Punto mk3, Panda vai Stilo?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Terve. Pitäisi tuossa alkaa äitille katselemaan seuraavaa autoa, kun hänen nykyinen Bravansa alkaa olla aika loppu..

Äiti on toivonut uudempaa (=modernimpaa) autoa seuraavaksi. Tykkää Punton ulkonäöstä, Stilosta ei hällä ole mitään mielipidettä.
Henkilön tietäen auton pitää mennä maantiellä kevyesti, joten Punto 60:set ovat rajauksen ulkopuolella...

Olen asiaa kevyesti tutkinut, mutta ajattelin kysäistä täältä vielä.

Punton valintaa puoltaisi 1.2 16V moottorilla pieni kulutus ja pirteä luonne. Myös auton pienuus on vain plussaa, koska sillä matkustaa maksimissaan kaksi aikuista ja mäyräkoira. Onko nämä mk3:set viimeistellympiä kuin mk2? Minulla on erittäin huonot kokemukset yhdestä omistamastani mk2 Puntosta, sekä useista korjaamistani/huoltamistani mk2:sta. Mk3:ssa tuntuisi olevan paljon vähemmän "pikkuvikoja", kuten sähkö- ja ruosteongelmia. Pitääkö paikkaansa?

Mitenkäs Stilo? 1.6 ei tule kysymykseenkään tunnettujen boksi-vikojensa vuoksi. 1.8 taas "turhaa pröystäilyä", mutta lähes kaikki ajamani, korjaamani tai huoltamani 1.2:set ovat olleen hyvässä kunnossa ja ajoltaan ihan ok. Stiloissa on jonkinverran ollut CAN-väyläongelmia ja ECU -ongelmia, mutta käsittääkseni nämä painottuvat tuohon 1.6:een malliin?

Panda houkuttelisi pirteällä olemuksellaan, vaikka 1.2:nen kone on melko laiska. Kuitenkin henkilö, jolle auto tulee, tykkää pandan olemuksesta paljon, tekniikka on perusvarmaa ja niin taitaa olla koko härveli?


Eli mielipiteitä ja kokemuksia tarvitaan! Mitä ko. malleista kannattaa katsoa tarkasti, jos sellaista lähtee katselemaan? Hintaluokka "halpa", joten niitä vikoja aivan varmasti odotettavissa.
Minkä huollan, sen korjaan...
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

eikö kannattaisi jo merkkiä vaihtaa kun ei Fiateista löydy muuta kuin vikaa vian perään.joku japsikikkarehan on varma peli huoltamoilla kuultujen juttujen perusteella.
jännä juttu miten toisilla Fiatit kestää,tuo paljon parjattu Stilon 1,6 millainen emännällä ollu nyt 80000 kilometrin verran,ei minkäänlaista ongelmaa,joka ikinen arkipäivä ajaa sen 120 km työajoa,perushuollot oon tehny eli öljyn vaihdot,tulpat,siinäpä ne.
Eikä ollu tarkoitus vittuilla,ihan vain ehdotin jotain muuta merkkiä että äitisi saisi varman auton.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Täällä on jokunen sata tuhatta kilometriä FIRE-kokemusta... tässä päällimmäisiä:

FIRE:n kestävyys on erinomainen (toisessa Unossani - 999cm3 kaasutin - 311 tkm ja vasta nyt kansipahviremontti, kolmas Uno - 999 ie - vajaat 130 tkm toistaiseksi murheitta. Rouvan Punto 60 on sitä kuvaamaasi Mk3:sta (tai olen käyttänyt siitä Mk 2b-sarjan nimitystä, kun kuitenkin aika paljon on yhteistä näillä 2000-2003 ja 2003-2007 malleilla); sillä on nyt 125 tkm takanaan, "hajoamisen" vuoksi vikakorjaukset vain takaäänenvaimentimeen ja oikeaan etualatukivarteen nyt Joulun alla, ikää sentään tuo 13 vuotta, ympärivuotisessa jatkuvassa ajossa. Ei toistaiseksi ollenkaan sähkövikoja, toki ajovalopolttimoita ja jarrupalaa yms. aivan normaalisti vaihdettu.

Toiseksi uusin Panda on samanoloinen kuin tämä 2b-Punto, luotettavuustesteissä 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen lopulla oli paras Fiat. Kulkupuoli tehon suhteen aivan Punton kanssa samaa tasoa, mutta takaovet kätevät lastatessa. Puntossa menee takapenkki kaataessa tasaiseksi lattiaksi, Pandassa vain selkänojat kaatuvat. Pidän Puntosta enemmän maantiellä, kaupungissa Panda on vikkelämpi jo pienemmän kääntöympyränsä vuoksi. Pandassa oli alusta alkaen jotenkin värikkäämpi sisustus, viimeisissä Puntoissakin tuli samanoloista. Pandaan tuli 69 hv tehonlisäys muistaakseni mallivuodelle 2011, jolloin periaatteessa pirteys vähän parani. Kone on sama kuin viimeisen sarjan Lancia Ypsilonissani, mutta painoa on Pandassa vähemmän. Vanha 60 hv tuntuu Puntossa alakierrosvääntöisemmältä kuin Ypsilonin 69 hv, mutta kone ei kuitenkaan yhtään kakistele; Ypsilonissa toivoisi lisää voimaa, jota toki kepittämällä kyllä tulee ongelmitta. Saksalaisissa autolehdissä Pandaa kehuttiin saaneen toivottua räväkkyyttä 69hv virityksen myöstä, Ypsilonissa en ole ihan samaa mieltä; mutta tuo kohtalainen painoero voi olla ratkaiseva tekijä. Mielestäni näistä FIRE 1,2 8v 69hv-koneista Fordin Ka tuntui kaikkein pirteimmältä, myös uusi 500 mukaan luettuna, mutta samalla myös peltisimmältä (Ypsilon on ehdottomasti äänettömin näistä teknisesti identtisistä Panda-500-Ka-Ypsilon-vaihtoehdoista). Jos merkki ei ole tärkeä asia vaan tuo tekniikka, niin tuotakin kannattaisi koeajaa. 69hv kone on kuitenkin lunastanut erittäin hyvin taloudellisuuslupaukset, Saksasta tuonti mukaan luettuna nyt kolmen vuoden keskikulutus 5,1l/100km, ja menee sen kummemmin säästelemättä keskimäärin 4,6-4.8:lla koko kesäajan sekalaisessa ajossa ajotietokoneen mukaan (laskimella samat lukemat). Puntomme on sen vajaan litran janoisempi samassa ajossa, eli tässä kohdin päivitys tuntuu.

1,2 16v-koneista ei toistaiseksi ole omaa kokemusta, mutta yleisesti en ole kuullut mitään erityisen huonoa. Jos jakohihna katkeaa, 8v taisi pyöriä tyhjää, mutta 16v kärsii venttiilivauriot. Jonkun kerran olen päässyt ajamaan Stilon farmari 1,4 16v:llä, joka tuntui aivan loputtoman kuminauhamaiselta, ei sellaista "Unomaista" liikkeen tunnetta, mutta onhan tuossa paino ja alustakin tanakampi. Stilon koneessa ei liene myöskään lastentauteja, mutta erityisen pirteäksi auton kokoon nähden tuota ei ole kehuttu. Lancia Ypsilonissa tuo toimii kohtalaisen hyvin, siis ennen vuosimalleja 2012 tehdyissä eli sekin voisi olla mukava vaihtoehto; noita vaan ei juuri ole käytettynä kaupan. Ei varmaan hullumpi yhdistelmä perus-3-ovinen 1,2 16v Stilo, mutta Puntona tuokin konevarustus lienee vielä räväkämpi, kun Stilossa taas on sitä painoa enemmän. Vuosi sitten syksyllä ajoin yhtä käytettyä Punto 80:stä, joka oli kyllä kerrassaan pettymys, ei pärjännyt Ypsilonilleni mitenkään; epäilin kyllä, että säädöt eivät tainneet olla kohdallaan tms. vikaa, oli sen verran laiska. Tätä havaintoa puolusti se, että entinen työkaverini sai hankittua harvinaisen Punto Sportingin, jossa sama kone puolestaan oli oikeinkin tehokkaan oloinen (tosin siinä 6v laatikko ja pikkuvaihteet vähän lyhemmät). Kunnossa ollessaan tuo Punto 80 ei varmaan olisi ollenkaan hullumpi peli, eli se tai sitten Panda 1,2 69hv olisi ehkä minun terhakka pikkuautovalintani (jos ei Ford Ka kelpaa "vääränmerkkisenä"). Panda on kuitenkin halvempi vakuuttaa, tuli sekin todistettua, kun vertailin nyt näitä uusia ehtoja: Mk2a/b-sarjan Puntoista sai mm. Tapiolassa pulittaa enemmän kuin uusista Ypsiloneista ja Deltasta!! Varmaan Puntoja vaan on paljon, joten niillä myös kolaroidaan, ei kai tuohon muuta selitystä ole.

