Fiat punto 1999

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
topik
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2016 19:58

Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja topik »

Moi, eka viestini tälle Fiat palstalle.
Heti kysymyksellä aloitan, tyttärelle hankittu tuollainen punto 1.1 mallisarja1 ajettu 158000. Autossa sellainen ongelma, että pitää tyhjäkäynnin kierrokset korkealla lämpöiselläkin moottorilla. Käy kyllä tasaiseen, mistä kannattaa ensin aloittaa.
Moottorin lämpöanturista, tyhjäkäyntimoottorista vai kaasuläpän asentotunnistimesta. :?:
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minä aloittaisin ilmavuotojen etsinnästä. Ettei saisi ylimääräistä ilmaa jostain imupuolelta? Menikös tankin höyryjen polttosysteemikin suoraan imusarjaan, muistaako joku? Kokeeksi se tukkoon. Niin, ja pääseehän kaasu palautumaan täysin kiinni?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tervetuloa foorumille! Täällä me kyselemme mitä haluamme ja vastataankin kait samaan tapaan; heh...... Rohkeasti vaan mukaan keskustelemaan, henki täällä on aina hyvä ja harrastajakavereiden murheita tukeva. Omasta mielestä pienetkin jutut voivat olla jollekin varsinaisia kultajyviä, joten turha ujous pois, tyhmää kysymystä ei olekaan.

Luigin olettamuskin on täysin realistinen, erityisesti tuo viimeinen ajatus "kaasun palautumattomuudesta täysin kiinni". Kerran olen 90-luvun puolenvälin FIRE-Uunosta säädellyt samantyylistä vikaa, jossa korkeat kierrokset aiheutuivat tyhjäkäyntimoottorin jumittumisesta, tai oikeammin, että tuon jumin takia oli kaasuläpän asentoa kierretty mekaanisesti säätöruuvilla sen verran ylös, että auto kyllä käynnistyi kuin rikastettuna, mutta kierroksetpa eivät sitten palanneetkaan lämmettyä tietenkään tyhjäkäynnin tasalle. Tässä korjaus oli helppo: tyhjäkäyntimoottori pois, sen testaus 12v sähköllä(=tappi ei liikkunut mihinkään suuntaan), moottorin kuoren avaus, kuivan "jumirasvan" puhdistus kierteistä, uutta notkeaa tilalle ja kokeilu - hienosti pelasi 12 voltilla kumpaankin suuntaan. Sitten laite takaisin ja lämpinä korvakuulolta tasaiset sopivat tyhjäkäyntikierrokset. Odotetiin myös "yön yli kuin Väyrysen Pate", että kone jäähtyi, ja kylmäkäynnistystä peliin: hyvin rikasti isommilla kierroksilla, pikku hiljaa lämmettyä kierrokset laskivat normaaleiksi.

Puntossa on hyvin samantapainen tekniikka, ei ainakaan maksa mitään kokeilla, onko tyhjäkäyntimoottori kunnossa. Purkamolta tai varaosaliikkeestä jos haet sen läppää liikuttelevan moottorin liittimen, niin aina helpottuu sähköinen kokeilu.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
topik
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2016 19:58

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja topik »

Kiitos tervetuloa toivotuksista.
Täytyypä aloittaa noista ilmavuodoista..
Eka fiat meidän perheessä ja muutenkin noi ruiskuvehkeet jäänyt väliin, edelliset bensa autot olivat kaasari vehkeitä. :)
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja mikahai »

oliko tuo ny ykspiste ruiskulla ?

ainakin 1piste ruiskuissa on tullut muutaman kerran vastaan

että imusarjan ja ruiskuyksikön välinen tiiviste on rikkoontunu ja sen vuoksi kierrokset nouse ylös.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja stella »

Mahdollinen imuvuotohan on helppo löytää...Eli auto käyntiin,ja sitten suihkuttaa esim: CRC:tä (tai jotain muuta mikä palaa helposti) niihin kohtiin,joissa on tiivisteet (ei kuitenkaan pakosarjan tiivisteeseen)...Ja kun se vuotokohta löytyy,niin moottorin kierrokset muuttuu suihkutettaessa vuotokohtaan ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
topik
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2016 19:58

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja topik »

Tämä vika paikantui ulospäin pullahtaneeseen imusarjan ja ruiskun väliseen tiivisteeseen. Ruuvit oli tiukalla, silti tiiviste tullut välistä pois. Uudet tiivisteet hieman vahvemmasta ja ohuesti tasoliimaa väliin kasatessa. :) Ei tullut edes kalliiksi.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hienoa että tuli kuntoon ja kiitokset että laitoit tänne mikä siinä oli vialla. Tästä voi olla muillekin apuja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
topik
Viestit: 4
Liittynyt: 14.01.2016 19:58

Re: Fiat punto 1999

Viesti Kirjoittaja topik »

Toki palaute täytyy antaa, kiitokset vielä.
Vastaa Viestiin