Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja petcast » 27.02.2016 10:29

150km päivittäiselle työmatkalle olen päättänyt hankkia pienen ja näppärän kulkupelin. Se tulee olemaan Grande Punto. Ulkonäkö, kesto-ominaisuudet ja taloudellisuus ovat olleet kolme kriteeriä joilla autoa olen etsinyt.1,4 bensakone on ollut ensisijaisesti mielessä. Sitten tuli vastaan tuo diesel-versio. Olisko jollain käyttökokemuksia autosta? Kesto-ominaisuudet/ mahdolliset ongelmakohdat? Taloudellisuus/ kulutuslukemat? Ajoneuvovero vuosittain?

Itsellä ollut työmatka-ajossa 2 vuotta vm. 2001 ilmastoitu Fiat Punto 1,2 16V, ja kokemukset pelkästään positiivisia. Ostin auton 93 000 ajettuna ja nyt mittarissa 171 000 kilometriä. Mitään ongelmia ei ole ollut!
petcast
 
Viestit: 71
Liittynyt: 01.07.2013 17:55

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja wellu » 27.02.2016 10:42

Omakohtaista kokemusta ei Grande Puntosta ole kuin 50km:n koeajon perusteella, mutta työni (autoasentaja) puolesta olen jokusen Granden kanssa ollut tekemisissä.

Mieleeni on jäänyt kuva, että pääosin kulutusosilla (jarrulevyt/-palat, koiranluut yms.) nuo on meidänkin korjaamoilta pois lähteneet. Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.

Mutta varmasti googlella löytyy kulutukset ja "tyyppiviat" herkästikkin. Hyvän näköinen ja kivan tuntuinen auto, kelpaisi minullekkin (jollain mörkömoottorilla).
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3617
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja Luigi » 27.02.2016 12:41

wellu kirjoitti: Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.

Olisi varmaan pidemmän päälle taloudellisempaa tarkistaa/uusia puhaltimen moottori.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7710
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja wellu » 27.02.2016 13:01

Luigi kirjoitti:
wellu kirjoitti: Lämmityslaitteen esivastukset on yhteen yksilöön vaihdettu kolmesti vuoden sisällä, tarkaa syytä en tiedä miksi.

Olisi varmaan pidemmän päälle taloudellisempaa tarkistaa/uusia puhaltimen moottori.

Voi hyvinkin olla. Raikkari yms. oli kunnossa, mutta katsotaan tuleeko taas pian takaisin.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Kuva
Avatar
wellu
 
Viestit: 3617
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja am » 05.03.2016 00:26

Hyvä on ajaa ja moottori 1.3 mjet 75 on loistava. Kulutus matka-ajossa n. ,4litraa.
Mittarissa nyt 170tkm ja vuoden sisällä meni vetoakseli oikealta vaihtoon ja nyt egr-venttiili. Muutoin perushuoltoja...

Suosittelen.
am
 
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2003 16:35

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja AriJ » 06.05.2018 18:41

Onko kenelläkään kokemusta miten näissä tarkenee talvella? Siis nimenomaan dieseleissä. Pikkudieseleissä ei ilmeisesti ole lootana M32:sta?
AriJ
 
Viestit: 55
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja Fletch » 06.05.2018 19:40

AriJ kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta miten näissä tarkenee talvella? Siis nimenomaan dieseleissä. Pikkudieseleissä ei ilmeisesti ole lootana M32:sta?


Maski pitää olla tukossa tai muuten on todella kalsea. Silti kovilla pakkasilla jos flekti on 3:lla tai 4:lla niin moottorin lämmöt alkaa tippua. Lämmityskanavassa on yksi 300W vastus mikä auttaa siihen että ainakin näkee eteensä ja se tuuppaa lämmintä aika nopsaan. Persgrilli on todella hyvä ja se pelastaa paljon, ilmeisesti joku maahantuonnissa jälkiasennettu Valeo. Se sitten riippuu itsestä miten vilpoisilla autoilla on tottunut ajelemaan. Lämpöisille autoille tottuneille voi olla järkytys, fiiateilla ajaville ei niin kamalaa ;) Juuei ole M32sta kun se on aina kuusipykäläinen. Ilmeisesti C636 jos pitäisi arvata. Jakoketju sitten venyy vaikka rallatellen pääsee sinne 250tkm huitteille ainakin vaihtamatta jos kantti kestää. Omaani vaihdoin 150tkm tietämillä kun alkoi rapina hirvittämään liikaa.
Avatar
Fletch
GFF
 
Viestit: 84
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja AriJ » 06.05.2018 23:41

Kiitos vastauksesta, liian kylmää kyytiä minulle. Ajelin ensimmäiset autoiluvuoteni opeleilla ja kylmää oli. Sitten tuli ranskalaisia, joista pösöissä ja sitikoissa tarkeni hyvin, rellussa ei. Nyt punto taas toi ne opelit mieleen.
AriJ
 
Viestit: 55
Liittynyt: 09.07.2017 00:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Grade Punto 1,3 Multijet diesel

ViestiKirjoittaja Wesulius » 07.05.2018 22:52

Ilmeisesti C636 jos pitäisi arvata

Mä oli joskus kattovinani et c510 jälkeläinen olisi.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4442
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki


Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron