitin vajaa pari vuotta sitten "Bellissimaan" ns. 10v kestotestin Multipla:sta, siinä noita kulunkeja oli hyvin esillä. Jos löydät lehden 1/2015, siinä tuo juttu. YV:n kautta jos pistät sähköpostia, voin sinulle laittaa luonnosversion tuosta.

Tähän kumminkin jotain kysymääsi:
1.vertailua en ole tehnyt nykyhinnoilla, mutta silloin 10v sitten diesel oli hyvin kilpailukykyinen. Pitäisikin nyt, kun etenkin ajoneuvovero on noussut raskaasti, tehdä uudet laskelmat
2.ostin Multipla:n Saksasta 150 000 km ajettuna tuontikuluineen talvella 2005 noin 8000€:lla (autossa hyvä varustus:tehdasWebasto, vetokoukku, ilmastointi mm.), tuontiveroihin meni silloin muistaakseni 2500€. Auto tuotiin minulle melkein kotipihalle, sisälsi kaiken paperisodan. Eli suurin piirtein sellainen vajaa 11 000€ käyttövalmiiseen pakuun, sisältäen hyvin myös rekisteröinnin ja katsastuksen. Rekisteröinnin yhteydessä saman tien muutoskatsastettiin 3p-pakuksi, jota oli jo erikseen konttorilla neuvoteltu ja ongelmattomaksi havaittu. Tanskassahan näitä sai ihan valmiina, minulla on esitekin
3.Vuosivero on nykyisin käyttövoiman osalta 66€ (ei ole muuttunut), mutta ajoneuvovero on pompannut rajusti noin kaksi ja puolikertaiseksi eli on 1930kg kokonaispainolla nyt 315€/v; yhteensä siis noin 380€/v. Vuoden 2008 Multipla menee jo päästöjen mukaan eli tuo ajoneuvovero olisi 170g/km-lukemalla 258€, yhteensä siis 323€/v
4.Vakuutukseni ovat olleet Pohjolassa, liikenne täydellä bonuksella pari euroa vajaa 150€/v, osakasko hinauksella reilu 60€/v. (HUOM! muokkasin tätä, kun kävin katsomassa vakuutuskirjan ja tarkat luvut illalla).LähiTapiola tarjosi saman liikennevakuutuksen, mutta kasko oli kalliimpi
5.Polttoainetta kulunut erittäin vähän auton kokoon ja ennen kaikkea sen tarjoamaan monipuoliseen tilaan nähden: kesällä keskikulutus koko pitoaikana 4,8l/100km, talvella 0.6l tuohon lisää. Ajotyyli tietenkin ratkaisee, mutta yli kuuden on vaikea normaaliajossa tuhlata eli 6,4l/100 tehtaan lukema on ollut erittäin helppo alittaa. Pohjanmaan biljardipöydän tasaisilla lakeuksilla kesäkelissä jopa 4,2l/100km-lukemia useaan kertaan. Kone on erittäin miellyttävä, vääntöä koko ajan arkiajoon riittävästi, eikä lastentauteja (413 000 km lähestyy pian). Tankkausväli siis maantieajossa reilusti yli 1000km
6.Huolloissa normaalit öljynvaihdot ja suodattimet, 15-20tkm välein itse huoltaen yhteensä laatuöljyin ja suotimin 25€; dieselpolttoainesuodatin 15-20€. Ilmansuodatin on vähän "arvokkaampi", mutta ei sekään kuin parikymppiä. Jakohinhan olen teettänyt, 120 000km vaihtoväli, olisikohan ollut osineen vajaa 400? Tuon voisi kyllä opetalla itsekin, ei näytä ihan mahdottomalta. Laturin olen kaksi kertaa vaihtanut, se vaatii vähän harrastuneisuutta (täällä foorumillakin tuota olen kuvannut), mutta onnistuu kyllä: reilu 200€/kpl. Monet Bravo 1/Brava/Marea/Tipo/Tempra-osat, kuten jarrut ovat naurettavan halpoja. Kuluvin ja samalla kiusallisin on etualatukivarsien laakeristo, jota vuosittain olen jostain helasta korjaillut (edelleen nuo Marea-osat käyvät, joskin etuhela on omansa; väliholkilla menee Mareankin), mutta itse varsi on vain Lancian Lybran kanssa sama eli jos joutuu kokonaan vaihtamaan, merkkkilikkeessä 200€/laaki, varaosakaupassa hiukan vähemmän (valitettavasti ei tässä siis muutaman kympin Marea-hintoja......). Uretaanipuslilla alkanut kestämään hyvin. Takatukivarret ovat samanlaiset kuin Mareassa, niissäkin olen laakerijumppaa harrastanut, mutta harvemmin kuitenkin, toiselle kertaalleen, toiselle kaksi kertaa pitoaikanani. Etualatukivarsi on helpohko huoltaa, takana tärvääntyy aikaa, mutta on kuitenkin mainettaan parempi (tästäkin tarinaa täällä foorumilla). Muuten ei ole ollut mitään erityisen hankalaa juttua, teknisesti erityisesti moottorin osalta luotettava kumppani. Lämmin talvella, ei kertaakaan jäätymistaipumusta edes yli 30-asteen pakkasilla (toki on hyvä omatekoinen maskinsuojus, kaksiosainen). Kaiken kaikkiaan kuljetuskykyyn nähden ollut halvempi omistaa kuin kakkossarjan perus-Puntomme (jonka liikennevakuutus jopa reilu 50€/v kalliimpi)
7.Pakuksi muutettaessa vain takapenkit ja niiden kiinnityskiskot pois sekä pop-niitit/katkopultit pultinreikiin. Tämä etukäteen sovittu katsastajan kanssa, ei minkäänlaista ongelmaa
8.Muuta: pakuna ylivertainen ja mukavakin kuljetin, ei tunnu työkalulta, tanakka kantavuus (kuljetetaan lämmitysklapit mm. maalta!), meillä myös etupenkit pikairrotettavissa, joilloin mahtuu vaikka vanhanaikainen pitkä pakastearkku tarvittaessa kyytiin, turvallinen ja yllätyksetön ajettava kesät talvet. Rengaskokona meillä ollut vakio 185/65-15", eivät ole pahan hintaisia. Ulkonäöstä voi olla monta mieltä, mutta mielikuvahan syntyy katsojan silmässä; minä olen sen verran kieroutunut, että poikkeavuus vain vahvistaa omistushalua...... leveyden puolesta vaatii alkuun vähän tottumista, mutta senkin kanssa pärjää, kun näkyvyys ulos kuitenkin on hyvin kunnossa; pituus tasan 4m sen sijaan tarjoaa melkein pikkuautomaiset parkkimahdollisuudet. Olen koko ajan ihmetellyt, miksi maahantuoja ei aikanaan oivaltanut juuri tätä pakujuttua, joka olisi saattanut olla juuri meidän veropolitiikallamme se myyntiargumentti. KAIKKI muut saman kokoluokan ja ns. tonniluokankin kolme edessä istuttavat pikkupakut tarjoavat surkean keskipenkin, Multipla:ssa keskipaikallakin on henkilöauton mukavuus

Olikohan tässä jotain aluksi? Kiinnoistaisi kyllä tuo "kaasukammio-kokemuskin", tunnenkin pari sellaisen omistajaa; pitäsiköhän ottaa yhteyttä?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
mosse240
Viestit: 14
Liittynyt: 19.04.2012 20:14

Re: Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja mosse240 »

Moi vaan. Kuukausien pähkäilyjen jälkeen ja nettiauto sivujen vahtaamiseen kyllästyneenä, löysin kuin löysinkin sen mielitietyn. Miksipä ei multipla, koska tällähetkellä käyttöautonani toimii doblo. Enkä liioittele yhtään jos sanon että yksi parhaimmista autoista mitä minulla on ikinä ollut... Niin mukavan yksinkertainen. Ainut vaan että kaksi penkkiä ei riitä pitäisi olla se kolmaskin. Mitäs sanot multipla JT tästä mallista? Olenko ymmärtänyt oikein että tässä on ketjukone?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev" onclick="window.open(this.href);return false;
fastfiat
Viestit: 364
Liittynyt: 29.09.2003 22:11
Paikkakunta: Pohja

Re: Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

Terve mieheen! Mulla oli tuollainen ihan 6 paikkaisena. Kyllä tuo on hihnalla. Tällä hetkellä perheen kakkos / kolmosautona 1.6 -99 mallinen Multipla. Saa senki ostaa poites. :D
Pitkään tätä etsin, mutta rahapulassa miettii kaikenlaista.
Fiat Uno turbo Hörmann -91
Fiat Panda Sisley 4x4 -88
Fiat Scudo 120jtd 1+7 FT-bus -10
mosse240
Viestit: 14
Liittynyt: 19.04.2012 20:14

Re: Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja mosse240 »

Eli siis bensa? Dieseliä etsin
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1304
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Multiplan tuonti ja rekisteröinti 3-paikkaiseksi pakuksi

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Pahoittelut "Mosse"; oli jäänyt tämä kysymyksesi huomaamatta!!!!!!! Ja taisi tuo yksilökin jo mennä kaupaksi. Vastasin tänään vasta ostokyselyysi, joka taisi kumminkin olla täällä yleisen Fiat-keskustelun puolella, ei Tori/osto-osastolla; kurkista tuolta lisää
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Vastaa Viestiin