Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
150km päivittäiselle työmatkalle olen päättänyt hankkia pienen ja näppärän kulkupelin. Se tulee olemaan Grande Punto. Ulkonäkö, kesto-ominaisuudet ja taloudellisuus ovat olleet kolme kriteeriä joilla autoa olen etsinyt.1,4 bensakone on ollut ensisijaisesti mielessä. Sitten tuli vastaan tuo diesel-versio. Olisko jollain käyttökokemuksia autosta? Kesto-ominaisuudet/ mahdolliset ongelmakohdat? Taloudellisuus/ kulutuslukemat? Ajoneuvovero vuosittain?
Itsellä ollut työmatka-ajossa 2 vuotta vm. 2001 ilmastoitu Fiat Punto 1,2 16V, ja kokemukset pelkästään positiivisia. Ostin auton 93 000 ajettuna ja nyt mittarissa 171 000 kilometriä. Mitään ongelmia ei ole ollut!
Itsellä ollut työmatka-ajossa 2 vuotta vm. 2001 ilmastoitu Fiat Punto 1,2 16V, ja kokemukset pelkästään positiivisia. Ostin auton 93 000 ajettuna ja nyt mittarissa 171 000 kilometriä. Mitään ongelmia ei ole ollut!
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Omakohtaista kokemusta ei Grande Puntosta ole kuin 50km:n koeajon perusteella, mutta työni (autoasentaja) puolesta olen jokusen Granden kanssa ollut tekemisissä.
Mieleeni on jäänyt kuva, että pääosin kulutusosilla (jarrulevyt/-palat, koiranluut yms.) nuo on meidänkin korjaamoilta pois lähteneet. Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.
Mutta varmasti googlella löytyy kulutukset ja "tyyppiviat" herkästikkin. Hyvän näköinen ja kivan tuntuinen auto, kelpaisi minullekkin (jollain mörkömoottorilla).
Mieleeni on jäänyt kuva, että pääosin kulutusosilla (jarrulevyt/-palat, koiranluut yms.) nuo on meidänkin korjaamoilta pois lähteneet. Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.
Mutta varmasti googlella löytyy kulutukset ja "tyyppiviat" herkästikkin. Hyvän näköinen ja kivan tuntuinen auto, kelpaisi minullekkin (jollain mörkömoottorilla).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Olisi varmaan pidemmän päälle taloudellisempaa tarkistaa/uusia puhaltimen moottori.wellu kirjoitti: Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Voi hyvinkin olla. Raikkari yms. oli kunnossa, mutta katsotaan tuleeko taas pian takaisin.Luigi kirjoitti:Olisi varmaan pidemmän päälle taloudellisempaa tarkistaa/uusia puhaltimen moottori.wellu kirjoitti: Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Hyvä on ajaa ja moottori 1.3 mjet 75 on loistava. Kulutus matka-ajossa n. ,4litraa.
Mittarissa nyt 170tkm ja vuoden sisällä meni vetoakseli oikealta vaihtoon ja nyt egr-venttiili. Muutoin perushuoltoja...
Suosittelen.
Mittarissa nyt 170tkm ja vuoden sisällä meni vetoakseli oikealta vaihtoon ja nyt egr-venttiili. Muutoin perushuoltoja...
Suosittelen.
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Onko kenelläkään kokemusta miten näissä tarkenee talvella? Siis nimenomaan dieseleissä. Pikkudieseleissä ei ilmeisesti ole lootana M32:sta?
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Maski pitää olla tukossa tai muuten on todella kalsea. Silti kovilla pakkasilla jos flekti on 3:lla tai 4:lla niin moottorin lämmöt alkaa tippua. Lämmityskanavassa on yksi 300W vastus mikä auttaa siihen että ainakin näkee eteensä ja se tuuppaa lämmintä aika nopsaan. Persgrilli on todella hyvä ja se pelastaa paljon, ilmeisesti joku maahantuonnissa jälkiasennettu Valeo. Se sitten riippuu itsestä miten vilpoisilla autoilla on tottunut ajelemaan. Lämpöisille autoille tottuneille voi olla järkytys, fiiateilla ajaville ei niin kamalaa Juuei ole M32sta kun se on aina kuusipykäläinen. Ilmeisesti C636 jos pitäisi arvata. Jakoketju sitten venyy vaikka rallatellen pääsee sinne 250tkm huitteille ainakin vaihtamatta jos kantti kestää. Omaani vaihdoin 150tkm tietämillä kun alkoi rapina hirvittämään liikaa.AriJ kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta miten näissä tarkenee talvella? Siis nimenomaan dieseleissä. Pikkudieseleissä ei ilmeisesti ole lootana M32:sta?
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Kiitos vastauksesta, liian kylmää kyytiä minulle. Ajelin ensimmäiset autoiluvuoteni opeleilla ja kylmää oli. Sitten tuli ranskalaisia, joista pösöissä ja sitikoissa tarkeni hyvin, rellussa ei. Nyt punto taas toi ne opelit mieleen.
Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel
Mä oli joskus kattovinani et c510 jälkeläinen olisi.Ilmeisesti C636 jos pitäisi arvata