ESC unavailable, Hill holder unavailable

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Epäilemättä, mutta miten luulet minun saavan luistoneston pois, paitsi ABS sulake irroittamalla, jonka takana luistonestokin on. Jos akku mokoma ei tahdo tyhjentyä edes pakkasilla, kun lähikauppaankin on 20km?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Lassin
Viestit: 91
Liittynyt: 23.02.2004 16:44
Paikkakunta: Kotka

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Lassin »

Emännän 08 bravoon vaihdoin akun kuolleen tilalle, luistonesto ja mäkilähtöavustin herjasivat. Korjaantui yhdellä startilla. Sämpylle tiedoksi, kojelaudassa on nappi millä luistoneston saa pois päältä, palautuu sitten ohjekirjan mukaan käyttöön.

t. Lassi
Sämpy kirjoitti:Epäilemättä, mutta miten luulet minun saavan luistoneston pois, paitsi ABS sulake irroittamalla, jonka takana luistonestokin on. Jos akku mokoma ei tahdo tyhjentyä edes pakkasilla, kun lähikauppaankin on 20km?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Lisäyksenä että en omista Bravoa. Itseasiassa en omista yhtään Fiattia jossa edes olisi abs-jarruja, vaikka kyseistä merkkiä tontilta useampi kymmenen löytyykin. Alfa-Romeosta puhuin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
temppuli
Viestit: 22
Liittynyt: 15.10.2014 21:44

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja temppuli »

Päivtystä tilanteeseen. Joku kysyi että ajanko riittävästi että akku pääsee latautumaan. Kävin eräänä päivänä ajelemassa pidemmän lenkin juuri latautumista ajatellen. Lenkin päätteeksi kävin tankkamaassa ja siitä kun lähdin liikkeelle, niin edellisten valojen lisäksi syttyi moottorin merkkivalo ja tuli "check engine" -teksti. Moottorin merkkivalo jäi palamaan. Valot siis paloivat aina ajaessa joitakin päiviä tuon jälkeen. Sitten taas yhtenä päivänä kun lähdin töistä, niin yksikään valo ei jäänyt palamaan. Eli taas kaikki näyttää toimivan normaalisti.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Eiköhän ne sieltä takaisin tule. Jos kerran takuu on voimassa, niin veisin huoltoon saatesanoilla "tämä on rikki, pistäkää kuntoon."

Alfisteillakin on joskus samaa ongelmaa:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27018" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mkk
GFF
Viestit: 541
Liittynyt: 24.01.2003 12:47
Paikkakunta: Lahti

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja mkk »

Mulla herjas aika lailla samat viat t-jet lineassa. Vikakoodi herjas imusarjan alipaine anturia mutta sillä vika ei korjaantunut. Korjaamolla epäilivät paineanturia ja sen vaihdolla tuli kuntoon. Mutta jos sulla takuu auto niin kipin kapin pajalle se...
http://mkk72.1g.fi/kuvat/
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

No nih, eilen pakkasta -3 astetta ja auto lämmitysjohdon päässä puolisen tuntia aamulla. Letkulämmitin syylärin alaletkussa. Hetken käytyä tyhjäkäyntiä rupes flekti huutamaan kakkosteholla ja mittariston nesteen lämpötila näyttää nollaa. Lisäksi mittaristossa palaa varoituskolmio sekä ESC keltainen valo. ASR toiminto myös pois käytösä kun ei reagoi nappiin. Tämän lisäksi Hill holder unavailable & Steering corrector unavailable teksti.

Ajelin hetken ja käynnistin pari kertaa uusiks,ei vaikutusta. Sit otin MES:in käyttöön ja engine puolelta löytyi vikakoodi Jäähdytysnesteen lämpötilasta. Tämä koodi erasoimalla katosi kaikki vaivat.

Vaihdoin varmuudeksi uuden akun kun oli yksi ylimääräisenä ja tarkistin maadoituskaapelit. Nyt tänä aamuna sitten sama homma hetken päästä startista. Nyt epäillys on että termarin kotelon lämpötila-anturissa on tietyssä alkulämpötilassa joku kuollut kohta johon ecu reagoi, toimii lämmettyään ja vikakoodin poistamalla. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa koko termarikotelon antureineen kun on jo itse termostaattikin sen 10vuotta vanha. Otin kyllä joskus 1.4 Lineasta anturikotelosta ruskeapäisen lämpöanturin talteen kun uuden kotelon laitoin mutta samalla nesteiden läträämisellä vaihtaa koko kotelon päivineen.
Fiat 500L 1.4 95
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Auto menee vikatilaan ja poistaa nuo järjestelmät käytöstä. Tyypillistä.

Anturitiedoista näkisi mitä tietoa lämpötilasta näkyy. Kannattaa vaihtaa koko kotelo, esim. Marellin osaan, joka on metallinen ja suhteellisen edullinen. Sisältää myös anturin ja tiivisteen.

Vai olisiko ECU päivitystä, koska joskus esilämmitys on aiheuttanut vikailmoituksia. Toinen asia voi olla ilmakuplaa jäähdytysjärjestelmässä.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kioissa on ihan tyyppivika, että liian tehokkaalla letkulämppärillä menee vikatilaan jota ei saa kuitattua kuin pätevämmällä testerillä. Esimerkiksi lämpömittari näyttää silloin maksimia. Itse autossa ei silti ole mitään vikaa ja ohjelmalla kuittaamalla kaikki toimii taas normaalisti.

Defa myy noihin nykyään heikompitehoista lämppäriä.

Nykyautot..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Sämpy kirjoitti: 20.10.2023 12:40 Kioissa on ihan tyyppivika, että liian tehokkaalla letkulämppärillä menee vikatilaan jota ei saa kuitattua kuin pätevämmällä testerillä. Esimerkiksi lämpömittari näyttää silloin maksimia. Itse autossa ei silti ole mitään vikaa ja ohjelmalla kuittaamalla kaikki toimii taas normaalisti.

Defa myy noihin nykyään heikompitehoista lämppäriä.

Nykyautot..

Tämä liittyy todennäköisesti nyt auton esilämmitykseen, kun nyt olen ruvennut sitä käyttämään ja ongelmat alkoivat. Tänään aamupäivällä kylmästartti ja ei mitään ongelmia.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lämmitys kannattaa lopettaa muutama minuutti ennen starttia. Vaimon 500 Twinair sytyttää vikavalon ja koodi on lämpötilan tunnistimesta, jos lähtee heti ajamaan, kun Webasto on ollut päällä. Noita muita vikoja ei kyllä mielestäni heitä. Tässä tapauksessa helppo homma, kun kauko-ohjaimella saa lämppärin kiinni jo siinä vaiheessa, kun alkaa ulkovaatteita laittamaan.

Vikavalokin muistaakseni sammuu omia aikoja muutaman startin jälkeen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

No joo säteilylämmittimen saa 79 egellä tori.fi ja vaikka jotkut niitä parjaavatkin minulla on niistä vain positiivisia kokemuksia toisin kuin näistä hemmetin letkuvastuksista jotka ovatkin jo yleensä käytetyssä autossa olleet valmiiksi rikki.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja wellu »

Letkulämppäri lämmittää nesteen jossain, muttei koko moottoria. Kun vesi lähtee kiertämään, lukee jäähynesteen anturi ensin pakkasella olevaa nestettä, joka sitten ykskaks nousee jonnekkin 60 asteen tietämille.

Tollanen nousu eio mahdollista normaalioloissa --> vikavalo ja -koodi.

Jos se lämmitin on syylärin alavesiletkussa, eikä sen lämmittimen "alapuolelle" tule letkuyhdettä (=kiertoa) muualta kuin syyläristä, niin asennus on täysin väärä. Lämmittää ainoastaan alavesiletkun ja vesipumpun pesän...
Minkä huollan, sen korjaan...
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

wellu kirjoitti: 20.10.2023 14:14 Letkulämppäri lämmittää nesteen jossain, muttei koko moottoria. Kun vesi lähtee kiertämään, lukee jäähynesteen anturi ensin pakkasella olevaa nestettä, joka sitten ykskaks nousee jonnekkin 60 asteen tietämille.

Tollanen nousu eio mahdollista normaalioloissa --> vikavalo ja -koodi.

Jos se lämmitin on syylärin alavesiletkussa, eikä sen lämmittimen "alapuolelle" tule letkuyhdettä (=kiertoa) muualta kuin syyläristä, niin asennus on täysin väärä. Lämmittää ainoastaan alavesiletkun ja vesipumpun pesän...
Juu se on just tällanen viritys,pelkästään kahden letkun välissä oleva vastus. Ohitetaan se nyt väliaikaisesti ja pelkästään sisätilan lämmitin käyttöön.
Fiat 500L 1.4 95
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESC unavailable, Hill holder unavailable

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mjoo.

Se alavesilämmitin toimiessaan on jumalattoman tehokas, mutta vaatii sen nestekierron. -99 Bravo 1.2:ssa se toimi, koska kennon paluu oli alavesiletkuun lämmittimen alapuolelle. Eli lämmetessään neste nousi ylös vesipumpun läpi lohkoon/kanteen ja palautui jäähtyessään kennon läpi alavesiletkuun.
Moottori oli parin tunnin letkuttelun jälkeen ~70 asteinen ja tuulilasi puoliväliin sula, Ilman sisälämppäriä... Harmi vaan, kun nykyisin tuntuisi olevan kennon paluu pilliputken kautta suoraan vesipumpulle ja syylärikierto on täysin omansa. Miksiköhän lie...
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin