175000km ja testi jatkuu... Vähän sitä pitää sääliä 1000-2000rpm välillä.-HH- kirjoitti: Onkos tossa manuaalissa kuinka kestävä se kakskoismassavauhtis?
Fiat Croma (194) hankintavinkit
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Niin kuusilovinen manuaali tai kuusilovinen automaatti on tuossa 150hp dieselissä. Erään koeajotestin mukaan tuo Aisinin automaatti ei Suomen nopeusrajoituksilla käytä kuudetta vaihdetta kuin moottoritienopeuksissa. Niinpä en näe järkeä ostaa automaattia kun se ei hyödynnä tuon moottorin vääntöominaisuuksia eikä täällä Itäisessä Suomessa muutenkaan ole motareita hyödynnettäväksi.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Pari vuotta taitaa tulla tayteen 150hv automaatin kanssa, viime kevaana laatikkoon vaihdettiin venttiilipoyta/koneisto. Tilasin koneiston jenkeista, pitaisi olla parannettu versio, jostain lueskelin etta vuonna 2007 tuon AW:n rakennetta parannettiin. Meilla on tietty -06, sama auto joka on aikoinaan ollut lehdiston poljettavana, ilmeisesti ekoja Multijetti automaatteja Suomessa. Ongelma ilmeni vasta laatikon lammettya, noin 50 km:n ajon jalkeen, tosi rajut vaihdot 2-3 valilla. Yksi magneettiventtili jumitti. Laatikko tuli tuolla kuntoon, osan hinnaksi tuli veroineen ja rahteineen noin 800 e.
Kuutosen tuo vaihtaa 110 mittarivauhdissa, joka vastaa 100 todellista nopeutta, meilla pohjoisessa noita 100 rajoituksia on muuallakin kuin moottoriteilla..Voitetuista harmeista huolimatta en edellenkaan ottaisi manuaalia, onhan tuossa vaihdekeppikin vahan ihmepaikassa..eika tarvi vaihdella typeria kaksoismassavauhtipyoria.
Ostaessa oli noin 170 tkm, nyt 220 tkm. Vaimo tuolla tykkaa lapsia kuljetella, ulos nakee hyvin ja sisalla on tilaa. Hintalaatu kohdillaan, liikennevakuutus kalliihko.
Remontteja: Jarrulevyt ja palat uusittu, isot Brembot olivat aika kalliit, 8v on pienemmilla jarruilla. Taka-akselin bumerangia vaihdettu katsastukseen, C-Vectran osana ebay uk, muutaman kympin. Jakopaa 200tkm. Etujouset paukahteli siihen malliin etta joustintukien ylapaan laakerit menivat vasta vaihtoon. Olivat muuten ihan loppu, ilmeisesti noiden takia noista on katkeillut etujousia.
Normivikoja (?): Penkinlampparit ei toimi, takaluukun avaus ulkoa rikki ja egr valilla jumittaa (pitaisi tukkia kokonaan).
Kirjoittelen ulkomailta, lisatkaa pisteita tarpeen mukaan...
Kuutosen tuo vaihtaa 110 mittarivauhdissa, joka vastaa 100 todellista nopeutta, meilla pohjoisessa noita 100 rajoituksia on muuallakin kuin moottoriteilla..Voitetuista harmeista huolimatta en edellenkaan ottaisi manuaalia, onhan tuossa vaihdekeppikin vahan ihmepaikassa..eika tarvi vaihdella typeria kaksoismassavauhtipyoria.
Ostaessa oli noin 170 tkm, nyt 220 tkm. Vaimo tuolla tykkaa lapsia kuljetella, ulos nakee hyvin ja sisalla on tilaa. Hintalaatu kohdillaan, liikennevakuutus kalliihko.
Remontteja: Jarrulevyt ja palat uusittu, isot Brembot olivat aika kalliit, 8v on pienemmilla jarruilla. Taka-akselin bumerangia vaihdettu katsastukseen, C-Vectran osana ebay uk, muutaman kympin. Jakopaa 200tkm. Etujouset paukahteli siihen malliin etta joustintukien ylapaan laakerit menivat vasta vaihtoon. Olivat muuten ihan loppu, ilmeisesti noiden takia noista on katkeillut etujousia.
Normivikoja (?): Penkinlampparit ei toimi, takaluukun avaus ulkoa rikki ja egr valilla jumittaa (pitaisi tukkia kokonaan).
Kirjoittelen ulkomailta, lisatkaa pisteita tarpeen mukaan...
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Tilannepäivitys: oli se uudempi 6-vaihteinen versio.vvieri kirjoitti: Voin vielä kysäistä että mitä versiota se pomon tiltannut XC90:n aski on, jahka saapuu paikalle.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Sama loota tuossa XC:ssa eli tuo: http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Mullekin tuo venttiilikoneisto tuli Saabin osana. Koneiston vaihto meni muuten kivuttomasti mutta kaytossa olleilla laitteilla ei saatu laatikkoa opetustilaan.
Mullekin tuo venttiilikoneisto tuli Saabin osana. Koneiston vaihto meni muuten kivuttomasti mutta kaytossa olleilla laitteilla ei saatu laatikkoa opetustilaan.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
No niin eilen saapui Saksasta Uljas Musta manuaalivaihteistolla. Auto oikein siisti, nahkapenkit, panoraamakatto ja 18 tuuman vanteeet. Oli juuri sellainen ajoltaan kuin koeajoissa oli kehuttu: mukava, hiljainen ja kevytkulkuinen.
Ja nytpä sitten vapautuu järkihintaan markkinoille jokapäiväisestä käytöstä Fiat Marea Weekend 1.6 vm 2000.
Ja nytpä sitten vapautuu järkihintaan markkinoille jokapäiväisestä käytöstä Fiat Marea Weekend 1.6 vm 2000.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Lisää speksejä....
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Tuossa Cromassahan oli pieni FL 2008 paikkeilla. Keula muutti muotoaan ja sumarit muuttuivat kantikkaiksi. Tapahtuiko jotain oleellista muutosta korin tai tekniikan osalta samassa yhteydessä?
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Laitoin myynti-ilmoituksen Mareasta automyynti osioon.
Croma vm. 2006, 152000 ajettuna, moottorina 1.9 110KW 16-venttiilinen DPF:llä varustettu Multijet diesel. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto. Nahkapenkit kaikilla mahdollisilla manuaalisäädöillä. Kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Tehdastummennetut takalasit. Muunnettava tavaratilanpohja. Peruutustutka. Hyvät istuin-ja jalkatilat takapenkilläkin. Säännöllisesti huollettu, eikä ilmeisesti tarvitse pelätä lastutuksia koskapa edellinen omistaja oli naisihminen.Yksinään parkkipaikalla näyttää mustana pieneltä kunnes joku ajaa normiauton viereen.
Itse en pidä kuvien perusteella tuosta 2008 faceliftistä kun tulee ihan kiinalaisten Volvo mieleen. Korissa ja tekniikassa ei omien tutkimusteni perusteella tainnut tulla juuri muutoksia. Polttoainesuodatin muuttui ilmeisesti vaihdettavasta suodatinelementistä patruunamalliseksi. Lisävarusteissa tuli tarjolle takapenkkiläisille DVD-näyttö.
Croma vm. 2006, 152000 ajettuna, moottorina 1.9 110KW 16-venttiilinen DPF:llä varustettu Multijet diesel. Kuusipykäläinen manuaalivaihteisto. Nahkapenkit kaikilla mahdollisilla manuaalisäädöillä. Kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Tehdastummennetut takalasit. Muunnettava tavaratilanpohja. Peruutustutka. Hyvät istuin-ja jalkatilat takapenkilläkin. Säännöllisesti huollettu, eikä ilmeisesti tarvitse pelätä lastutuksia koskapa edellinen omistaja oli naisihminen.Yksinään parkkipaikalla näyttää mustana pieneltä kunnes joku ajaa normiauton viereen.
Itse en pidä kuvien perusteella tuosta 2008 faceliftistä kun tulee ihan kiinalaisten Volvo mieleen. Korissa ja tekniikassa ei omien tutkimusteni perusteella tainnut tulla juuri muutoksia. Polttoainesuodatin muuttui ilmeisesti vaihdettavasta suodatinelementistä patruunamalliseksi. Lisävarusteissa tuli tarjolle takapenkkiläisille DVD-näyttö.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
No niin tulipa sipaistua perheen kera pitempi reissu Cromalla. Itselle löytyvät mukavat ja väsyttämättömät ratin ja penkin säädöt helposti. Erityisesti koko penkin keinusäätö on mukava. Edelleen vahvistui tuntuma auton hiljaisuudesta. Lankomies kyseli koeajoa tehdessään, että onkos tässä kitkat kun ei nastojen ropinaa kuulu? Kerroin että nastat on alla (Nokian "hiljaiset" Nordmannit). Volkkarissa on kuulemma sairaan kova nastojen rapina. Neljä henkeä ja takapaksi täynnä matkatavaraa auto kulkee kuin juna raiteilla ja kulutuskin oli koko 1300 km siivulla 5,3l /100km. Rekoistakin pääsee ohi heittämällä. Kaikkiaan olen ajellut hankinnan jälkeen jo yli 6000 km ja täytyy todeta että olen tyytyväinen hankintaani.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Morjensta pöytään.
Tässä olisi mahdollisesti dieseli croman hankinta edessä.
150 hp versio kiinnostaisi eniten mutta taitaa taittua 120 hp dieseliin.
Onko ilmaantunut jotakin ns tyyppivikoja jo vaiko kuinkahan?
Ilmeisesti ohjauspyörässä on korkeuden ja syvyyden säätö kaikissa malleissa uusi että vanhakoppainen.
Tämä olisi tärkeä tietää koska emäntä on pieni ja minä pukkaan jakkaran aina taka asentoon (vaikka en pitkä olekaan mutta ego huutaa tilaa).
Yleensä ovat olleet liikkuvammilla jakkaroilla jos rattia on saanut siirreltyä sisään ulos...
Toki mittoja saa antaa kuskeista että sekin antaisi osviittaa asiaan. Näitä kun ei nyt niin puissa kasva eli koeajolle ei pääse tostanoinvain
Muutenkin ehkä olisi kiva tietää varustetasoa. Oliko vanhemmassa ja faseliftissä jotakin merkittävää eroa.
Minä kun en ole ollu koskaan oikein varusteihmisiä enkä niistä niin ymmärrä. Lähinnä ahtimen perässä juossu
Tässä olisi mahdollisesti dieseli croman hankinta edessä.
150 hp versio kiinnostaisi eniten mutta taitaa taittua 120 hp dieseliin.
Onko ilmaantunut jotakin ns tyyppivikoja jo vaiko kuinkahan?
Ilmeisesti ohjauspyörässä on korkeuden ja syvyyden säätö kaikissa malleissa uusi että vanhakoppainen.
Tämä olisi tärkeä tietää koska emäntä on pieni ja minä pukkaan jakkaran aina taka asentoon (vaikka en pitkä olekaan mutta ego huutaa tilaa).
Yleensä ovat olleet liikkuvammilla jakkaroilla jos rattia on saanut siirreltyä sisään ulos...
Toki mittoja saa antaa kuskeista että sekin antaisi osviittaa asiaan. Näitä kun ei nyt niin puissa kasva eli koeajolle ei pääse tostanoinvain
Muutenkin ehkä olisi kiva tietää varustetasoa. Oliko vanhemmassa ja faseliftissä jotakin merkittävää eroa.
Minä kun en ole ollu koskaan oikein varusteihmisiä enkä niistä niin ymmärrä. Lähinnä ahtimen perässä juossu
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Hyvä peli kuin mikä. Pieni murhe ilmaantui commonrail suuttimen ja sylinterinkannen välisen tiivisteen vuodosta. Ensimmäinen korjaus toimi vain hetken ja vuoto uusiutui, vika poistui kun uusittiin tiiviste sekä suuttimen alamutteri joka oli ehtinyt vuodon takia syöpyä. Alustan puslat ovat nykytyyliin kulutustavaraa, mutta puslat ja tukivarret eivät ole järin hinnakkaita ainakaan jos tilaa ne Saksanmaalta. Puslat on syytä pitää kunnossa koska muuten pyöränkulmat elävät omiaan ja haukkaavat hetkessä renkaat reunoilta sakkokuntoon. Jarruista kannattaa myös pitää huolta (puhdistus ja säännöllinen jarrunesteen vaihto) sillä huoltamattomana herkkä laahaamaan jarruja, joka ennenpitkää aiheuttaa pyöränlaakerimurheita. Automaatti-ilmastointi on mukava ja huurteenpoisto on tehokasta kostealla kelillä. Ehdoton varuste (ainakin meikäläisen käytössä) on vakionopeuden säädin, pelastaa sakoilta tylsillä 80 km/h taipaleilla. Kuskin paikalla on, ainakin minulle 180 senttiselle, löytynyt helposti mukava ajoasento penkin ja ohjauspyörän (korkeus ja syvyys) säätövaroilla. Tyytyväinen olen ollut myös auton sisustukseen nahkapenkkeineen, on pysynyt siistinä.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Kiitän cromahdus.
Harmillisesti nää taitaa olla vectran alustalla tai jotain. Ympyrä ja nuoli siitä alkaa huoli.
No jos hommaan croman ja jarrut vaikuttaa opelilta vaihan ne kokonaan...
Harmillisesti nää taitaa olla vectran alustalla tai jotain. Ympyrä ja nuoli siitä alkaa huoli.
No jos hommaan croman ja jarrut vaikuttaa opelilta vaihan ne kokonaan...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Komppaan Cromahdusta. "Hyvä peli.." Alustastahan tuossa jo tulikin, meillä ei ole noita suutinvuotoja ollut. Joko siitä on pari vuotta kun tuota kehuin, neljä vuotta yhteiseloa, testi jatkuu ja mittarissa kohta 260tkm.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, uutena ollut lehdistökäytössä MJI-535, JTD 150 autom. Business varustus: Autom.ilmastointi, sähköllä sisäänkääntyvät peilit, nahkasisusta, hifit alkup.subbarilla, tummat takasivulasit ym. Joissain yksilöissä on näkynyt mukavamman näköistä nahkarattia, sitä on jäänyt kaipaamaan, tuo muovinen on aika tympeän tuntuinen. Pysty ajoasento, ulos näkee hyvin, pääkäyttäjä (vaimo) 163cm, minä 180. Viime katsastukseen, oli tarkoitus hakea vikalista, mutta tulikin taas leima, korjauskehoituksella. Etukoiranluut uusiksi, muutamalla kympillä selvittiin. Viime talvena tuohon laitettiin 1KW letkulämmitin kiertovesipumpulla, hyvin on toiminut, eikä sytytä vikavaloa. Mitätön öljypohjan säteilylämmitin jätettiin haaroituksella rinnalle. Hiukkassuodatin temppuili viime talvena, rouvalla oli lyhyempää ajoa, ei ehtinyt tehdä suodattimen polttoa kunnolla. Lääkkeenä oli siivu motarilla pakkokolmosella ja vika poistui.
Loput viat ovat johtuneet käyttäjästä, kesällä jouduin hankkimaan purkamosta vasemman etuoven. Tällä hetkellä met.vaaleansinisessä Cromassa on shampanjan värinen ovi. Käyttäjä oli korjaukseen tyytyväinen, oli kuulemma melkein sama väri.. Noh, löytyy ainakin marketin parkkipaikalta. Kaksi ovea löytyi suomenmaalta, toinen olisi ollut tummansininen. Toissa talvena Croma kävi ojan pohjalla, silloin jaksoin vielä maalauttaa uuden tarvikepuskurin.
Jos löydät hyvän, osta pois, näissä on hinta/laatusuhde kohdallaan. Tuorempaa, vähemmän ajettua, olen itsekin etsiskellyt, mutta eipä noita ole ollut hirveesti tarjolla. Eikä tuolle oikein löydy varteenotettavaa kilpailijaakaan. Freemontin hintaa en käyttöautoon laita, Journeyn mittaristo toi mieleen jonkun 70-luvun Sumpin, muutenkin sisusta oli melkoista ämpärimuovia, lopullisesti tuon vaihtoehdon kaatoi yhdistelmä 2.0TDI ja DSG. Seuraava voisi olla vaikka FL 2.4 JTD autom. nahoilla ja panoramakatolla..eivät ole muuten hyvät Saksassakaan halpoja, noilla hakuehdoilla.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, uutena ollut lehdistökäytössä MJI-535, JTD 150 autom. Business varustus: Autom.ilmastointi, sähköllä sisäänkääntyvät peilit, nahkasisusta, hifit alkup.subbarilla, tummat takasivulasit ym. Joissain yksilöissä on näkynyt mukavamman näköistä nahkarattia, sitä on jäänyt kaipaamaan, tuo muovinen on aika tympeän tuntuinen. Pysty ajoasento, ulos näkee hyvin, pääkäyttäjä (vaimo) 163cm, minä 180. Viime katsastukseen, oli tarkoitus hakea vikalista, mutta tulikin taas leima, korjauskehoituksella. Etukoiranluut uusiksi, muutamalla kympillä selvittiin. Viime talvena tuohon laitettiin 1KW letkulämmitin kiertovesipumpulla, hyvin on toiminut, eikä sytytä vikavaloa. Mitätön öljypohjan säteilylämmitin jätettiin haaroituksella rinnalle. Hiukkassuodatin temppuili viime talvena, rouvalla oli lyhyempää ajoa, ei ehtinyt tehdä suodattimen polttoa kunnolla. Lääkkeenä oli siivu motarilla pakkokolmosella ja vika poistui.
Loput viat ovat johtuneet käyttäjästä, kesällä jouduin hankkimaan purkamosta vasemman etuoven. Tällä hetkellä met.vaaleansinisessä Cromassa on shampanjan värinen ovi. Käyttäjä oli korjaukseen tyytyväinen, oli kuulemma melkein sama väri.. Noh, löytyy ainakin marketin parkkipaikalta. Kaksi ovea löytyi suomenmaalta, toinen olisi ollut tummansininen. Toissa talvena Croma kävi ojan pohjalla, silloin jaksoin vielä maalauttaa uuden tarvikepuskurin.
Jos löydät hyvän, osta pois, näissä on hinta/laatusuhde kohdallaan. Tuorempaa, vähemmän ajettua, olen itsekin etsiskellyt, mutta eipä noita ole ollut hirveesti tarjolla. Eikä tuolle oikein löydy varteenotettavaa kilpailijaakaan. Freemontin hintaa en käyttöautoon laita, Journeyn mittaristo toi mieleen jonkun 70-luvun Sumpin, muutenkin sisusta oli melkoista ämpärimuovia, lopullisesti tuon vaihtoehdon kaatoi yhdistelmä 2.0TDI ja DSG. Seuraava voisi olla vaikka FL 2.4 JTD autom. nahoilla ja panoramakatolla..eivät ole muuten hyvät Saksassakaan halpoja, noilla hakuehdoilla.
Re: Fiat Croma (194) hankintavinkit
Kiitos. Plussa sävytteisistä viesteistä on aina hyötyä päätöksen tekoon.
Coman ajaja oli kovin huolissaan ajoasennosta. Hyvä embolia että mainitsin lyhyemmän kyljettajan mitan. Kyllä se tästä.
Jos edes pikkuisen alta 200tkm ajettu löytyisi. Siä on pari potilasta nettiautossa mutta katsotaan lauantaina kuinka käy.
Ihan oli kolaritesteissäkin pärjännyt. En sitte tiiä kuinka hirvi tai peurakolarin sattuessa.
Pakko tuollaistakin ajatella täällä hirven/peuran hoitoalueella....
Coman ajaja oli kovin huolissaan ajoasennosta. Hyvä embolia että mainitsin lyhyemmän kyljettajan mitan. Kyllä se tästä.
Jos edes pikkuisen alta 200tkm ajettu löytyisi. Siä on pari potilasta nettiautossa mutta katsotaan lauantaina kuinka käy.
Ihan oli kolaritesteissäkin pärjännyt. En sitte tiiä kuinka hirvi tai peurakolarin sattuessa.
Pakko tuollaistakin ajatella täällä hirven/peuran hoitoalueella....
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.