Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja jajau »

Tammikuussa mittariin 173000km ja kone paskaksi. GM/Opel -moottori näytti olevan pellin alla. Kalusto myyty ja matka jatkuu Alfalla :mrgreen: .

Mikäs tuli Bravon koneeseen? Eikös se ole Fiatin tekemä pata?
Avatar
matti_vuorio
Viestit: 29
Liittynyt: 06.04.2008 17:04
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Siitä lähti alakerran laakerit pyörimään ympäri kesken ajon. Ei siitä oikeen tiedä montako kilometriä ne oli ehtiny pyöriä, ennenkuin moottorin ääni muuttui kolisevaksi. Koneen purkuvaiheessa siellä ei kuitenkaan enää ollu mitään ehjää. Öljyä koneessa on aina ollu ja ne on vaihdettu 15000 välein. Esim. jakopään osissa on kaikissa GM-logot ja niitä on myös muissa moottorin osissa. En ole tutkinut, mutta varmaan se vanhempi 8-venttiilinen on Fiatin oma moottori.
  • ex Bravo 1.4 12v -98
  • ex Bravo 1.9 150 Multijet Diesel Sport -08
  • Giulietta 1.4 Multiair -11
Avatar
ose
GFF
Viestit: 285
Liittynyt: 17.08.2005 19:24
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja ose »

Bravo Mjet 8V 111 000 km eikä ensimmäistäkään vikaa, tuollainen auton pitää olla :D :D :D :D
vm 2008
Osmo Keränen
Fiat Marea 1,8 Fiat Granduca Elegant 2,8 idtd -99. Ford Focus sw 1,6 -00
exät; Stilo 1,6 sw, Bravo MJET 8V, Brava 1,4, Tempra 1,6 MPI SW, Ducato 13 2,5, Regata 85 Weekend,L Prisma 1,6 i,127 Stella, Ritmo 1,7 D,Mirafiori 1,6 L (1,6 TC)
Croma
Viestit: 4
Liittynyt: 12.05.2012 15:55

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Croma »

Ostin sitten ilmeisesti matti_vuorio tuon sun hukkaaman Bravon maaliskuussa ja myyjä "unohti" kertoa tuollaisesta pikkuviasta. Tarina oli, että edellinen omistaja vaihtoi alfaan ja tämä siisti bravo oli kärsinyt huohottimen tukkeutumisesta noin 90tkm kohdalla, jolloin alapään laakerit ja turbo oli vaihdettu. Mittarissa oli 173tkm ja rapiat ostettaessa.

No ehdin ajaa oulusta kotiin tampereelle ja muutaman päivän päästä huomasin, että aika lailla tiputtaa öljyä. Vuoto paikallistui kampiakselin takastefaan. Remppa nyt hieman eskaloitui sattuneesta syystä ja vaihtoon meni kampiakseli, alakerran laakeroinnit, yms. yms. Yläkerta oli ihan kunnossa samoin kuin männät ja sylinterit. Autolle tulee kaksi kuukautta telakallaoloa ensi viikolla. Vielä ventiilien ohjurikumit puuttuvat. Osien saamiseen on mennyt paljon aikaa.

Kyseessä on muuten tosi siisti yksilö nahkasisustuksella. Taisit ajaa paljon maantieajoa, kun kilsoja kertyi tuota tahtia?
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isäukon vm. 2000 1,2 16V Brava antautui kilometrien näyttäessä 486 000. Ensin alkoi oireilemaan rykimisellä tasakaasulla alle 4000rpm. Sitten kerran traktorin perässä körötellessä alkoi sama rynkytys (todellakin rynkytys) ja naps, remmi poikki. Aika hyvin toisaalta, alkoi viimeisen kahden kuukauden aikana vaihteisto jo ilmoittelemaan äänimailmaan ihmeellisiä vikinöitä ja ääni vain voimistui, takakynkkien laakerointi molemmille puolille olisi pitänyt tehdä, vaihtaa tuulilasi, vaihtaa molemmat etuvaloumpiot, korjata tuo rykimisvika... :lol:

Sama auto ei ollut moksiskaan re85:sta. Pari päivää sellaisella litkulla kokeili ja hyvin pelitti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kyllähän tuo pitää vielä kunnostaa ja viedä kunniallisesti yli puolen miljoonan rajapyykin. :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, en ihan laskisi kilometrien takia antautumiseksi hihnarikkoa. Tai onhan se tietysti hihnan kilometrien osalta täynnä. Käyntihäiriöt on voineet olla oire hihnaviasta.

Noille wellun perheen autoille tulee aika kunnioitettavaa tahtia kilometrejä, varsinkin vielä bensakoneisiksi. Maailman ympärikö niillä ajetaan vai mitä? :?:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

wellu kirjoitti:Sama auto ei ollut moksiskaan re85:sta. Pari päivää sellaisella litkulla kokeili ja hyvin pelitti..
..alkoi oireilemaan rykimisellä tasakaasulla alle 4000rpm ..
..naps, remmi poikki
Joku salaliittoteoreetikko voisi tuosta tietenkin vetää mutkat suoriksi.. :mrgreen:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

sämpy vei sanat suusta :)

ei toki olisi ensimmäinen vastaantullut moottorivaurio kyseisen litkun aiheuttamana. yleensä ongelmina ovat "sulaneet" bensaletkut, suuttimien tiivisteet tai bensapumput.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niin, kumiahan se jakoremmikin on eli jos sen huolellisesti ja säännöllisesti kastelee ko. polttoaineella niin... :mrgreen:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

vvieri kirjoitti:Niin, kumiahan se jakoremmikin on eli jos sen huolellisesti ja säännöllisesti kastelee ko. polttoaineella niin... :mrgreen:
voihan sen näppärä kaveri noinkin ajatella :D
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Avatar
wellu
Viestit: 6135
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nuo vanhempien käyttöautot on ukolla työajossa ja kilometrejä tulee viikossa vajaa 2000.

