Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja väisänen »

moonwolf kirjoitti: vanhat tojotan mallit takasin, kaikkein luotettavimpia ovat kiisseli koneiksi.
Juu kestäähän ne tojolootan tiisselit kun toi viritysaste on olematon.
Musta meesi jutteli et miljuuna niillä ajetaan ja vielä päällekin afrikassa. Vaikka kanki olis kylestä ulos tullu ni joku kyläshamaani valaa sen savella umpeen ja käymään. :lol:

+400 tkm ajettuun fiattiin kande laittaa juu latiakaan kiinni. Jos se sitten ei oo jotenkin poikkeukselisen hyvin hoidettu yksilö.
200 tkm ajettuun on pakko laitella tuulilasit ym. jos sil vielä mielii ajaa. Tonnilla ny niin kummosta kiesiä vielä osta. Tai saahan autoja ilmatteeksikin et niin, miten itse tykkää.

Vanha viisaushan on et auto alkaa kulkea ennekö se menee ns. loppu. :roll:
Kais se sitte finaaliin hioutunu kone pyörii paremmin. :roll: Vai nakattiinkohan se tukkeutunu filtteri hevo kuikkaan ja iliman suotatinkoteloa baanalle. :roll: evvk.
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

väisänen kirjoitti:
moonwolf kirjoitti: vanhat tojotan mallit takasin, kaikkein luotettavimpia ovat kiisseli koneiksi.
Juu kestäähän ne tojolootan tiisselit kun toi viritysaste on olematon.
No jaa, näkyy diesel-Corolloissa (2.0l, 72hv) olevan kansirempan paikka jossain 300tkm nurkilla, mitä noita kaverilla on. Joillain Hiacen koneillahan oli kanssa tapana leipoa kiertokangenlaakereita (oliko kolmossylinteristä, en muista, evvk.) Ei, ei ne paskoja ole, mutta kyllä tojotan luotettavuusmaineessa on ihan kaupunkitarinaakin mukana. Kun ylläpito on olematonta, alkaa niistäkin löytyä kuolevaisen oireita, eikä mennä enää puolta miljoonaa, vaikka kuinka "naapurin Kakekin olisi öljyjä vaihtamatta miljoonan ajanut ja timankikuntoisena pois myynyt." :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Kyllä noista vanhoista tiisselsitä taitaa vahvimpia olla ne 115/123-koppasten Mesejen 200:set - tehoa ei paljoa mitään ja koneen mitoitus aika raju... Näillähän ajettiin "miljoona" samaan aikaan kuin vaikkapa jonkin ooppelin bensakoneeseen tehtiin täys koneremppa 100tkm:n kohdalla... Jotku Datsunit tuolloin käytti vissiin kanssa selkeesti parempaa lohkomateriaalia ja niitä piti kuulemma porata todella harvoin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tojotasta remppasin koneen, tassunista voimansiirron. Kaikkea hyvää ei saa samaan pakettiin.

Ja nykyöljyillä nuo mersut kulkis sitten varmaan 20 miljoonaa..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Croma
Viestit: 4
Liittynyt: 12.05.2012 15:55

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Croma »

Croma kirjoitti: Remppa nyt hieman eskaloitui sattuneesta syystä ja vaihtoon meni kampiakseli, alakerran laakeroinnit, yms. yms. Yläkerta oli ihan kunnossa samoin kuin männät ja sylinterit. Autolle tulee kaksi kuukautta telakallaoloa ensi viikolla. Vielä ventiilien ohjurikumit puuttuvat. Osien saamiseen on mennyt paljon aikaa.
Alkaa pikku hiljaa vituttamaan tämän moottoriremontin teettäminen, kun kaikki toiminta korjaamolla on aurinkoakin hitaampaa. Koko ajan on valmistuminen lykkääntynyt jos jonkinlaisesta syystä. Jos en tietäisi että ovat ammattimiehiä, olisin jo hakenut raadon pois ja teettänyt muualla. Pari kuukautta jaksoin odotella, kun varmasti osienkin saamiseen on mennyt aikaa. Nyt kaikki osat ovat olleet jo pari viikkoa paikalla, mutta ei vain valmistu. Kertokaapa ammattimiehet, että paljonko tuntimäärällisesti tuollaista 16v kaksinokkaista diesel konetta kasaatte kun se on ollut atomeina?

Amatöörin hiha-arviolla veikkaan seuraavaa:
Kannen kasaaminen, kampiakselin paikalleensovitus, kiertokankien ja mäntien kiinnittäminen, kansi ja lohko nippuun, vauhtipyörä kiinni, moottorin ajoituksen kohdalleen laittaminen ja hihna kiinni. Onko muuta? Voisin kuvitella, että tuohon menee ammattimieheltä ehkä 12-15h. Olenko ihan väärässä...

Moottori pukilta konetilaan, runkoon kiinnitys, kytkimen kasaus, imusarja- ja pakosarja, helvetisti piuhoja ja letkuja kiinni. Menisikö sama 15h. Ja irroitukseen on mennyt myös aikaa, toki paljon vähemmän. 35 työtuntia alkaisi olla aika lailla maksimi minkä ymmärrän. Enpä tietenkään etukäteen osannut sopia kiinteää hintaa, joten arvailla tässä hieman pitää.
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

kyllä tuo parin päivän aikana pitäisi kasassa ja paikoillaan olla jos tietää mitä tekee. mutta luulen että ongelmana on jokaisessa liikkeessä se että huollot ym ovat etusijalla, ja/tai jos hallissa on jo levällään toinen isompi projekti, ei yleensä toista aloiteta. (voi pienemmällä korjaamolla olla tunkkipaikkojen puutekkin, eli palaan kohtaan huollot ym. menee edelle. )
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
Mikam1
Viestit: 20
Liittynyt: 10.12.2007 10:11
Paikkakunta: Parainen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Mikam1 »

Nyt pitää kirjoitella pitkästä aikaa aloittamaani ketjuun. Viime talvena tuli bravooni (1,6 SX) käyntihäiriöitä. Tuntui ihan siltä, että kone käy kolmella pytyllä.
Lueskelin foorumeita silloin läpi, mutta selkeää vian kohdetta ei tahtonut löytyä. Vaihtelin antureita hakuammunnalla (moottorin lämpötila, lambda, puola yms.), mutta vika ei paikallistunut. Akkukin oli irroitettuna nollaamisen toivossa, OBD lukijan mukaan vikakoodeja ei ollut. Kaikki moottorin liittimet kävin läpi CRC:llä kosketushäiriön toivossa.
Sitten vain yhtenä käynnistyskertana vika poistui ja auto oli oireeton lähes vuoden.

Edellispäivänä vika taas uusiutui ja lähdin hakemaan vikaa vähän eri kantilta.
Ostin pullollisen suuttimille tarkoitettua puhdistusainetta ja valutin sen tankkiin tankkauksen (98:a niin kuin aina) yhteydessä. En uskonut tällä olevan mitään vaikutusta, mutta 5km ajettuani vika poistui kokonaan ja koneeseen tuntui tulleen muutama kaakki lisää samalla.
Autolla on nyt ajettu 281´000km ilman mitään koneremonttia, joten kai sinne noilla kilometreillä jo likaa kertyy. Mitään vastaavia puhdistusaineita en ole ennen tätä käyttänyt, kun olen ollut niiden vaikutuksen suhteen erittäin epäileväinen.


Matka jatkuu edelleen kohti 300tkm rajapyykkiä...
Fiat Bravo 100SX vm.2000
noose01
Viestit: 1386
Liittynyt: 18.03.2005 15:05
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Anopin Pandaan valuttelin jotain vastaavaa tököttiä kun on esiintynyt toisinaan nykimistä tai huonoa käyntiä. Jotain vaikutusta sillä oli, sillä nykiminen on kadonnut. Lyhyet matkat ja matalat nopeudet+kierrokset varmaan karstoittaneet konetta ajan saatossa.
Avatar
Mikam1
Viestit: 20
Liittynyt: 10.12.2007 10:11
Paikkakunta: Parainen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Mikam1 »

Jälleen mennyt pitkä aika edellisestä postauksesta.

Edellisessä viestissä kirjoittelin, että suuttimille tarkoitettu puhdistusaine polttoaineen seassa auttaa käyntihäiriöön. Eipä auta enää... :(
Vika on lähtenyt sillä tökötillä ennen, joskus nopeasti joskus hitaammin, mutta on kuitenkin auttanut. Nyt parin tankillisen jälkeen alkaa olla usko vähissä.
Mittarissa on nyt 320000km ja ikää ylihuomenna 17v, ollut mulla uudesta saakka ja kaikkea ollaan yhdessä koettu ;)
Katsastuskin häämöttää loppuviikosta, joilloin se on pakko suorittaa eikä auto käy kunnolla (ei luultavasti mene päästöistä läpi).

Sain Vian kertaalleen katoamaan, kun kävin liittimet läpi crc:llä, mutta se palasi n.10km jälkeen takaisin ja istuu kuin tauti. Nyt on akku irti, jos vaikka tällä kertaa se auttaisi.

Kävi tässä mielessä, että jos vika on todella roska suuttimessa niin kuin muutama vuosi sitten analysoin niin miksen ole asentanut polttoainesuodatinta. Joku joskus väitti ettei sellaista ole 1,6 100sx -mallissa ollenkaan :o
Fiat Bravo 100SX vm.2000
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eipä näissä ole. Vanhemmilla oli jokuvuosi sitten molemmilla 1.6 Brava, molemmissa käyntihäiriö. Tyhjäkäyntisolenoidi (musta mötikkä muistaakseni kaasuläpän lähettyvillä) irti, huolellinen puhdistus ja paikoilleen = käynti tasoittui. Huonot tulpanjohdot saattaa tehdä jänniä asioita myös...

Toki perinteinen imuvuotojen testaus kannattaa myös tehdä. Eli alipaineletkut yms. käydä kylmästä moottorista brake-cleanerilla läpi. Kuumaan moottoriin ei suositella, ettei syty koko laitos tuleen.


En pääse vielä edes listoille, 251345km omalla ajettu, josta olen itse höylännyt vajaan kahden vuoden aikana 51239km. Fiat Bravo 80sx 1.2 16V -99.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Mikam1
Viestit: 20
Liittynyt: 10.12.2007 10:11
Paikkakunta: Parainen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Mikam1 »

Niin kuin epäilinkin, nollaus ei auttanut.
Irroittelin äsken lämpimästä moottorista liittimiä irti koneen käydessä ja taitaa olla juurikin tuo kaasuläpän asennon tunnistusanturi mistä ei reagointia tullut. Lambdan irroittamisestakaan ei käynti muuttunut mihinkään (ei kylmällä eikä lämpimällä koneella). Saattaapi vika olla molempien yhteissumma. Pitää yrittää putsata toi kaasuläpän anturi tänään.

Kiitos Wellu vinkistä!
Fiat Bravo 100SX vm.2000
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joskus jos moottorinohjaus on vikatilassa, niin ei välttämättä lambdan irroitus näy mitenkään.

Asiasta kuitenkaan en täysin varma ole. Jos päädyt lambdaa uusimaan joskus, niin suosittelen valitsemaan alkuperäisen. Aika monen eri auton kohdalla tullut huomattua, että tarvike toimii, jos toimii, hetken tai vuoden.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Mikam1
Viestit: 20
Liittynyt: 10.12.2007 10:11
Paikkakunta: Parainen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Mikam1 »

Lambdan joskus olen vaihtanutkin ja oireet eivät olleet tämänkaltaisia. Otin kuvan kaasuläpästä, siellä on outoa valkoista möhnää (kuvaa klikkaamalla aukeaa isommaksi). Voiko tuonne kulkeutua jäähdytysnestettä?
Ja miten tuon kaasuläpän anturin saa irti, kun se musta osa pyörii tyhjää...

Ai niin, unohtui mainita, että vika oli ensin ajoittain päällä ja tuli yleensä samassa paikassa työmatkalla (mutka oikealle). Vika myös yleensä poistui samassa tienkohdassa (mutka vasemmalle)

Kuva
Fiat Bravo 100SX vm.2000
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Mun 1.6 on yleensä hajonnut MAP-anturi
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
Mikam1
Viestit: 20
Liittynyt: 10.12.2007 10:11
Paikkakunta: Parainen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Mikam1 »

Kävin katsastamassa perjantaina, läpi meni ilman huomautuksia suureksi yllätykseksi. Juteltiin katsastajan kanssa käyntiongelmasta ja ostin pullon Fortea paikanpäältä. Tuntui olevan tehokasta ainetta, koska se auttoi jo pelkästään laitamalla pullon repsikan penkille :D
Käynti parani nimittäin heti, kun konttorin nosto-ovi aukesi. Auto toimi hyvin kotiin saakka (n.5km.), mutta illemmalla testatessa vika palautui. Kävin kaatamassa tankkauspisteellä Forten tankkiin ja 98:a päälle. Eilen ja tänään aamulla käynti oli suorastaan kissamaisen pehmeää, mutta vain moottorin ollessa kylmänä. Johonkin Forten tökötti (oranssi etiketti) auttoi, mutta ei poista vikaa kokonaan.
Fiat Bravo 100SX vm.2000
Vastaa Viestiin