Pienet Punto aiheiset kysymykset

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Jargon » 05.12.2018 15:11

jonik kirjoitti:Normaalia että toinen vanne on lähempänä iskaria. Mullakin on pientä heittoa takana ollut aina mutta minkäs teet kun on kiinteä, juurikin aurausta ja - camberia. Joo ja vielä oikealla puolella kun tarkistin :D


Juu, ei pienet heitot haittaisi, kesäkelissä en huomannut mitään, talvikelissä on aika mielenkiintoinen..
-04 punto
-84 33
Jargon
 
Viestit: 34
Liittynyt: 28.06.2005 21:25
Paikkakunta: Varkaus

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Virtajo » 05.12.2018 22:32

Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.


löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?
Virtajo
 
Viestit: 94
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Wesulius » 05.12.2018 23:14

Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4647
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja wellu » 05.12.2018 23:51

Virtajo kirjoitti:
Luigi kirjoitti:Otetaan pari mutteria/pulttia auki, kaivetaan kovettunut o-rengas pois, laitetaan uusi paikalleen, ja mutterit kiinni.


löytyykö o rengas motonetistä vai merkkiliikkeen osia,,?
Minkä kokoinen o rengas kyseessä?

Pikaisesti ei löytynyt motonetin valikoimasta (enään) tuota O-rengasta tarvikkeena.

Tuosta kuvasta osa numero 13:
Kuva

Fiatin oma tuotenumero on 14463980 tuolle tiivisteelle ja hinta pitkin nettiä googlaamalla 2-4€/kpl. Suosittelen käymään motonetissä/soittamaan sinne ja kertomaan tuon tuotenumeron, todennäköisesti heiltä löytyy viimeistään tilaamalla ko. osa, jos se motonet nyt on lähellä.

Irtiotto pienellä meisselillä "kaivaen" vanha pois (voi olla koppuroitunut pohjalle) ja uusi rasvataan hyvin asiaan (kumille) sopivalla vaseliinilla. Itse todennut parhaaksi Würthin jarruvaseliinin (kirkas), mutta sitä ei saa mistään, joten mikä hyvänsä kumillä käypänen vaseliini käy.

Jos O-renkaan asentaa kuivana ja tuuttaa sen puolapakein kuivalla renkaalla paikoilleen, jää rengas todennäköisesti vuotamaan tai sitten halkeaa.


Vielä 2-vuotta sitten tuon tiivisteen sai mistä tahansa varaosaliikkeestä tuolla numerolla. Itseasiassa todennäköisesti saisi jostain teollisuusliikkeestäkin, joka myy erinäisiä nippeleitä (etra tms).


Wesulius kirjoitti:Kyllä sitä akselia säätämään pystyy, se kun vaan ei tapahdu ruuvia kiertämällä , voi olla monelle säätäjälle iso ongelma.
Kuten yleensä muutenkin taka-akselin säätäminen.

Onko muuten mk2 puntossa säätö löysäämällä korikiinnikkeitä ja siirtämällä, vai asentamalla välilevyjä navan alle? En ole koskaan tutkinut...
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3859
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja wellu » 06.12.2018 00:52

Tuossa vielä hyvä kuva tuosta 1.2/8V Punton "puolapaketista" ja sen alla olevasta O-renkaasta:
Kuva
Tuo kuvan alalaidassa näkyvä vesiletku on termostaatilta syyläriin menevä ylävesiletku ja on siis termostaatissa kiinni tuossa kuvassa. Vasemmassa ylänurkassa oleva musta on ilmanputsarikotelo ja sen alla venttiilikoppa + sylinterikansi, jonka päädystä on irroitettu tuo puolapaketti, joka on kuvassa keskioikealla akun vieressä.

O-rengas on tuo musta raita tuossa "keskitatissa". Kolmella mutterilla/pultilla on tosiaan kiinni.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3859
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Wesulius » 06.12.2018 18:48

Puntossa napa on ainakin pulteilla kiinni , ja taisi se taka-akselin olla.
Ja lämpö / vääntö auttaa.. noissahan on hirveesti aurausta takana jotta on puskeva ääri tilanteissa.
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4647
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Virtajo » 08.12.2018 22:26

Kiitos perusteellisesta vastauksesta.Ensisilmäyksellä vuotoa vain tuossa tiivisteessä ja venttiilikannentiivisteessä,,saanen pian laahattua tuon tienposkesta tallille tarkempiin tutkimuksiin,auto saammunut sinne omistajalta yllättäen.Itse arvelin että ehkä jakopää mennyt 1.2 8v.
Virtajo
 
Viestit: 94
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja wellu » 08.12.2018 23:59

Mikäli jakopää mennyt, niin uudet osat paikoilleen ja menoa. Ei tuhoa mitään tuo 8-venttiilinen.

Muuta ei äkkiseltään tule minulle mieleen, joka katkaisisi matkan teon ykskaks.... Tietysti käytetty auto jo, sulakkeet kannattaa myös katsoa.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3859
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Virtajo » 09.12.2018 19:50

Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen
Virtajo
 
Viestit: 94
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja wellu » 09.12.2018 21:15

Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen

Hmm, muistelisin että jostain konepellin etureunan alta ronkin omastani kerran vaijerin jäädyttyä lukon auki.
Tosin jos vaijeri on vain löysällä, niin kahvan päästä vetää vaikka pihdeillä suoraan vaijeria, niin saattaa aueta. Sehän on muistaakseni pianolanka, eikä niinkään vaijeri.

Olikohan äiteen vanhempikoppasella 8-venttiilisellä pöristelty 147tkm kunnes remmi petti. Yhtään en muista paljonko sen vaihtoväli on, mutta eipä se yläkerta ole kovin raskas pyörittääkkään.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3859
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Wesulius » 09.12.2018 23:44

Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen

Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm
Avatar
Wesulius
GFF
 
Viestit: 4647
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja wellu » 10.12.2018 02:03

Wesulius kirjoitti:
Virtajo kirjoitti:Juu,,autosta löytyi papereja ja jakohihna ajettu reilusti yli vaihtovälin,,,nyt sellainen pikku ongelma ettå konepelti ei aukea kun vaijeri löysänä,,mistä kautta helpoin tuo ronkkia auki?Samaten akku tyhjä niin ei päässyt startilla pyörittämään,,jakopäävikainen mosahan pyörii startilla nopeasti ja ainakin osin ilman puristuksia,,,
Tuo jakopää ei mielestäni kestä paljoa yli 60tkm ajaa hihna niin hentoinen

Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm

Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3859
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Virtajo » 10.12.2018 19:49

No tuli avattua ne kaksi 13 mm mutteria jotka pitävät kiinnikettä paikallaan,melko nopeasti sai peltiä ja puskuria raotettua ja pikkuräikalla, sitten aukesi konepeitto.
Virtajo
 
Viestit: 94
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.12.2018 22:58

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Kestäähän se 2001 mallin puntossa vaihtoväli oli 120 tkm , 2004 60tkm

Jännä, mikähän siellä on muuttunut? Kiristin? Pumppu?

Kokemukset joidenkin muiden koneiden hihnan kestosta. Ja kenties ajatus saada tehtyä muutama helppo hihnanvaihto muodollista korvausta vastaan.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7907
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Pienet Punto aiheiset kysymykset

ViestiKirjoittaja Virtajo » 11.12.2018 08:15

Alustavasti puntoa tutkittu ja jakopää vaikuttaisi olevan ok.Epäilen että kansitiiviste ajettu seulaksi,,jäöjdytysnestettä ei paljoa koneessa,vähän pohjalla pilkottaa.Kun saan auton talliin,puristuspainemittaus.
Virtajo
 
Viestit: 94
Liittynyt: 29.05.2017 09:04

Edellinen

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä