mk1 Scudo vs. Ducato.

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Terve. Eräs tuttava miettinyt jo pitkään Fiat scudon hankkimista.

Eikös näissä PSA/Fiat pikkupakuissa kaikissa ollut sama 1.9 PSA diisseli? Minkälaisia murhepaikkoja tuommosessa on? Moottori nyt ainakin tykkää syödä venttiilien seetit, jolloin venttiilit jäävät kantamaan :arrow: kansiremontti, mutta muutoin?

Kokemuksia, mielipiteitä. Ducato on toinen vaihtoehto ollut (sama ikäluokka), mutta ovat astetta hinnakkaampia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei se yleensä vaadi kuin venttiilien säädön 100tkm välein, eli hihnanvaihdon yhteydessä. Tai ei tuohon 300tkm ajettuun ainakaan ole muuta tehty.

Scudo on sisältä paljon laadukkaampi ja peltien kestävyys ihan (!!) eri luokkaa kuin Ducatossa. Enempi henkilöauto kun Ducato on työkalu. Myös etupään laakerit kestää paremmin, kunhan niitä ei osta Motonetista. Taka-akselin puslia taas joutuu vaihtamaan. Ja pösön portaaton puhallin on joiltain hajonnut, joskaan ei tosta mun autosta. Lukot renaa vanhemmiten, en tiedä onko Ducatossa paremmat.

Ducatossa vähän enempi tilaa konehuoneessa mutta ei paljoa.

Lienee siis tilakysymys ja pitääkö vetää kärryä. Ducatolla saa kai (?) vetää painavampaa, Scudolla varsinkaan jos ei ole JTD niin olikohan alle 1000kg maksimi.

Mun Scudo on ollut perheessä n. 10 vuotta ja ajettu väli 130-300tkm. Vaihdettu perushuollon lisäksi yks pyöränlaakeri, jarrulevyt kerran, alatukivarret, yläpään laakerit, takavaimennin 2x ja iskarit kerran. Jäähdyttäjän tiiviste, kytkinakselin tiiviste, takajarrusylinterit semmosia että voi sanoa vioiksi.

Konetta tai turboa ei ole avattu, suuttimia ei ole huollettu, vetonivelet alkuperäiset, takanurkkaan hitsasin paikan kun tuli taloon, suojasin pohjan ja sen jälkeen on vaan pesty säännöllisesti. Sekä vaihdettu öljyt 10-12tkm välein.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Okei. Kyseinen tuttu on Ducatoa miettinyt lähinnä siksi, kun vierastaa tuota PSA-konetta. Onko venttiileillä minkälainen säätö? Jakopää oli muistaakseni helppo (poranterillä lukittavissa ja lähinnä tilanahtaus ainoa miinus).
Kuinka toimintavarma vehje talvella (olettaen että kaikki kunnossa suodattimet, hehkut yms.), mitenkä jaksaa lähteä käymään?

Kärryä kyllä vedetään, mutta se on sellainen 150cmx200cm lavalla oleva pikkukärry. Koskaan autossa ei ole enempää matkustajia kuin kaksi aikuista ja pieni koira. Kilometrejä kyllä kertyy ja tuttuni ajatuksena olisikin tehdä autoon mahdollisuus tilapäismajoitukseen (eli vaneripohja patjoilla takatiloihin).


Oma mielipiteeni on, että Ducato on 2.8JTD:llä aika nami syöttää menemään, mutta ajoasentoa ei tämmönen 185/135kg läski kovin kauaa jaksa kattella. Scudoa en ole kuin kerran päässyt siirtämään 100m ja istunut kyydissä 30km, matkustamo vaikutti viihtyisämmältä (ja ajoasento inhimilliseltä).

No jos tuommoista yli 10 vuotta vanhaa pommia lähtee ostamaan, mitä kannattaa katsoa tarkkaan? Pienet ruostereijät eivät haittaa (pakut helppoja hitsata), mutta onko jotain erityisiä tarkastuspaikkoja korissa/tekniikassa? Vai onko ihan perinteinen kytkin, koneen käynti ja veto, pöllyttääkö, meneekö meisseli joka paikasta läpi -tarkastuslista?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikös ne ihan samat koneet ole ducatossa ja Scudossa, samanikäisissä. Jos 1,9TD tai 2.0JTD. Tosin Ducaton 1,9:ssä on hiukan erilainen imari ja jotain kiinnikkeitä erilaisia, mutta periaatteessa sama PSA kone. Vanhemmissa Ducatoissa pre-1997 oli Fiiun omaa TC pohjaista Dieseliä. Ja tietty sitten Ducaton 2.8 tai vanhemmat 2,5 on oma lukunsa.

