Fiat-jutut netissä ja lehdissä

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Tazio » 14.07.2018 13:06

wellu kirjoitti:
1300ti kirjoitti:Asiallista! Ei kun vesinokkaeläintä pelastamaan. Tietääköhän omistaja autonsa tuhosta?

Italiassa sen sijaan ollaan lakossa jalkapallon takia, enkä yhtään ihmettele, paitsi sitä miksi täälläkin syydetään valtavasti rahaa harvojen harrastukseen vastineetta ja tukitaan ainoa kansallinen puheradiokanavakin jonninjoutavalla urheiluspekuloinnilla ja selostuksella. Jos vaikka auto- ja veneharrastajat saisivat edes tunnin kuukaudessa siitä huomiosta saati rahallisesta tuesta mitä lukumääräisesti pienemmät urheiluseurat, niin se olisi hienoa se ja yhteiskuntakin hyötyisi välillisesti.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... on-6732694

Tuo on kyllä jotain järjettömintä paskaa. Sietää mennä koko autotehdaskompleksi yhtiöineen kaatopaikalle, kun noin huithapeleita ovat johtoportaassa.

Jalkapallo.... Liittyy autoihin miten? Sponsoreita saa halvemmallakin, eikä koko konsernia yksi pelipaita pelasta.

Potkupalloilijoiden palkat on muutenkin ihan idotismia. Filmata ne osaa hyvin.


Kyllähän tuo lakko on pahinta idiotismia. Tuoksuu menneiden vuosien kommunistien riehunnalta saapasmaassa; noh, koko Euroopassa

-Tazio






Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Avatar
Tazio
 
Viestit: 387
Liittynyt: 08.11.2004 13:43

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja wellu » 14.07.2018 15:33

Tazio kirjoitti:
wellu kirjoitti:
1300ti kirjoitti:Asiallista! Ei kun vesinokkaeläintä pelastamaan. Tietääköhän omistaja autonsa tuhosta?

Italiassa sen sijaan ollaan lakossa jalkapallon takia, enkä yhtään ihmettele, paitsi sitä miksi täälläkin syydetään valtavasti rahaa harvojen harrastukseen vastineetta ja tukitaan ainoa kansallinen puheradiokanavakin jonninjoutavalla urheiluspekuloinnilla ja selostuksella. Jos vaikka auto- ja veneharrastajat saisivat edes tunnin kuukaudessa siitä huomiosta saati rahallisesta tuesta mitä lukumääräisesti pienemmät urheiluseurat, niin se olisi hienoa se ja yhteiskuntakin hyötyisi välillisesti.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... on-6732694

Tuo on kyllä jotain järjettömintä paskaa. Sietää mennä koko autotehdaskompleksi yhtiöineen kaatopaikalle, kun noin huithapeleita ovat johtoportaassa.

Jalkapallo.... Liittyy autoihin miten? Sponsoreita saa halvemmallakin, eikä koko konsernia yksi pelipaita pelasta.

Potkupalloilijoiden palkat on muutenkin ihan idotismia. Filmata ne osaa hyvin.


Kyllähän tuo lakko on pahinta idiotismia. Tuoksuu menneiden vuosien kommunistien riehunnalta saapasmaassa; noh, koko Euroopassa

-Tazio






Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen ja naapurin haisee pahalle.

Minusta typerää vaikeuksissa olevan autotehtaan työntää miljoonia jonnekkin ihan täydelliseen huvipelleilyyn, mikä ei liity itse bisnekseen mitenkään kuin uutisotsikkona. Järkevämpiä sponsoreita saa prosentin hinnalla.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3734
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Tazio » 14.07.2018 15:47

wellu kirjoitti:
Tazio kirjoitti:
wellu kirjoitti:[quote="1300ti"]Asiallista! Ei kun vesinokkaeläintä pelastamaan. Tietääköhän omistaja autonsa tuhosta?

Italiassa sen sijaan ollaan lakossa jalkapallon takia, enkä yhtään ihmettele, paitsi sitä miksi täälläkin syydetään valtavasti rahaa harvojen harrastukseen vastineetta ja tukitaan ainoa kansallinen puheradiokanavakin jonninjoutavalla urheiluspekuloinnilla ja selostuksella. Jos vaikka auto- ja veneharrastajat saisivat edes tunnin kuukaudessa siitä huomiosta saati rahallisesta tuesta mitä lukumääräisesti pienemmät urheiluseurat, niin se olisi hienoa se ja yhteiskuntakin hyötyisi välillisesti.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... on-6732694

Tuo on kyllä jotain järjettömintä paskaa. Sietää mennä koko autotehdaskompleksi yhtiöineen kaatopaikalle, kun noin huithapeleita ovat johtoportaassa.

Jalkapallo.... Liittyy autoihin miten? Sponsoreita saa halvemmallakin, eikä koko konsernia yksi pelipaita pelasta.

Potkupalloilijoiden palkat on muutenkin ihan idotismia. Filmata ne osaa hyvin.


Kyllähän tuo lakko on pahinta idiotismia. Tuoksuu menneiden vuosien kommunistien riehunnalta saapasmaassa; noh, koko Euroopassa

-Tazio






Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellainen ja naapurin haisee pahalle.

Minusta typerää vaikeuksissa olevan autotehtaan työntää miljoonia jonnekkin ihan täydelliseen huvipelleilyyn, mikä ei liity itse bisnekseen mitenkään kuin uutisotsikkona. Järkevämpiä sponsoreita saa prosentin hinnalla.[/quote]

Ei autotehdas tässä rahojaan mihinkään laita.
EXOR laittaa. EXOR on Italian suurin, mahtuu jonnekin sijalle 20 Fortunen top-500 listalla.
Mm. FCA, CNH ja Ferrari kuuluvat omistuksiin.
EXOR taas on Agnellin suku, se sama suku joka on hallinnut Juvea kohta vuosisadan.

Se sama suku, joka on rakentanut nyky-Italian ja työllistänyt/elättänyt käytännössä koko maata vuosikymmeniä. Siitä huolimatta, että jotkut ovat katsoneet oikeudekseen mm. sabotoida ja murhata ko. yrityksen tehtaita ja työntekijöitä.

En ota kantaa siihen miltä kunkin p-reikä haisee, mutta joku potkupallon pelaajan osto Juveen ei merkitse pätkääkään Fiatin rahoitukseen tai mallistoon.
Oikeasti se menee näin, se millä tekosyyllä joku kommari haluaa lakkoilla <poistin tästä kohtaa tarpeettomana virkkeen lopun>

-Tazio



Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Avatar
Tazio
 
Viestit: 387
Liittynyt: 08.11.2004 13:43

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 30.07.2018 23:38

Fiat Croma turbodiesel vastaan Citroën CX ja pari hynkeliä.
https://www.youtube.com/watch?v=ypVpOav8qSM
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja wellu » 31.07.2018 14:06

Luigi kirjoitti:Fiat Croma turbodiesel vastaan Citroën CX ja pari hynkeliä.
https://www.youtube.com/watch?v=ypVpOav8qSM

Tolla videolla kyllä näkyy äärimmäisen hienosti, mitä tarkoitti Fiatin ajettavuus aikoinaan.

Tuo hirvenväistö on kaunista katsottavaa. Auto tekee just sen mitä kuski käskee, perä laskee hiukan, keula "nostaa tassua", mutta auto lähtee ihan tasan sinne minne rengas vie. Ilman mitään ylimääräistä.

Ajajan auto. 8-)
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3734
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 06.08.2018 10:32

Croma löytää ottajansa.
https://youtu.be/V3shkcUP5Qw?t=416
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Neljällätassulla » 10.08.2018 19:22

Auto Bild Suomi 10/2018 teki laajan jutun, oikeastaan kaksikin, mallin 1998 nelivetoisesta Panda Vanista. Sama autoyksilö KTJ-710 oli mukana Bella Italiassa, ja esiintyy tämän foorumin Tapahtumat-osion kuvissa.

Keskustelin erään naispuolisen sukulaiseni kanssa pitkästä aikaa, ja kyselin häneltä myös autokuulumisia. Hän on ikäihmisiä, ja kertoi saaneensa katkolla olleen ajo-oikeuden kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Autona on tätä nykyä Nissan Micra, mutta muistan hänet vuosikymmenten takaa nimenomaan Fiat-mimminä. Ensin hän ajeli pitkään Fiat 600:lla, joka aikanaan vaihtui ykköskorin Pandaan.

Ilmoitin olevani itsekin nykyään Fiat Panda -kuski, ja sehän kiinnosti keskustelukumppaniani! Pandan uusista malleista sukulaiseni ei tiennyt mitään, joten hän pyysi minua lähettämään autostani edes yhden kuvan sähköpostina. Imartelevaa totta kai, ja vanhan naisihmisen kiinnostus autoasioihin tuntui jo sellaisenaan hienolta asialta.

Vielä Auto Bildin juttuun. Raportti on tehty nostalgisessa hengessä, eikä nelikko-Pandasta juuri huonoja puolia löydetä. Omasta mielestäni kojelaudan "kangassäkki" näyttää karmealta, mutta tavaratilan laajennus erittäin käytännölliseltä. Mittariston merkkivalot koottuna auton pohjapiirroksen yhteyteen on ratkaisuna suorastaan aikaansa edellä. Neliveto on kytkettävissä manuaalisesti, ja kahvan vetäisy tuo mieleeni moottorisahan käynnistysnarun.
Neljällätassulla
 
Viestit: 30
Liittynyt: 15.02.2016 20:16

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.09.2018 10:47

999 teki joku aika sitten paluun 3-sylinterisenä FireFly-koneena. 4-sylinterinen versio 1.3-litrainen, ja tehot 72 ja 101hv. Turboversiot 120 ja 150/180hv. Näiden pitäisi korvata 1.4 Multiair ja 1.6 etorQ.

Tuo 180hv 1.3:sta vaikuttaa jo melko huimalta tavalliseen käyttöautoon:
http://www.paparatsi.fun/1262/
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 11.09.2018 10:24

Tässä juttua tästä Firen seuraajasta:
https://www.allpar.com/mopar/fours/GSE.html
2 venttiiliä/sylinteri ainakin perusmalleissa, ja rakenteissa on otettu sieltä, missä on parempaa ollut saatavilla. Jakopää on ketjulla.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja MultiplaJTDmies » 14.09.2018 11:53

Etelä-Amerikassa alkaa olla jo jonkinlaisia testikokemuksiakin, ainakin noista ahtamattomista Firefly-koneista. Fiat Uno mk3:een (vain Etelä-Amerikan malli) tuota tekniikkaa on saanut kaiketin jo hetken, on pidetty laaja-alaisesta väännöstä, ja etanolipainotteisessa ajossa sekalainen kulutus 12-15 km/l, parhaimmillaan hiukan yli 20km/l (tuolla päin maailmaa tämä seurantamalli; vertailuksi siis 20km/l on tasan 5l/100km).Jos tuo jälkimmäinen on saatu tyystin etanolilla, niin bensiinillä tilanne olisi teoriassa vielä ehkä jopa viidenneksen parempi? Koneet käyvät ymmärrykseni mukaan sen kummemmin säätämättä etanolilla ja bensiinillä eli äkkiä tulee mieleen, että E85 asettuu johonkin tuonne välimaastoon. Ihan näillä hetkillä Firefly-tekniikkaa saa jo uuteen Fiat Argoon (ks. kuva; lainattu kotimaisesta Wikipediasta, kun varsin vähän tuosta on toistaiseksi materiaalia tarjolla), joka puolestaan korvannee sekä Punton että meillä tuntemattomamman Palionkin (vaikka Albea oli tämän mallin sedan), ja Argo ilmeisesti lanseerataan myös tuonne Intian suunnalle ensi vuonna. Eurooppaan, saatika meille tulosta ei tietenkään ole mitään tietoa. Ahdettu 500X 1,3-litraisella on siis varmasti Euroopassa kaupan, mutta katsotaan, miten se ehtii Suomeen.

