Hehkutulpat
Hehkutulpat
1,9 JTD Croma herjaa käynnistyksen jälkeen"check glow plugs" ja hehkun valo jää hetkeksi vilkkumaan, mutta kone käynnistyy kuitenkin ihan normaalisti. Hehkutusaika on myös ihan normaalin lyhyt. Ohjekirjasta ei löydy tällaista vikailmoitusta. Onko hehkutulpat tiensä päässä vai onko tämä jokin kosteudesta tms. johtuva ohimenevä vika?
Re: Hehkutulpat
Vikakoodien lukemisella selviäisi paljon.
Voi olla että esim. yksi hehku ei lämmitä kunnolla tms.
Voi olla että esim. yksi hehku ei lämmitä kunnolla tms.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Hehkutulpat
Tuttu ilmiö Multipla JTD.ssäni jo toistakymmentä vuotta! Wellun tapaan arvelin aikoinaan, että juuri vähintään yksi tulppa on viallinen, mutta auton käynnistyvyys 30 asteen pakkasillakaan ei näyttänyt olevan ylivoimaista, joten päätin antaa tuon vilkkua, kunnes tulee asiaa common rail-pumpun alle - hehkuthan ovat vähintäänkin hankalassa paikassa. Viitisen vuotta sitten tuli pumpun vaihdon tarve, ja samalla uusittiin tulpat, kun ylimääräinen tavara oli poissa edestä. Jännityksellä odoteltiin, miten vilkkumisen käy: ei mitenkään, vilkkuu edelleenkin, vaikka kaikki tulpat varmuudella vaihdettiin ja vielä tarkastettiinkin, lisäksi koko hehkutusjärjestelmä mitattiin toimivaksi. Vanhatkin olivat mittausten mukaan kunnossa.
Tein sitten kyselyjä maailmalle (mm. Britanniassa Multipla:t ovat olleet alusta alkaen suosittuja), josta pätevin selitys kohdistui hehkutusajan ohjausreleen (Bosch 0 281 003 015, Fiat/Lancia 606 53990 ja 608 14959; nämä siis Multipla JTD:ssä 4-sylinterisiin, Alfa:n 156:ssa taisi olla sama, ilmeisesti myös Stilossa) osittaiseen vikaan; niissäkään tapauksissa auton käynnistyvyys ei ollut huonontunut, mutta toki Euroopassa ei ehkä ole näitä meidän pakkasiamme. Multipla:ssa ohjausreleen kotelo, sellainen nyrkinkokoinen paketti, on suurin piirtein laturin yläpuolella rintapellissä, melkein tuulilasin alareunan alla. Noissa haalimissani tiedoissa kerrottiin, että jokin elektroniikan osista "ei pysy viitearvoissa" tms., jolloin se sytyttää juuri tuon viitisentoista sekuntia vilkuttelevan hehkun merkkivalon merkiksi siitä, että kaikki ei ole ehkä ihan ok, vaikka itse järjestelmä muuten toimii aivan hyvin ja auto kyllä käynnistyy moitteitta. Arvelipa joku, että voisi olla kyse jonkinlaisesta "jälkihehkutuksestakin", mutta tätähän nämä nykydieselit kait päästöjen hallinnassa tekevät ihan muutenkin; toisaalta se voisi kertoa, että juuri tässä osiossa on vikaa, vaikka käynnistyshehkutus toimiikin. Näin ollen en ole tullut tuota osaa uusineeksi, vaikka nuokin edellä mainitut OEM varaosanumerot ovat lompakossa pyörineet ties kuinka kauan, ikään kuin odottamassa sopivaa hetkeä. Saksan pikareissulla taannoin ehdin piipahtaa Fiat-huollossakin, tunsivat hyvin osan, mutta ei ollut juuri silloin hyllyssä, kun ei ollut volyymituote; jäi hankkimatta. Muukkosen Alfa-varaosissa muistaakseni tuota oli myynnissäkin, hinta noin 110€, ja varmaan saa varaosaliikkeistä myös (pistän kuvan tuohon alle). Erittäin helppo itsekin vaihtaa.
Enpä muuten ole koskaan kokeillut, miten kävisi, jos tuon ohjausreleen kytkisi kokonaan pois systeemistä; common rail-tekniikka käsittääkseni käynnistyy aika hyvin ilman hehkujakin, ainakin johonkin lämpötilaan asti. Tavallaan siis on minullekin jäänyt epäselväksi, onko kyseessä enemmän käynnistyvyyden vai päästöjen tms. hallinta? Tässä voisivat viisaammat meitä valistaa.
Eli kohta melkein 400 000 km ajokokemuksella ja männäviikon huippupakkasillakaan ei ongelmia, vain ehkä visuaalisesti kiusallinen vilkutus aina käynnistyksen jälkeen. Joitain kertoja erittäin helteisinä kesäpäivinä tuo "jälkivilkku" on jäänyt tulematta, kaupunkiajon jälkeen, eli jokin (moottorin/polttoaineen/jäähdytysveden?) lämpötilaan kytkeytyvä ominaisuus tuossa on mukana; tämä tosin erittäin harvoin, ehkä kerran pari kesässä.
Tein sitten kyselyjä maailmalle (mm. Britanniassa Multipla:t ovat olleet alusta alkaen suosittuja), josta pätevin selitys kohdistui hehkutusajan ohjausreleen (Bosch 0 281 003 015, Fiat/Lancia 606 53990 ja 608 14959; nämä siis Multipla JTD:ssä 4-sylinterisiin, Alfa:n 156:ssa taisi olla sama, ilmeisesti myös Stilossa) osittaiseen vikaan; niissäkään tapauksissa auton käynnistyvyys ei ollut huonontunut, mutta toki Euroopassa ei ehkä ole näitä meidän pakkasiamme. Multipla:ssa ohjausreleen kotelo, sellainen nyrkinkokoinen paketti, on suurin piirtein laturin yläpuolella rintapellissä, melkein tuulilasin alareunan alla. Noissa haalimissani tiedoissa kerrottiin, että jokin elektroniikan osista "ei pysy viitearvoissa" tms., jolloin se sytyttää juuri tuon viitisentoista sekuntia vilkuttelevan hehkun merkkivalon merkiksi siitä, että kaikki ei ole ehkä ihan ok, vaikka itse järjestelmä muuten toimii aivan hyvin ja auto kyllä käynnistyy moitteitta. Arvelipa joku, että voisi olla kyse jonkinlaisesta "jälkihehkutuksestakin", mutta tätähän nämä nykydieselit kait päästöjen hallinnassa tekevät ihan muutenkin; toisaalta se voisi kertoa, että juuri tässä osiossa on vikaa, vaikka käynnistyshehkutus toimiikin. Näin ollen en ole tullut tuota osaa uusineeksi, vaikka nuokin edellä mainitut OEM varaosanumerot ovat lompakossa pyörineet ties kuinka kauan, ikään kuin odottamassa sopivaa hetkeä. Saksan pikareissulla taannoin ehdin piipahtaa Fiat-huollossakin, tunsivat hyvin osan, mutta ei ollut juuri silloin hyllyssä, kun ei ollut volyymituote; jäi hankkimatta. Muukkosen Alfa-varaosissa muistaakseni tuota oli myynnissäkin, hinta noin 110€, ja varmaan saa varaosaliikkeistä myös (pistän kuvan tuohon alle). Erittäin helppo itsekin vaihtaa.
Enpä muuten ole koskaan kokeillut, miten kävisi, jos tuon ohjausreleen kytkisi kokonaan pois systeemistä; common rail-tekniikka käsittääkseni käynnistyy aika hyvin ilman hehkujakin, ainakin johonkin lämpötilaan asti. Tavallaan siis on minullekin jäänyt epäselväksi, onko kyseessä enemmän käynnistyvyyden vai päästöjen tms. hallinta? Tässä voisivat viisaammat meitä valistaa.
Eli kohta melkein 400 000 km ajokokemuksella ja männäviikon huippupakkasillakaan ei ongelmia, vain ehkä visuaalisesti kiusallinen vilkutus aina käynnistyksen jälkeen. Joitain kertoja erittäin helteisinä kesäpäivinä tuo "jälkivilkku" on jäänyt tulematta, kaupunkiajon jälkeen, eli jokin (moottorin/polttoaineen/jäähdytysveden?) lämpötilaan kytkeytyvä ominaisuus tuossa on mukana; tämä tosin erittäin harvoin, ehkä kerran pari kesässä.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Hehkutulpat
Tuossa lisää samaa tarinaa.....
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=34918" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiatforum.com/stilo-guides/1 ... o-jtd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=2&t=34918" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiatforum.com/stilo-guides/1 ... o-jtd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Hehkutulpat
Mulla on Cromassa 10tkm sitten vaihdetut hehkut ja äskettäin tuo herja tuli vain sen seurauksena kun liian hätäsesti starttasin ennenkuin hehkun valo sammui. Sen jälkeen ei ole herjaillut kun on malttanut odottaa valon sammumista.
Re: Hehkutulpat
Yksi hehku oli pimeänä. Vaihdettiin kaikki. Ei tarvinnut purkaa pumppua pois tieltä. Tunti työtä ja osat, vajaa parisataa.