Venttiilit on 1,9 PSA:ssa palasäädöllä, nokka-akseli pitää irroittaa. En tiedä miten JTD:ssä mutta siinä ei olekaan samanlaista säätötarvetta. Just katoin omasta autosta niin ei oo pahasti hävinneet välykset viimesen 100tkm aikana, ei tartte säätää. Kuulemma kamalin kone hukkaamaan venavälykset on JTD aikakautena myyty vaparidiesel, siinä saa olla yhtenään remppaamassa.

Periaatteessa pitäisi kai suositella sikäli JTD konetta, lähtee paremmin käyntiin kulkee paremmin vie vähempi soppaa. Ite vaan oon tyytyväinen kun kerran katoin sellaisen konehuoneeseen ja ei näkyny konetta ollenkaan, pelkästään kasa letkuja ja johtoja.. Siihen nähden TD:n konehuone on puolityhjä. Ja onhan niissä saanut pumppuja vaihtaa ja suuttimia huoltaa yleensä noilla kilometreillä, mitä omalla on ajettu koskematta polttoainepuoleen lainkaan, että kai tuossa on ne menetetyt naftarahat säästänyt. Ja ite tykkään mahdollisimman simppelistä, ei ole edes abseja tai turvatyynyjä tuossa omassa työkalussa.

En oo juurikaan kokeillut pistää TD:tä pakkasella käyntiin ilman lohkolämmitystä, sinänsä talvikelpoinen vehje ja lämpöäkin ihan mukavasti ilman webastoja. Akku on vähän heikko kun oli autossa jo silloin kymmenen vuotta sitten, niin on tullut reissuilla jos pakkasta on se kolmisenkymppiä, niin käytettyä välillä ettei seiso koko päivää.

Semmonenhan tuo TD on että hehkutus on pitkä ja silti kylmänä saattaa rötää pari sekuntia jos starttaa heti kun valo sammuu, ilman hehkutusta ei lähe edes lämpöisenä paitti hetken sahaamalla. Kun jotkut dieselit ei kesällä kaipaa hehkua lainkaan eikä varmaan JTD:kään samalla lailla. Että ei oo kärsimättömän ihmisen auto. Mitä muitakin kokeillut, niin on ainakin jossain määrin ominaisuus ettei korjaannu edes remppaamalla.

Toisaalta TD:n huohotin toimii hienosti ilman mitään hajoavia sähkölämmityksiä, ei ole ikinä jäätynyt.

Että siinähän sitten valitsee. Parasta kai että koittaa ettiä hyvän huolletun räpeltämättömän yksilön.

Ite oon ajanu Scudolla likemmäs tuhannen kilsan päiväreissuja ja tykkään kovasti, mutta isolla miehellä voi tulla ahdasta. Toisaalta ei Ducato juurikaan huonompi reissuauto ole. Jos ei ole paljon lastia eikä korotettu malli, niin parilitranen varmaan vie kumpaakin koppia ihan riittävästi.

Joku muu voi tietää missä malleissa oli sitä vetävää kytkintä tms.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6162
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vaimo ajoi kortin 206 1.9D pösöllä, jossa oli kolmen pytyn venavälykset nollassa ja kaksi hehkua toimi.

Sai senkin pakkasella käymään, jahka oli riittävän kärsivällinen... :lol:

Minkäverran tuo 1.9 TD vie löpöä? Minkälaiset verot/vakuutukset tuommosessa on?
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: mk1 Scudo vs. Ducato.

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Olisko JTD n. 6,5 ja TD noin litran enemmän? Matka-ajossa oon pääsyt jonnekin 6,6-6,7. Verot nousee sitä tahtia ettei niissä pysy perässä, oliskohan jo likemmäs kolmesataa, joista suurin osa omistussakkoa kantavuuksista joita ei ikinä käytä.
Mistäs vuodesta pakuissa mennään CO2-päästöjen mukaan? Olikohan vasta 2008 tai 2010.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin