Nuova Tipo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 29.12.2017 13:24

Kun on pitkät johdot olleet jo syntymästä asti, niin palaan hiukan tuohon keskustelun alkuun ja kyselen, onkos tuosta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista olemassa mitään julkaistua koeajoa, testijuttua tai ylipäänsä mitään kättä pitempää, itse Tipon lisäksi vaikkapa noiden muiden merkkien kautta (tuossa taisi tulla mm. Mini, Rover ja Chrysler ainakin mainittua)? Pääsisi hiukan jyvälle perusmallin sielunelämästä...... 500X:llä tein 1,6:lla pikaisen koeajon taannoin, Tipo tuli ajettua T-jet:llä
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 490
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 29.12.2017 13:45

Huikko kirjoitti:Kuva

Hommasin tuommoisen. Halvin mahdollinen STW.
Luovutus helmikuussa.


Ja peruin tänään. Ei rahoittanut Santander 124 Spideria ja Tipoa samalle asiakkaalle yhtäaikaa.
Jännää, koska sama yhtiö olisi rahoittanut Jeepin Grand Cherokeen joka maksaa enemmän kuin fiat-pariskunta yhteensä.

No...minä veikkaan että farkkutipoja saa tässä ennen kesää vanhasta varastosta vielä aika halvalla.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 31.12.2017 12:13

Voisiko joku tipon omistaja kommentoida minkä tasoinen lämmityslaite autossa on?
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja tare » 01.01.2018 00:46

Huikko kirjoitti:Voisiko joku tipon omistaja kommentoida minkä tasoinen lämmityslaite autossa on?


Tämä kiinnostaa minua myös. Onko tarpeeksi lämmin? Ja mikä on kulutus?


Nyt laitan vähän muuta asiaan kuulumatonta. :oops: Bravo on ollut aina lämmin. No kulutuskin on nyt näillä keleillä noin 11,1 l/100 km 98E bensalla. Kesällä menee noin 10 l/ 100 km. Suoralla tiellä 80 km nopeudessa kesällä, on vaikea päästä alle 9 litran kulutuksen. Bravo pysyy myös tyhjäkäynnilläkin kovissa pakkasissa lämpimänä. Edellinen Stilo ei pysynyt. No se kuluttikin bensaa reippaasti vähemmän.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 422
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 11.01.2018 21:06

Kävin koeajamassa lämppäritestin 1.6 dieselillä ja se ainakin oli tosi lämmin. Tilasin taas bensafarkun, katsotaan jos se löytäisi kotiin saakka tällä kertaa.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja GreenThing » 20.01.2018 23:59

Päätin siirtyä käyttiksen osalta Alfasta takaisin Fiattiin, ja tarkemmin ottaen Tipoon.
Malli on kiinnostanut julkistuksestaan asti melkoisesti, ja nyt kohdalle osui kiinnostava käytetty.
Hommasin siis itselleni tuollaisen koeajo-jutuissakin esiintyneen -17 vuotisen mannekiinin.
1,6 multijet, automaatti, stw, Mediterraneo Blue ja varustepaketteja ruksittu pitkä rivi.
Vähintäänkin haastavan koeajon saaneena ja siitä kohtuu hyvin arvosteluinkin selvinneenä, tämä yksilö vaikutti jotenkin omalta. 8-)
Täytyy höpötellä lisää, jos on jotain kertomisen arvoista, hyvää tai pahaa.
Senverran täytyy kysyä, että tietääkö kukaan tuon kojelaudassa möllöttävän ECO-nappulan funktiota?
Ohjekirja ei sano mitään ja internetskään ei anna oikein mitään tyhjentävää vastausta.
Papereiden mukaan kuseessä ei ole edes se Tipo 1,6 multijet ECO -malli. :?

Parahin terveisin aito ja alkuperäinen:
GT
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2373
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Neljällätassulla » 21.01.2018 17:54

Eco-toiminto on käytännössä konetehon elektroninen alennus. 90-heppaisessa Pandassa leikkaus on (muistaakseni) 23 hv, mutta en just nyt saa päähäni mistä tuon tiedon kuulin/luin. Plarasin Pandan ohjekirjaa ja ulkomaisten maahantuojien nettisivuja, mutta toistaiseksi en ole löytänyt vahvistusta tuolle tehopudotukselle numeroina.

Kun ajelee tasanopeutta valtatiellä suurimmalla vaihteella, ja nappaa Eco-ohjelman päälle, niin menohalu tuntuu katoavan laakista! Mielestäni olisi hölmöä ajella "Eco" kytkettynä kaasu pohjassa, joten käytän normaaleja asetuksia.

Nytpä löytyikin Pandan ohjekirjasta, sivulta 149 "tekniset tiedot":

0,9 twin air turbo enimmäisteho on siis 90 hv, ja ECO-painike painettuna 77,5 hv. Kaksitoista ja puoli pollea pois, mutta sekin tuntuu selvästi - jopa apukuskin paikalla.
Vääntölukemassa pudotus on suhteellisesti paljon rajumpi: 145 Nm -> 100 Nm. Tästä varmaan syntyy se aistimus koneen tukehtumisesta. ECO-toiminnolla suurimman väännön kierrosluku vieläpä nousee sadalla 1900 -> 2000 r/min.
Neljällätassulla
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15.02.2016 20:16

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja GreenThing » 21.01.2018 18:18

Tuossa tuli vähän testailtua tuon eco-nappulan vaikutusta. Ja tämmöinen yhteenveto:
-Ei tunnu vaikuttavan tehoihin.
-Ei tee viivettä kaasupolkimeen reagointiin.
-Vaihtaa aiemmin isommalle vaihteelle.

Eli lootaan taitaa liittyä enempi tuossa tomaatti-Tipossa.
Ei millään tapaa häiritsevä päällä ollessaan.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2373
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 22.01.2018 05:47

Kävin tuon saman koeajamassa. Liikaa hintaa, vaikka käteishinta olikin ykkösellä alkava.
Ostin 1.4 vaparin täydellä takuulla reilusti halvemmalla.

Ja se on MY16 auto btw.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja GreenThing » 22.01.2018 08:37

Sopiva hintahan on se, mihin ostaja ja myyjä ovat kummatkin tyytyväisiä.
Itsellä oli määrätyt kriteerit auton ja sen varusteden suhteen, ja tuossa Tipossa ne kaikki täyttyivät.
Halvemmalla toki olisi päässyt, jos olisi tinkinyt varusteista.
Millä tavoin MY16 ja MY17 Tipot eroavat toisistaan?
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
GreenThing
GFF
 
Viestit: 2373
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja tare » 22.01.2018 14:42

GreenThing kirjoitti:Tuossa tuli vähän testailtua tuon eco-nappulan vaikutusta. Ja tämmöinen yhteenveto:
-Ei tunnu vaikuttavan tehoihin.
-Ei tee viivettä kaasupolkimeen reagointiin.
-Vaihtaa aiemmin isommalle vaihteelle.

Eli lootaan taitaa liittyä enempi tuossa tomaatti-Tipossa.
Ei millään tapaa häiritsevä päällä ollessaan.


Minun Bravossa on myös tuo eco-nappula keskikonsolissa. Minulla se ei vaikuta myöskään tehoihin, eikä kaasupolkimeen. Se vaikuttaa lähinnä Selespeedin vaihtoihin. Laitan esimerkin: Kun ajan todellista (GPS) 60 km/h nopeutta ja eco-nappulaa ei ole painettu, niin vaihde on vitonen. Kierrokset ovat n. 1750, joka onkin optimikierrosmäärä autolleni. Siinä tulee paras vääntömomentti. Eco nappulaa painettuna ajotietokoneeseen tulee E-kirjain. Samassa 60 km/h nopeudessa vaide on kutonen ja kierrokset ovat n. 1500. Nopeusmittarin virhe autossani on 5 km/h läpi alueen. Ajan yleensä aina vakionopeussäätimellä. Jopa 30, 40 ja 50 alueilla.

Minun Bravossa eco-nappula vaikuttaa myös ilmastoinnin toimintaan Full Auto- tilassa. Autossani on täysautomaattinen ilmastointi kahdella vyöhykejaolla. Kun kesällä on täysautomatiikka päällä ja on painettu eco-painiketta, niin esimerkiksi liikennevaloihin pysähtyessä ilmastoinnin puhallinnopeus hidastuu ja menee minimiin. Kun kosken kaasupolkimeen lisääntyy samalla ilmastoinnin nopeus. Tämä siis vain Full Auto päällä. Ei pelkkä Auto. En käytä ilmastoinnin täysautomaattia koskaan talvisin päällä.

