Uusi Viiatin omistaja
Uusi Viiatin omistaja
Joo elikkä auton tarve muuttui ja kilsoja tulee vuodessa taas sen verran, että piti luopua mukavasta isosta bensa-Hyundaista ja ostin ekan Fiattini koskaan, 2009 vuosimallin Bravo ja 1,9 dieseli. Sonatassa oli yli 309 tuhatta kilometriä ja Fiatissa on vain (tai "vain") 194 tuhatta.
Syy miksi päädyin Bravoon oli se, että niitä saa suhteellisen edullsesti jos ei säiky isohkoja kilometrimääriä ja kokemukseni vm2006 Ducatosta on sen verran hyvät että uskalsin Fiatin ostaa myös itselleni.
Näin "uudessa" dieselissä taitaa olla jo hiukkassuodatin aina? Että siis pitääkö seuraavaan huoltoon metsästellä FAP-yhteensopiva öljy.
Tein ostopäätöksen aika nopeasti, ajoin auton koeajolla lämpimäksi, mistään ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Moottoritila oli normaalin likainen ja dieseli raksuttaa tavallisesti ja vetää pienitehoiseksi yllättävän hyvin. Auto menee suoraan ja jarrut jarruttaa tasaisesti, ajonvakautuskin löytyi. Sutimisen esto vilkuttaa vielä kolmos vaihteella, alla Hakkapeliitta8:t, jotka tuntuu kuitenkin olevan oikeasti hyvät renkaat.
Huoltokirjan mukaan autoa on huollettu (tai ainakin moottoriöljy on vaihdettu) suhteellisen tiuhaan, sekin vaikutti ostopäätökseeni myönteisesti.
Ruostetta en muistanut tutkia ollenkaan, mutta mielestäni 2005 vuotta uudemmat autot ei olekaan enää kovin herkkiä ruostumaan, ei Sonatakaan ollut ruosteessa. Pitää syynätä pohjaa joskus kunhan pääsee nosturille.
Mutta sitten autosta löytyi myös vähän mielestäni Fiatmaisia piirteitä: vänkärin puolen peili ei säädy, valojen korkeus ei säädy ja toinen lähivalokin alkoi palamaan vasta sitten kun löi umpioon
Pitäisikö autossa olla polttimonrikkotunnistin? Ei se ainakaan varotellut pimeästä lähivalosta, sen sijaan hehkutulpista jotain varotteli. Auto käynnistyy hyvin, että ehkei niitä vielä ole tarvis vaihdella. Liekkö Viiattiin kalliit hehkutulpat?
Ja autosta puuttui takalasinpyyhinsulka ja tuulilasi on jonku verran naarmuilla. Kesärenkaiden virkaa toimittaa jotkut vanhat kitkat, eli ens kesänä luultavasti sutimisenesto saa töitä aina sateella. Defan moottorilämmitin on näköjään, liekö se tyyppiä säteilijä vai nestettä lämmittävä?
Saapiko Fiatissa koskaan ikinä radioa sammumaan ja syttymään virtalukon tahtiin? Tympäsee sytyttää se joka kerta kun autoon astuu ja joka kerta muistaa sammuttaa se, ennenkä lähtee autosta ulos. Ducatossa (vm2006) sama ominaisuus/vika.
Sourcea painamalla löytyy aux-tila. Mistä löytyy aux-pistoke?
Kertokaapas muut uudemman Bravon omistajat, missä sijaitsisi vakkarin napit/kytkimet? Tarkotus olisi hankkia se kytkin ja asentaa paikalleen. Ainakin 03-Stiloon sai vakkarin siten, että otti toisesta Stilosta vain vakkarin sisältävän viiksipaketin ja asensi paikalleen. Vakkari toimi heti. Liittimetki oli valmiina vakkarittomassa autossa.
1,9 dieselissä on näköjään huoltoväli 30 tuhatta kilometriä tai yksi vuosi. Onko autossa huoltoväli-ilmaisin ja ymmärtääkö se ilmoittaa huollontarpeesta vuoden päästä jos kilometrit ei vuoden sisällä täyty? Voiko sitä sammuttaa muuten kuin testerillä?