250px-Fiat_Argo_2017b.jpg
250px-Fiat_Argo_2017b.jpg (17.99 KiB) Katsottu 520 kertaa
45 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Ritmon, Tipon ja Puntojen kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
 
Viestit: 490
Liittynyt: 22.01.2010 13:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 14.09.2018 19:54

Tuo Firefly on tosiaankin Italian ja Amerikan tekniikkaa yhdisteltynä. Sanovatten alakerran periytyvän Moparin slant sixistä asti joiltain osin, ja kannen termodynaamiset ratkaisutkin (nopeutetaan koneen lämpiämistä pakokaasujen lämpöenergiaa keräämällä) olisi Mopar-perua.

Anekdootinomaisena kommenttina, toisen maailmanpalon aikaan tehtiin USA-euro-hybridinä Firefly-tankki, joka tehtiin pysäyttämään saksalaiset Panther- ja Tiger-tankit. :mrgreen:
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja wellu » 15.09.2018 12:29

No mikähän on yhteistä ton slant-sixin kanssa? Se että molemmat ovan mäntämoottoreita?

Onkos tuossa mitä tekemistä italialaisilla? Toisaalta yks lysti jos tuite on hyvä.

Toisen maailmanpalon jälkeen amerikkalaisia ei paljoa kiinnostanut MPG lukemat. Hulluksi on maailma mennyt. Milloinkohan saadaan Puntoon tjsp kikkareeseen se V8 ja Grand-Voyageriin 1242cc/8V veronkiertomoottori... :roll:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3734
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Stefa » 15.09.2018 13:14

Ei taida noista firen jälkeisistä moottoreista enää paljoa olla harrastajalle iloa. Melkein kyllä hirvittää alumiinikiertokanget, matalakitkajakopäät ja -venttiilikoneistot. Mutta niinhän se tahtoo nykyään olla, että 200 tkm max ja paaliin. Mitoitus siten, että joku 90% koneista saavuttaa tuon normaalikäytössä ja huolto-ohjelman mukaan huollettuna.

Mitäs sukua muuten twinair on?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
 
Viestit: 2452
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 15.09.2018 15:45

wellu kirjoitti:No mikähän on yhteistä ton slant-sixin kanssa? Se että molemmat ovan mäntämoottoreita?

Onkos tuossa mitä tekemistä italialaisilla? Toisaalta yks lysti jos tuite on hyvä.

Tuolla ylemmässä allparin linkissähän se sanotaan:
Mike Volkmann wrote:

The block is very reminiscent of the E.torQ/Tritec, which was based on the Neon engine. Much of the combustion chamber design greatly resembles the 4.7 V8 engine, especially the second-generation, with the original spark plug position used as a quench point and the second plug position holding the sole plug. ... It’s really impressive for what it is, and I love that it mixes proven older designs with newer technology.

The integrated exhaust manifold came from lessons learned on the Pentastar, and helps with thermal efficiency and getting cylinder head/combustion chambers to operating temperature quicker, cutting cold emissions. The two-valve head also helps with this.

Neon enginestä taas sanotaan:
Its ancestry can be traced back to the slant six, an engine known for its durability.

Tekstit on kirjoitettu mopar-näkökulmasta, joten on luonnollista siellä kiinnitettävän huomio "kotimaisiin" piirteisiin. Eiköhän noita ole italialaisetkin olleet suunnittelemassa jenkkien ja brassien ohella.

Jenkkejä mpg-lukemat alkoi kiinnostamaan lainsäädännön vuoksi melkeinpä aikaisemmin kuin eurooppalaisia, mutta siellä asiaa lähestyttiin eri tavalla.

Eipä 999-Firekään äkkiseltään isompiin tottuneena näyttänyt paljon luottamusta herättävän - esim. runkolaakeripukit näyttää tukeutuvan todella heiveröisen näköisesti lohkoon, ja konehan oli aikoinaan olemattoman kevytkin - mutta nykyisin jo tiedetään mitä se kestää.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat-jutut netissä ja lehdissä

ViestiKirjoittaja Luigi » 17.09.2018 14:14

Kolmos-Deltan esikuva löytyikin tästä:
http://www.carstyling.ru/ru/car/1996_fiat_vuscia/
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7776
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen Fiat-keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: joukkio