Sitten tällainen "kerettiläinen" pohdinta tähän loppuun, ruoskikaa sitten minut vaikka: vanha litrainen tai 1,3 Yaris eli tyystin toiseen merkkiin (yksiselitteisesti ollut kaikki merkit ja mallit mukaan lukien koko elinkaarensa kestävimpiä autoja Euroopassa)? Ajopuoli menettelee kaupunkiajossa hyvin, on pirteä, ja tekniikka yksinkertaista, maantiellä ei niin mukava. Toki silloin mennään jo kauas italoajopeleistä (Aygokin vähävikainen, saman kyllä saa sitten vaikkapa Citroen C1:nä, halvemmallakin........).
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja wellu »

4d60elx kirjoitti:eikö kannattaisi jo merkkiä vaihtaa kun ei Fiateista löydy muuta kuin vikaa vian perään...
Mielensäpahoittaja tuli jo televisiosta, roolin voi nyt ottaa pois päältä...

Toyota on varma käyttöpeli. Mutta Yaris on maantiellä todella ankea auto. Samaten hintaluokissa missä liikutaan, on ne Yarikset todella loppu jo.

Samaten merkinvaihdolla tulisi "uuden ongelmia". Varastoon kertyneistä nippeliosista, vanteista yms. ei kävisi yhtään mikään, vaan kaikki pitäisi tavallaan "alkaa alusta". Asiaa on aika-ajoin pohdittu, mutta ajatus hylätty edm. syystä. Fiatissa on todella hyvä hinta/laatusuhde, autot on helppoja ja halpoja huoltaa ja korjata. Vikoja on aina ihan jokaisessa autossa, merkistä ja mallista riippumatta. Eräässä saksalaismerkissä ei tutkimusten/kirjoitusten mukaan ole koskaan ongelmia, mutta omalla työpaikalla 90% asiakkaiden autoista on nimenomaan tätä merkkiä.

Enkä ihan oikeasti ymmärrä ollenkaan tätä suomalaista asennetta ihan merkistä riippumatta harrastajapiireissä. Joku kysyy neuvoa tai kokemuksia, koska on havainnut asioita. Ensimmäisenä alkaa narina "pitäisikö merkkiä vaihtaa jos kerran Fiiateissa on vain vikoja", "kummasti ne muilla tuntuu kestävän". Hyvin ovat kestäneet vanhemmillakin, tuo äitin nykyinen Brava on nyt ollut neljä vuotta ja tuona aikana ajettu jotakuinkin 80tkm. Huoltoihin on mennyt ehkä pikkuisen päälle tonni, aina toiminut eikä koskaan ole jättänyt tielle (paitsi kerran, kun korjaamo teki jakohihnan vaihdon yhteydessä asennusvirheen, tämähän ei koske automallia mitenkään). Nyt tuli katsastuksessa hylky molemmista helmakoteloista (koko matkalla) ja nippu muita "loppuun kuluneita" kohteita - ei ole järkeä alkaa parsimaan kasaan vaan nyt on loistava sauma etsiä se seuraava auto.
Enkä tänne ala edes muistelemaan mitä isäukko on lukuisilla fiateilla ajanut. Yli puolen miljoonan on päästy parilla autolla ja kaikki ostettaessa olleet "tonnin pommeja".

Tämä sama ihmettely todettujen asioiden ihmettelystä ja "hyshys" -asenne ilmenee ihan joka merkkifoorumilla. Minä kysyin kokeneempien neuvoja, omat havainnot perustuu puhtaasti työn kautta havaittuihin asioihin ja yhteen omistettuun mk2 Puntoon.


JTDmieheltä hyvä pohdinta. 1.2/8V Firekone on ainakin todella luotettava ja sitkeä peruskone, sitä vain pohdin miten tuommoinen menee maantiellä? Ajo kun on 90% maantietä ja ainakin se aikoinaan omistamani vm. 2000 mk2 Punto 60 oli yli 80km/h nopeuksissa jo hiukan tuskainen auto (jos meinasi ohittaa vaikkapa rekan, sai oikeasti miettiä miten sen tekee. 127 liikkui vakiolla 903cc koneella vähintään yhtä ripeästi ellei paremminkin). Tosin, en ole täysin varma oliko kyseisessä autossa kaikki ihan kunnossa, vaikka useasti kaiken tarkistinkin.
Kaupungissa taas 1.2/8V on oikein mukavakin. Mukavan sitkeä kone, hiukan maamoottorimainen luonne (mennä mykertää sitä tasaista vauhtiaan tilanteesta riippumatta). Periaatteessa tuo 8-venttiilisen jakoremmin "turvallisuus" on hyvä asia, mutta ei ole tarkoitus ajaa remmejä poikki asti. Niille on ilmoitettu huoltovälit, osat eivät maksa mansikoita ja molempiin (8V/16V) sen tekee tarvittaessa pihalla.

Kannentiivistevauriot....nojoo. Monesti kuulee automiehien ja naisien sanovan "eikös näistä ole aina kannentiiviste palanut". Omakohtainen kokemus on, että joko ennen tiivisteen pettämistä on tapahtunut virhe (ylikuumentunut, ajettu aina kylmänä, huollot laiminlyöty tms.) tai sitten tiiviste on pettänyt vanhuuttaan. Kuitenkin kannentiivisteen vaihto on vielä tänäkin päivänä aika normaali toimenpide +10-15 vuotta vanhoihin autoihin, merkistä riippumatta.
Molempiin moottoreihin tuokin remontti on tehtävissä, 8V tietenkin astetta helpompi.
Minkä huollan, sen korjaan...
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja jonik »

8v ja 16v tehoissa ei ole käytännössä mitään eroa jos ei aina aja lämä tiskissä, sanoisin että 8v on jopa parempi kaupungissa. Kannattaa tosiaan ottaa se mk2b, parannuksia tullut jonkin verran. Oma 8v kiihtyy sataseen 12,5s 500kg hifikuorman kanssa, tosin ei se ihan vakio ole :D
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

wellu kirjoitti:Varastoon kertyneistä nippeliosista, vanteista yms. ei kävisi ....
Voin muistella väärin mutta jotenkin ois kutina että bravan 14 renkaatvanteet ei istu stilon napaan...

viisaammat kumoaa tarpeenmukaan väitteen vääräksi :?:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stilon vanteet ainakin käy Tipo/Tempra/Bravo/Brava/Marea.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja uk350 »

menee juu 15 bravaan mutta tais toistepäin ottaa satulaan kiinni
fastfiat
Viestit: 364
Liittynyt: 29.09.2003 22:11
Paikkakunta: Pohja

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja fastfiat »

Itse Stiloja omistaneena jättäisin sen väliin. 1.6 kanssa ei ollut sähköharmeja kummempaa, mutta 1.8 hörppää öljyä reilusti. Stilot tuntuvat myös olevan melko kurjalla pidolla, kun niitä katsellut välillä. Pandassa ei ollut ikinä mitään vikaa ja ajoltaankin aika hyvä. Talvikeleillä Pandan kapeus jopa nelivetoisen kanssa oli vähän kurja, jos oli jäisiä uria.
Fiat Uno turbo Hörmann -91
Fiat Panda Sisley 4x4 -88
Fiat Scudo 120jtd 1+7 FT-bus -10
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja viiat »

Fiat cincuecento (vai mikä vittu seoli). Noita ois nyt näköjään tarjollakin ja itelleni ainakin ihan pakkohankinta jossain vaiheessa. Laitat siihen uuden mankan ja jonkun tikitiki-lämpömittarin niin on modernikin sitten :D Tosin ajamalla senkin saa rikki, niinku kaikki autot.
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Noista ottaisin Punton. Kuten jo useamman suulla todettu Pandan kanssa usein aikas varmoja peleja.
Oma 2b Punto on kiistatta luotettavin ja käyttökustannuksiltaan edullisin konsernin laite joka minulla on ollut.
Tämä siis vuodesta '89 tähän päivään katsoen
Ainakin toistaiseksi, voihan olla jotta lento lakkaa tänään tekniseen täystuhoon lopullisesti ja samalla putoaa pohja läpiruosteisena tielle ;)

Tuo Pandan kestotestimenestys tuossa jo mainittiin, mutta Punton suoritus '02 tai '03 oli ihan samaa tasoa

Jos maantieajoa kohtuullisesti niin ehkä Panda. Puntoissa vain näyttää olevan enemmän valintaa ja hinnat ehkä näin edullisemmat

Ja tämä ei tarkoita, että Stilo olisi mielestäni huono.

-Tazio
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto mk3, Panda vai Stilo?

Viesti Kirjoittaja wellu »

-00 mk2 Punto 60 käveli edukkaasti vastaan. Ruostesuojauksia ainain tehty uutena ja 3-4 vuoden ikäisenä.

Eihän mikään ~15-20 vuotias auto huoleton ole. Katsotaan nyt miten tuon kanssa käy, hintaan nähden todella siisti. Ainoa moite, mitä keksitty, on vuotava venttiilikopan tiiviste.

Kiitos kaikille mielipiteistä. Punto alkoi tuntumaan "varmalta vaihtoehdolta" jo ihan puhtaasti valikoiman suhteen. Tekniikkahan nuissa on yksinkertaista ja jos vain löytää ehjäkorisen, voi olla hyväkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin