Juu, ei pienet heitot haittaisi, kesäkelissä en huomannut mitään, talvikelissä on aika mielenkiintoinen..jonik kirjoitti:Normaalia että toinen vanne on lähempänä iskaria. Mullakin on pientä heittoa takana ollut aina mutta minkäs teet kun on kiinteä, juurikin aurausta ja - camberia. Joo ja vielä oikealla puolella kun tarkistin
Pienet Punto aiheiset kysymykset
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
-84 33
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Pikaisesti ei löytynyt motonetin valikoimasta (enään) tuota O-rengasta tarvikkeena.Virtajo kirjoitti:löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?
Tuosta kuvasta osa numero 13:
Fiatin oma tuotenumero on 14463980 tuolle tiivisteelle ja hinta pitkin nettiä googlaamalla 2-4€/kpl. Suosittelen käymään motonetissä/soittamaan sinne ja kertomaan tuon tuotenumeron, todennäköisesti heiltä löytyy viimeistään tilaamalla ko. osa, jos se motonet nyt on lähellä.
Irtiotto pienellä meisselillä "kaivaen" vanha pois (voi olla koppuroitunut pohjalle) ja uusi rasvataan hyvin asiaan (kumille) sopivalla vaseliinilla. Itse todennut parhaaksi Würthin jarruvaseliinin (kirkas), mutta sitä ei saa mistään, joten mikä hyvänsä kumillä käypänen vaseliini käy.
Jos O-renkaan asentaa kuivana ja tuuttaa sen puolapakein kuivalla renkaalla paikoilleen, jää rengas todennäköisesti vuotamaan tai sitten halkeaa.
Vielä 2-vuotta sitten tuon tiivisteen sai mistä tahansa varaosaliikkeestä tuolla numerolla. Itseasiassa todennäköisesti saisi jostain teollisuusliikkeestäkin, joka myy erinäisiä nippeleitä (etra tms).
Onko muuten mk2 puntossa säätö löysäämällä korikiinnikkeitä ja siirtämällä, vai asentamalla välilevyjä navan alle? En ole koskaan tutkinut...Wesulius kirjoitti:Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Tuossa vielä hyvä kuva tuosta 1.2/8V Punton "puolapaketista" ja sen alla olevasta O-renkaasta:
Tuo kuvan alalaidassa näkyvä vesiletku on termostaatilta syyläriin menevä ylävesiletku ja on siis termostaatissa kiinni tuossa kuvassa. Vasemmassa ylänurkassa oleva musta on ilmanputsarikotelo ja sen alla venttiilikoppa + sylinterikansi, jonka päädystä on irroitettu tuo puolapaketti, joka on kuvassa keskioikealla akun vieressä.
O-rengas on tuo musta raita tuossa "keskitatissa". Kolmella mutterilla/pultilla on tosiaan kiinni.
Tuo kuvan alalaidassa näkyvä vesiletku on termostaatilta syyläriin menevä ylävesiletku ja on siis termostaatissa kiinni tuossa kuvassa. Vasemmassa ylänurkassa oleva musta on ilmanputsarikotelo ja sen alla venttiilikoppa + sylinterikansi, jonka päädystä on irroitettu tuo puolapaketti, joka on kuvassa keskioikealla akun vieressä.
O-rengas on tuo musta raita tuossa "keskitatissa". Kolmella mutterilla/pultilla on tosiaan kiinni.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Puntossa napa on ainakin pulteilla kiinni , ja taisi se taka-akselin olla.
Ja lämpö / vääntö auttaa.. noissahan on hirveesti aurausta takana jotta on puskeva ääri tilanteissa.
Ja lämpö / vääntö auttaa.. noissahan on hirveesti aurausta takana jotta on puskeva ääri tilanteissa.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kiitos perusteellisesta vastauksesta.Ensisilmäyksellä vuotoa vain tuossa tiivisteessä ja venttiilikannentiivisteessä,,saanen pian laahattua tuon tienposkesta tallille tarkempiin tutkimuksiin,auto saammunut sinne omistajalta yllättäen.Itse arvelin että ehkä jakopää mennyt 1.2 8v.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Mikäli jakopää mennyt, niin uudet osat paikoilleen ja menoa. Ei tuhoa mitään tuo 8-venttiilinen.
Muuta ei äkkiseltään tule minulle mieleen, joka katkaisisi matkan teon ykskaks.... Tietysti käytetty auto jo, sulakkeet kannattaa myös katsoa.
Muuta ei äkkiseltään tule minulle mieleen, joka katkaisisi matkan teon ykskaks.... Tietysti käytetty auto jo, sulakkeet kannattaa myös katsoa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Hmm, muistelisin että jostain konepellin etureunan alta ronkin omastani kerran vaijerin jäädyttyä lukon auki.Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Tosin jos vaijeri on vain löysällä, niin kahvan päästä vetää vaikka pihdeillä suoraan vaijeria, niin saattaa aueta. Sehän on muistaakseni pianolanka, eikä niinkään vaijeri.
Olikohan äiteen vanhempikoppasella 8-venttiilisellä pöristelty 147tkm kunnes remmi petti. Yhtään en muista paljonko sen vaihtoväli on, mutta eipä se yläkerta ole kovin raskas pyörittääkkään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkmVirtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?Wesulius kirjoitti:Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkmVirtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
No tuli avattua ne kaksi 13 mm mutteria jotka pitävät kiinnikettä paikallaan,melko nopeasti sai peltiä ja puskuria raotettua ja pikkuräikalla, sitten aukesi konepeitto.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kokemukset joidenkin muiden koneiden hihnan kestosta. Ja kenties ajatus saada tehtyä muutama helppo hihnanvaihto muodollista korvausta vastaan.wellu kirjoitti:Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?Wesulius kirjoitti:Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Alustavasti puntoa tutkittu ja jakopää vaikuttaisi olevan ok.Epäilen että kansitiiviste ajettu seulaksi,,jäöjdytysnestettä ei paljoa koneessa,vähän pohjalla pilkottaa.Kun saan auton talliin,puristuspainemittaus.