Pienet Punto aiheiset kysymykset
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Tarkista ensin, että sinne tulee virta. Liittimet on vähän onnettomat, ja kosketus voi hävitä. Jos eivät ole peräti ruosteessa, niin älä hio, vaan käsittele vaikka irrotusöljyllä (myös lampun kannan kosketuspinnat) ja hankaa paperilla. Naarasliitintä voi puristaa kireämmäksi. Myös katkaisija voi olla käytön puutteessa hapettunut, voi korjautua kun renkkaa tarpeeksi monta kertaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kiitti, kokeillaan nuo ensiksi!Luigi kirjoitti:Tarkista ensin, että sinne tulee virta. Liittimet on vähän onnettomat, ja kosketus voi hävitä. Jos eivät ole peräti ruosteessa, niin älä hio, vaan käsittele vaikka irrotusöljyllä (myös lampun kannan kosketuspinnat) ja hankaa paperilla. Naarasliitintä voi puristaa kireämmäksi. Myös katkaisija voi olla käytön puutteessa hapettunut, voi korjautua kun renkkaa tarpeeksi monta kertaa.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Nyt rupesi toimimaan, tosin satunnaisesti. Seurataan tilannetta!
Tuli tuossa joku päivä mieleen kun ekat kylmät ilmat oli, että punto "röpöttää" kylmällä koneella. Eli siis ei vastaa kaasuun kunnolla. Lämpimällä koneella ei tätä ongelmaa ole. Mistähän tuo saattaisi johtua?
Tuli tuossa joku päivä mieleen kun ekat kylmät ilmat oli, että punto "röpöttää" kylmällä koneella. Eli siis ei vastaa kaasuun kunnolla. Lämpimällä koneella ei tätä ongelmaa ole. Mistähän tuo saattaisi johtua?
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Moi!
Ostin eilen 6kk seisseen punto 55 -97 kotteron ja käytin sitä tänään leimalla ja päästöissä tuntuukin olevan isommanlaatuinen ongelma, jonka korjaamiseen kaipailisin jotain neuvoja
eli
joutokäynnillä CO-pitoisuus 5.7 sallittu 0.5 ja kierrosten kanssa 5.95/0.3
joutokäynnillä HC-pitoisuus 870 sallittu 100 ja kierrosten kanssa 760/100
Lambda-arvo 0.75 ja salittu 0.97-1.03
Koneessa oli vanhat bensat ja eräs autokorjaaja epäili lambda-anturin vaihdon auttavan?
Kaikki apu on erittäin tervetullutta
Ostin eilen 6kk seisseen punto 55 -97 kotteron ja käytin sitä tänään leimalla ja päästöissä tuntuukin olevan isommanlaatuinen ongelma, jonka korjaamiseen kaipailisin jotain neuvoja
eli
joutokäynnillä CO-pitoisuus 5.7 sallittu 0.5 ja kierrosten kanssa 5.95/0.3
joutokäynnillä HC-pitoisuus 870 sallittu 100 ja kierrosten kanssa 760/100
Lambda-arvo 0.75 ja salittu 0.97-1.03
Koneessa oli vanhat bensat ja eräs autokorjaaja epäili lambda-anturin vaihdon auttavan?
Kaikki apu on erittäin tervetullutta
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Nykiikö, tuntuuko tehottomalta?
Kai olet jo tsekannut:
- imuilmavuodot
- ilmanputsarin/-suodattimen kunnon
- tuplanjohtojen ja tulppien kunnon
Katin voi käyttää irti ja tsuumailla miltä sen kunto näyttää, onko kennosto ehjä. Lambda on myös varsin edullinen vaihtaa, eihän tuo sekään arvo ole lähellekään alueella ja kyllähän nuo molemmat korkeat HC ja CO sinne viittaa.
Ja olihan auto ajettu huolella lämpimäksi kun leimalle veit?
Kai olet jo tsekannut:
- imuilmavuodot
- ilmanputsarin/-suodattimen kunnon
- tuplanjohtojen ja tulppien kunnon
Katin voi käyttää irti ja tsuumailla miltä sen kunto näyttää, onko kennosto ehjä. Lambda on myös varsin edullinen vaihtaa, eihän tuo sekään arvo ole lähellekään alueella ja kyllähän nuo molemmat korkeat HC ja CO sinne viittaa.
Ja olihan auto ajettu huolella lämpimäksi kun leimalle veit?
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Ajoin sen käytännössä suoraan leimalle kun sain avaimet käteen. Tarkoitus oli vain hakea vikalista, mutta viat yllättäen rajoittuivatkin vain päästöihin ja takajarrun pikku jumiutumiseen.
Mutta alotan noista tsekkailun kun pääsen taas auton luokse.
Mutta alotan noista tsekkailun kun pääsen taas auton luokse.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Lambda-anturiksi ei sitten kannata ostaa halpistarviketta, vaan Bosch. Tarkista myös MAP-anturin letku, sen murtuminen saa koneen luulemaan kaasun olevan auki, ja varmasti käy rikkaalla. Mahdollisten korjausten jälkeen ota akkukaapeli irti puoleksi tunniksi, niin moottorinohjaus unohtaa oppimansa huonot tavat.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
selvä, kiitos avusta
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Heräsi tossa pieni kysymys taas... Kun kesällä ostin Punton (-02), ilmoituksessa luki abs-jarrut. Äsken huomasin että rekisteriotteessa lukee alb. Eli lyhyesti: myynti-ilmoituksessa luki väärin? Tietää vaan hankkia oikeat osat, motonetissa kun on saatavilla kenkiä absillisiin ja ilman. Tai siis, löytyy jo ennestään absillisille osat mutta tarvii varmaan jättää ne hyllyyn pölyttymään ja hakea uudet.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Missäs punto 55:ssa on letin lämpötila-anturi? Onko se se mikä on siä takana öljy tikun vieressä
Edit:olen nimittäin yrittänyt asentaa moottorin lämpötila mittaria mutta jos sen lyö tohon öljy tikun vieres olevaan tappiin niin mittari menee ihan sekaisin
Edit:olen nimittäin yrittänyt asentaa moottorin lämpötila mittaria mutta jos sen lyö tohon öljy tikun vieres olevaan tappiin niin mittari menee ihan sekaisin
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Onkos sulla laitettuna tuo parempi mittaristo? Varmasti oikea lämpöanturi?
Millä tavalla se sekoaa?
Millä tavalla se sekoaa?
Bravo t-jet
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Ootko tarkistanut, ettei se imusarjasta tuliseinässä olevalle ohjainboxille menevä letku ole imusarjan päästä murtunut, niitä olen tavannut useamman tapauksen.sniis kirjoitti:Moi!
Ostin eilen 6kk seisseen punto 55 -97 kotteron ja käytin sitä tänään leimalla ja päästöissä tuntuukin olevan isommanlaatuinen ongelma, jonka korjaamiseen kaipailisin jotain neuvoja
eli
joutokäynnillä CO-pitoisuus 5.7 sallittu 0.5 ja kierrosten kanssa 5.95/0.3
joutokäynnillä HC-pitoisuus 870 sallittu 100 ja kierrosten kanssa 760/100
Lambda-arvo 0.75 ja salittu 0.97-1.03
Koneessa oli vanhat bensat ja eräs autokorjaaja epäili lambda-anturin vaihdon auttavan?
Kaikki apu on erittäin tervetullutta
Silloin yksi sylinteri saa ylimääräistä ilmaa ja tuolloin lambda luulee seoksen laihaksi ja rikastaa seosta reilusti.
Usein ko. vian näkee tulpista, yksi on valkoinen ja muut aivan mustia. Toisaalta, jos vika on ollut pitkään voi olla, että laihalla köynyt pakoventtiili on ottanut jo itseensä.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Siellä se on, ihan oikea paikka, mutta se anturihan pitää tietysti olla oikea. Se normianturi on vain vikavaloa varten. Tämä ainakin toimii motonetin osista: Tuotenumero: 37-3000Fiat 133 kirjoitti:Missäs punto 55:ssa on letin lämpötila-anturi? Onko se se mikä on siä takana öljy tikun vieressä
Edit:olen nimittäin yrittänyt asentaa moottorin lämpötila mittaria mutta jos sen lyö tohon öljy tikun vieres olevaan tappiin niin mittari menee ihan sekaisin
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
gsp kirjoitti:Siellä se on, ihan oikea paikka, mutta se anturihan pitää tietysti olla oikea. Se normianturi on vain vikavaloa varten. Tämä ainakin toimii motonetin osista: Tuotenumero: 37-3000Fiat 133 kirjoitti:Missäs punto 55:ssa on letin lämpötila-anturi? Onko se se mikä on siä takana öljy tikun vieressä
Edit:olen nimittäin yrittänyt asentaa moottorin lämpötila mittaria mutta jos sen lyö tohon öljy tikun vieres olevaan tappiin niin mittari menee ihan sekaisin
Tai itse asiassa vaihdoin sen anturin jo toiseen, mutta jos laittaa vain sen lämpötila mittarin piuhan niin mittari toimii ihan normaalisti eli jätin sen alkuperäisen ruskean piuhan kokonaan pois, mutta silloinhan letti ei lähde pyörimään ollenkaan
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
sampsulisami kirjoitti:Onkos sulla laitettuna tuo parempi mittaristo? Varmasti oikea lämpöanturi?
Millä tavalla se sekoaa?
Eiku oon yrittäny laittaa semmosta tuunigki mittaria ja toi anturi on toisesta puntosta jossa se oli toiminut hyvin.
Ja kun laittaa virran päälle niin viisari ei liikahdakkaan(ilman ruskeaa piuhaa se liikahtaa) ja kun sammuttaa virran niin viisari käy satases ja palaa takasi nollaan