Mistä Fiateista tulee harvinaisia

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Mistä Fiateista tulee harvinaisia

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Ollaan tuossa porukassa mietitty, mistä 75 - 90 autoista tulee harvinaisia

kaikkia muita merkkejä ollaan keksitty, muttei Fiateista vielä yhtään varteen otettavaa

Ihan vain mielenkiinnosta

Tietäisi vähän varautua
autoja tai osia en rupea keräämään (ei ole tilaa)
Mutta kuvia, esitteitä yms. voisi jotain pistää talteen


Pistin tän off-topickiin
kun kummiskin juttu karkaa muuhun merkkiin :lol:
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Harvinaisia tulee varmaan kaikista, joita on alunperinkin myyty vähän. Mutta oletan sinun tarkoittavan "keräilyautoja", eli sellaisia, jotka ovat sekä harvinaisia että jostain syystä haluttuja. Kuten kupla tai kusiainen.

Minun veikkaukseni on seiska. Se oli aikanaan tosi yleinen, kaikki sen tunsi ja kaikilla oli siitä mielipide, vaikkei olisi koskaan ajanutkaan. Se tulee herättämään samanlaisia nostalgia-tunteita kuin kupla ja kusiainen.

Muut (=myöhemmät)Fiatin mallit ovat olleet sen verran harvinaisia jo uutena, ettei niitä suuri yleisö edes tunnista. Ne tulevat jäämään meidän friikkien harrastuksen kohteeksi.
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

Miltä kantilta asiaa ajattelee...ne jotka on olleet uutenakin harvinaisia ovat sitä jatkossakin varmaan. Toisaalta yleiset mutta nopeasti poistuneet ( lue ruostuneet ) mallitkin tulevat harvinaisiksi jo sen takia ettei niitä säilytettäviä/entisöitäviä yksilöitä yksinkertaisesti sitten löydy 20 vuoden päästä mistään.

Kysynnän ja tarjonnan laki kyllä pitää huolen minkä arvo nousee ja mikä pysyy paikallaan tai jopa laskee.

Kysyntää luonnollisesti on tulevaisuudessa enemmän "kansanmalleilla" koska moni aikoinaan on sellaisella ajanut ja haluaa ehkä vuosien jälkeen hankkia sellaisen uudelleen projektina/entisöitynä harrasteautoksi.

Saksassa yli 22v auto alkaa nostaa arvoaan kun suomessa se on ns.ongelmajätettä. Paljon on suomesta myyty "arvottomia" autoja Saksaan kun siellä hintataso on moninkertainen tänne verrattuna.
Täällä saat kaupitella projektisatiaista 150 egellä eikä ketään kiinnosta.
Saksassa projektien hinnat alkaa 500-600e.

Jos tuosta ikähaarukasta jotain pitää nimeltä mainita niin "kansanmalleista"

I-mallin Uno,
Pikku(taka)lamppu Ritmo

Ja bättre folke malleista ne myyntilistan kalleimmat versiot jokaisesta mallista kaikilla herkuilla

kutens Lancia Delta Integrale Turbo
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

jep, se riippuu miltä kantilta asiaa katsoo

Ritmo on yksi (oli jo puhetta toisessa treadissa)

uno 45 on kanssa sellainen

Luulen, että 127 on jo hyvin pelastettu

No melkein kaikki merkit ja mallit 80 -90 luvulta on sellaisia
mistä voi tulla harvinaisia
varsinkin ne yleiset käyttö autot, joita näkee nyt tien päällä
joita korjataan miten sattuu
ja pellit tekee paikallinen seppä 5-promillen humalassa

Sanon nyt heti että tarkoitan sellaista mikä menisi MR katsastuksesta läpi
eli sellaisia autoja jotka ovat siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessä

Mistä tämä johtuu, että noista yleisistä autoista voi tulla harvinaisia...
Oma mietelmä

joskus 50 - 70 luvulla
autot oli kalliita joten niitä pidettiin hyvin
sai olla rauhassa ilkivallalta
ei ollut tarvetta tuunaukseen
ei pahemmin ajettu "rallia" esim. jokkis
"palveluksen" jälkeen voitiin ajaa "latoon" odottamaan parempia aikoja

Nyt
autoista ei pidetä läheskään niin hyvää huolta
Teiden suolaus mädännyttää
joka paikassa rikotaan autoja tahallaan
tuunaus on muotia
"rallit" verottaa oman osan auto kannasta
Nyt jos auton jätät vartioimattomaan paikkaan
se hakataan kappaleiksi, viedään käyttökelpoiset osat
ja sitten tulee lappu ympäristö suojelusta jossa käsketään hävittämään tämä ongelmajäte välittömästi
ja nykyään monellakaan ei ole mahdollisuuksia säilyttää autoja

Sitten on niitä autoja jotka ovat olleet oikeasti huonoja
talbot (jo nyt harvassa), FSO Polonez, Warre

poloneesiakin on tehty yli 90 luvun, eikä niitä hirveästi enää ole

Warre taas.. ei ole ikinä ollut suosiossa
vaikka niitäkin on tullut vielä 87-88
siis niitä pommeja.. 3syl. 2T vehkeitä
Avatar
Regata130TC
Viestit: 106
Liittynyt: 12.09.2003 14:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Regata130TC »

Voisin yhtyä tuohon 5Marchen mielipiteeseen vanhasta Ritmosta. Sen muotoilu oli aikoinaan sen verran radikaali, että se jäi monelle mieleen. Kyllähän se vieläkin persoonalliselta näyttää, paljon enemmän särmää kuin Nuovassa.
rlonn
Viestit: 181
Liittynyt: 03.11.2003 21:14
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja rlonn »

Ekat Ritmot on kyllä sellasia. Tuossa kesällä oli yksi sellainen kaupankin Turun Delta-Autossa, mut myöhästyin. Ehtiköhän kukaan pelastaa?

Yksi sellainen voisi olla 600 multipla, josko sellaista on edes Suomeen koskaan tullutkaan. Näkyi olevan yksi myynnissä tuolla mobile.de sivuilla, hintakin oli aikas suolainen.

Hiukka huolettaa nuo 850 ja 133:set, joita menee aikas paljon jokkis puolelle.

Entäs mitäs mieltä ollaan 126:sta? Eipä oo niitäkään viime vuosina paljoa
näkynyt. Ehkäpä siitä tulee joskus haluttua tavaraa. Puolassa niitä oli polskiversiona 80-luvun lopulla pilvin pimein.
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Multipla ei ole koskaan ollut yleinen
se on ollut aina hinnoissa ja harvinainen

Tuon Ritmon tiesin
seurasin keskustelua tuolla tekniikka puolella
jossa "raati" päätyi siihen ettei noita saisi käyttö pelinä enää raiskata

Nuo
600, 850, 133 ja 126
jätin pois kun nuo on jo harvinaisia

lähinnä ajan takaa mistä uudemmista voisi tulla harvinaisia

Tuo Talbotti on hyvä
toivottavasti joku saa talteen...
onhan noita oikein suomessa tehty

Tuota poloneesia en ole tullut ajateelleeksi
voiskohan siitä tulla vielä keräily kappale?

Warre on varmaan pelestuksen saanut
onhan noita warre kerhoja
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

talbotti, polle ja warre
eivät kylläkään ole fiateita :lol:

sulla on väärä mielikuva jos luulet, että kerho on pelastus jollekin automerkille..
toki se auttaa... mutta ei tarkoita sitä että on pelastus


Voisin tähän vielä pistää
L mallin Lada
"nappisilmä" kuten lada-harrastajat sanovat
5Marche
Viestit: 128
Liittynyt: 21.08.2003 18:58

Viesti Kirjoittaja 5Marche »

1200L malli tunnetaan/niittää mainetta täälläpäin Jormua mallina :wink:
juhani.e
Viestit: 138
Liittynyt: 28.04.2003 20:40

Viesti Kirjoittaja juhani.e »

Miten muka ladasta voi tulla harvinainen?
noitahan näkyy joka paikassa

voi olla, etten ole saanut käsitystä kerho toiminnasta
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

Ritmon lisäksi voidaan mielestäni hyvin lisätä listaan Regatan mallit, aika harvassa ovat jo pelleiltään kohtalaisetkin ja muutenkaan niille ei juuri löydy arvostusta (paitsi ehkä Fiat Forumin porukoissa?). Ihmeellistä muuten on että Pandat näyttävät kestävän melkein muita malleja paremmin Suomen teillä, vai oletteko eri mieltä?

Alfatkin ehkä kannattaa ottaa mukaan listaan, ruoste- ja kolariherkkyys eivät ainakaan kasvata auton mahdollisuuksia päästä joskus museoikään. Esimerkkinä vaikka 80-luvun alun Giulietta, koska olette viimeksi törmänneet hyväkuntoiseen yksilöön? Tai Lancia Beta perusmalliin...?
juha

Viesti Kirjoittaja juha »

kyllä ladastakin voi tulla harvinainen

Itsekin katsoin "nappisilmää" käyttöpeliksi
olisi ollut kaksi hyvää tiedossa
rakentelun kohteeksi olisi joutunut sekin.. 1.6TC

Kuitenkin lehtiä, lada-foorumia seurattuani
tulin siihen tulokseen etten raiskaakaan noita
alkp. kuntoisista voi tulla kysyttyjä

Ladatkin saivat hyvän kodin harrastajan tallista, avustuksellani

eiköhän se regatakin tule listaan mukaan
terve peltisiä ei taida olla liiaksi

ja varmaan seuraa perästä cromat yms.
joiden pelti ei mitään rautaa ole

Lancia/Alfa ovat mielestäni aina olleet pienen kohde ryhmän autoja
Eivätkä niinkään käyttöpelejä
aivan varmasti nuokin katoavat
Avatar
Hazard
Viestit: 57
Liittynyt: 12.02.2003 20:53
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hazard »

juhani.e kirjoitti:Miten muka ladasta voi tulla harvinainen?
noitahan näkyy joka paikassa
Aivan kuten kuussatkujakin tai kuplia aikanaan. Missä ne nyt ovat? Paalissa, metsissä ja harvoilla harrastajilla. Auto, missä ei ole oikein mitään erikoista mutta kaikki sen silti tuntevat.

Ladoja tuotiin suomeen tietysti vajaat 30 vuotta joten vielä niitä riittää.
Avatar
Krisu
Viestit: 161
Liittynyt: 10.01.2003 12:09
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Krisu »

juha kirjoitti: Lancia/Alfa ovat mielestäni aina olleet pienen kohde ryhmän autoja
Eivätkä niinkään käyttöpelejä
aivan varmasti nuokin katoavat
Jep jep mutta koitinkin löytää tuossa vähän enemmän tavallisen kansan malleja joiden arvostus vaikuttaisi olevan harmittavan vähissä. Myös 33 ja Prisma ovat melkoisessa vaarassa joutua paaliin.
Avatar
fiat forever
Viestit: 306
Liittynyt: 15.04.2003 23:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja fiat forever »

l mallin ladasta tulee kyllä aika varmasti harvinainen vaikkei sitä moni vielä arvosta perustuu se sentään fiat 124 (sitä paitsi äitini joskus sanoi että miksi sinä noita viatteja haluat kun hän vielä hyvin muistaa kun noita oli ruostumassa joka tontilla että samaa vaan latuskan kaa)Itsekin

katsoin "nappisilmää" käyttöpeliksi
olisi ollut kaksi hyvää tiedossa
rakentelun kohteeksi olisi joutunut sekin.. 1.6TC

miks vaan noin pieni saa sen katsastettua 2.0 tc llä kin
(yhden tutun 1200l rekisteriottessa lukee 2.0 l abarth 16v heppoja vajaa sata ja rajoitettu hestec elektroonisella sytys järjestelmällä (3750 rpm))
siis aito on!!!!
-Ei taitoa ilman tuuria-
-kyllä tässä menee tie ekkös sää näe?-
Vastaa Viestiin