Niin, tämä rykiminen vaivasi viimeisen vuoden. Arvasin, että joku vetää johtopäätökset miksi hajosi.
Mutta kun käyttöautossa alkaa olemaan vaihteisto, tuulilasi, umpiot, takakynkät ja ties mitä kaikkea yhtäaikaa finaalissa, on aika otta uusi käyttis. :D Vittuako nuihin peltilehmiin rakastumaan, harrasteet sitten erikseen ;).

Tuo rykiminen paheni aina kostealla kelillä ja välillä ei braava käynnistynyt sateella. Tällöin erotiikkasprayta (joku elektroniikan puhristuslitku) tiettyihin sähköliittimiin (mm. kampiakselin asentoanturi oli arka kosteudelle, liekö ollut johdossa murros) ja taas mentiin.
Tuossa autossa vaikutti erittäin paljon kulkevuuteen ilmansuodatin! :shock: Vapaavirtausfiltterin jälkeen ukko modas bravan oman ilmanputsarikotelon ottamaan paremmin ilmaa ja kas kun kulki. Ei edes Alfa Romeo 33 1,7 8v ollut samanlainen menemään ku isäukon brava. Ja ne imuäänet... 8-) Erikoisinta, että kulku vain parani loppua kohti

Syy bensavehkeisiin löytyy toimintavarmuudesta ja huoltohelppoudesta. Käyttiksen olisi hyvä lähteä vielä -30 asteessa ilman lämpöä käyntiin (mitä braava ei tehnyt) ja huollot halvempia bensassa.
Nyt joku pätee, että kyllä nykytiisseli on toimintavarmempi ko joku bensa ja ei se huoltokaan ole niin kallista. Niinpäniin, kukin tyylillään, on sitä asiaa laskettu ja mietitty...

Ajeli se kuulemma joskus 1600 TC mirafiorillakin melkein puoli miljoonaa. Motti ei levinnyt vaan koppa... :twisted:
Ennätys on Fiat Tempra SW -96 1,6 MPI; 586 000km, kunnes ajonesto päätti tehdä pelistä lopun.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

wellu kirjoitti:]autossa alkaa olemaan vaihteisto, tuulilasi, umpiot, takakynkät ja ties mitä kaikkea yhtäaikaa finaalissa, on aika otta uusi käyttis. :D Vittuako nuihin peltilehmiin rakastumaan, harrasteet sitten erikseen ;)
Toi on kyl niin totta! Just pistin 1000e käyttikseen kun laitettiin joka nurkkaan jarrut, iskarit ja renkaat uusiks, saa mennä noilla sen aikaa kun on talossa, toista kierrosta kaikkia ei kannattane uusia kun sitten on jo niin paljon muutakin. Nyt vasta reilu 200tkm mittarissa.
Ja mirafiorilla pääsee tosiaan helposti sen 600tkm.. :mrgreen: Enkä olis nykyDieselin toimivuudesta enää niin vakuuttunut, tuntuu olevan yhtä paljon vikoja kun bensakoneissa? Syöttölaitteitten imupumput niin pieniä ettei tahdo saada käyntiin jos tankki tyhjenee, käsipumppuja ei enää ole. Uusissa Mersuissa kuulemma ei oikeastaan ollenkaan imukykyä, jos pääsee hörppäämään ilmaa niin pitää saada jostain irtopumppu imemään nafta moottorille asti ennenkuin saa käymään. Senpä takia Scudoni pöriseekin jakajapumpulla..

Joo mut niistä Bravoista jos jollain oli jotain.. :oops:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Juu, mitä sitä käyttiksiin isoja remppakokonaisuuksia tekemään. Ja mitä näihin halpoihin bensavehkeisiin tulee, niin sen minkä uudehkon dieselin kuluissa säästäisi, menisi hyvin äkkiä arvonalennukseen ja lainanhoitokuluihin. Melkoista toisinajattelua kuitenkin sahata lähes 100tkm/vuosi vanhoilla bensa-Fiateilla, yleensähän tuossa vaiheessa hankitaan "perustellusti" se kaasuöljyllä raksuttava volkkari neljällä nollalla tai ilman. :lol:
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
moonwolf
Viestit: 640
Liittynyt: 18.03.2007 15:04
Paikkakunta: Nokia

Re: Gallup: Suomen ajetuin Bravo

Viesti Kirjoittaja moonwolf »

Sämpy kirjoitti: Enkä olis nykyDieselin toimivuudesta enää niin vakuuttunut, tuntuu olevan yhtä paljon vikoja kun bensakoneissa? Syöttölaitteitten imupumput niin pieniä ettei tahdo saada käyntiin jos tankki tyhjenee, käsipumppuja ei enää ole. Uusissa Mersuissa kuulemma ei oikeastaan ollenkaan imukykyä, jos pääsee hörppäämään ilmaa niin pitää saada jostain irtopumppu imemään nafta moottorille asti ennenkuin saa käymään. Senpä takia Scudoni pöriseekin jakajapumpulla..
juu, enemmän murheita on uusissa. vanhat tojotan mallit takasin, kaikkein luotettavimpia ovat kiisseli koneiksi.
Fiat 124 BC (Prokkis)
Fiat Linea (Abarth)T-Jet vm:'08 ( käyttis)
Suzuki grand vitara (käyttis)
Fiat 124 Sport Coupe CC 1.8TC (EX)
Fiat 131 Supermirafior 2L TC (EX)
Järkeä asennetaan. Odota ...
█░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░
1,15%
Toiminto keskeytynyt
Vastaa Viestiin