Autoni on heinäkuussa kahdeksan vuoden ikäinen. Kilometrejä on nyt takana 49221. Kulutus on ajotietokoneen A-puolen mukaan 1137,0 kilometrin jälkeen 10,9 l/100 km. Keskinopeus on toki vain 20 km/h. Olen tankannut aina 98 E5 bensiiniä. Ajoin pari ensimmäistä vuotta aina eco-nappula aktivoituna, mutta ei siitä ollut kulutukseen mitään apua.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 422
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja tare » 22.01.2018 19:24

Tämä ei liity mitenkään nykyiseen Tipoon . En pidä nykyisten Fiatien muotoilusta. Alfatkin ovat nykyään surkeita. Fiatilta puuttuu matala muodokas leveä 2 litran bensaturboauto. Eli sedanmallinen coupe. Tehoa voisi olla jotain 300 heppaa yhteensä. 200 hepan bensamoottori + 100 hepan sähkömoottori. Eli Hybridi Ja mielellään takaveto. Auton pitäisi olla myös noin 20 cm leveämpi ja saman verran matalampi ;) Nykyisessä Bravossani on noin puoli metriä päästä kattoon tyhjää tilaa. Tehdäänkö ne uudet autot nykyään jollain jättiläisille ja kykloopeille? Nykyinen "uusiin" Bravokin olisi paremman näköinen 20 senttiä matalampana ja saman verran leveämpänä! No sitten se olisi jo liian nätti ja haittaisi Ferrarien myyntiä ! :D
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
Suzuki GT 250 (1979)
GFF
tare
 
Viestit: 422
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 23.01.2018 03:21

GreenThing kirjoitti:Millä tavoin MY16 ja MY17 Tipot eroavat toisistaan?


No se toinen on vuoden vanhempaa vuosimallia. FCA-puurot on näköjään muistettu aamulla syödä, kun auto on "ihan sama" vaikka vuosimalliero olisikin.

Pandaakin myytiin ihan pokkana "uutena" vaikka oli MY15.

Kyllä se viimeistään vaihtoon viedessä valkenee missä se ero on.
Se softa millä kaikki autoliikkeet laskee hyvitysarvon raakkaa sen vuotta vanhemmaksi.
Siinä autossa ei vain laatu ja hinta oikein kohdannut. Uuden hintaan vertaaminen sai myyjänkin nauramaan kun mietittiin mitä sillä rahalla kaupasta saisi.

Tipon myyntihinta alkaa olla selvillä mihin hintaan se liikkuu. Siinä 15 ja vähän alle käteiskaupoilla ne alkaa pikkuhiljaa vaihtamaan omistajaa. Kannattaa kuitenkin kysellä kauanko auto on ollut maassa ulkovarastossa ennen myyntiä. Voi olla että 16kk ei riitä "uutta" fiatia ostaessa.

Spiderin kanssa joutui ihan tappelemaan että sai uuden auton eikä maassa olevaa MY16 autoa uuden hinnalla. Silloinkin yritettiin bluffata toimitusaikaa syyskuulle, että vielä jättäisin tehdastilauksen väliin.

Nyt kun bluffi on katsottu, niin tulikin ilmoitus että auto saapuu jo maaliskuussa.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 23.01.2018 03:22

Onko täällä foorumilla yhtään topikkia jossa ei seikkaile "minun bravo"...?
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Nuova Tipo

ViestiKirjoittaja Huikko » 23.01.2018 03:37

On silti hyvä juttu, että se lehdistötipo kaikilla suomivarusteilla päätyi harrastajalle.
Se oli tipoksi ihan hyvä yksilö. Viikset ei paukkuneet ja tankin luukku istui hyvin paikallaan.
Ihan ok värikin ja ristiselänsäätö oli toimiva. Sen mitä navia ja mankkaa renkkasin vajaan tunnin, niin 128GB tikku tunnistui noin puolen tunnin indeksoinnin jälkeen. Medianäytön keskelle sai pikkukartan ja muutenkin mediapuoli toimi aika hyvin.

Toki parilla tonnilla saa perusmalliin paremman 2DIN laitteen, mutta tehdasnaviksi nämä ryslöfiatin uconnectit ovat ihan ok.

En tiedä mitä sillä on voitettu, että online ominaisuuksia on jätetty tiposta pois vrt esim jeepin malleihin.
Fiat 124 Spider MultiAir 140hv Lounge 2018
Fiat Tipo STW 1.4 95hv Pop 2018
Fiat Panda TwinAir 85hv 4x4 Start&Stop 2015
Fiat 500 1.4 16v Sport 2010
Ex -Fiat Stilo 1.6 Wagon 2007
Ex -Fiat 127 1977 (MR)
Ex -Fiat 850 Sport Spider 1970 (MR)
Avatar
Huikko
GFF
 
Viestit: 124
Liittynyt: 07.06.2010 07:04
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä