Sivu 13/17

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 05.12.2018 14:11
Kirjoittaja Jargon
jonik kirjoitti:Normaalia että toinen vanne on lähempänä iskaria. Mullakin on pientä heittoa takana ollut aina mutta minkäs teet kun on kiinteä, juurikin aurausta ja - camberia. Joo ja vielä oikealla puolella kun tarkistin :D
Juu, ei pienet heitot haittaisi, kesäkelissä en huomannut mitään, talvikelissä on aika mielenkiintoinen..

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 05.12.2018 21:32
Kirjoittaja Virtajo
Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.
löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 05.12.2018 22:14
Kirjoittaja Wesulius
Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 05.12.2018 22:51
Kirjoittaja wellu
Virtajo kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.
löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?
Pikaisesti ei löytynyt motonetin valikoimasta (enään) tuota O-rengasta tarvikkeena.

Tuosta kuvasta osa numero 13:
Kuva

Fiatin oma tuotenumero on 14463980 tuolle tiivisteelle ja hinta pitkin nettiä googlaamalla 2-4€/kpl. Suosittelen käymään motonetissä/soittamaan sinne ja kertomaan tuon tuotenumeron, todennäköisesti heiltä löytyy viimeistään tilaamalla ko. osa, jos se motonet nyt on lähellä.

Irtiotto pienellä meisselillä "kaivaen" vanha pois (voi olla koppuroitunut pohjalle) ja uusi rasvataan hyvin asiaan (kumille) sopivalla vaseliinilla. Itse todennut parhaaksi Würthin jarruvaseliinin (kirkas), mutta sitä ei saa mistään, joten mikä hyvänsä kumillä käypänen vaseliini käy.

Jos O-renkaan asentaa kuivana ja tuuttaa sen puolapakein kuivalla renkaalla paikoilleen, jää rengas todennäköisesti vuotamaan tai sitten halkeaa.


Vielä 2-vuotta sitten tuon tiivisteen sai mistä tahansa varaosaliikkeestä tuolla numerolla. Itseasiassa todennäköisesti saisi jostain teollisuusliikkeestäkin, joka myy erinäisiä nippeleitä (etra tms).

Wesulius kirjoitti:Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.
Onko muuten mk2 puntossa säätö löysäämällä korikiinnikkeitä ja siirtämällä, vai asentamalla välilevyjä navan alle? En ole koskaan tutkinut...

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 05.12.2018 23:52
Kirjoittaja wellu
Tuossa vielä hyvä kuva tuosta 1.2/8V Punton "puolapaketista" ja sen alla olevasta O-renkaasta:
Kuva
Tuo kuvan alalaidassa näkyvä vesiletku on termostaatilta syyläriin menevä ylävesiletku ja on siis termostaatissa kiinni tuossa kuvassa. Vasemmassa ylänurkassa oleva musta on ilmanputsarikotelo ja sen alla venttiilikoppa + sylinterikansi, jonka päädystä on irroitettu tuo puolapaketti, joka on kuvassa keskioikealla akun vieressä.

O-rengas on tuo musta raita tuossa "keskitatissa". Kolmella mutterilla/pultilla on tosiaan kiinni.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 06.12.2018 17:48
Kirjoittaja Wesulius
Puntossa napa on ainakin pulteilla kiinni , ja taisi se taka-akselin olla.
Ja lämpö / vääntö auttaa.. noissahan on hirveesti aurausta takana jotta on puskeva ääri tilanteissa.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 08.12.2018 21:26
Kirjoittaja Virtajo
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.Ensisilmäyksellä vuotoa vain tuossa tiivisteessä ja venttiilikannentiivisteessä,,saanen pian laahattua tuon tienposkesta tallille tarkempiin tutkimuksiin,auto saammunut sinne omistajalta yllättäen.Itse arvelin että ehkä jakopää mennyt 1.2 8v.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 08.12.2018 22:59
Kirjoittaja wellu
Mikäli jakopää mennyt, niin uudet osat paikoilleen ja menoa. Ei tuhoa mitään tuo 8-venttiilinen.

Muuta ei äkkiseltään tule minulle mieleen, joka katkaisisi matkan teon ykskaks.... Tietysti käytetty auto jo, sulakkeet kannattaa myös katsoa.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 09.12.2018 18:50
Kirjoittaja Virtajo
Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 09.12.2018 20:15
Kirjoittaja wellu
Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Hmm, muistelisin että jostain konepellin etureunan alta ronkin omastani kerran vaijerin jäädyttyä lukon auki.
Tosin jos vaijeri on vain löysällä, niin kahvan päästä vetää vaikka pihdeillä suoraan vaijeria, niin saattaa aueta. Sehän on muistaakseni pianolanka, eikä niinkään vaijeri.

Olikohan äiteen vanhempikoppasella 8-venttiilisellä pöristelty 147tkm kunnes remmi petti. Yhtään en muista paljonko sen vaihtoväli on, mutta eipä se yläkerta ole kovin raskas pyörittääkkään.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 09.12.2018 22:44
Kirjoittaja Wesulius
Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 10.12.2018 01:03
Kirjoittaja wellu
Wesulius kirjoitti:
Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm
Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 10.12.2018 18:49
Kirjoittaja Virtajo
No tuli avattua ne kaksi 13 mm mutteria jotka pitävät kiinnikettä paikallaan,melko nopeasti sai peltiä ja puskuria raotettua ja pikkuräikalla, sitten aukesi konepeitto.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 10.12.2018 21:58
Kirjoittaja Luigi
wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm
Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?
Kokemukset joidenkin muiden koneiden hihnan kestosta. Ja kenties ajatus saada tehtyä muutama helppo hihnanvaihto muodollista korvausta vastaan.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 11.12.2018 07:15
Kirjoittaja Virtajo
Alustavasti puntoa tutkittu ja jakopää vaikuttaisi olevan ok.Epäilen että kansitiiviste ajettu seulaksi,,jäöjdytysnestettä ei paljoa koneessa,vähän pohjalla pilkottaa.Kun saan auton talliin,puristuspainemittaus.