Uusi Viiatin omistaja

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Uusi Viiatin omistaja

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Aha! Kyllähän se abs-anturivika tietysti tuollaista aiheuttaa; hyvä, jos ja kun löytyi, vaihto ei ole mahdoton rasti.

Tuo 1,9 JTD:n "glow plugs"-varoitus on tälle moottorityypille yleinen, on montakin syytä: voihan tietenkin hehkutulppa tai useampi olla viallinen, mutta paljon yleisempiä ovat hehkun (osittaiset) releviat ja jopa tulppien johdotusviat. Sinänsä common rail lähtee hämmästyttävän hyvin käyntiin, vaikka jotain harmia noissa olisikin, myös kylmänä. Minulla oli jossain 250 000 km kohdalla Multipla:lla common rail-pumpun vaihto vuotamisen johdosta, samassa yhteydessä myös hehkut menivät uusiksi, kun tulpat ovat pumpun alla vähän kehvelissä paikassa ja oli paremmat tilat huoltaa. Muutaman vuoden oli jo vilkutellut hehkun merkkivaloa 20 s käynnistymisen jälkeen, itse asiassa maahantuonnista alkaen; kaikki hehkut kumminkin olivat kunnossa, mutta tulipahan vaihdettua. On jäänyt rele uusimatta ja johtimet testaamatta, kun ei ole ollut kylmimmilläkään (noin -33 astetta) varsinaista ongelmaa käyntiin saamisessa (minulla on toki myös tehdasWebasto, mutta vain pahimmilla keleillä on tarvittu). Vain joskus aivan kesän kuumimmilla tuo hehkun merkkivalon "jälkivaroitus" on jäänyt pois; viittaisi ehkä siihen ,että ECU saa jostain anturista ristiriitaista lämpötilatietoa normaalikeleillä ja pakkasilla, ja sitten hehkutuksessa ilmottelee häiriöstä. Mutta tosiaan enempi kosmeettinen juttu, matkaa on kumminkin ongelmitta takana jo yli 405 000 km... Olisi tietysti mukava joskus päästä kiinni, mistä tuo merkkivalo ottaa vikatietonsa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Viiatin omistaja

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Juu, vasentaka abs-anturi tuli vaihdettua perjantaina. Ihan helppo rasti, anturin liitinkin on huopalokasuojan takana helposti näkösällä ja itse anturipää pyörännavan päästäkin lähti helposti, kun irrotti jarrulevyn ja naputteli ulkopuolelta päin. Vanha anturi tietenkin särkyi, mutta irtosi.
Eikä syttynyt vikavalot enää sen jälkeen.

Ainoa suorastaan vittumainen vika autossa on se, että vaihdekeppi on jäykkä liikkumaan sivusuunnassa. Vaikea saada kakkoselta kolmoselle ja vitoselta neloselle kun keppi pitää osata itse käsin siirtää keskelle.
Eipä ole tämmöstäkään vikaa ollut ikinä missään autossa ennen. Kyllä näiden euroautojen kanssa on jännää elämää näköjään..
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uusi Viiatin omistaja

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuo vaihdekepin jäykkyys sivuliikkeissä kuulostaa kuivalta niveleltä jossain siirtomekanismissa. Tipo/Tempra aikakaudella tuta aiheutti hammastangon päällä oleva nivel ja sen ryytyminen. Herkistelyllä ja voitelemalla sain kepin jälleen keskittämään. Muistaakseni tuossa oli alumiininen osa joka hapettuessaan puristi välykset pois saranapisteestä tms.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Viiatin omistaja

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Pitäs löysätä kepiltä tuleva vaijeri (tai mikä se onkaan), laatikon päällä olevasta nivelestä niin tuntisi onko jäykkyys vaijerissa vai nivelessä.
Itse vaihteiston mekanismi on herkkä liikkumaan.
Kokeilin kosteutta hylkivällä voiteluaineella ja silikonispraylla voidella sekä niveltä että vaijeria, mutta eipä se muuttunu mihinkään.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi aika tyytyväinen Viiatin omistaja

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Noniin, vaihdekeppikin on nyt normaali. Sivuttaisliikkeen mekanismissa on tapissa kaksi muoviholkkia. Tämä tappi pyörähtää reijässään kun keppiä liikuttaa sivusuunnassa ja joko painaa tai nostaa siirtäjää vaihteistossa. Toinen näistä holkeista oli erittäin ahdas. Poistin toisen mutta jätin toisen jotta tappi ei ole reijässä väljä, niin nyt keppi palauttaa keskelle kuten kuuluukin. Korjauksen hinta nolla euroa. Abs-anturi oli 25 euroa posteineen ja sitä ennen vikojen luku 32 euroa, joten korjausten suhteen on halavalla päässy.
Kilometrejä on nyt mittarissa yli 201 tuhatta, eli 5.12.16 jälkeen on kilsoja tullut kutakuinkin 5000, kun ostaessa oli 196 tuhatta. Muistin väärin mittarilukeman tuossa ekassa viestissä.
Tehoa kaipailis lisää, vääntöä tuntuu olevan aika hyvin tuon kokoiseen autoon, mutta eipä lisävoimakaan olisi haitaksi. Kulutus on pieni; ajotietokoneen mukaan pakkaskelillä pääsee matka-ajossa 5,2 litraan sadalle, kun mittarin mukaan ajelee sitä 90-110 rajoituksesta riippuen.

Se harmittaa että lähivalot ovat H1-polttimoilla kun Sonatasta jäi H7 ledit ylimääräseksi. Kaukovalojen apuna on SAE 100, 35 watin ledit, joilla näkee kyllä ihan hyvin.
Ja vakkari olis kiva. Vetokoukku on plussaa ja sisätilojen kylmyys pikkupakkasellakin on miinusta. Lämpösäätö saa olla täysin kuumalla oikeastaan kokoajan ja puhalluksen suunta alas, jottei varpaita palelisi.

Mutta kaikenkaikkiaan, vaikka taivaalta tipahtaisi useampi kymppitonni, en vaihtaisi Bravoa pois. Vaikka Subaru tai Bemari xdrive himottaiskin..
Vastaa Viestiin