Pienet Punto aiheiset kysymykset
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Sain kakkosautoksi tollasen -04 Punton. 8v, 1.2 koneella. Dynamic.
Elokuusta asti toiminut moitteettomasti. Ehdin jo siunata säähaltijoitakin, kyllä keski-eurooppalainen talvi kelpaa minulle kaikin puolin.
No, nyt kun nuo ärsyttävät paskaset sitten alkoivat, heti tuli ongelmaa. Vaihdevipu ei liikkunut tänä aamuna mihinkään. Vaihde ykkösellä, siinä oli ja pysyi.
Käytin moottorin lämpimäksi, niin "vapautui", ja nyt toimii normisti. Ei ole lainkaan jäykkä, eli vika ei ole vaihteistoöljyissä. On varmaan mennyt kosteutta "sinne vivustoihin", ja jäätyivät. Minkälainen zydeemi siellä vaihdelaatikon kyljessä voisi olla joka kenties oli jäätynyt?
Toinen ongelma koskee lasinpyyhkijöitä. Toinen pyyhin ei liiku (ei ole jäässä) vaan heiluu kuin hullu Huittisissa. Tiedän arvaan, se mutteri jolla akseli on kiinni, on varmaan löystynyt ja kiristys auttaisi? Nopealla vilkaisulla sitä ei kuitenkaan voi suoraan kiristää? Mutteri on jonkin suojakopan alla? Lähteekö se pieni suoja irti noin vaan ja mutteri on sen alla? Vai onko se suoja sitten kuitenkin itse mutteri, mutta vaatii erikoisavaimen joka siihen sopii? (mielestäni se siis on hieman kulmikas, mutta ei kyllä sellainen johon kiintoavain tms. sopisi?)
Elokuusta asti toiminut moitteettomasti. Ehdin jo siunata säähaltijoitakin, kyllä keski-eurooppalainen talvi kelpaa minulle kaikin puolin.
No, nyt kun nuo ärsyttävät paskaset sitten alkoivat, heti tuli ongelmaa. Vaihdevipu ei liikkunut tänä aamuna mihinkään. Vaihde ykkösellä, siinä oli ja pysyi.
Käytin moottorin lämpimäksi, niin "vapautui", ja nyt toimii normisti. Ei ole lainkaan jäykkä, eli vika ei ole vaihteistoöljyissä. On varmaan mennyt kosteutta "sinne vivustoihin", ja jäätyivät. Minkälainen zydeemi siellä vaihdelaatikon kyljessä voisi olla joka kenties oli jäätynyt?
Toinen ongelma koskee lasinpyyhkijöitä. Toinen pyyhin ei liiku (ei ole jäässä) vaan heiluu kuin hullu Huittisissa. Tiedän arvaan, se mutteri jolla akseli on kiinni, on varmaan löystynyt ja kiristys auttaisi? Nopealla vilkaisulla sitä ei kuitenkaan voi suoraan kiristää? Mutteri on jonkin suojakopan alla? Lähteekö se pieni suoja irti noin vaan ja mutteri on sen alla? Vai onko se suoja sitten kuitenkin itse mutteri, mutta vaatii erikoisavaimen joka siihen sopii? (mielestäni se siis on hieman kulmikas, mutta ei kyllä sellainen johon kiintoavain tms. sopisi?)
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Jos ostaa 1.2 Punton n. vm 2004, niin mitä kannattaa huomioida tehdyissä huolloissa ja koeajossa erityisesti? Ilmeisesti ainakin jakopäänhihnan + akkulaturin + vesipumpun vaihto kannattaisi olla tehty. (Erityisesti se jakopää-).
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 25.03.2014 21:41
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Terve!
Mitenkähän vm. 2000 1.2 188-mallin Puntoon sopii 195 / 55 R 15" -mitoilla olevat aluvanteet? Pulttijako 4x98 ja Vanteen ET 35 mm.
Kiitos!
Mitenkähän vm. 2000 1.2 188-mallin Puntoon sopii 195 / 55 R 15" -mitoilla olevat aluvanteet? Pulttijako 4x98 ja Vanteen ET 35 mm.
Kiitos!
- rokkitukka
- Viestit: 134
- Liittynyt: 19.07.2011 19:59
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Mikä on vm. 2001 Punton 1.2 jakohihnanvaihtoväli? Onko tuon vuosimallin puntoissa kone 8v vai 16v?
En löytänyt varmuudella tuota 1.2 punton jakohihnan vaihtoväliä netistä, 60tkm sanottiin osassa ja 120tkm osassa.
En löytänyt varmuudella tuota 1.2 punton jakohihnan vaihtoväliä netistä, 60tkm sanottiin osassa ja 120tkm osassa.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Itellä maksimi koko oli 195/50R15 ja 6,5x15 vanteet. ET en muista, mutta takaa ahdisti 80ELX/5D/vm2000 Puntossa.ankkalampi kirjoitti:Terve!
Mitenkähän vm. 2000 1.2 188-mallin Puntoon sopii 195 / 55 R 15" -mitoilla olevat aluvanteet? Pulttijako 4x98 ja Vanteen ET 35 mm.
Kiitos!
Kolme vuotta TAI 60 tkm pitäis olla vaihtoväli.rokkitukka kirjoitti:Mikä on vm. 2001 Punton 1.2 jakohihnanvaihtoväli? Onko tuon vuosimallin puntoissa kone 8v vai 16v?
En löytänyt varmuudella tuota 1.2 punton jakohihnan vaihtoväliä netistä, 60tkm sanottiin osassa ja 120tkm osassa.
Punto 60 on 8venttiilinen 1242 cm3 kone ja 80:nen 16venttiilisellä 1242 cm3 koneella.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
- rokkitukka
- Viestit: 134
- Liittynyt: 19.07.2011 19:59
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Selvä juttu. Onko kuinka paha homma vaihtaa tuommoiseen puntoon jakohihna ja vesipumppu?juha66 kirjoitti:Kolme vuotta TAI 60 tkm pitäis olla vaihtoväli.rokkitukka kirjoitti:Mikä on vm. 2001 Punton 1.2 jakohihnanvaihtoväli? Onko tuon vuosimallin puntoissa kone 8v vai 16v?
En löytänyt varmuudella tuota 1.2 punton jakohihnan vaihtoväliä netistä, 60tkm sanottiin osassa ja 120tkm osassa.
Punto 60 on 8venttiilinen 1242 cm3 kone ja 80:nen 16venttiilisellä 1242 cm3 koneella.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Ainakin 8v koneiseen tekevät pajalla muutamalla satasella osineen, joten tuskin on paha homma tehdä itsekään.
- rokkitukka
- Viestit: 134
- Liittynyt: 19.07.2011 19:59
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Itse ajattelin tehdä. Varmaan haynesin kirja hommattava "tueksi", kun rupean hihnaa vaihtamaan.noose01 kirjoitti:Ainakin 8v koneiseen tekevät pajalla muutamalla satasella osineen, joten tuskin on paha homma tehdä itsekään.
Ehkä otin, ehkä en, mitä väliä sen...
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Hei Fiat Forumilaiset.
Joudun vaivaamaan teitä ainakin seuraavanlaisella kysymyksellä.
Eli tallilla on työn alla Grande Punto vm -08 joka alkoi vuotamaan öljyä kampiakselin takapään stefasta . Auto on varustettu 1.2l 8v koneella. Uusi akselitiiviste saapuu huomenna ja tarkoitus olisi mukavasti viettää vappu Fiatin alla niputtamassa auto takasin ajoon.
Laatikon pois ottaminen oli hyvinkin yksinkertaista, mutta kasaamis vaiheessa tarvitsisin kiristysmomentit vauhtipyörän pulteille ja kytkinasetelmalle. En tämän takia viitsisi ostaa korjausoppaita yms. Jos josku ystävällisesti viitsisi nämä kertoa/luntata korjausoppaasta niin auttaisi yhtä miestä Vapun vietossa.
Lisäksi mitä vaihtoistö öljyä laatikkoon olisi syytä laittaa. Viskositeetti/GL-luokitus? Lonkalta jos joudun valitsemaan niin GL4:sta ja viskositeetti jossain 80w-90 ??
Jos osaatte vastata niin kiitos jo etukäteen. Hieman kiirekin olisi ainakin nuo momentit saada tietoon kun huomenna päivätöiden jälkeen olisi tarkoitus projektia jatkaa.
-Mikko
Joudun vaivaamaan teitä ainakin seuraavanlaisella kysymyksellä.
Eli tallilla on työn alla Grande Punto vm -08 joka alkoi vuotamaan öljyä kampiakselin takapään stefasta . Auto on varustettu 1.2l 8v koneella. Uusi akselitiiviste saapuu huomenna ja tarkoitus olisi mukavasti viettää vappu Fiatin alla niputtamassa auto takasin ajoon.
Laatikon pois ottaminen oli hyvinkin yksinkertaista, mutta kasaamis vaiheessa tarvitsisin kiristysmomentit vauhtipyörän pulteille ja kytkinasetelmalle. En tämän takia viitsisi ostaa korjausoppaita yms. Jos josku ystävällisesti viitsisi nämä kertoa/luntata korjausoppaasta niin auttaisi yhtä miestä Vapun vietossa.
Lisäksi mitä vaihtoistö öljyä laatikkoon olisi syytä laittaa. Viskositeetti/GL-luokitus? Lonkalta jos joudun valitsemaan niin GL4:sta ja viskositeetti jossain 80w-90 ??
Jos osaatte vastata niin kiitos jo etukäteen. Hieman kiirekin olisi ainakin nuo momentit saada tietoon kun huomenna päivätöiden jälkeen olisi tarkoitus projektia jatkaa.
-Mikko
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Vauhtipyörä 4,0 - 4,8 daNm
Kytkinasetelma 1,2 - 1,5 daNm
Vaiheistoöljy TUTELA CAR TECHNYX SAE 75W-85 - API GL4 PLUS, 1,5 litraa
Kytkinasetelma 1,2 - 1,5 daNm
Vaiheistoöljy TUTELA CAR TECHNYX SAE 75W-85 - API GL4 PLUS, 1,5 litraa
Fiat Stilo Abarth -02
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Fiat Panda 1.4 8v Kit Car Projekti
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600
Fiat Stilo 1,6 16v -03 V1600 RX projekti
Lancia Delta r.A ex.KKK
Ritmo 130 TC Abarth r.A ex.Autonovo
Ritmo 105 TC r.F
Cinquecento Trofeo Kit Car
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kiitos kiristys momenteista. Auto nipussa ja öljynvuoto korjattu, mutta tuli uusi propleema eteen.
Niputtaessa kuskinpuoleista vetoakselia huomasin ikävästi väljää sisemmässä vetonivelessä. Nopealla vilkaisulla kyseistä niveltä ei ainakaan varaosana tuntuisi löytyvän grande puntoon?
Mahtaako kyseistä niveltä löytyä alkuperäisenäkään irrallaan vai myyvätkö autokeskukselta kokonaisen vetoakselin nivelineen kaikkineen?
Jos joudun tässä pienessä kiireessä lähiseudulta ostamaan käytetyn, kokonaisen vetoakselin nivelineen. Niin onko tietoa käykö tuohon grande punton 1.2l 8v moottorin/vaihteiston kylkeen vanhempien puntojen vetoakselit, tai esim 1.4l moottorin vetoakselit tms?
Kiitos taas jo etukäteen.
Niputtaessa kuskinpuoleista vetoakselia huomasin ikävästi väljää sisemmässä vetonivelessä. Nopealla vilkaisulla kyseistä niveltä ei ainakaan varaosana tuntuisi löytyvän grande puntoon?
Mahtaako kyseistä niveltä löytyä alkuperäisenäkään irrallaan vai myyvätkö autokeskukselta kokonaisen vetoakselin nivelineen kaikkineen?
Jos joudun tässä pienessä kiireessä lähiseudulta ostamaan käytetyn, kokonaisen vetoakselin nivelineen. Niin onko tietoa käykö tuohon grande punton 1.2l 8v moottorin/vaihteiston kylkeen vanhempien puntojen vetoakselit, tai esim 1.4l moottorin vetoakselit tms?
Kiitos taas jo etukäteen.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Murheenkryyni Fiat Punto 1.2 16V 80 2001 öljyvalo alkanut vilkuttamaan eikä ohjekirjasta tietoakaan eikä liiemmin siitä et mitä öljyä tuonne on edellinen omistaja laittanut.
Auto minulla enää (toivottavasti) käytössä pari kuukautta niin öljynvaihdon sijaan ajattelin vain tankata, mutta mitä öljyä noihin pitää laittaa?
Netistä koitin vilkuilla niin ehdottelevat:
5W40
10W40
5W30
Suurta hintaeroa noissa ei näytä olevan, mutta itse kun tampio niin valinnanvaikeus hämmentää.
Auto minulla enää (toivottavasti) käytössä pari kuukautta niin öljynvaihdon sijaan ajattelin vain tankata, mutta mitä öljyä noihin pitää laittaa?
Netistä koitin vilkuilla niin ehdottelevat:
5W40
10W40
5W30
Suurta hintaeroa noissa ei näytä olevan, mutta itse kun tampio niin valinnanvaikeus hämmentää.
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Kantsis nyt ensin se öljytikku katsoa onko siellä öljyä koneessa? jos toi hylkiölle menee se on ihan sama mitä sinne kaadat,halvinta mahdollista.
Jari Salmensuo
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Mulla on kysymys Puntosta vm 98. Siinä aluksi lakkas toimimasta vilkku aina jarrua painaessa (ei siis vilkuta) ja lopulta kävi niin että vilkku ei enää vilkuta lainkaan. Onko missä vika? Onko kyse oikosulusta vai onko mennyt vilkkujen rele?
Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset
Hei.
Oireiden perusteella veikkaisin huonoa maakosketusta , eli oikeanlainen sähköpiiri ei muodostu ja virta etsii helpoimman tien ulos muuta kautta. Itse aloittaisin katsomalla takavalojen lamppujen kytkennät , ja maadoituksen voivat olla hapettuneet , johto/ja poikki tms..
sen jälkeen voisi alkaa tutkailla muita vikaantumispaikkoja , eli rele , viiksi ja niiden johdotukset.
J.K.
Oireiden perusteella veikkaisin huonoa maakosketusta , eli oikeanlainen sähköpiiri ei muodostu ja virta etsii helpoimman tien ulos muuta kautta. Itse aloittaisin katsomalla takavalojen lamppujen kytkennät , ja maadoituksen voivat olla hapettuneet , johto/ja poikki tms..
sen jälkeen voisi alkaa tutkailla muita vikaantumispaikkoja , eli rele , viiksi ja niiden johdotukset.
J.K.