Tarviiko jakohihnan vaihtoon jotain erikoistyökaluja (Fiatin 1,6 16V, esim Stilo, bensakoneeseen tarvii) ja mikä on hihnan vaihtoväli ajallisesti ja kilometreissä? Huoltokirjasta en tätä tietoa löytänyt. Hihna on vaihdettu ihan vasta, että ihan heti se ei ole ajankohtainen.
Montako avainta auton mukana pitäisi olla? Sain vain yhden avaimen, ilman lukituksen kaukosäädintä.
Syy miksi päädyin Bravoon oli se, että niitä saa suhteellisen edullsesti jos ei säiky isohkoja kilometrimääriä ja kokemukseni vm2006 Ducatosta on sen verran hyvät että uskalsin Fiatin ostaa myös itselleni.
Näin "uudessa" dieselissä taitaa olla jo hiukkassuodatin aina? Että siis pitääkö seuraavaan huoltoon metsästellä FAP-yhteensopiva öljy.
Tein ostopäätöksen aika nopeasti, ajoin auton koeajolla lämpimäksi, mistään ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä. Moottoritila oli normaalin likainen ja dieseli raksuttaa tavallisesti ja vetää pienitehoiseksi yllättävän hyvin. Auto menee suoraan ja jarrut jarruttaa tasaisesti, ajonvakautuskin löytyi. Sutimisen esto vilkuttaa vielä kolmos vaihteella, alla Hakkapeliitta8:t, jotka tuntuu kuitenkin olevan oikeasti hyvät renkaat.
Huoltokirjan mukaan autoa on huollettu (tai ainakin moottoriöljy on vaihdettu) suhteellisen tiuhaan, sekin vaikutti ostopäätökseeni myönteisesti.
Ruostetta en muistanut tutkia ollenkaan, mutta mielestäni 2005 vuotta uudemmat autot ei olekaan enää kovin herkkiä ruostumaan, ei Sonatakaan ollut ruosteessa. Pitää syynätä pohjaa joskus kunhan pääsee nosturille.
Mutta sitten autosta löytyi myös vähän mielestäni Fiatmaisia piirteitä: vänkärin puolen peili ei säädy, valojen korkeus ei säädy ja toinen lähivalokin alkoi palamaan vasta sitten kun löi umpioon
Pitäisikö autossa olla polttimonrikkotunnistin? Ei se ainakaan varotellut pimeästä lähivalosta, sen sijaan hehkutulpista jotain varotteli. Auto käynnistyy hyvin, että ehkei niitä vielä ole tarvis vaihdella. Liekkö Viiattiin kalliit hehkutulpat?
Ja autosta puuttui takalasinpyyhinsulka ja tuulilasi on jonku verran naarmuilla. Kesärenkaiden virkaa toimittaa jotkut vanhat kitkat, eli ens kesänä luultavasti sutimisenesto saa töitä aina sateella. Defan moottorilämmitin on näköjään, liekö se tyyppiä säteilijä vai nestettä lämmittävä?
Saapiko Fiatissa koskaan ikinä radioa sammumaan ja syttymään virtalukon tahtiin? Tympäsee sytyttää se joka kerta kun autoon astuu ja joka kerta muistaa sammuttaa se, ennenkä lähtee autosta ulos. Ducatossa (vm2006) sama ominaisuus/vika.
Sourcea painamalla löytyy aux-tila. Mistä löytyy aux-pistoke?
Kertokaapas muut uudemman Bravon omistajat, missä sijaitsisi vakkarin napit/kytkimet? Tarkotus olisi hankkia se kytkin ja asentaa paikalleen. Ainakin 03-Stiloon sai vakkarin siten, että otti toisesta Stilosta vain vakkarin sisältävän viiksipaketin ja asensi paikalleen. Vakkari toimi heti. Liittimetki oli valmiina vakkarittomassa autossa.
1,9 dieselissä on näköjään huoltoväli 30 tuhatta kilometriä tai yksi vuosi. Onko autossa huoltoväli-ilmaisin ja ymmärtääkö se ilmoittaa huollontarpeesta vuoden päästä jos kilometrit ei vuoden sisällä täyty? Voiko sitä sammuttaa muuten kuin testerillä?
Tarviiko jakohihnan vaihtoon jotain erikoistyökaluja (Fiatin 1,6 16V, esim Stilo, bensakoneeseen tarvii) ja mikä on hihnan vaihtoväli ajallisesti ja kilometreissä? Huoltokirjasta en tätä tietoa löytänyt. Hihna on vaihdettu ihan vasta, että ihan heti se ei ole ajankohtainen.
Montako avainta auton mukana pitäisi olla? Sain vain yhden avaimen, ilman lukituksen kaukosäädintä.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Terve.Mun kokemukset on ollu pääosin hyviä.Meillä Bravo ollu 2,5 vuotta.Pyörän laakereita 200 000:n kohilla oon kuullu menevän,meillä tosin uusittu vasta etupyöriin ja etujouset.Radio sammuu muistaaksein 20:n minuutin päästä auton sammuttamisesta.Takapyyhkijän sulan saa edukkaasti melkei mistä vaa,pyyhkijän varsi on vaikee löytää.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Takasulka tuli jo ostettua ja asennettua.
Luin ohjekirjaa niin autosta kuin radiosta ja radion saa sammumaan virtalukon tahtiin, kun menee Menun kakkostasolle ja siellä oli jokin Auto-asetus joka laitetaan päälle, en nyt muista sen nimeä.
Peilitkin säätyy molemmilla puolilla, kun painaa nappia vähän kovempaa. Samoin ajovalotkin säätyy kun tarkkaan katsoo. Ja eilisen moksautuksen jälkeen lähivalot palaa molemmilla puolilla.
Nyt on täällä Oulussa -22 astetta pakkasta, niin vilkkuviikseä pitää käyttää vähän ronskimmalla kädellä jotta se jää päälle. Auto oli yli kolme tuntia lämmityksessä ja käynnistyi hyvin, joten tuskimpa hehkutulppia tarvitsee ihan heti vaihtaa. Niin ja se lämmitin on todennäköisesti nestettä lämmittävä.
Huomasin myös että moottori lämpiää nykydieseliksi aika nopeasti, vaikka pakkasta on näinkin reilusti. Mutta hetkenkin tyhjäkäynti jähyttää moottorin nopeasti, jos ei pidä paikallaan kierroksia 1500-2000.
Jakohihnallekin löysin vaihtovälin: 1,9 8V -versiossa se on muistaakseni 120 000 km tai 4 vuotta. Huoltoväli-ilmaisin ei osaa ilmoittaa kuin vähenevät kilometrit ja ilmeisesti vain testerillä saa sammumaan service-ilmoituksen. Eli jos vuodessa ajan alle 30 000, pitää muistaa huoltaa vuoden välein.
Luin ohjekirjaa niin autosta kuin radiosta ja radion saa sammumaan virtalukon tahtiin, kun menee Menun kakkostasolle ja siellä oli jokin Auto-asetus joka laitetaan päälle, en nyt muista sen nimeä.
Peilitkin säätyy molemmilla puolilla, kun painaa nappia vähän kovempaa. Samoin ajovalotkin säätyy kun tarkkaan katsoo. Ja eilisen moksautuksen jälkeen lähivalot palaa molemmilla puolilla.
Nyt on täällä Oulussa -22 astetta pakkasta, niin vilkkuviikseä pitää käyttää vähän ronskimmalla kädellä jotta se jää päälle. Auto oli yli kolme tuntia lämmityksessä ja käynnistyi hyvin, joten tuskimpa hehkutulppia tarvitsee ihan heti vaihtaa. Niin ja se lämmitin on todennäköisesti nestettä lämmittävä.
Huomasin myös että moottori lämpiää nykydieseliksi aika nopeasti, vaikka pakkasta on näinkin reilusti. Mutta hetkenkin tyhjäkäynti jähyttää moottorin nopeasti, jos ei pidä paikallaan kierroksia 1500-2000.
Jakohihnallekin löysin vaihtovälin: 1,9 8V -versiossa se on muistaakseni 120 000 km tai 4 vuotta. Huoltoväli-ilmaisin ei osaa ilmoittaa kuin vähenevät kilometrit ja ilmeisesti vain testerillä saa sammumaan service-ilmoituksen. Eli jos vuodessa ajan alle 30 000, pitää muistaa huoltaa vuoden välein.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Sanoisin yleispätevästi, että millään yli 100tkm ajetulla moottorilla ei pitäisi enää ajaa 30tkm long-life öljynvaihtovälejä. Joku 20-25 olisi fiksumpi ja näin kun itse vaihtelen, niin 15tkm välein viimeistään. Ymmärrän että hintaa se on huollollakin jos teettää ja sekin vaikuttaa miten ja missä ajetaan. Mutta silti mitä vanhempi moottori sitä epäpuhtaammin se toimii ja sitä enempi öljy pilaantuu. Ei noissa tehtaan huoltosuunnitelmissa ajatella niitä kilometrejä ja ikää mitä Suomessa autoilla ajetaan, kunnon öljynvaihdoilla 300tkm ajettu kumminkin on vielä ihan iskussaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Uusi Viiatin omistaja
Essonbaarijutut ovat voimissaan vielä yli 30 vuoden jälkeenjarikin kirjoitti:Fiatmaisia piirteitä
Jotka sitten korjaantuivatkin itsekseen...
Mnjoo, ei ole ajovalossa polttimonrikkotunnistusta. Originaalia vakkaria ei jälkiasenteisena saa, mikäli Lahden Mega-autoon on uskominen. Kuulemma johtosarja on erilainen. Hehkujen häiriövalo joskus vilahtaa, ei käynnistyshäiriöitä. Lienee tilapäinen ongelma. Jakohihnan vaihtoväli on 1.9 8V moottorilla 60 000km. Hihna kestää, vesipumppu ei. Itsellä hihna alkoi kurkistella kopasta pumpun hajottua. Kilometreja edellisestä vaihdosta 70 000. Vaihtoväli autodatasta tarkastettu.
Avaimia tulee 2 kpl. Kaukosäätimellä ja ilman. Lisäksi koodikortti ajoneston ohitukseen.
Itsellä Bravo -09 1.9 8V multijet. 180000 km.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Nimenomaan Ne on sitkeässä ne jutut, että japsit ruostuu ja italialaisissa on sähkövikoja, jne.Nipa kirjoitti:Essonbaarijutut ovat voimissaan vielä yli 30 vuoden jälkeenjarikin kirjoitti:Fiatmaisia piirteitä
Jotka sitten korjaantuivatkin itsekseen...
Jees, no mun yksilöön hihna on vaihdettu tänä vuonna, muistaakseni kymppitonni sitten.Nipa kirjoitti: Mnjoo, ei ole ajovalossa polttimonrikkotunnistusta. Originaalia vakkaria ei jälkiasenteisena saa, mikäli Lahden Mega-autoon on uskominen. Kuulemma johtosarja on erilainen. Hehkujen häiriövalo joskus vilahtaa, ei käynnistyshäiriöitä. Lienee tilapäinen ongelma. Jakohihnan vaihtoväli on 1.9 8V moottorilla 60 000km. Hihna kestää, vesipumppu ei. Itsellä hihna alkoi kurkistella kopasta pumpun hajottua. Kilometreja edellisestä vaihdosta 70 000. Vaihtoväli autodatasta tarkastettu.
Avaimia tulee 2 kpl. Kaukosäätimellä ja ilman. Lisäksi koodikortti ajoneston ohitukseen.
Itsellä Bravo -09 1.9 8V multijet. 180000 km.
