Fiat 1920-luvulta

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Sattuisiko tällä foorumilla liikkumaan henkilöitä, joita kiinnostaa erittäin vanhojen autojen entisöinti. Olemme luopumassa 1920-luvun Fiatista ja ajattelin pistää sen myyntiin, mutta kohteen harvinaisuudesta johtuen en halunnut määritellä hintaa tuonne myynti-osioon. Anteeksi, jos rikon nyt jotain foorumin sääntöjä. Tai satutteko alan harrastajina tietämään minne kannattaisi ottaa yhteyttä tällaisen yksilön kanssa? Etsitään autolle hyvää kotia.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Laitoin eräälle harrastajalle viestiä, josko hän osaisi auttaa. Ottaa varmaan yhteyttä teillepäin. Tällä kertaa varmaan foorumin yksityisviestillä, kun muita yhteystietoja ei viestissä ole.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Kiitokset. Ykstityisviestit sopii hyvin. Olisin tuon auton mallin voinut edes mainita. Vahva aavistukseni on, että se on Fiat 501.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja stella »

Onkos tämä ko.Fiatti kenties vuosimallia 1925....ja väriltään vihreä??? :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Tummanruskea on. Vuosimallista ei tarkkaa tietoa.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Hei ja hienoa, että olette kumpikin ottaneet yhteyttä. Minulla on Fiat 501 runko vuodelta 1925, jonka ympärille olen etsinyt aktiivisesti 501/503 osia Suomesta ja maailmalta pian parin vuoden ajan. Makasiinini onkin täynnä moottoreita, akseleita, ym. useampaankin projektiin.

Samalla olen kartoittanut Suomessa säilyneitä 20-luvun Fiatteja, siis sekä ehjiä, niiden raatoja tai edes vihjeitä osista. Samalla minulle on kehittynyt aika realistinen kuva 1920-luvun Fiattien ja niiden osien arvosta täällä ja Europpassa. Jostain syystä niitä on säilynyt erittäin paljon varsinkin Australiassa, josta osia ja kokonaisia autoja saa mielestäni hyvin edullisesti. Vanhempien entisöintien ja pitkään seisseiden aihioiden arviointi on tietysti sellaista, että pitäisi päästä näkemään ja mieluiten kunnolla tutkimaan, missä kunnossa auto on.

Suomessa hintatasossa on melkoisia heittelyitä sen mukaan, minkälaiseen suuntaan myyjä auton jatkossa haluaa tai kuinka muodikkaasta mallista on kyse. Ristiriitaisesti hienommat Eurooppalaiset autot eivät ole täällä kovin haluttuja, vaan 30-luvun alun Ford A/B tai vastaava Chevrolet ovat lähinnä ne, joista ollaan valmiita maksamaan suuriakin summia mielestäni usein aika tökerösti rakenneltujen hot rodien aihioiksi. 20-lukuisten suhteen Suomessa vallitsevat ostajan markkinat, sillä entisöityjä ja aihioita on paljon, autojen omistajat keskimäärin yli 80 vuotiaita (tarjonta tulee kymmenkertaistumaan lähivuosina) ja suurin osa autoharrastajista tuntuu pitävän niitä sinänsä hienoina, mutta liian vaikeina ja hitaina. Esimerkiksi kaverini osti pari vuotta sitten katsastuskuntoisen 1927 Ford pickupin 2000 eurolla, kokonaisesta 1932 Fordista maksettaisiin kymmeniä tuhansia korimallista riippumatta...

Voin siis ainakin tehdä autostasi arvion vertailemalla muihin yksilöihin ja toisaalta olen myös kiinnostunut ostamaan sen hyvään kotiin, lämpimään autotalliin, pidempiaikaseksi harrasteeksi.
Liitteet
Suomesta löytämiäni moottoreita.
Suomesta löytämiäni moottoreita.
Koneet.jpg (208.61 KiB) Katsottu 8626 kertaa
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Ohessa kuva meidän tapauksesta. Tästä puuttuu ainakin vasen rengas ja mittareita on lähtenyt "termiittien" matkaan. Pölyinen on tietysti myös...Haluaisin nimenomaan, että päätyy jonkun hoiviin, joka osaa tätä arvostaa.

Kuva
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kiitos kuvasta, onpa hieno auto ja hieno tunnelma. Tuo on 501, lokasuojan muodon perusteella vuosimallia 1923-26 kuten minullakin, vanhimmissa etulokasuojan päät ovat suorat. Autossasi saattaa olla jo etujarrut, jotka tulivat 1925 503-mallin lähestyessä tuotantoa.

Minulla on ainakin ylimääräiset hyvät mittarit ja pyörät autoosi. Sovitaanko yksityisviestien puolella, koska autoa sopii tulla katsomaan? Ohessa minun 501 aihioni, sittemmin olen löytänyt onneksi jo monenlaista puuttuvaa osaa. Minulla on keulan pellit, mutta korin takaosan veistän itse 501S:n tyyliin.
Liitteet
501 makasiinissa
501 makasiinissa
Aihio.jpg (76.48 KiB) Katsottu 8599 kertaa
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Hienoa! Otan sinuun yhteyttä vielä tämän päivän aikana. Kiitokset myös teille foorumin ylläpitäjät mukavanoloisesta keskustelupalstasta!
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuva ja pölykerros tietysti saattavat antaa paljon anteeksi, mutta näyttääpä uskomattoman hyvin säilyneeltä varsinkin suomalaiseksi kanttikauden autoksi! Voi olla paikallaan harkita, kannattaako entisöidä, vai kannattaako säilyttää alkuperäistä pintaa niin paljon kuin mahdollista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Kävimme koko perheen kanssa hienolla retkellä tutkimassa tätä Fiatia ja toin mukanani ainakin lainaan uupuneen etupyörän. Katsotaan nyt, miten asia etenee.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Luovuimme ostoyrityksestä kilpailevan tarjouksen ja/tai hintapyynnin noustua kuntoarvioni summasta kaksinkertaiseksi, enempään eivät rahkeemme riittäneet. Mutta tärkeintä onkin, että tämä Fiat saisi hyvän kodin niin, että auto jää Suomeen konservoituna tai entisöitynä, miten vain. Auto on säilynyt hienon koskemattomana, mutta vaatii täydellisen läpikäynnin seistyään vuosikymmeniä navetan ylisillä ja työtä riittää todella pitkäksi aikaa. Toisaalta tämä aihio tarjoaisi monille muillekin 501-harrastajille hyvän mahdollisuuden verrata osiensa puutteita ja ottaa mittoja korin puuosista.

Itse keskityn edelleen oman 501-projektini palasten etsintään ja tänään kuulinkin kolmesta 501-aihiosta, jotka ovat ehkä tulossa syksymmällä Suomeen varaosien vuoksi. Lisäksi vireillä ja tekeillä on ainakin 2-3 muuta tuoretta 20-luvun Fiat-projektia eri puolilla maata, joten autokanta on kirjaimellisesti paranemaan päin.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Toivottavasti tuota autoa ei entisöidä pilalle. Korjataan vain korjausta vaativat kohdat. Uutta maalia saa kaupasta. Lähes 100 vuotiasta maalipintaa pitää odottaa lähes 100 vuotta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
qwertyz
Viestit: 6
Liittynyt: 14.05.2016 19:21

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja qwertyz »

Kiitokset kaikille tämän palstan kautta yhteyttä ottaneille. Saimme monta hyvää tarjousta ja soutamisen, huopaamisen ja ihan viime metrien äkkikäänteiden jälkeen olemme päässeet maaliin. Toivottavasti ei kenellekään jäänyt paha mieli. Auto vaihtanee virallisesti omistajaa lähipäivinä ja uskon kyllä, että tulee olemaan varsin hyvissä käsissä. Keskustelimme jopa vaihtoehdosta, että auto olisi alkuun museossa näytillä jonkun aikaa pölyineen kaikkineen siinä kunnossa kuin se nyt on. Aika täydellisenä pakettina voisi olla mielenkiintoinen nähtävyys teille harrastajille. Tämä vaihtoehto jää loppupeleissä kyllä uuden omistajan ja kyseisen museon päätettäväksi, mutta minä sitä ainakin kannatan. Vähän haikeat on tunnelmat tällä hetkellä, kun päätös on tehty, mutta kaipa se tästä.
renkaanpotkija
Viestit: 39
Liittynyt: 16.10.2014 21:32

Re: Fiat 1920-luvulta

Viesti Kirjoittaja renkaanpotkija »

Tuleeko hämeenkyröön ?
Vastaa Viestiin