Ruiskun merkkivalo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Artte
Viestit: 8
Liittynyt: 30.06.2015 15:32

Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Artte »

Mistä kaikesta voi johtua että fiat temprassa syttyy ruiskun merkkivalo? Valo syttyy välillä ja sammuu taas vähän ajan kuluttua
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

EGR venttiilin jumittaminen, kaasuläppäpotentiometrin pätkiminen, lambdan väärät arvot. Ainakin.
Jos moottori muuten toimii, niin lambda-anturi voisi olla ensimmäinen vikakohde johon kannattaa perehtyä. Tai jos tulee vain tyhjäkäynnillä niin sitten kaasuläppä.

Lambdaksi sitten originaali tai bosch. Ei Motonetin Delphiä tms. Ne voi tuurilla toimia vuoden.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Artte
Viestit: 8
Liittynyt: 30.06.2015 15:32

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Artte »

Juu kone käy ihan normaalisti. Pitää käydä kyselemässä paikallisesta varaosa liikkeestä uutta lamdaa kunhan kerkiän
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kannattaa tarkistaa myös Lambdan lämmitysvastuksen sulake, lienee jossain rintapellissä pari kolme sulaketta.
Ja Lambdan toimintaa pystyy myös testaamaan, ite mittasin ihan yleismittarilla johtoihin tökätyistä nuppineuloista millä välillä se seilaa ja seilaako ollenkaan. Ja tietenkin tuleeko lämmitysvirta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

Minulla vuosia sitten teki Tempra samanlaista oiretta,tietty nopeus ja kierrosluku ja sama talo jonkakohdalla ruiskuvalo syttyi aamusella töihin ajaessa,Vahva veikkaus että se kaasuläpän potentiometri on hieman kulahtanut tai pölyyntynyt. En moiselle "oireelle" tehnyt yhtään mitään kun kuitenkin Fiat kulki eteenpäin ilman minkäänlaisia köhimisiä.
Jari Salmensuo
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Toisaalta just noin tekee väsähtänyt lämmitysvastus Lambdassa. Mittaus aloitetaan kun ajoa on tapahtunut muutama minuutti, jos Lambda ei ole vielä hereillä niin vikavalo syttyy. Sitten hetken päästä Lambda lämpenee ilman vastustakin ja vikavalo sammuu.

Mulla teki aina töistä lähtiessä, että saman suoran alussa sytytti vikavalon ja suoran lopussa sammutti, kuin kellon tarkkuudella, sen jälkeen samalla reissulla ei valo enää syttyny. Tällöin originaalilambdasta oli vastus hajonnut.

Tuo lambda taas vaihdettiin Boschin tilalle, joka ei toiminut koskaan kunnolla. Tämä oli se, josta tappelin yli vuoden että sain uuden. Kun ei kuulemma Boschissa voi olla vikaa, vaikka kaikki siihen viittasikin. Kävi kuulemma oikein tehtaallakin, tai näin väitettiin. Mutta olin sitkeä pirulainen ja vielä vuoden päästäkin nykäisin kuitin lompakosta ja kysyin mitä tälle kuuluu. Taisi liike kustantaa uuden lopulta omasta pussistaan, kun natsit ei suostuneet myöntämään tehneensä paskaa.

Tällä välin autoon oli vaihdettu liki kaikki mahdollinen ja omaa rahaa palanut useampi satanen. Lopulta ajoin yli 200km ja vaihtelin lisää osia, kunnes vaihdoin sen ekan bossilaisen tilalle käytetyn originaalilambdan ja oireet hävis. Ja tämä rupinen alkuperäisosa pelasi siis melkein vuoden ja olisi pelannut enemmänkin, mutta lämmitysvastus hajosi. Ja sain lopulta uuden bossilaisen ja se anturi pelasi vielä kun auton myin eteenpäin.

Jos lambdaa mittaa, niin olikos se niin että 2 saman väristä on lämmitysvastuksen virransyöttö ja loput on lambdan signaalipiuhoja, riippuen onko 3 vai 4-johtoinen? Ei ole onneksi tarvinnut kohta 10 vuoteen noita räplätä..

Kokeilin jossain välissä Motonetin anturiakin, signaalit oli heti mitattaessa aika omituiset ja parin päivän päästä alkoi sytyttelemään vikavaloa satunnaisesti. Taisin saada tuosta rahani pois ja ostin sen bossin, jonka siis piti olla varma valinta.

Muistaakseni kun EGR heitti jumiin ja tyhjäkäynti hävis, niin vikavalo pysyi päällä vaikka ongelma korjaantui, kunnes auton sammutti ja käynnisti uudelleen. Ainakin -95 mallisessa.

Kaasupotikka voi varmaan oireilla monilla tavoin, itsellä sytytti vikavalon tyhjäkäynnillä jossa asennossa kulumista varmaan eniten. Kun paino kaasua niin sammui hetken päästä. Saattoi olla että syttyi moottorijarrutuksessakin tai pintakaasulla satunnaisesti, en muista.

Näissähän myös kampiakselin asentotunnistin on aika yleinen vikapaikka. Tai väitetään. Omasta ei se koskaan hajonnut, niin en tiedä miten sytyttelee vikavaloa, mutta kannattaa pitää vaihtoehtona. Se kun pätkii, niin pätkii myös bensapumppua ja se ei tee hyvää. Tosin luulisi että alkaa myös nykimään, jollei sitten pätkäse ihan nopeesti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Artte
Viestit: 8
Liittynyt: 30.06.2015 15:32

Re: Ruiskun merkkivalo

Viesti Kirjoittaja Artte »

Juu mittailen kunhan kerkiän. Mutta tosissaan ei ole ajoa haitannut ja käy ja kukkuu niinkuin kuuluukin nii en sitten tiedä teenkö asian eteen kummoisia
Vastaa Viestiin