Fiatien pulttijako
Fiatien pulttijako
Omassa Bravossani on 16" peltivanteet ja aloin katella aluvanteita eri nettisivuilta josko sellaset joskus hankkisi. No niitähän ei tarvikkeena tunnu löytyvän, kun pulttijako on niin omituinen 4x98. Esim. Vannetukku myy yhtä 16" mallia ja tosi kalliilla.
Miksikähän Fiatille ei ole kelvannut todella yleinen 4x100, vaan on pitäny hieman erilainen laittaa??
Miksikähän Fiatille ei ole kelvannut todella yleinen 4x100, vaan on pitäny hieman erilainen laittaa??
Re: Fiatien pulttijako
Fiateissa oli samaa jakoa jo yli 60 vuotta sitten...
Re: Fiatien pulttijako
Eipä ole ollut epäkeskopulttien kanssa ongelmia 100-jakoisten vanteiden kanssa
Aikoinaan kun kaikki peräkärri tarvikkeet kaupoissa oli italialaista tuotantoa niin niissä oli 4*98 jako ja luonnollinen valinta oli ladan vanteet. Nyt toi teutonien 4x100 on tällä vuostuhannella saastuttanut sivistyneen maailman.
Isompi harmi lienee Bemaristeilla, kun jos tänä vuonna ei muutettu pulttijakoa niin sitten vaihdettiin keskireikä. Pääasia ettei samana vuonna eri mallisarjoissa ole keskenään sopivia vanteita?
Sinänsä ainoa järkevä olisi, että mentäisiin tuumakoon mukaan kuten vanteen halkaisijakin. 4x4", 4x4,5" jne..
Aikoinaan kun kaikki peräkärri tarvikkeet kaupoissa oli italialaista tuotantoa niin niissä oli 4*98 jako ja luonnollinen valinta oli ladan vanteet. Nyt toi teutonien 4x100 on tällä vuostuhannella saastuttanut sivistyneen maailman.
Isompi harmi lienee Bemaristeilla, kun jos tänä vuonna ei muutettu pulttijakoa niin sitten vaihdettiin keskireikä. Pääasia ettei samana vuonna eri mallisarjoissa ole keskenään sopivia vanteita?
Sinänsä ainoa järkevä olisi, että mentäisiin tuumakoon mukaan kuten vanteen halkaisijakin. 4x4", 4x4,5" jne..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiatien pulttijako
En tiedä uusimmista Bemareista, mutta ainoa missä on keskireikä eri kuin muissa on E39. Ennen ja jälkeen sen on kaikissa ollut sama. Pulttijakokin 5x120 kaikissa.
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Re: Fiatien pulttijako
Pitää paikkansa etä pulttijako 5x120 on sentään aika yleinen mutta 5x112 löytyy myös 4x100 lisäksi. Eniten oli ET kun heitteli todella rajusti esim. 5-sarjassa välillä 10-52 ja keskireikää on yhteensä kai 7 eri kokoa.
Tuolta voi katsella:
http://www.vannehaku.fi/soveltuvuus/BMW/
Koitin joskus etsiskellä E65:seen mitä vaan vanteita ja oli todella vaikeaa kun minkään muun mallin ei oikeestaan suoraan käy kun jos osuu ET sinnepäin niin sitten ei sovi keskireikä ja päinvastoin.
Tuolta voi katsella:
http://www.vannehaku.fi/soveltuvuus/BMW/
Koitin joskus etsiskellä E65:seen mitä vaan vanteita ja oli todella vaikeaa kun minkään muun mallin ei oikeestaan suoraan käy kun jos osuu ET sinnepäin niin sitten ei sovi keskireikä ja päinvastoin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiatien pulttijako
Eikös noissa GM-sukuisissa Grande Punto& Croma,ole noita yleis eurooppalaisia pulttijakoja?
Jari Salmensuo
Re: Fiatien pulttijako
Juu, Grande Puntossa 4x100 jako.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Fiatien pulttijako
Ja Cromassa 5x110. Enkä mä nyt tiedä onko toi 4x98 mikään ongelma. Epäkeskoilla voi pistää 4x100 josta varmasti valinnanvaraa riittää ja 4x98:na saanu aina ne mitä itse tarvinut.
Re: Fiatien pulttijako
Pulttijako on selvä homma mutta miten ET?
Haen Barchettaan kesävanteita ja mietityttää mitä tuohon uskaltaa laittaa. Yhden sivun
mukaan ET on 32, toinen sanoo 30-40.
Uskaltaako tuohon laittaa 205/40R17 -vanteita, joiden ET on se 40 vai tuleeko liikaa ulos?
Haen Barchettaan kesävanteita ja mietityttää mitä tuohon uskaltaa laittaa. Yhden sivun
mukaan ET on 32, toinen sanoo 30-40.
Uskaltaako tuohon laittaa 205/40R17 -vanteita, joiden ET on se 40 vai tuleeko liikaa ulos?
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
Re: Fiatien pulttijako
http://www.willtheyfit.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Käyppä tuolla testailemassa eri vaihtoehtoja.
Käyppä tuolla testailemassa eri vaihtoehtoja.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Re: Fiatien pulttijako
Tuohan oli kätevä laskuri, täytyy laittaa kirjanmerkkeihin. Kiitoksia!
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
Re: Fiatien pulttijako
Otetaan nyt vielä tarkennuksena, että isompi ET:hän vie vannetta sisäänpäin. Pienempi ET tuo ulos. Vanteen leveys myös vaikuttaa, eli jos ET ei muutu, niin leveämpi vanne turpoaa molempiin suuntiin.henkkam kirjoitti:Pulttijako on selvä homma mutta miten ET?
Haen Barchettaan kesävanteita ja mietityttää mitä tuohon uskaltaa laittaa. Yhden sivun
mukaan ET on 32, toinen sanoo 30-40.
Uskaltaako tuohon laittaa 205/40R17 -vanteita, joiden ET on se 40 vai tuleeko liikaa ulos?
Tuossa lie vakiona joku 6,5" vanne ja tuo 205 käy kyllä moiselle tai jollekin 7":lle. 8":lla alkaa jo mennä venykumiksi. Tuolloin orkkis-ET:llä voisi olla aika liki sopivaa, tulisi vähän lähemmäs kaarta. Mutta tosiaan nuo laskurit on hyvä apu auttaa visualisoimaan hommaa. Sitten vain metrimitan kanssa auton viereen. Alla olevissa vanteissakin varmaan sisäpuolella lukee tuo ET jossain. Tai sitten vain mittaa, niin pääsee hyvin liki.
Kannattaa myös muistaa, ettei esimerkiksi kaikki "205" leveät renkaat ole juurikaan samanlevyisiä. Nopean ajon renkaat voivat olla aika leveitäkin siinä missä jokin halparengas voikin olla hyvinkin kapea. Kuitenkaan suoraan ei oikein voi sanoa mikä on kapea tai leveä, mutta rengastehtailla on omat kataloginsa joissa monasti on myös todellinen leveys. Tosin ihan kaikilla ei noita taida olla.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiatien pulttijako
Ite oon tainnu laskea että rengas on leveimmästä kohtaa n. 15mm leveämpi kuin nimellismitta. Noin keskimäärin. Mutta erot on isoja varsinkin korkeissa profiileissa. Ja vanteen leveys on sisämitta, ulkoa eli kokonaisleveydeltä alumiinivanne on n. 1" leveämpi. Eli vaikkapa 8" vanne 1" positiivinen offset niin backspace vanteesta mitattuna on n. 5,5" Jos tuohon laittaa 235 renkaan niin se menisi n. 100 ulospäin ja 150 sisäänpäin vanteen kiinnitystasosta leveimmältä kohtaa.
Sitten siis jos todella tarkkaan aletaan laskemaan.
Sitten siis jos todella tarkkaan aletaan laskemaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiatien pulttijako
Taisi olla joskus rinnakkain pinossa HeviGeeTeen 195 ratapyörät ja mun siviili-Deltan 205 kesäpyörät. Noiden kapeampien pino oli liki 10 cm korkeampi. 190 mm sliksien pino taisi olla vielä inan korkeampi.
Mutta juu, aika tarkaksi menee jos noilla pitää alkaa pelata. Lähinnä olen noihin törmännyt eräiden takavetoisten autojen omistajien yhteydessä joilla on noita venykumihimoja. Tuollainen nimellismittaansa nähden kapea kumi on kuulemma hienompi maksimilevyisellä vanteella ja on vielä laillinen.
Mutta juu, aika tarkaksi menee jos noilla pitää alkaa pelata. Lähinnä olen noihin törmännyt eräiden takavetoisten autojen omistajien yhteydessä joilla on noita venykumihimoja. Tuollainen nimellismittaansa nähden kapea kumi on kuulemma hienompi maksimilevyisellä vanteella ja on vielä laillinen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Fiatien pulttijako
Tännehän tuli paljon juttua, kiitoksia kaikille kommentoinneista.
Autossa on siis nyt 195/60R15 kumit vanteilla, joiden ET on 37. Ratin ollessa ääriasennossa rengas saattaa hipaista lokarin kaareen mutta normiajossa ei.
Mietinnän alla oli 205/40R17 vanteilla, joiden ET on 40.
Totesin että tuon kokoinen rengas saattaa ottaa kaariin kiinni niin en sokkona ostanut. Jos ovat keväämmällä vielä saatavilla kun kaivan auton säilöstä niin menen kokeilemaan renkaita paikoilleen niin sitten sen lopullisesti näkee.
Autossa on siis nyt 195/60R15 kumit vanteilla, joiden ET on 37. Ratin ollessa ääriasennossa rengas saattaa hipaista lokarin kaareen mutta normiajossa ei.
Mietinnän alla oli 205/40R17 vanteilla, joiden ET on 40.
Totesin että tuon kokoinen rengas saattaa ottaa kaariin kiinni niin en sokkona ostanut. Jos ovat keväämmällä vielä saatavilla kun kaivan auton säilöstä niin menen kokeilemaan renkaita paikoilleen niin sitten sen lopullisesti näkee.
Nykyinen
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1
-08 Fiat Linea 1.4
Entiset
-97 Fiat Barchetta 1.8
-05 Chrysler Neon 2.0
-03 Fiat Stilo 1.6
-95 Fiat Uno 1.1
-96 Fiat Uno 1.1