Tarkoitinkin siten, että yrittäsin löytää purkuosana orkkisvakkarin nappulat ja asentaisin sen sitten paikalleen.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Ei nyt olisi mennyt bensakoneet ja diiselit autodatassa sekaisin? Fiatin oma huoltomanuaali antaa 5v/150tkm tai 3v / 150tkm jos on hankalat olosuhteet. Suomen maahantuoja taas tehnyt muokkauksen että 4v / 120tkm. Ooppeleissa ja saabeissa on edelleen samalla padalla suomessakin 150tkm vaihtoväli. Kaverin ooppelissa oli tuupattu 180tkm siivu ennen ekaa jakohihnan vaihtoaNipa kirjoitti:Fiatmaisia piirteitä[/quoteJakohihnan vaihtoväli on 1.9 8V moottorilla 60 000km. Hihna kestää, vesipumppu ei. Itsellä hihna alkoi kurkistella kopasta pumpun hajottua. Kilometreja edellisestä vaihdosta 70 000. Vaihtoväli autodatasta tarkastettu.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Kyseessä 8-venttiilinen Multijet. Siis diesel. Autoa hoitaa Hollolan Kukonkoivussa oleva korjaamo. Siellä ihmeteltiin mikä kapinetta vaivaa. Todettiin(korjaamoväki katsoi autodatasta) että hihna on 10000 km liian vanha. Huoltokirjassa 120tkm/4 vuotta. Hihna kunnossa. Edellisessä hihnahuollossa vaihdettu vesipumppu ei.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Piti ihan tarkistaa autodatasta 1.9 120hp dieselin huoltovälit ja kyllä. Siellä sanotaan että 5v/120tkm tai vaativissa olosuhteissa 4v ja 120tkm. Siellä kyllä mainitaan että jakohihna tarkastetaan 60tkm välein että olisiko huoltojantteri katsonut tuon väärin.
- Liitteet
-
- bravo.JPG (63.92 KiB) Katsottu 7847 kertaa
Re: Uusi Viiatin omistaja
Noniin, järjettömät pakkaset alkoi niin alkoi myös Hiivatin ongelmat. Auto seisoi pari päivää ja toimi ihan normaalisti kun parkkiin sen ajoin. Tänään sitten laitoin auton roikkaan. Siinä se ehti olla lämmityksessä sellaset 3 tuntia ja käynnistin auton.
Käynnistyi ok, mutta abs ja esc vikavalot palaa. (https://drive.google.com/open?id=0ByuaV ... V95cFpqX3c) Eikä auttanut ratin äärilaidoista toiseen kääntely paikallaan, eikä ajaessa. Eli joku vika sinne on sitte jostain tullu.
Pitää varmaan merkkikorjaamolle huomenna mennä valoja nollaamaan. En usko että torque tai muukaan harrastajan kännykkäohjelma osaa nollata muuta kuin moottorin vikoja.
Delta vai Wetterikö se täällä Oulussa on Hiivatin merkkikorjaamo?
Ja kylmässä vilkkuviiksi ei jää vilkutusasentoon, pitkiltä lyhyille vaihtaessa lyhyet vilahtaa sammuksissa.
Käynnistyi ok, mutta abs ja esc vikavalot palaa. (https://drive.google.com/open?id=0ByuaV ... V95cFpqX3c) Eikä auttanut ratin äärilaidoista toiseen kääntely paikallaan, eikä ajaessa. Eli joku vika sinne on sitte jostain tullu.
Pitää varmaan merkkikorjaamolle huomenna mennä valoja nollaamaan. En usko että torque tai muukaan harrastajan kännykkäohjelma osaa nollata muuta kuin moottorin vikoja.
Delta vai Wetterikö se täällä Oulussa on Hiivatin merkkikorjaamo?
Ja kylmässä vilkkuviiksi ei jää vilkutusasentoon, pitkiltä lyhyille vaihtaessa lyhyet vilahtaa sammuksissa.
Re: Uusi Viiatin omistaja
No itse asiassa osaa nollata ja paljon muutakin:
http://www.multiecuscan.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joissain malleissa tuo viiken kylmänkankeus johtui hieman liian isosta tai jäykästä kumista viiksen ja rattipylvään verhoilujen välissä, ja siihen auttoi kevyt puukotus.
http://www.multiecuscan.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joissain malleissa tuo viiken kylmänkankeus johtui hieman liian isosta tai jäykästä kumista viiksen ja rattipylvään verhoilujen välissä, ja siihen auttoi kevyt puukotus.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Uusi Viiatin omistaja
Muuten vois testata mut windows 10 läppärissä ei bluetooth elm adapteri toimi. Eikä myöskään gps. Ja saaneeko ohjelmaa androidille.Luigi kirjoitti:No itse asiassa osaa nollata ja paljon muutakin:
http://www.multiecuscan.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Uusi Viiatin omistaja
Ollos huoleton, kyseessä on varsin yleinen akun alhaisen varaustilan ilmiö. Vikavalaistus usein sammuu, kun akku latautuu riittävästi ja auton käynnistää uudelleen. Auto lähtee vajaallakin varauksella kyllä käyntiin, mutta "pudottelee" erinäisiä sähköjuttuja pois päältä. Täällä foorumilla muistaakseni tasan vuosi sitten keskusteltiin ihan samasta jutusta. Eli akkuun vaan ensin varausta, ei suin päin korjaamolle!
Tuossahan se linkki löytyikin siihen viimetalviseen keskusteluun:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=36895&hilit=esc" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossahan se linkki löytyikin siihen viimetalviseen keskusteluun:
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=1&t=36895&hilit=esc" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Uusi Viiatin omistaja
Käytin auton eilen vikakoodienluvussa ja vian syyksi paljastui vasemman takapyörän nopeudentunnistin.
Alhaista varausta minäkin epäilin, mutta kun ajoin autolla yli 150 kilsaa että akku varmasti kyllä sai virtaa, mutta vikavalot syttyi vielä seuraavanakin päivänä.
Mutta startti kyllä sen verran vaikean kuuloisesti pyörähtää, että saattaapa se akkukin olla osasyyllinen. Ja olisko se osasyypäällinen myös siihen satunnaisesti tulevaan "check glow plugs" -viestiin.
Tänään kun pakkanen on vähän lauhtunut, vika tuli päälle kerran noin 15 km ajon jälkeen, mutta "reboottaus" poisti. Eikä tullut enää uudelleen.
Mutta kun vikapaikan nyt tiedän, niin uusi anturi ei varmaankaan maksa älytön ja vaihtokin lienee heleppo homma jos vika alkaa tulla päälle jatkuvasti.
Alhaista varausta minäkin epäilin, mutta kun ajoin autolla yli 150 kilsaa että akku varmasti kyllä sai virtaa, mutta vikavalot syttyi vielä seuraavanakin päivänä.
Mutta startti kyllä sen verran vaikean kuuloisesti pyörähtää, että saattaapa se akkukin olla osasyyllinen. Ja olisko se osasyypäällinen myös siihen satunnaisesti tulevaan "check glow plugs" -viestiin.
Tänään kun pakkanen on vähän lauhtunut, vika tuli päälle kerran noin 15 km ajon jälkeen, mutta "reboottaus" poisti. Eikä tullut enää uudelleen.
Mutta kun vikapaikan nyt tiedän, niin uusi anturi ei varmaankaan maksa älytön ja vaihtokin lienee heleppo homma jos vika alkaa tulla päälle jatkuvasti.
Re: Uusi Viiatin omistaja
No nytpä se sytyttelee sitä jatkuvasti. Välillä pysyi pois kun taas reboottasi auton, mutta kohta piippasi taas.
Akku on nyt latauksessa, ulkona pakkasessa tosin, joten tuskimpa se muutamassa tunnissa ehtii hirveästi latautua, kun illalla pitää olla taas menossa.
Akku on nyt latauksessa, ulkona pakkasessa tosin, joten tuskimpa se muutamassa tunnissa ehtii hirveästi latautua, kun illalla pitää olla taas menossa.