Fiat Croma (194) hankintavinkit

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Ajokalusto on tullut ikänsä ja kilometrimäärien takia uusimisen kohteeksi. Haarukoin eri vaihtoehtoja ja kiinnostuksen kärkipäähän pompsahti uuden mallinen Croma, lähinnä 150hp dieselkoneella. Tuo moottorihan on todettu kestäväksi, mukavaksi ja kulumattomaksi voimanlähteeksi. Olen selannut eri kommentteja koeajoista, mutta kiinnostaisi kuulla kyseisen auton omistaneilta kokemuksia. Onko autossa jotain erityistä mitä ehdottomasti pitäisi tarkastaa kyseistä mallia hankkiessa. Lisäksi kokemukset Aisinin tekemästä automaattivaihteistosta kestävyyden ja käyttömukavuuden osalta olisivat tervetulleita, noita kun on ilmeisesti myyty paljon automaatteina.
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei.
Itse hommasin 194 mallisen Croman Stilon tilalle kevättalvesta , tosin on 2,2l bensakoneella kun katsoin että omalla pyörityksellä ei diesel olikein puolusta paikkaansa ja käyttökustannukset ovat halvemmat kun ei tarvitse maksaa pakollisten maksujen lisäksi vielä käyttövoimaveroa.

No joka tapauksessa riippuen kuinkas paljon on ajettu niin etupuolen alatukivarret kannattaa katsoa ettei ole pallonivelissä väljää , samoin kuin jarrujen sekä jarrulevyjen kunto , raskas auto kun on. Takaosasta voisi pyöräntuennat ja erityisesti sen ylätukivarren mikä muistuttaa bumerangia ,yleensä väljää juuri tämän osan kohdalla.

Muuta ei nyt juuri tule äkkiseltään mieleen korin osalta , oma pelannut ihan niinkuin auton kuuluukin.
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Kiitos vinkeistä! Minulla noita kilometrejä kertyy sen verran että diesel alkoi näyttää laskelmien perusteella todella järkevältä. Tarkoitus on etsiä Saksanmaalta mahdollisimman tuore tapaus mahdollisimman pienillä kilometreillä ja tietenkin hyvällä hintasuhteella. Autolla pitäisi selvitä isommitta ongelmitta ainakin seuraavat neljä vuotta.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Morjens, Multiplan omistajana tuosta konepuolesta voisi tehdä suoria vertailuja, joten tässä kokemuksia, jotka komppaavat käsityksiäsi kestävyydestä; muistaakseni molemmissa on 8v JTD (1910 cm3). 350 000 km lähestyy, eikä mitään erityisen kohtalokasta moottoriin liittyvää ongelmaa ole toistaiseksi ollut. Kertaalleen on CommonRail-pumppu uusittu (vuoto noin 220 tkm kohdalla, ei tarvinnut erikseen ajoitusta, nokkahihna irti ja uusi pumppu tilalle). Kaksi kertaa on kampiakselin asentoanturi vaihdettu (ensimmäisessä noin 160 000 km matkaa takana, toisessa toinen mokoma eli noin 330 000 km), molemmilla kerroilla tyypillisenä oireena moottorin sammuminen, jonka jälkeen taas ajellaan mutkaista tietä näkymättömiin epämääräinen aika, kunnes pysähtely alkaa yleistyä; kannattaa vaihtaa heti ensilaakista. Osa on helppo itsekin vaihtaa, kun vaan pääsee koneen alle, kymmenen minuutin homma, viitisenkymppiä merkkiliikkeessä (boschilainen osa, joka oli yllättäen halvempi merkkiliikkeen marmoritiskillä kuin varaosakaupassa!). Moottori on luonteeltaan erittäin miellyttävä, ei mikään nykymallin mukainen hillitön 400 Nm vääntö, mutta tasainen 200 jo lähes tyhjäkäynniltä, joten ainakin minun ajotyyliini erittäin passeli; Cromassa taisi tuota vääntöä ja jopa tehopuoltakin olla hieman enemmän, kun on uudempaa sukupolvea. Polttoaineen kulutus on ollut paljon pienempi kuin mitä eurolukemat antavat odottaa, ilman mittarivirhettä kesäisin keskimäärin 4,8l/100 km, talvella puoli litraa enemmän; kuormalle lähes tunteeton, ja Multiplan ilmanvastus kun on Turun tuomiokirkon luokkaa, olisi Cromalla varmaan lähempänä 4l/100km maantiekulutus ihan mahdollista. Lastentauteja ei tarvitse juuri pelätä, mutta hehkutusjärjestelmä saattaa antaa turhanpäiväisiä virheilmoituksia, vaikka kaikki pelaakin normaalisti (riippuu ohjausreleen iästä). Hehkutulppien vaihto on huomattavan hankalaa, mutta kannattaa tehdä, jos jotain muuta sinne osastoon on tekeillä, kuten tuo pumpun vaihto, kun osat ovat pois tieltä. Toistaiseksi ei vielä öljyvuotojakaan missään näkyvässä paikassa, ja päästöt erinomaiset. Muuten pelkkää öljyjen ja suotimien vaihtoa, osahinnat pikkuautoluokkaa.

Kone on tosiaa aika "nuija", joten voipi Cromassakin alatukivarsien helat/pallot olla kovilla. En muista, onko Cromassa jotenkin vahvistettu tuota osastoa, mutta niitä on tullut tässä kahdeksan vuoden aikana harrasteltua.

Muuten Cromasta noin hintojenkin puoleen on jäänyt kuluneen sanonnan mukaan "paljon hyvää kohtuurahalla"-käsitys. Taisi jopa Moottori-lehtikin kehua luokassaan jonkinlaiseksi "harmaaksi eminenssiksi" jääneestä käytetystä, jonka muotokieli ei oikein ole puhutellut, mutta siitä ylitse näkeville luvassa on aivan kelpo kyydit. Ja vielä siitä dieselistä: Fiatilla on aina osattu tehdä tuota alaa, työkoneissakin kestävyys on koeteltua.
Viimeksi muokannut MultiplaJTDmies, 28.08.2013 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Hei! Nämä käyttäjäkokemukset ovat todella arvokasta tietoa. Tuo 150hp mylly on 16-venttiilinen versio ja vääntöä taitaa olla himpun yli 300 Nm. Nuo alustan osat tuntuvat olevan nykyautoissa merkistä juuri riippumatta todella kulutustavaraa. Eikä tuo Suomen tiestön loistava kuntokaan kyllä helpota yhtään alustan osien rasitusta. Toisaalta näin käytettyä autoa ostaessa on hyvä ettei Cromaa arvosteta, saapahan hyvän kulkineen halvalla.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Olet oikeassa, Croma JTD:tä taisi olla tosiaan kahta tehoversiota, 120 ja 150 hv. Matalaviritteisempi lienee sama kuin Multiplan viimeisissä vuosimalleissa (8v), ja kait käsivaihteistoisena lähinnä myyty. Isommassa (16v) oli sitten noita mainitsemiasi automaatteja, joista valitettavasti ei ole kokemusta. Hinnat kumminkin molemmissa käytettyinä vaikuttavat aika kohtuullisilta, ja parhaimmissa varustelussakaan ei ole nuukailtu.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Olipas sitä se 200 heppainenkin versio, ainakin mun Suomenkieleisessä esitteessä sellainen seisoi..muistaakseni
cromahdus
Viestit: 120
Liittynyt: 16.11.2005 15:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja cromahdus »

Jep! Niin löytyy 200 hp versio 2.4 litraisena. Olisi takuulla lysti peli, mutta jätin tuon version pois ostoslistalta koska tuon koneen kaverina on aina automaattilaatikko. Ilmeisesti siitä syystä että automaatti kestää paremmin 400 Nm:n väännön. Toisekseen tuolla todennäköisesti olisi kortti höllässä ja kulutuskin on reilusti suurempi. Sitä kun pitää ajatella myös taloudellisesti.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja vvieri »

cromahdus kirjoitti:Ilmeisesti siitä syystä että automaatti kestää paremmin 400 Nm:n väännön.
Ainakin jos vertailukohtana on turbokoneen kaverina oleva Aisinin automaatti, niin melko hento manuaalilaatikko saa olla että kestää vielä heikommin... :roll: Siistillä ajollahan tietenkin kestää melkein mikä vain.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Moon antanut itselle ymmärtää että se 6-lovinen olis ihan jo vahva tollasen koneen kaverina mutta voi olla että oon väärässä :roll: . Villellä tietoa asiasta?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Kyllä 2.4 jtd m-jetin loota (6v) kestää ainakin 450Nm vääntöä hyvinkin pitkään ja mikä yllättää että kytkinkin kestää! Karkinilla varsinkin on ollut Boksi kiinni reilusti yli 100TKM :D Miulla vielä menossa isompi ahdin paikoilleen että kuormittaminen vaan jatkuu... Ahtimen asennuksen jälkeen käväistään dynossa joten numeroitakin tarkemmin tarjolla myöhemmin syksyllä.
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja vvieri »

No, hyvä juttu jos nykyiset 6-v automaatin versiot kestää paremmin. Kyllähän dieseli automaatilla on varmasti se kaikkein mukavin vaihtoehto. Heikkous tais tosiaan olla enemmän 5-vaihteisen AF33 version puolella ja sitä ei vissiin Cromaan ollutkaan tarjolla vaikka sitä monissa muissa samaan aikaan käytettiinkin. Voin vielä kysäistä että mitä versiota se pomon tiltannut XC90:n aski on, jahka saapuu paikalle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

x1/9 T16 kirjoitti: mikä yllättää että kytkinkin kestää!
Kerkesin Ville lukemaan poistamasi/muuttamasi viestin...
Mie tarkoitin manuaalia! Ja kokemukset oli AR 156 2.4 jtd m-jetistä. Noissa automaatti cromissa tosiaan ollut paljon laatikkovikaisia. Myynnissä kahdenlaisia, laatikkovikaisia ja korjatulla laatikolla :D Cromissa hinta/laatusuhde kohillaan!
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo, no mä mietin hetken kanssa tuota lukiessa kun puhuit kytkimen kestävyydestä. :lol: 6-vaihteisenahan on ollut sekä manuaalia että tomaattia.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Niin kumpis aski siinä pikku-tiisselissä on? Tosiaan 200-heppainen on 6-lovisella ja oon ymmärtänyt että noissa 159:ssä ne kestäisi ihan jees?

Viis ja nelivaihteiset Aisinit ei ole missään kestävien askien maineessa...

Onkos tossa manuaalissa kuinka kestävä se kakskoismassavauhtis?

Niin ja millanes huolto-ohjelma tollasessa on? Öljyjen sijaan vaihdetaan laatikko?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin