Sivu 1/1

Scudo II 2007-2016 kokemuksia?

Lähetetty: 27.08.2016 16:00
Kirjoittaja Sämpy
Eli onko kellään kokemusta Fiat Scudo - Peugeot Expert - Citroen Jumpy -kakkosmallistosta. Se lievästi ruman näköinen luiskakeula.

Voi tulla työauton vaihto eteen ja kiinnostaisi kokemukset näistä. Noita tuntuu olevan sekä 1,6 että 2,0 moottoreilla, Fiatit usein isommalla. Kulutuksista ja co2 päästöistä on todella ristiriitaista tietoa, ilmeisesti melko sama moottorista riippumatta. TIedot tuntuvat vaihtelevan 170 ja 195 g/km välillä ja keskikulutus 6,8 ja 7,5 välillä riippuen mistä tietoja katsoo. Tietty noita on ainakin kahta pituutta jollei kolmea. Luulen että kannattaa hommata 2,0 versio jos kulutuskin on likimain sama.

Moottorihan lienee henkilöautopohjainen, miten lie näissä vaihteisto. Scudo I:ssä oli sama kuin Ducatossa eli pienemmässä kopassa lähes ikuinen. Näissä ei kai ole vakiona lisälämmitintä? Vai onko sähköinen? Scudon JTD:ssä taitaa olla kaikissa tehdasasenteisena webasto, mikä ei väylälaitteena ole välttämättä hyvä ratkaisu. Ja onkohan näissä vielä hydraulinen ohjaustehostin.

Ja tosiaan ruma ulkoa ja tylsä sisältä, mutta jos nyt ehkä hommaa "uuden" nykyistä vähemmän ajetun työauton, niin kannattaa käytännössä hommata 2008 tai uudempi eli väkisin otsikon mukainen kakkosmalli. Verot tippuu 2008 ja uudemmissa päästöperusteisena sellaisen 200€ vuodessa. Osoittaa myös, kuinka persiillään painoperusteinen verotaulukko on. Vanhakin scudo menisi liki puolet pienemmällä verolla, jos katsottaisiin päästöjä eikä kokonaispainoa.

Tänä vuonnahan tuli Opel-pohjainen FIat Talento korvaamaan Scudon. Tietääkö kukaan mihin PSA yhteistyö kaatui? Kippaus taisi tulla Ranskan suunnalta, tai väitetään että Tojota vei Fiatin paikan. Mutta onko parempaa tietoa? Uusi Pösön Experttihän on ihan hyvän näköinen, toisin kuin Opel/Nissan/Fiat. Sellaisen voi hommata sitten muutaman vuoden päästä käytettynä. Pösön siis, Talentolla ei kehtaa ajaa kuin pussi päässä. Sääli.

Re: Scudo II 2007-2016 kokemuksia?

Lähetetty: 06.12.2016 20:02
Kirjoittaja Sämpy
Laitan tähän vähän yleispätevää selostusta, kun tuli perehdyttyä omaa hommatessa ja käytyä koeajamassa muutama yksilö. Heitän näitä vähän hatusta ja laittakaa korjauksia topikin perään niin korjataan sitten perästäpäin

KORI JA ALUSTA

Kahta pituutta, kahta korkeutta. Ilmoitetaan yleensä tyyliin L2H1 eli tämä esimerkki on pidempi matala malli. Korkeaa mallia harvemmin näkee, matala on ´jo samankokoinen kuin ykköskoppainen Scudo korokkeella. Tässä uudessa verrattuna ykkösmallin Scudoon esim. sivuikkunat nousevat korkealle ja tuulilasikin on korkeampi, joten ei tarvitse sillä lailla kurkkia nähdäkseen yläviistoon. Koko ilmoitetaan toisinaan myös tilavuutena. Tehdastilavuus pitkälle ja matalalle on 6 kuutiota, lyhyelle ja matalalle 5 kuutiota. Verotuksellisesti sen sijaan pitkä ja matala on vain 3,9 kuutiota, koska mittaus tehdään eri tavalla.

Pituusmallin tunnistaa esim. sivuoven kiskosta, joka lyhyessä menee takanurkkaan asti ja pitkässä jää kolmisenkymmentä senttiä vajaaksi. Kuutiot on joskus ilmoituksissa väärin, joten kannattaa tarkistaa pituus kuvista. Tavaratila on sisältä lattianrajasta 2.2 ja 2,5 metriä. Muita mittoja en ole tarkistanut, mutta leveyttä eritoten ylhäällä on ihan eri tavalla kuin vanhassa Scudossa. Täysikkunamallia ei juurikaan pakuna ole, Teepee malli on täysverhoiltu irroitettavilla penkeillä ja siinä on ikkunat. Pakuissa on useimmiten oikeassa sivuovessa ja takaovissa ikkunat, mutta täysumpinaistakin näkee ja joskus vasemman puolen liukuovea.

Tavaratilan vaneroinnit vaihtelee, ilmeisesti Suomessa tehtyjä? Lattiassa yleensä muutama sidontalenkki ja väliseinän alaosassa pari lisää. Takaovet aukeaa 180 astetta samalla tavalla kuin ykköskoppaisessakin, eli ensin 90 astetta ja rajoitinta näpelöimällä kokonaan. Alustarakenne on hyvin samankaltainen kuin ykköskopassakin, mutta järeämpi. Takana yhdystukiakseli ja kierrejouset, edessä kolmioalatukivarsi ja joustintuki. Ohjaus on edelleen hydraulisesti tehostettu. Renkaat ovat 16 tuumaiset ja taitaa vaatia XL tai C renkaat? Ilmeisesti rumpujarruja on vain joissain 1,6 malleissa ja isommat on takapään levyjarruilla.

Tankki on 80 litraa joten sillä ajaa n.1000km. Vetopainot vaihtelevat hiukan, mutta ovat pikkukoneisessa n. 750/1700kg ja 2-litraisessa n. 750/2000kg.

Korin suojaus ja sinkitys on vähintään samaa tasoa kuin vanhallakin mallilla, eli ruoste ei ole mikään ongelma toisin kuin Ducatoissa.


MOOTTORI

Pikkukone on 90-heppainen (66Kw) 1,6 litrainen eli saman tehoinen kuin vanha 1,9TD. Tätä moottoria ei voi oikein suositella, koska siinä on ollut paljon turbo-ongelmia kaikissa asennuskohteissa. Ilmeisesti jokin öljynkierto-ongelma joka ei ratkea välttämättä edes poistamalla sihti turbon öljynkierrosta. Turbotoimittajat eivät anna ahtimelle takuuta, jollei koko moottoria pureta ja peruskorjata samalla kun ahdin uusitaan. Hyvä puoli on se, että ahdin on heti koneen etupuolella helppo vaihtaa. Toinen ongelma on sähköinen EGR, jonka kaikki häiriöt tekee vikailmoituksen. Toimii kuulemma hyvin ehkä vuoden huollon jälkeen ja alkaa taas renata.

Isompi eli 2-litrainen perustuu vanhaan tuttuun DW-10 koneeseen ja on luotettavampaa tekniikkaa. Perusversio on 120 heppainen mutta ainakin 128, 134 ja 163 heppaiset versiot löytyy. Ahdin on moottorin takana, mutta toimii yleensä ilman harmia. Ainakin vanhemmat mallit on ilman hiukkassuodatinta ja muuttuvaa geometriaa ahtimessa. Lisämerkintä FAP kertoo että autossa on hiukkassuodatin ja PSA:n tapauksessa joita nämä kaikki teknisesti ovat, tämä tarkoittaa myös polttoaineen sekaan annosteltavaa lisäainetta. Lisäainesäiliö pitää täyttää 80-150tkm välein huollossa auton alakautta.

Moottoreissa tapahtui isoja muutoksia faceliftin yhteydessä keväällä 2012, kulutus pienenee ainakin paperilla ja perusversion tehot nousi 128 heppaan. Ehkä tässä tuli hiukkassuodatinkin ja muuttuvageometrinen ahdin. Luulisin että ainakin 163 heppainen oli jo tuollaisella ahtimella? Tästä olisi kiva saada varmempaa tietoa. Vanhakeulaista myytiin jonkin verran vielä alkuvuodesta, joten kaikki 2012 mallit eivät ole uudella tekniikalla. Ilmeisesti Toyota tuli mukaan leikkiin tässä vaiheessa?

Vaihteisto on ainakin 2-litraisissa 6-pykälainen, pakki vasemmalla edessä lukon takana. Kepin liikkeet ovat pieniä mutta toimivia, synkat toimivat paremmin kuin vanhassa mallissa. Mekanismin välyys ilmenee ensinnä 6-vaihteen paikoilleen saannissa. Ykkösen ja kakkosen väli on melko pitkä, joten kaupungissa ajaminen vaatii hiukan totuttelua, kakkonenkin on helposti liian iso vaihde hitaaseen vauhtiin. Moottori sinänsä vetää puhtaasti todella alhaalta, mutta raja koska kierrokset tippuu liikaa on todella jyrkkä. Maantiellä 2-litrainen vetää puhtaasti isoimmallakin vaihteella kahdeksankympin vauhdissa mäkisessäkin maastossa, ainoastaan ohituksissa pienempi vaihde on välttämätön. Moottorin äänet on eristettu ohjaamosta melko hyvin, kuutosella satasen vauhdissa moottori kiertää vasta n. 2000 kierrosta. Huonopintainen tie sen sijaan tekee todella voimakasta kuminaa tavaratilan kautta.

Kaikissa malleissa lienee väyläohjattu webasto joka on asennettu keskelle autoa "kardaanitunneliin", joka käynnistyy samalla kuin moottorikin ja nopeuttaa lämpenemistä. Jälkiasennuksena näkee sitten joko lohkolämmitintä tai kelloa webastolle. Myös kaasupoljin lienee kaikissa sähköinen. Moottorin öljyntäyttö on jemmassa ja sitä varten on oma periskooppiputki pidikkeessä ilmanottotunnelin päällä konehuoneessa. Konehuoneessa on kohtuuhyvin tilaa verrattuna vanhaan malliin. Korissa on tyyppivikana jokin aukko josta hiekkaa lentää konehuoneeseen iskaritornien takaa liaten paikkoja.


SISUSTUS JA VARUSTEET

Useimmissa on sama 2-värinen sisusta joka on kohtuutyylikäs ja toimiva, joskaan ei niin "design" kuin ykköskoppaisessa vaan ehkä hiukan tylsä. Ylhäällä katossa on samankaltainen hylly, jossa on tilauksesta riippuen joko kolme avohyllyä, kaksi avohyllyä ja keskellä erillinen "tuubi" johon pystyy työntämään tavaratilan kautta max 3m pitkää ohutta tavaraa, tai edellinen tuubi ynnä suljettavat luukut molemminpuolisten hyllyjen peitoksi.

Penkkien sivut kuluvat rikki samalla lailla kuin edellisessäkin mallissa. Lisäksi edellisen hyvät penkinlämmittimet on korvattu mallia "toimii pari vuotta" -ratkaisulla. Lähes poikkeuksetta kuskin penkin istuinosan lämmitys on kaputt, käytöstä riippuen ehkä muutkin. Alunperin lämmitykset on kaikissa kolmessa penkissa sekä istuimessa että selkänojassa. Lämmitykselle on erilliset katkaisijat kattopanelissa. Myös kahden normaalin penkin versio on olemassa, sohvapenkin sijaan. Sohvapenkissäkin on keskipaikalla kolmipistevyö ja kaikki penkit ovat vanhaa paremmat mm. pidemmän istuinosan ansiosta. Kuskin penkissä on useimmiten myös korkeussäätö.

Ylipäätään hytti on reilusti vanhaa isompi, normaalia pakettiautoluokkaa, mahtuu isompikin kuski. Ratissa on sekä korkeus- että syvyyssäätö. Lattian päälikumimatot pysyy huonommin paikoillaan kuin vanhassa, peruslattia on liukkaampi tms. Myös perusmaton nurkka kuskin lokasuojan taitteesta menee rikki.

Sivupeilejä on kahta mallia, kahdella tai neljällä peilillä. Jälkimmäisen version panoraamapeilit on oikeasti toimivat ja kätevät kaistanvaihdossa tms. Peileissä on lämmitys joka on kytketty takalasin lämmitykseen. Takalasin lämmitys tuntuu olevan monasti vajaatoiminen vaikkei näkyvää vauriota langoissa olisikaan, sen sijaan peilinlämmitys tuntuisi toimivan vanhemmissakin.

Ajovalot ovat h4:set edellisen mallin tapaan eikä tehdasxenoneita näin ollen liene ollut edes tarjolla. Mutta halogeeneiksi ovat yhdet parhaista joilla olen ajanut. Lisäksi umpion muoto pitää sen kohtuuhyvin puhtaana ajaessakin. Valojen nolla-asennossa eli automatikkalla toimii ajovalot sekä vanhasta mallista poiketen myös mittaristovalot. Ykkösasennossa toimii sitten pitkät ja sumuvalot ja syttyy radion ja lämppärin valaistus. Ihan fiksu ratkaisu, koska päivälläkin mittaristovaloista on hyötyä. Mittariston kirkkaus on säädettävissä erikseen 1 ja 0 asennoille. Lasinpesuri on täysautomatiikalla ja valojen ollessa 1-asennossa suoritetaan samalla myös ajovalojen pesu nousevin suuttimin. Lamppujen vaihto on kohtuuhelppoa, joskaan ei ihan niin naurettavan helppoa kuin edellisessä mallissa.

Lämmityslaitteen puhallin on perinteinen 4-asentoinen eikä lämmityslaite ole erityisen tehokas. Ajossa lämmöt kyllä pysyy mittariston mukaan ylhäällä, mutta pakkasella lämpötilansäädin saa olla käytännössä koko ajan täysillä ja lämpö säädetään puhaltimen nopeudella. Jos lämpöä haluaa kunnolla, pitää puhalluskin olla isolla.

Valot yms ovat ilmeisesti koritietokoneella ohjattuja. Vilkkuääni on synteettinen mutta ihan ok, kaikki valot niin hytissä kuin tavaratilassa ovat viivästettyjä joten ne eivät myöskään tyhjennä akkua vaan sammuvat aikanaan vaikka oven jättäisi auki. Pidempi aika ettei auto ole käynnissä laittaa sen virransäästötilaan, jossa valot toimivat lyhyemmän aikaa.

Tehdasradio lienee Blaupunkt cd-radio neljällä kaiuttimella. Ei mikään hifi ääneltään, mutta radiovastaanotto yksi parhaista joihin olen törmännyt. Toimii samalla myös keskinäytön säätimenä josta säädetään esim. kellonaika ja saa tarvittaessa keskinäytön pimennettyä yöajoa varten. Joten vaikka tuossa ei olekaan aux tai usb liitäntää, on siinä pysyminen silti kohtuujärkevää ja ratkaista liitäntä muilla konstein esim. fm-lähettimellä tms.

Lisävarusteena on ollut cd-vaihtajaa joko hansikaslokeroon tai sitten kojelautaan samalla muotoilulla kuin itse soitinkin. Kojelaudan 5 levyn vaihtaja lienee melko harvinainen Blaupunkt tuote, mutta toimiva ja kätevä lisävaruste. En ole vielä kokeillut toistaako se esim. MP3 tai WMA tiedostoja. Kumpikin CD toimii kohtuuhyvin eikä ala hiekkatiellä pätkimään.

Kojelaudan päissä olevat ulosvedettävät mukitelineet ovat lisävaruste eikä niitä ole kaikissa. Muita lokeroita ja tasoja on kuitenkin mukavasti, keskipenkin selkänoja taittuu alas pöydäksi ja siinä on klipsi paperien säilyttämistä varten. Kojelaudan päällä oleva kaukalo on mallia "10 litran ämpäri".

Ohjauspyörissä on eroja merkkien välillä. Aidosti ranskalaisissa on pehmeämpipintainen ruori joka alkaa vanhemmiten kuoriutumaan, Fiateissa on kovempaa muovia oleva ratti joka kestää paremmin. Ohjauksessa on sekä korkeuden että syvyyden säätö.

Vanhemmissa yksilöissä on ajohallintaa lisävarusteena, mahdollisesti vuoden 2012 naamapesusta eteenpäin se on vakiovaruste? yleensä kun on sutimisenesto, kuuluu samaan pakettiin myös ajohallinta ja hätäjarrutusavustin? ABS jarrut ovat luonnollisesti vakiona ja liki kaikissa lienee manuaalinen ilmastointi. Automaattinen on lisävaruste jota en ole Suomessa nähnyt.

Useimmissa malleissa on radiolle kaukosäädin viiksessä rattiputkessa oikealla puolen. Hiukan hassu kun radio on ihan siinä vieressä, mutta toisaalta ihan kätevä. Avaimia on kaksi, mekaaninen ja kaukosäätö ynnä koodikortti. Kaukosäätöavain on yleensä puhki nappien kohdista ja kannattaa koittaa tingata uusi kauppaan. En ole vielä kokeillut miten lisävarusteena saatava hälytin tutkilla toimii jos oven avaa mekaanisella avaimella..

Harvinaisempi varuste on sitten tehdasasenteinen vakionopeuden säädin vastapuolella rattia eli vasemmalla, useimmissa on vain yleismallinen pyöreä puikula, mutta tehdasvakkari on samanlainen kuin toisen puolen radiosäädin eli leveä läpyskä ja rullasäädin keskellä. Ja tuo on sitten todella himoittava varuste, yksi parhaita tehdasvakkareita joilla olen ajanut, ehkä jopa parempi kuin tuoreessa E-mersussa. Eli nopeusvalinta ja muukin toiminta näkyy mittariston keskinäytössä ja napeilla voi näpytellä haluttua nopeutta yksi tai viisi kilometriä kerrallaan, ilman arpomista kuten normivakkareilla. Päälle ja pois viiksen päästä näpäyttämällä. Lisäksi rullaa pyrittämällä voi valita nopeusrajoittimen, jonka nopeus säädetään samalla lailla, mutta tämä on vain rajoitin jota vasten voi ajaa vaikka kaasu pohjassa. Helpottaa ajoa esim ruuhkassa ja pimeällä, kun voi löysätä kaasua tai vaikka pysähtyä välillä ja rajoitin on siellä taustalla valmiina niin ei tule vahingossa ajettua ylinopeutta. Jarrukin löytyy helpommin kun jalka on kaasulla. Toiseksi paras varuste reissuajoon heti adaptiivisen vakkarin jälkeen.

Sisämelu moottoria lukuunottamatta on edellisestä mallista poiketen enemmän pakettiautomainen. Ovet rämähtää peltisesti suljettaessa ja väliseinä on alkuperäinen peltinen, kun vanhassa mallissa oli verotussyistä suomessa tehty paksu väliseinä. Erinäiset eristystoimenpiteet luonnolisesti helpottaa tätä ongelmaa, mutta kaiken kaikkiaan tämä on enemmän pakettiauto kuin vanha malli. Maantiellä auto on isomman tuntuinen ja parempi ajaa, mutta kaupungissa vanha oli huomattavasti näppärämpi pyörittää. Ja paremman aerodynamiikan ansiosta maantielläkin tämä uusi on herkempi sivutuulelle.

Joissain malleissa on tavaratilassa jälkikäteen asennettu lisälämmitin.

Sanoisin että vanhaan verrattuna ainakin 90% muutoksista on pelkästään positiivisia. Tämä kulkee paremmin kuin ainakin 1,9TD ja lähtee rivakammin ohitukseen, hytti sekä tavaratila on paljon tilavammat, penkit on paremmat, valot on paremmat ja varusteet pääasiassa järkeviä ja toimivia, ihan kelpo työkalu siis. Mutta jos vanhemman tilat ja vetopaino ovat riittävät, siinä on kyllä parempi yleinen laatuvaikutelma ja se on muutenkin henkilöautomaisempi, tämä uusi on tosiaan pakettiauto eikä yritä muuta ollakaan.

Re: Scudo II 2007-2016 kokemuksia?

Lähetetty: 10.12.2016 20:20
Kirjoittaja Sämpy
Päivityspaketti 1.1 asennettu.

Re: Scudo II 2007-2016 kokemuksia?

Lähetetty: 12.01.2018 18:41
Kirjoittaja Sämpy
Laitetaan käytännön kokemuksia tänne perään. Auto ollut nyt reilun vuoden ja n. 40tkm

Autossa on aivan surkea vetopito, eritoten pitkänä mallina. Mikä on ymmärrettävää kun katsoo sivusta, käytännössä koko tavaratila-alue on takapyörien päällä. Edes tavaratilan etuosassa oleva paino ei auta etupyörillä. Käytännössä oikea etupyörä kuluu nopeammin kuin muut, olen harkinnut 100kg hiekkasäkkien lastausta apukuskin jalkatilaan talven ajaksi.

Scudo I taas pesee useimmat 2-vetoiset citymaasturit, kulkee syvässä umpihangessa ilman ongelmia.

Kahvojen muovisuojat tuntuu olevan vähän heikkoja, sivuovesta on tiiviste irronnut kahvasta ja kuskin ovesta on nyt lentänyt lukon ympäriltä muovisuoja jonnekin. Itse kahvat toimivat ihan ok.

Kässärin kanssa on ongelmia riittänyt. Tosin tässä iso syyllinen on roskamerkki nimeltä TRW, jonka vaijerit olivat 2cm liian lyhyet. Kuorien lyhennyksellä ne sai paikoilleen, mutta molemmissa sisäisesti tiukka kohta puolessavälissä liikerataa. T'ähän päälle hiukan nahkeat käsijarrun vivut, niin käytännössä koko laite on käyttökelvoton. Joten takasatuloiden huolto näyttää kuuluvan ohjelmaan ja pitää etsiä paremmat uudet vaijerit.

Taas voi verrata Scudo I:seen, 17 vuotta 350tkm ja rumpujarrujen kaverina olevassa alkuperäisessä kässärivaijerissa ei mitään vikaa.

Mutta edelleen on tämä paljon parempi tien päällä kuin vanha, eikä iske klaustrofobia hytissä. Sähkölaitteissa ei myöskään ole ollut mitään häikkää, lukuunottamatta starttimoottoria joka piti puhdistaa.

Ai niin kässärivaijerissa on säätö, siellä missä tulee auton alle. Kuoren ympärillä olevaa muhvia pyöräytetään, jolloin kuorta voi liikuttaa pituussuunnassa ja lukitaan kiertämällä muhvi takaisin.

Re: Scudo II 2007-2016 kokemuksia?

Lähetetty: 12.01.2018 19:23
Kirjoittaja fastfiat
Mulla on nyt ollut n 6kk ja 15tkm 2.0 120multijet. Kilsoja n 157tkm nyt. Tämä on pitkä ja korotettu FT bus malli, mitä Delta aikoinaan valmistutti ja 1+7 paikkanen. Hyvä ajaa ja kulkee yllättävän hyvin. 1500kg asuntovaunu tulee suht ok perässä. Sillon kulutus 14l/100km, mutta nyt talvirajoituksilla menee 8l/100km. Webaston aktiivinen käyttö lisää kulutusta n 0,4l.
Ekat ongelmat vasta nyt tuon alustan narinan kanssa. Tähän on joskus tehty kytkin, kun 4. vaihde ei kytkeytynyt kunnolla.
Kässäri tosiaan jäätää luvattoman helposti. Sisämelu vois olla pienempi. Mulla on tässä tuo vakkari ja sähköstä sivuovea sun muuta.