Sivu 11/17

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 04.06.2018 11:36
Kirjoittaja AriJ
Vuosimalli on 2005 ja googlauksen perusteella tässä on SIP22. Eli ikäänkuin latta, johon toukka olisi syönyt reitin molemmin puolin. Ei siis valitettavasti päästy hieromaan kaupaa aihiosta.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 04.06.2018 12:57
Kirjoittaja AriJ
Soitin paikalliselle suutarille ja pystyvät kuulemma sirusta lukemaan reseptin oikealle jyrsinnälle. Ja vaikkei onnistuisikaan, pystyvät laserskannaamaan vanhan avaimen ja ottamaan jotenkin kulumisen huomioon.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 04.06.2018 21:53
Kirjoittaja Virtajo
Kun -01 Punton vilkku on aavistuksen liian nooea,polttimot mielestäni ehjät.En tiedä mitä sitten katsastuksessa sanotaan,pitäisi menmä tällä viikolla jo!
Itselle tuleemieleen vain takavalojen maadoitushäiriö.Vilkku kummallakin puolella samanlainen.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 04.06.2018 23:47
Kirjoittaja akyttala
AriJ kirjoitti:Soitin paikalliselle suutarille ja pystyvät kuulemma sirusta lukemaan reseptin oikealle jyrsinnälle. Ja vaikkei onnistuisikaan, pystyvät laserskannaamaan vanhan avaimen ja ottamaan jotenkin kulumisen huomioon.
Toivottavasti saavat avaimen kopioitua. Tuolla Disne Oy:ssä tosiaankin tekivät uuden jyrsimällä vanhan mukaisesti, mutta huomioiden kulumisen niin, että avain vastaisi kulumatonta. Ainakin toimii hyvin, toivottavasti myös sulla onnistuu.


Virtajo kirjoitti:Kun -01 Punton vilkku on aavistuksen liian nooea,polttimot mielestäni ehjät.En tiedä mitä sitten katsastuksessa sanotaan,pitäisi menmä tällä viikolla jo!
Itselle tuleemieleen vain takavalojen maadoitushäiriö.Vilkku kummallakin puolella samanlainen.
Onko oikean tehoiset polttimot? Kummastelin joskus aikapäiviä sitten, kun vilkku häröili ja oli väärä wattilukema polttimossa. Saattaa tosin myös olla maadotusvika takavaloissa, jostain syystä se maan lipare siellä takavalon liittimessä hapettuu/ruostuu ennen muita. Maavammaisena kuitenkin muutkin takapään valot häiriköi, kokeile kaverin kanssa vilkku päälle ja jarrua, niin näät jarruvalosta, onko maavika.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 07.06.2018 21:06
Kirjoittaja Virtajo
Nopea vilkku puntosta korjaantui kun latasin akun täyteen.Auto eienää köynnistynyt niin pakko ladata,samalla vahingossa selvisi vilkkuvika.Muuten punton vilkkuvika on paha gilkkureleet on ajoneston kanssa samalla piirilevyllä joten hankala korjata!

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 16.06.2018 15:03
Kirjoittaja Virtajo
Punton käsijarrukengännvipu hankaa pyöränlaakeriin!rohisee eikä käsijärru pidä.
Mistä johtuu?Rumpu on alle maksimitan 181,3,mm ja kengät kohtalaiset.
Jarrukengän vivussa ja laakerissa on hankausjälkiä,laakerin mitta 70mm kehältä.
Joku kiristänyt vaijerin liikaa sääyömutterista???

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 16.06.2018 16:49
Kirjoittaja Luigi
Käsijarruvaijeri jumittaa tai on liian kireällä. Silloin automaattisäätö ei toimi ja käy noin. Käsijarruvipu täysin auki ja jarrun painelua, pitäisi auttaa. Joskus pitää kenkiä vääntää pultinreikien kautta.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 16.06.2018 21:11
Kirjoittaja Virtajo
Kokeltu kaikkea mutta ei vain pidä hyvin käppäri!Uudet kengät ja heti toimii.
Tulipa punton rummut tutuksi,mukava sorminäppöryyttä kehittäävä homma..

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 16.06.2018 21:29
Kirjoittaja wellu
Virtajo kirjoitti:Kokeltu kaikkea mutta ei vain pidä hyvin käppäri!Uudet kengät ja heti toimii.
Tulipa punton rummut tutuksi,mukava sorminäppöryyttä kehittäävä homma..
Onko ABS vai eiABS?

Onko kengät uudet?

ABS-mallissa kehintä on semmoinen pyöritettävä rulla, sanon sitä mikrometriksi. Sitä voi pyörittää pultinreijästä naksuttelemalla lättäpäämeisselillä.

eiABS-mallissa on semmoinen hammastettu linkku, jota voi myös kääntää pultinreijästä, mutta usein se linkku lipeää käsijarrua vedettäessä. Omassa Bravossa on samanlaiset rummut takana, kuin ei-abs puntossa ja piti hitsata ne hammastetut linkut kiinni, että sai käsijarrun katsastukseen pitämään.
Tuohon auttaa laadukkaat kengät (Brembo tms.), LPR-brakes kerkesin neljät vaihtamaan, kunnes paloi hermot ja hitsasin ne linkut kiinteäksi.


Kehitessä tosiaan kepin päästä vaijeri löysälle ja rummusta se käsijarruvaijerin linkku niin pitkälle, että on kenkää vasten kiinni. Onnistuu pyöränpultin reijästä, mutta vaijerin pitää olla löysällä. Sitten kehitään niin, että rumpu laahaa/hinkuttaa. Tuolloin olen hakannut rumpua vasaralla sieltä-täältä, jotta kengät asettuu ja taas kokeillut laahaako. Lopulta jättänyt ihan kevyen laahauksen (käsin pyöritettävissä) ja sitten kirinyt kepin päästä vaijerista "löysät pois" jättäen pienen löysän ihan kepin ala-asentoon.


Vaikeasti selitetty, mutta yksinkertainen asia.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 17.06.2018 07:35
Kirjoittaja Virtajo
Ei abs malli,harvassa puntossa taitaa abs olla,,ainakaan vanhemmassa.
Juu,,arvelinin että noihin linkkuihin se ongelma liittyy,l9nkkujen hammastus liian hieno..

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 17.06.2018 07:47
Kirjoittaja wellu
Virtajo kirjoitti:Ei abs malli,harvassa puntossa taitaa abs olla,,ainakaan vanhemmassa.
Juu,,arvelinin että noihin linkkuihin se ongelma liittyy,l9nkkujen hammastus liian hieno..
No liian hieno yhdistettynä pieneenkään väljään siinä linkun/puolikuun nivelpisteessä, niin ei pidä. Ei sitten vaikka mitä tekisi.

Tavallaan yksinkertainen ja toimintavarma systeemi (monella muullakin automerkillä vastaavanlainen systeemi), mutta ilmeisesti tarvikevalmistajien paskalaatuiset osat ovat 90%:ssa syynä huonoon käsijarruun. :evil:

Erään ison tukkurin kanta asiaan, kun neljännen kerran vaihdoin kenkiä takuuseen oli "kuka tommosia paskoja haluaa edes omistaa?"

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 17.06.2018 09:06
Kirjoittaja Virtajo
Motonetistä nuo minunkin kengät on,eli varmaan heikkolaatu.Pääasia kuitenkin päästä katsastuksesta ens viikolla läpi,tuntui nuo ensialkuun pitävän,se riittää.kolmekymppiä huonoista kengistä,paljon minusta!
Itse vain polkaisen jarrupoljinta ensin ,,,sitten voi kuulla miten linkut ratisee paikalleen,sitten käsijarrua kokeilla vasta miten pitoa.
Kyseessäjän on automaattisäätö,automaattisäädöissä ollut ongelmia aina muissakin merkeissä!
Kai olisin kolmekymppiä voinut säästää jos hitsaa linkut kiinteiksi.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 17.06.2018 09:45
Kirjoittaja wellu
Jarrua polkaistaessa napsuu, käsijarrusta repästessä poksuu? :lol:

Se hitsattu linkku ei välttämättä kauaa toimi. Katsastus oli tammikuussa ja nyt ottaa keppi ihan ylhäällä. Tilaan itte seuraavaksi kaikki tykötarpeet ulkomailta jotain laatumerkkiä. Suomen tukkureiden paskaosille tai hirmukatteille en anna enään euroakaan.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 17.06.2018 12:33
Kirjoittaja Sämpy
Joo periaate on toimiva mutta käytännön toteutus tökkii. Kun vertaa vaikka vm 00 Fiat Scudoon. Kerran vaihtanut sylkyt ja kengät (tarvike) auton historian aikana, 350tkm ajettu, 18 vuotta vanha, mitään muuta ei ole tarvinnut takajarruille tehdä, ei edes putsata, aina pelaa. Rumpujarrut on maailman toimintavarmin keksintö kun tehdään oikein, 100 kertaa huolettomammat kuin vaikka levyjarrut, kestää useamman kuukauden pihaseisotusta jne.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

Lähetetty: 19.06.2018 21:13
Kirjoittaja Virtajo
Tuli uusilla kengillä hyvät jarrut,heittoa vain noin kymmenen prosentin luokkaa takana rummuilla,hyvin mielestäni!Hioin olakkeen pois rummusta että kenkä säätyy mahdollisimman lähelle.En osaa sitten pitkäikäisyydestä sanoa...Talvella jos vaijerit jäätyy kengät menee äkkiä joa jäävät laahaamaan.