500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
eastfiatman
GFF
Viestit: 188
Liittynyt: 19.11.2004 11:04
Paikkakunta: IMATRA

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja eastfiatman »

kannatan myös mieluummin omaa alajaosta kuin omaa kerhoa
perusteet vähemmän byrokratiaa ja jaos saattaa olla pitkässä juoksussa pitkäikäisempi
mutta kannatettva ajatus oli se sitten jaos tai kerho
toivon kuitenkin että toiminta olisi samalla tavalla avointa kuin nykyisellä gff/fiatforumilla ja että tapahtumiin voi osallistua
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Juu eteenpäin vain. Sanoisin noin muuten että oma kerho on varmaan toimivin ratkaisu motivaation kannalta jos pidetään kuviot pienenä, mutta siinä hommat jää helposti parin aktiivin varaan ja yhden lopettaessa saattaa hiipua koko kerho. Isomman kerhon alajaoksena homman jatkuvuus saattaisi olla paremmin turvattu ja aina ollaan ainakin siinä laajemmassa kerhossa vaikka alajaos vähän köhisikin. Eli kannattaa miettiä mikä on tilanne 5 tai 10 vuoden päästä.

En nyt tiedä onko byrokratian määrässä niin suurta eroa, taikka käytännön toiminnassakaan jos pidetään omaa epävirallista kerhoa tai jonkinlaista isomman kerhon sivukonttoria, jossa voidaan keskittyä homman ytimeen. Jonkinlaista omaa jäsenrekisteriä joutuu kumminkin pitämään ja huolehtimaan tiedotuksen tapahtumisesta ajallaan. Toki jos oma kerho on virallinen ja jopa kansainvälisesti toimiva ry ja vielä jos on yleishyödyllinen niin sitten siinä alkaa olla ihan oikeesti hommaa, kirjanpitokin pitää tehdä "oikein" ja veroilmoitukset jne, siinä tarvitaan jo rahaa ja/tai tekijöitä.

Kannattaisi varmaan kuitenkin pitää jäsenrekisterit, kulut ja jäsenmaksut jos sellaisia on, niin joko kokonaan irti mahdollisesta emäkerhosta tai sitten kokonaan jonkin isomman kerhon haltuun. Mikään välimuoto tuskin toimii, kun pitäisi niin paljon tietoa kulkea tuossa välillä, koko ajan synkronoida jäsenrekisterejä jne. Omalla kuviolla alajaostoiminta on tietenkin aika erillistä, eihän siinä ole kuin ehkä kehoitus liittyä myös isompaan kerhoon, mutta erotetaanko sitten jaoksesta jos ei maksa isomman kerhon jäsenmaksua mutta jaoksen maksun maksaa? Luonnollisesti isomman kerhon tapahtumiin osallistuminen edellyttää myös sen maksun maksamista. Joittenkin kerhojen keskenhän on näitä yhteistyökuvioita että toisenkin kerhon jäsenet pääsee mukaan, mutta niissä kuvioissa molemmat kerhot järjestää yleistapahtumia joihin toiset voi osallistua. Jos 500 kerho järjestää vain 500 tapahtumia niin se on vähän eri asia. Mutta voisin vailla parempaa tietoa kuvitella että emäkerho voisi myös auttaa käytännön asioissa ja ties vaikka taloudellisestikin, vaikka taloudellisesti ja rekistereiden osalta oltaisiinkin erillään.

Periaatteessa maksut ties vaikka olisi saanut tulostettua samalle lapulle ja säästettyä postikuluissa, mutta sitten ollaan tilanteessa että pitääkö tällaisen jaoksen kirjanpitokin saada emäkerhon kirjanpidon yhteyteen ja kuka sen tekee. Jos maksut sitten menee jopa samalle tilille niin sitten pitää kaikki hankinnat ja menotkin miettiä yhdessä.

Joittenkin kerhojen kanssa on sitten ollut kuviona että ostavat vaan lehden, mutta jos jo kuuluu lehden julkaisevaan kerhoon niin sellainen voi olla vähän hölmöä.

Totuttuun tapaan minä näen siis tässä vain potenttiaalisia ongelmia ja sudenkuoppia joka suunnalla, sekä rutkasti työtä. Pessimisti ei pety.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

GFF:n intressit ei taida olla kansainvälisessä toiminnassa mutta löytyisikö henkilöä alkaa hoitamaan sitäkin suuntaa?
Jos 500 kerho aikoo joskus järjestää kansainvälisen kokoontumisen Suomeen olisi kuuluminen GFF aika suuri etu asioiden toteuttamisessa.

Fiat porukka on yhtenäistä eli riittää että on merkkinä Fiat tai Fiatin näköinen lisenssipeli niin aina pääsee tapahtumiin mukaan eikä kukaan katso vinoon sen perusteella missä moottori sijaitsee tai montako mukia koneesta löytyy. Lisäksi porukkaan on mahtunut mobilistit, tuuningit ja autourheiluväki. Toivottavasti ei mennä samaan suohon mihin monet merkkikerhot ovat jo menneet. Aktiivisille jäsenille pitäisi antaa edellytykset toimia sillä passiivisen hallituksen lopputuloksena yleensä syntyy uusia kerhoja ja samalla "vanha" kerho jatkaa passivoitumistaan koska ne aktiivit ovat siirtyneet omaan kerhoonsa.

Hyvä että vuonna 1980 perustitte Fiat kerhon vaikkakin passionne silloin oli Fiat 500. Kelpuuttamalla kaikki Fiatistit toimintaan mukaan on GFF nykyään yksi vanhimpia merkkikerhoja Suomessa.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
eastfiatman
GFF
Viestit: 188
Liittynyt: 19.11.2004 11:04
Paikkakunta: IMATRA

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja eastfiatman »

hyvä cicatrix....tuo oli hyvin sanottu ajatukseni olivat saman suuntaiset mutta en saanut puettua niitä sanoiksi
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Cicatrix kirjoitti:GFF:n intressit ei taida olla kansainvälisessä toiminnassa mutta löytyisikö henkilöä alkaa hoitamaan sitäkin suuntaa?
Jos 500 kerho aikoo joskus järjestää kansainvälisen kokoontumisen Suomeen olisi kuuluminen GFF aika suuri etu asioiden toteuttamisessa.

Fiat porukka on yhtenäistä eli riittää että on merkkinä Fiat tai Fiatin näköinen lisenssipeli niin aina pääsee tapahtumiin mukaan eikä kukaan katso vinoon sen perusteella missä moottori sijaitsee tai montako mukia koneesta löytyy. Lisäksi porukkaan on mahtunut mobilistit, tuuningit ja autourheiluväki. Toivottavasti ei mennä samaan suohon mihin monet merkkikerhot ovat jo menneet. Aktiivisille jäsenille pitäisi antaa edellytykset toimia sillä passiivisen hallituksen lopputuloksena yleensä syntyy uusia kerhoja ja samalla "vanha" kerho jatkaa passivoitumistaan koska ne aktiivit ovat siirtyneet omaan kerhoonsa.

Hyvä että vuonna 1980 perustitte Fiat kerhon vaikkakin passionne silloin oli Fiat 500. Kelpuuttamalla kaikki Fiatistit toimintaan mukaan on GFF nykyään yksi vanhimpia merkkikerhoja Suomessa.
ehssp.jpg
ehssp.jpg (10.54 KiB) Katsottu 4460 kertaa
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Zeta
Viestit: 118
Liittynyt: 23.05.2014 19:26
Paikkakunta: joutsa

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Zeta »

Mihinkäs johtopäätökseen yleinen mielipide on päätynyt 'kerho vai jaos' keskustelun
perusteella itse olisin kerhon puolesta.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Itselläni ei 500:sta ole, eikä varmaan tulekaan.

Omasta mielestäni olisi mukavaa että Fiatit olisivat yhden kerhon alla vaikka omissa jaoksissaan, sillä kuitenkin yksi merkkikerho olisi harrastajien etu, ei tarvitsisi sitten kuulua useaan kerhoon, tai valita monesta kerhosta. Yhtenä isompana yhdistyksenä on helpompi järjestää asioita ja pitää yllä muutamia perusasioita kuten jonkinmoista lehteä ja nettisivuja.

Kannatan enemmin 500-jaosta kuin erillistä kerhoa, sillä koen sen olevan ratkaisuna Fiat-harrastajille parempi kuin jakautuminen useampaan yhdistykseen.

Kokonaisuutena olisi varmaan parempi huolehtia siitä että halukkaat saavat osallistua panoksellaan ja että heitä kuunnellaan, kun tälläinen yhdistysmuotoinen harrastaminen on usein aikamoista ihmisten kanssa sähläämistä.

Toivon ettei kukaan ole yhdistyksen hallituksessa vain sen takia että kokee saavansa arvovaltaa vastuutehtävällään, mieluummin niin että hallituksessa olemisen aika on rajattu ja hallitus vaihtuu säännöllisesti kuin se että sinne linnoittaudutaan...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jokos alkaa olla jotain käsitystä, paljonko tällaiseen kerhoon olisi luvassa aktiiveja ja rivijäseniä? Aktiivithan voi pohtia asiaa myös keskenään ettei mene ihan huutoäänestykseksi, sekä koota jonkinlaisen konseptin taikka pohjan minkälainen yhteistyö muitten kerhojen kanssa olisi tällaisen kerhon kannalta mielekkäintä. Kannattaahan ainakin selvittää muutama vaihtehto, ennen kuin pistää hommat lukkoon. Iteltä löytyy kyllä ajatuksia ihan käytännön kuvioista, jos niitä pyydetään.

Tietty ihan perustavanlaatuisia asioita on, onko tämä sähköpostitteleva omatoimimeetinkijaos joka pyörii likimain ilman rahaa vai onko tarkoitus ihan tosissaan järjestää isompia tapahtumia ja paperitiedotusta. Olisi varmaan fiksua miettiä tuollaisia heti alkuunsa, ettei sitten vasta matkan varrella aleta säätämään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Vastauksia kysymykseen perustetaanko 500-sille oma kerho on tullut juu-ehkä-ei linjalla. Olen pähkäillyt ajatusta ja valotan omia ajatuksia ja suunnitelmia lisää.
Ehkäpä tässä vaiheessa lähdetään "ei-rekisteröidyn yhdistyksen" ajatuksella, ei suuria viranomaishommia. Tällöin ei voida avata kerhon nimissä olevaa tiliä, mutta jonkun omalla nimellä sen voi tehdä, helpointa lienee S-pankki, jossa tilejä voi lisätä omalla tietokoneella. Rahavarat ovat todellisuudessa niin pienet, ettei kenenkään kannata pettää kaveripiirin luottamusta.

Olen tehnyt säännöt, tulevaisuutta ajatellen rekisteröidyn yhdistyksen tavoin. Ajatus on kaksi jäsenluokkaa: varsinaiset jäsenet omistavat /ovat haltijana tai perhepiirissä on Fiat 500 (vm. 1957-77) tai Fiat 126 (1972-2000) tai niihin pohjautuva ajoneuvo (esim. Autobianchi, Neckar Autobianchi, Steyr-Puch jne koriräätäleiden tuotteet) ja kannatusjäsenet, joilla ei ole ko ajoneuvoa. Maksut olisivat samat esim. liittymismaksu 15 ja jäsenmaksu 10 näin alkajaiseksi.

Mitä tuolla saa. Teen web-sivustoa, jonka kaikkien näkyville tulee yleistä tietoa ko ajokeista yms. ja vain jäsenille (salasana) olevassa osassa on tarkempaa tietoa mm. varaosakirjaa, korjauskirjoja ja muuta teknistä tietoa ajokeista. Myös jonkinlainen jäsen-/autolistaus lain mukaisesti. Täältä voi imuroida omalle koneelle tarvittavat tiedot.
Lehti jos sellainen ilmestyy, olisi vain helppotekoinen /halpa, esim. koko A5 jossa kannet värillä. Pienellä levikillä se onnistuu vaikka omalla printterillä.
Tärkein tiedotuskanava on tietenkin oma web -sivu (ei vielä valmis) http://www.fiat500club.fi" onclick="window.open(this.href);return false; jossa voisi olla myös oma foorumi tietojen jakamisessa. Nyt sivut ovat halvassa nettihotellissa, ja liikenteen (+sisällön) kasvaessa se voidaan siirtää kalliimpaan ja monimutkaisempaan muotoon.

(Vuosi)Kokoukset pidettäisiin GFF vuosikokouksen yhteydessä joko ennen tai jälkeen, samoin kokoontumisajot. Ehkäpä ensi vuonna 2017, kun 500 täyttää 60 vuotta, voisi olla oma meeting - ehkäpä jos toiminta laajenee - mennä Lahden Classic näyttelyyn omana osastona.

Entä oman Facebook-ryhmän perustaminen, tietojen vaihto olisi helppo?

Jään taas kuuntelulle....

t. Kari Pynnä
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao kaikki visiäiset

Tärkein ensin. Pidetäänkö yhdistyksen/jaoksen perustava kokous GFF:n kokouksen (joka alkaa 10.00) jälkeen lauantaina 5.3. Vantaan Ilmailuopistolla. Koolla olisi valmiiksi iso joukko tulevia kerholaisia.

Olen taas pähkäillyt lisää.
Ehdotan että laajennamme kerhoa ottamalla mukaan myös ns. Topolinot. Sen mallimerkintä on Fiat 500, sekä tehtaan että meidän viranomaisen Trafin mukaan. Näitä ei ole Suomessa kymmeniä ja saisivat tietoa muiden mukana. Sääntöehdotukseen tuli vain valmistusvuoden muutos, ei 1957-1977 vaan 1936-1977. Yhä edelleen 126 kuuluu kerhon toimintaan, ei kuitenkaan uusi 500 alkaen vuodesta 2007.

Yritän saada säännöt tänne, mutta vielä ei ole onnistunut, kun pitää olla jpg ja kooltaan max. 800*800. Onnistui, kun pienensin kuvat Photoshopissa. Säännöt olen tehnyt niin, että ne menevät läpi myös rekisteröitynä yhdistyksenä.

Terveiset Kari Pynnä
500CF säännöt 1-pieni.jpg
500CF säännöt 1-pieni.jpg (192.31 KiB) Katsottu 4176 kertaa
500CF säännöt 2-pieni.jpg
500CF säännöt 2-pieni.jpg (215.31 KiB) Katsottu 4176 kertaa
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Ei päässy uudet 500:set kerhoon.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao

Kyllä uuden 500-sen omistajat pääsevät kerhoon - kannatusjäseniksi!
Tarkoitus on pitää 500FC vain noiden vanhojen autojen kerhoksi, uudet autot ovat aivan erilaisia - erilaisin ongelmien. Omistajat ovat tietenkin samanlaisia "Fiat-hulluja".

t. Kari
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
FlyingFinn
Viestit: 42
Liittynyt: 06.09.2012 15:32

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja FlyingFinn »

Onpas jäänyt tämä huomaamatta. Mukana ilman muuta.
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

Pyöritin neljän kaverini kanssa paikallista autokerhoa 2000-luvun alussa, kannatusjäseniä meillä oli parhaimmillaan 60, toiminnassa mukana olleita ehkä noin kymmenen. Kuitenkin tiiviistä kaveriporukasta oli kyse, jonka nimissä järjestimme mm. kolmesti 1200 kävijän rompetorin, rockfestivaalit autoharrastijille, vanhaan tekniikkaan liittyviä näyttelyitä gallerioihin, monenlaisia tempauksia ja taltioimme paljon vanhoja autoja, mm. Sisu-Donau ja Wiima -merkkiset pakettiautot sekä 1951 Ford Rhein paloauton. Meillä kerhomme perustaneilla oli tapahtumissa kiinni lähinnä omia bensakuluja, varoja me silloin nuoret innokkaat saimme useana vuonna mm. Lions Clubilta, paikallisilta yrittäjiltä mainostuloina sekä säätiöiltä lahjoituksina, mm. Ford-säätiöltä. Pelastimme monia 60-luvun autoja lahjoituksina romutukselta ja myimme ne harrastajille kerhon kassan pohjaksi, jolla toiminta saatiin alkuun. Kovalla työllä ja hyvällä tiedottamisella homma toimi oikein hyvin reilut viisi vuotta, kunnes se alkoi maistua liikaa työltä ja samalla muutot, opinnot, työt ja muut projektit veivät meidät neljä eri paikkakunnille ja kerho kuivui kokoon. Jäljelle jääneellä kassalla vuokrasimme yhdessä 200 neliön vinttitilaa vanhalta hienolta paloasemalta melkein kymmenen vuotta, josta hiljalleen vähensimme tallentamaamme valtavaa osavarastoa tarvitseville.

Tuollaisen mallimerkkikerhon kanssa kannattaa tosiaan miettiä heti myös jatkoa, ettei hanke kaadu aktiivien väsyessä.

Lisäksi kyllä ihmettelen, että eikö teidän kannattaisi ottaa 600, 600T, 850 ja 900T mallit mukaan, kysehän on lähes samanlaisista autoista, vai onko niitä sitten liikaa? Topolino on aika kaukana Nuova 500:sesta, onko sitten Balillalla, 1100E:llä tai 50-luvun 1100:sella saapuvat sitten hyi hyi? Ja 126 tai 133 hirvitys! Itsekin olen pohtinut, että näille 10-20-40-(50-)lukuisille vintage-Fiateille kannattaisi ehkä kerätä oma porukkansa vaikka kiertokirjeen muodossa, ongelmana on vain harrastajien keskimäärin korkea ikä ja pieni määrä, siis, että riittäisikö voimia moiseen?

Ja ennen kaikkea, kannattaako kaikkea lokeroida ja virallistaa, avatkaa nyt sitä krakaa löysemmälle! Mikään ei ole estänyt pyrkimästä hallitukseen ja ajamasta perustamansa yhdistyksen asioita 500-mallia harrastavien lasien läpi, jokaisessa kerhossa vallitsee jonkinlainen demokratia.

Toivotan vilpittömästi onnea. Tervetuloa edes sinne nykyisen gruppon vuosikokoukseen vähän rakentavammalla asenteella ja käsi ojossa, että minä haluan tehdä tästä yhdistyksestä hyvän ja minä minä minä haluan auttaa muita tässä harrastuksessa!!! Ehkä sen jälkeen kannattaa miettiä, onko intoa ja aikaa vielä johonkin suurempaan? Töitä se vaatii. Omaa hiekkalaatikkoa ei oikein voi perustaa ajattelemalla, että sitten siellä saan sanella ehdot muille, tai no, ehkä Paavo Väyrynen juuri tällä hetkellä sitä kyllä yrittää.

Toivottavasti tästä vetää joku herneen nenään, tulisi edes enemmän keskustelua gruppon toimintaan.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 500-sille oma kerho tai jaos - GARLENDA

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No, oisko kerrankin että oon ainakin osittain Antin kanssa jostain samaa mieltä. :mrgreen:

Sinänsä kannatan 500:sen ympärille kehitettyä jaosta, enkä välttämättä sen avaamista kaikille takamoottorisille tms, mutta:

Tälläkin hetkellä Grupon piilossa toiminee lukuisia "jaoksia", koska itsekin kuulun kaiketi kahteen. Niitä ei tosin missään rummutellakaan, mutta kun samanhenkiset kohtaa niin jonkinlainen jaos siitä tuppaa syntymään. Aika hiljaista saattaisi olla, jos koittaisi perustaa omaa kerhoa old school henkisille kullanvärisille lowrider fiat kustomeille.

Ei se ole estänyt silti gruppoon kuulumista. Hyvä että joku hoitaa byrokratiapuolen, ja on sitten tiedotuskanava ja kontaktipinta, kuten tapahtumat, lehti ja tämä foorumi. Muuten nuokin jaokset olisi hiipuneet ajat sitten.

Mutta eihän tuolta hallituksesta löydy aina suurta kannatusta omille aivoituksille, eikä varsinkaan voi olettaa että se oma rakas tapa harrastaa nostettaisiin jotenkin jalustalle tahi muitten yläpuolelle. Grupon nykyformaatti on 500-taustasta huolimatta olla kaikenlaisen fiat-kiinnostuksen taustahahmo, joten on kohtuutonta odottaa jonkinlaista erityishuomiota, jos omasta mielestä ainoa oikea fiatti on vaikka keltainen 127 hellan lisävaloilla ja mustilla tykkivanteilla.

Ikiaikainen totuus on, että jos haluaa omanlaista toimintaa niin itse se on järjestettävä, eikä vaatia muita järjestämään. En ole huomannut että merkkikerho olisi koittanut jotain toimintaa ampua alas. Eikö tänne ole sopinut niin jokkiskeskustelut, virittämiset kuin mr-rakentelukin. Varmaan jäsenissä ja hallituksessakin on henkilöitä jotka ei henkilökohtaisesti jotain toimintaa ymmärrä, mutta ei sen pitäisi olla este olla kerhossa ja kehittää enempi tai vähempi virallista "jaosta" kyseisen intohimon ympärille. Kun kerhossa pitäisi sietää muitakin mielipiteitä kuin omansa.

Jaokset ovat mielestäni toimineet parhaiten juurikin epävirallisina ja avoimina, ilman liikoja sääntöjä. Jokin automalli tai ajatustapa toki lähtökohtana.

Jos sitten on pakottava tarve päästä juuri itse päättämään kaikesta toiminnasta, ilman mitään kompromisseja, niin ehkä sellainen kerho kannattaisi perustaa ihan yksin omaan pöytälaatikkoon.

Tästäkin saa vetää herneet nenäänsä ja kommentoida.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin